PDA

View Full Version : moddeling versterker voor top40?



davinci77
6 juni 2008, 18:20
Ik ben op zoek naar een "versterker" voor een allround top40 bandje.

Ik heb het topic van Nocki (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84018&highlight=moddeling) al doorgelezen, maar was benieuwd of er inmiddels al wat anders op de markt is of wat de uiteindelijke keuze is geworden.

Wat ik zeer belangrijk vind is de diversiteit en gebruiksvriendelijkheid op het podium. Dus floorboard is essentieel.

Ik ben in het bezit van een 4x12, dus een top zou kunnen.
Er werd een Line 6 Pod xt live geopperd, H7K Zenamp, tevens een Vox tonelab en wat anderen.

Het liefst koop ik hem 2ehands, aangezien ik hem waarschijnlijk maar één keer zal gebruiken, en dan dus waarschijnlijk voor hetzelfde geld weer door kan verkopen.

De Pod lijkt ideaal, maar ben nog niet overtuigd over het monitor geluid gedeelte. Ik heb op één of andere manier toch liever iets achter me met speakers, denk ik.
Ik ben gewend aan m'n van weelden top, dus om dan aan te komen op het pdium met een handtas en een gitaar...

Een Line 6 Vetta met floorboard lijkt me wel wat, maar geen idee hoe deze zich op een podium houdt.

iemand wat ervaringen met het één en ander?

dendee
6 juni 2008, 22:00
de vox tonelab is een heel intuïtief apparaat, dus als je het maar 1x gaat gebruiken ben je mss het best af met deze?

ik vond de tonelab (heb de le) beter dan de gt-8, met de zoom & pod heb ik nog niet tegoei vergeleken.

tonelab le live: geen enkel probleem mee gehad: ik had hem wel aangesloten in de return van een vox ad100vt en deze laten mic'en maar het gaat even goed rechtstreeks aansluiten in mengpaneel.

veel succes met je keuze :hippie:

grtz

edit: mss kan je vertellen wat je budget is?

casper innosence
6 juni 2008, 22:56
is er niks te lenen of te huren als het maar om een eenmalig gebruik gaat?

guitarnijboer
6 juni 2008, 23:45
Ik ben op zoek naar een "versterker" voor een allround top40 bandje.

Ik heb het topic van Nocki (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84018&highlight=moddeling) al doorgelezen, maar was benieuwd of er inmiddels al wat anders op de markt is of wat de uiteindelijke keuze is geworden.

Wat ik zeer belangrijk vind is de diversiteit en gebruiksvriendelijkheid op het podium. Dus floorboard is essentieel.

Ik ben in het bezit van een 4x12, dus een top zou kunnen.
Er werd een Line 6 Pod xt live geopperd, H7K Zenamp, tevens een Vox tonelab en wat anderen.

Het liefst koop ik hem 2ehands, aangezien ik hem waarschijnlijk maar één keer zal gebruiken, en dan dus waarschijnlijk voor hetzelfde geld weer door kan verkopen.

De Pod lijkt ideaal, maar ben nog niet overtuigd over het monitor geluid gedeelte. Ik heb op één of andere manier toch liever iets achter me met speakers, denk ik.
Ik ben gewend aan m'n van weelden top, dus om dan aan te komen op het pdium met een handtas en een gitaar...

Een Line 6 Vetta met floorboard lijkt me wel wat, maar geen idee hoe deze zich op een podium houdt.

iemand wat ervaringen met het één en ander?

Wat ga jij spelen in een top 40 coverbandje wat beter gaat klinken met digitale meuk ipv een van weelden top? Ik heb jaren in top 40 bands gespeeld en altijd met een 1 kanaals buizentop en 4 x 12 kast. Gewoon 1 goed clean geluid en 1 goede scheur! Dat is echt alles wat je nodig hebt en klinkt beter dan 100 verschillende presets die net niet klinken, niet door de mix komen, en alleen je sluitspier laat wapperen. :o

Die digitale zooi is echt een drama.

zjanke
7 juni 2008, 09:21
Mwoah, ik ben zelf ook geen fan van moddeling maar ik zie absoluut wel het praktisch nut.
Ik heb vorig jaar een goede band gezien op een bruiloft (ja, klinkt raar, maar het kan) die dus niet plankgas alles plat moesten spelen op hoog volume, maar wel de huidige top 40, ouwe rock en groovende soul speelden. Zij speelden dus alles met in-ears en zowel de basist als de gitarist hadden een zeer acceptabel digitaal geluid (POD pro).

Ik vraag me wel af of je zo'n ding echt kunt benutten bij eenmalig gebruik, omdat het instellen van zo'n ding iets is wat je moet doorhebben. Ik heb al vaak gezien (en zelf ook de ervaring) dat wat je thuis instelt met een koptelefoon of op laag volume met een versterker, op een repetitie/gig volume helemaal nergens naar klinkt. Misschien dat je dan dus inderdaad beter op zoek kunt gaan naar het lenen van een apparaat waar de goed ingestelde bruikbare pre-sets voor die ene gig zitten

davinci77
7 juni 2008, 09:42
De voornaamste reden is dat ik geen clean geluid heb. Geen chorus en dat soort dingen. (uiteraard is dat redelijk snel op te lossen)
Daarnaast denk ik ook dat ik te veel vermogen heb voor de rest van de band en de versterker pas echt goed gaat klinken bij een standje hoger.

Ik kan een Vox AD120VT lenen met groot floorboard. Dat ga ik van de week eens beluisteren en tijdens repetities eens uitproberen.

Daarnaast ben ik toch eigenlijk wel erg beniewd naar de Vetta II. Het grote voordeel van zo'n amp vind ik dat je alleen maar de versterker en een gitaar mee hoeft te nemen. Nu loop ik te slepen met een top, cabinet, floorboord en gitaar. Dit alleen maar voor een voor mij prettig geluid.

Voor de top40 band is een "eigen" geluid helemaal niet van belang, als je het origineel maar een beetje benaderd.

podiumgeluid instellen thuis is idd een ramp. Ik hoop dus ook op een paar goede basis geluiden in de versterker, om die dan naar eigen inzicht aan te passen.

Useless
7 juni 2008, 21:49
Misschien is dit wel wat voor jou
je kan hem daarna nog altijd door verkopen

http://www.2dehands.be/line-6-vetta-ii-combo-45468221.html?muz_instr=27&qq=vetta

Noid
8 juni 2008, 00:52
iemand wat ervaringen met het één en ander?
Ja. Naast een buizenversterker (Burman 512 = 2 * 12" die helaas net zo zwaar is, als dat hij goed klinkt) gebruik ik al een tijd een Pod XT live, versterkt via een Crate powerblock over 2 speakers van 10 inch.

Van de Crate gebruik ik alleen de eindtrap. Alle versterkers en effecten komen uit de XTlive, de Crate kleurt het geluid niet.
http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/5/9/1/267591.jpg
- het stereosignaal van de XTlive gaat naar de "line in"
- het mengpaneel tapt af van de "line out", met de "level" bepaal je de uitsturing naar het mengpaneel (signaal komt bij hen dus zonder klippen binnen)
- op de "speaker outputs" sluit ik bij het oefenen en voor podiumgeluid vaak 2 speakers van 10 inch aan. Hoewel dat bij een optreden eigenlijk niet nodig is als ik een eigen monitor heb en een enigzins normale geluidsman tref.

Dit setje is nog compacter dan een Vetta. Leuk is dat de 2*10 in losse kabinetjes zitten, zodat ik ze wat uit elkaar kan zetten bij het oefenen, wat een leuker stereogeluid geeft en het wat dikker maakt als er 1 maar gitarist is.

Voordeel is wat jij zoekt: geluid wat goed genoeg is voor een gemiddelde band, veel verschillende sounds mogelijk (clean, chorus etc, maar ook vette scheur). M.b.t. je opmerking over een goed podiumgeluid: naar ik aanneem ga je toch wel een (paar) keer oefenen met die band? Als je dan de appartuur al hebt, kun je alvast een goed geluid gaan bouwen. In dit stuk How to get loud (http://www.vettaville.nl/page.php?id=104#577) vond ik hierover trouwens goede info, wat mij veel geholpen heeft.

guitartub
8 juni 2008, 11:03
is er niks te lenen of te huren als het maar om een eenmalig gebruik gaat?

Mijn idee.

pimmetje
8 juni 2008, 12:06
Idd ff een pod of zo ergens lenen voor 1 zo'n optreden, maar dan wel eentje met floorboard.

En over 't monitor-gedeelte hoef je je op zich geen zorgen te maken. Ik ben zelf niet kapot van modeling-spullen op allerlei gebieden, maar met een beetje redelijke geluidsman zit 't qua monitoring en zaalgeluid op zich best.

Op zich kan 't zoals guitarnijboer zegt gewoon met een goed clean en een goed OD-geluid sowieso ook, maar ik ben niet helemaal met 'm eens dat dat per se beter klinkt dan die modeling-shit. Ik vind 't ook veel beter klinken dan modeling en 't speelt sowieso een stuk fijner (de dynamiek vooral weer :D)... maar 't publiek kan er anders over denken, vooral als 't om een top40-coverband gaat.

Mijn vriendin hoor ik bijvoorbeeld regelmatig voorspelbaar uit het het feest der herkenning reageren, als ik een bij een riffje/band horend geluid op de pod instel. Als ik hetzelfde riffje over een ouwe buizebak speel (wat ik zelf VEEL mooier vind klinken), dan heeft ze dat niet.
Er is een verschil tussen muzikanten-oren en publieks-oren :D.

guitarnijboer
8 juni 2008, 13:48
Idd ff een pod of zo ergens lenen voor 1 zo'n optreden, maar dan wel eentje met floorboard.

En over 't monitor-gedeelte hoef je je op zich geen zorgen te maken. Ik ben zelf niet kapot van modeling-spullen op allerlei gebieden, maar met een beetje redelijke geluidsman zit 't qua monitoring en zaalgeluid op zich best.

Op zich kan 't zoals guitarnijboer zegt gewoon met een goed clean en een goed OD-geluid sowieso ook, maar ik ben niet helemaal met 'm eens dat dat per se beter klinkt dan die modeling-shit. Ik vind 't ook veel beter klinken dan modeling en 't speelt sowieso een stuk fijner (de dynamiek vooral weer :D)... maar 't publiek kan er anders over denken, vooral als 't om een top40-coverband gaat.

Mijn vriendin hoor ik bijvoorbeeld regelmatig voorspelbaar uit het het feest der herkenning reageren, als ik een bij een riffje/band horend geluid op de pod instel. Als ik hetzelfde riffje over een ouwe buizebak speel (wat ik zelf VEEL mooier vind klinken), dan heeft ze dat niet.
Er is een verschil tussen muzikanten-oren en publieks-oren :D.

Vreemd, dit had ik altijd precies andersom. Vaak kwamen mensen na afloop vertellen dat ze m'n gitaargeluid veel beter vonden klinken dan bij de meeste bandjes die ze gehoord hadden en ook andere muzikanten uit collega bands die bij ons invielen of wanneer ik bij hen speelde waren altijd erg enthausiast over m'n geluid. (behalve het volume) Je kunt met je speeltechniek erg veel verschillende geluiden halen uit gewoon een gitaar en een goede amp. Het geluid van de meeste bekende gitaristen zit namelijk niet in de versterker of het gebruikte effect, maar in de vingers. Het is niet zo dat een leek het geluid van Erik Clapton niet zou herkennen als Erik niet over zijn eigen setup zou spelen. Omgekeerd klink je ook niet als Erik als je alleen maar precies dezelfde spullen koopt als hij gebruikt.

crapton
8 juni 2008, 20:15
Wat ga jij spelen in een top 40 coverbandje wat beter gaat klinken met digitale meuk ipv een van weelden top? Ik heb jaren in top 40 bands gespeeld en altijd met een 1 kanaals buizentop en 4 x 12 kast. Gewoon 1 goed clean geluid en 1 goede scheur! Dat is echt alles wat je nodig hebt en klinkt beter dan 100 verschillende presets die net niet klinken, niet door de mix komen, en alleen je sluitspier laat wapperen. :o

Die digitale zooi is echt een drama.

Nou nou dit is weer een heel genuanceerd standpunt... pffff.

Er is zeker wat voor een echte tube amp te zeggen, geluid en dynamiek zijn onovertroffen. Toch zijn er coverband gitaristen die uit een POD of Vetta een bijzonder goed geluid halen, wat zeer functioneel klinkt en in de totale mix een uitstekende indruk geeft.

Voorbeelden: http://www.undercover-rock.be/ur/ - deze mannen zelf live gehoord en die waren zeer goed, gitarist speelt met 2x Vetta II. Zo ken ik ook Alides Hiddink van de Timebandits en die gebruik(te) een Squier + PODxt en een geluid om je vingers bij af te likken. Heb de Vetta ook in demo gehoord en klinkt voor mij prima. Maar ja deze mensen kunnen ook goed spelen...

Motto: het kan allebei, mits je goed kan luisteren, afstellen en net zo belangrijk goed kan spelen. Met een buizenamp is het misschien makkelijker je sound in te stellen, want er zitten maar 1-2-3 standen op in plaats van de 10^6 teveel mogelijkheden van een modeller.

TimmU
8 juni 2008, 20:40
Meshuggah speelt ook op line6 gear.

Noid
8 juni 2008, 21:48
... Je kunt met je speeltechniek erg veel verschillende geluiden halen uit gewoon een gitaar en een goede amp. Het geluid van de meeste bekende gitaristen zit namelijk niet in de versterker of het gebruikte effect, maar in de vingers. ...
Zoals je het stelt (en ik ben met je eens dat de gitarist een zeer bepalende factor in het geluid is), dan maakt het toch ook niet veel meer uit waar je over speelt?

Wat zijn jouw ervaringen m.b.t. moddeling?

Mijn ervaringen zijn dat je beiden om hun mogelijkheden kunt waarderen. Voor mij is de:
- combi POD XTL - Powerblock een "goede amp" (om in jouw woorden te blijven)
- Burman een "uitstekende amp".

- met de POD-Powerblock wissel ik met gemak tussen een Fender amp (funky slagjes), Roland (clean tokkelwerk), AC15 (bluesy licks) en een opgefokte marshall (scheuren en lead).
- met de Burman heb ik gewoon een heel lekker eigen geluid, lekker dik en met echte buizendynamiek in het spel. Maar daarmee is bovenstaande veelzijdigheid qua geluid ook beperkter.

Kaboemba
8 juni 2008, 21:57
Onze gitarist speelt over een gt8 en heeft een prima geluid, ik ben erg benieuwd naar de [ersoonlijke ervaringen van meneer nijboer.

Zelf heb ik meerdere buizen versterkers en een yamaha modeling versterker, ja een buizenbak klinkt lekker. Maar die yamaha wordt toch echt het meest gebruikt.
En dat het niet door de mix komt is ook geleuter, kwestie van goed afstellen.
Sterker nog ik denk dat als je ook een digitaal drumstel (ja ja vloeken in de kerk) en een variax bas hebt je een geweldige mix kan maken.
Wel een goede p.a. hebben dan.

Enne clapton heb sowieso een kut geluid.

guitarnijboer
8 juni 2008, 23:47
Nou hier komt ie: Een jaar of 8 geleden ging ik in een showband spelen die voornamelijk bruiloften deden. De vorige gitarist had een rack wat rechtstreeks in de tafel ging en je raad al dat ik volgens de heren net zo'n 'professionele' stetup nodig had. Ik dus ijverig een zender, en een preamp met effecten en speaker simulator in een 19" rack geschroefd, midi pedaal erbij... en toen begon de ellende. De thuis ingestelde geluiden klonken live nergens naar, zeker niet via de monitor. Dus een oude 400Watt eindtrap gekocht en een 4x12 mee voor on stage. Omdat de speaker simulator in het effecten apparaat zelf zat werkte dit ook niet omdat ik nu een gitaarspeaker simuleerde en vervolgens het geluid via een versterker door een gitaarkast liet gaan. Dus niet meer rechtstreeks in de tafel maar een microfoon voor de kast en de speakersim uit. Iedere week uren en uren geluidjes instellen die zacht op mijn studentenkamer heel ok klonken, maar hard op het podium je de broek deed afzakken. Dus een buizenpreamp er bij in het rack geschroefd. Een hele verbetering maar nog steeds een erg plat geluid. Waarschijnlijk door de transistor eindtrap.

Een tijd later tijdens een optreden met carnaval vloog er een plens bier in mijn rack, waardoor hij het niet meer deed op dat moment. Ik ben toen naar huis gereden en heb een combotje opgehaald. Dit heb ik aangesloten en er een mic voor gezet. Ik heb heerlijk staan spelen en tijdens het setje rocknummers ging de hele tent op de kop, waar normaalgesproken mensen echt een stuk matter op reageerden. Ik heb op dat moment besloten nooit meer met rack zooi te spelen.

Ik geef toe dat ik er ook geen geduld voor heb om met die spullen te pielen en ik ook niet de meest gemakkelijk te programmeren preamp/effecten had maar ik ken weinig gitaristen die er wel een goed geluid uit halen.

Ik verbaas me ook steeds mateloos over de mensen die zo vreselijk enthausiast zijn over de digitale VOX versterkers. Ik ben in maart met een band naar China geweest voor een kleine toer waarbij we geen backline meenamen maar alleen gitaren en preamps. Ik heb daar 1 avond op een VOX AD100 gespeeld en kan zeggen dat iedereen die zoiets in de buurt vind komen van een buizenamp nog nooit op een buizenbak gespeeld heeft. Het geluid wordt wel redelijk nagebootst inderdaad, maar de feel is er helemaal niet. Zo'n ding reageert heel anders....

De beste moddeling amp waar ik ooit op speelde was de DG100 van Yamaha met die bewegende knoppen. Die klonk lekker en reageerde ook best goed. Het enige probleem met dat ding was echter dat wanneer je erg snelle licks speelde opeens duidelijk werd dat het geluid ietsje vertraagd uit de speaker kwam en daarvan raak je in de war. Net alsof je 20 meter van de PA op het zaalgeluid probeert te spelen.
Jammer....

Dus voor mij geen moddeling of digitaal. Ik ken trouwens wel een paar lieden die uit effecten en digitale apparaten brilliante dingen weten te halen. Die liggen dagen op de grond tussen de effecten aan knoppen te draaien en vinden dat fantastisch en kunnen er echt muziek mee maken. Net als die gast van U2 z'n effecten heel effectief gebruikt. Het is alleen niets voor mij.

Mr.Bluesbreaker
9 juni 2008, 00:05
Dus voor mij geen moddeling of digitaal. Ik ken trouwens wel een paar lieden die uit effecten en digitale apparaten brilliante dingen weten te halen. Die liggen dagen op de grond tussen de effecten aan knoppen te draaien en vinden dat fantastisch en kunnen er echt muziek mee maken. Net als die gast van U2 z'n effecten heel effectief gebruikt. Het is alleen niets voor mij.

God nee zeg. Ik heb zowel een buizenamp setup met eentje voor het clean, eentje voor de OD en de rest met analoge effecten als een vox tonelab LE, a la POD XT oftwel: modeling. Luister maar eens naar dit stuk: (leadgitaar icm. slag vanaf 2:02) Allemaal uit de tonelab.

http://www.groovedepartment.nl/media/hotfudge.html


Ik heb niet meer dan 1 keer 5 minuten besteed aan heel intuitief 3 basisgeluiden maken op de modeler, en gaan met die banaan. En ik ben een leek met die apparaten. Als ik dat vergelijk hoevaak ik wel niet wissel van voorversterkerbuizen, bright caps slopen, nieuwe eindbuizen, biassen, ander type luidsprekers kortom het tunen van mijn 'echte' setup, dan kan ik concluderen dat het een beetje onzin is om te zeggen dat het zoeken naar geluiden bij modelers veel lastiger is dan bij een echte ampsetup.

Misschien maf, maar als je geen muziek kunt maken met een modeler, dan kun je dat imo met iets anders ook niet...

Rude Perception
9 juni 2008, 00:22
God nee zeg. Ik heb zowel een buizenamp setup met eentje voor het clean, eentje voor de OD en de rest met analoge effecten als een vox tonelab LE, a la POD XT oftwel: modeling. Luister maar eens naar dit stuk: (leadgitaar icm. slag vanaf 2:02) Allemaal uit de tonelab.

http://www.groovedepartment.nl/media/hotfudge.html


Ik heb niet meer dan 1 keer 5 minuten besteed aan heel intuitief 3 basisgeluiden maken op de modeler, en gaan met die banaan. En ik ben een leek met die apparaten. Als ik dat vergelijk hoevaak ik wel niet wissel van voorversterkerbuizen, bright caps slopen, nieuwe eindbuizen, biassen, ander type luidsprekers kortom het tunen van mijn 'echte' setup, dan kan ik concluderen dat het een beetje onzin is om te zeggen dat het zoeken naar geluiden bij modelers veel lastiger is dan bij een echte ampsetup.

Misschien maf, maar als je geen muziek kunt maken met een modeler, dan kun je dat imo met iets anders ook niet...

Ben ik het niet met je eens. Ik gebruik een JCM800, éénkanaals. Ik kan gewoon niet werken met ingewikkeldere shit omdat ik die dingen gewoonweg niet kan instellen, doordat ik te veel keuzes heb. Ik heb wel een sloot pedalen ervoor liggen, maar ik heb gewoon een basisgeluid nodig, en wat ik dan toevoeg moet met een paar knoppen in te stellen zijn.

ik ga niet zeggen dat ik geen muziek kan maken met een moddeler, maar dat instellen lukt me gewoon niet, omdat ik zoiets heb van 'zo klinkt het vet, maar zo ook' en mijn ervaring is dat het dan allebei niet precies is wat ik wil, dat heb ik met m'n jcm800 wel gevonden.

the sure thing
9 juni 2008, 08:57
Ik heb een 1 kanaals Fender topje met een 2x12 eronder. Alle scheurmeuk haal ik uit losse pedaaltjes. Zo draai ik al jaren mee in coverbandjes.

pimmetje
9 juni 2008, 09:14
Ben ik het niet met je eens. Ik gebruik een JCM800, éénkanaals. Ik kan gewoon niet werken met ingewikkeldere shit omdat ik die dingen gewoonweg niet kan instellen, doordat ik te veel keuzes heb. Ik heb wel een sloot pedalen ervoor liggen, maar ik heb gewoon een basisgeluid nodig, en wat ik dan toevoeg moet met een paar knoppen in te stellen zijn.

ik ga niet zeggen dat ik geen muziek kan maken met een moddeler, maar dat instellen lukt me gewoon niet, omdat ik zoiets heb van 'zo klinkt het vet, maar zo ook' en mijn ervaring is dat het dan allebei niet precies is wat ik wil, dat heb ik met m'n jcm800 wel gevonden.Dat heb ik op zich ook. Ik voel me 't lekkerst als ik over een 1-kanaals oud kutbakkie van 10-15 watt speel... zonder verdere effecten.
Maar dat is niet altijd optimaal voor iedere band, dus pak ik soms een twintone al dan niet met yellowjackets (in plaats van of erbij), evt met een tremolo'tje...

Alleen heb ik (eigenlijk onlangs pas) gemerkt dat bij sommige bands dat allemaal helemaal niet zoveel toevoegt aan 't geluid ten opzichte van een pod. Dan heb ik 't over bands die vooral naspelen en/of vrijwel zonder dynamiek spelen (hakken en doorgaan). Dan doet de pod 't ook aardig... en kan je nog een paar presets kiezen voor bepaalde bands/covers.

Natuurlijk is dat altijd benadering en speelt 't nooit zo lekker direct als een goede buizenbak. Maar gemak wil soms ook wat. En als je eenmalig een uurtje pakt om een paar basisgeluiden aardig in te stellen, kom je er een heel end mee voor dat doel... een eventueel effectje kan er nog (voorzichtig!) op 't podium bijgedraaid worden.
Je moet 't dan niet ook gaan gebruiken voor echt muziek maken, maar 't scheelt een boel sleepwerk en kan dan prima werken om een paar herkenbare geluiden bij riffs te passen.

Nocki
9 juni 2008, 09:38
Hoi,

Ik vond de Vetta II geweldig. Heb er heel veel plezier van gehad. Voor het doel waar ik m voor wou gebruiken voldeed ie helaas niet.
Het was de bedoeling om idd al die bekende en beroemde sounds onder mn voeten te hebben om in de kerk te kunnen spelen op een redelijk laag volume.
Waar ik toch problemen mee had was met de dynamiek. De amp reageerde niet zoals ik wo. bij hard aanslaan was het geluid hard en bij zacht was het acht. dat is normaal natuurlijk. maar als ik wou opbouwen in volume was er geen geleidelijk harde worden maar een punt waar het opeens veranderde.

Nu staat er een Marshall AVT150 topje op een 1960AV kast en heb lekker gespeelde afgelopen zondag. Ik heb ook een hoop leuke reacties gehad op mn spel (en op mn nieuwe gitaartje :-) Gbison lp custom)

Dit werkt voor mij een stuk beter en heb lekker gespeeld... raar maar waar :-)

Synx
9 juni 2008, 12:26
Blijft moeilijk kiezen. Maar het instellen kan inderdaad behoorlijk lastig zijn. Amp is redelijk simpel bij een pod etc. komt er meer bij kijken. Maar zo te horen zijn er steeds meer mensen die toch kiezen voor het digitale spul. Is ook wel logisch :P
Heb laatst nog staan testen met n paar jongens, waarbij die van mij alleen dus digitaal was ( vetta ). Ze waren allemaal onder de indruk van het geluid en de mogelijkheden. Totdat er 1tje een ac30 geluid wilde maken, dat ging wat moeilijker dan hij verwacht had. Maar voor een avondje coverwerk is bijv een xt live ideaal. Of iets meer tilwerk, vetta.

guitarnijboer
9 juni 2008, 18:51
Misschien maf, maar als je geen muziek kunt maken met een modeler, dan kun je dat imo met iets anders ook niet...

Een beetje maf is die stelling idd wel. Niet kunnen en niet willen is natuurlijk heel wat anders. Ik mis gewoon de feel met zo'n ding. Het solotje in je geluidsfragment klonk overigens goed.

Ik kan mij alleen niet zo goed voorstellen dat er mensen zijn die er mee willen spelen. Ik denk nooit:'ach voor dat bandje is dit of dat wel goed genoeg'. Ik sta daar te spelen en dus klinkt het zoals ik wil met het beste geluid wat ik heb. Misschien is het mijn neurotische trekje, maar ik zou me kapot ergeren als ik niet het geluid kan neerzetten wat ik wil. Het maakt mij daarbij niet uit of ik nou op een kar naast de supermarkt of paradiso sta te spelen.

Noid
9 juni 2008, 23:40
Een beetje maf is die stelling idd wel. Niet kunnen en niet willen is natuurlijk heel wat anders. Ik mis gewoon de feel met zo'n ding. Het solotje in je geluidsfragment klonk overigens goed.

Ik kan mij alleen niet zo goed voorstellen dat er mensen zijn die er mee willen spelen. Ik denk nooit:'ach voor dat bandje is dit of dat wel goed genoeg'. Ik sta daar te spelen en dus klinkt het zoals ik wil met het beste geluid wat ik heb. Misschien is het mijn neurotische trekje, maar ik zou me kapot ergeren als ik niet het geluid kan neerzetten wat ik wil. Het maakt mij daarbij niet uit of ik nou op een kar naast de supermarkt of paradiso sta te spelen.Klopt is ook een maffe stelling.

Leuk dat je verteld hebt over je ervaringen met moddeling. Heel herkenbaar. Tegenwoordig is het al een stuk makkelijker met dat spul om fatsoenlijk geluid te krijgen.
Ik denk te begrijpen wat je bedoelt met "het beste geluid wat ik heb". Maar voor mij telt ook wat "pimmetje" eerder al aanhaalde: muziekanten-oren zijn soms anders dan luisteraar-oren.

Noid
9 juni 2008, 23:45
Blijft moeilijk kiezen. Maar het instellen kan inderdaad behoorlijk lastig zijn. Amp is redelijk simpel bij een pod etc. komt er meer bij kijken. Maar zo te horen zijn er steeds meer mensen die toch kiezen voor het digitale spul. Is ook wel logisch :P
Heb laatst nog staan testen met n paar jongens, waarbij die van mij alleen dus digitaal was ( vetta ). Ze waren allemaal onder de indruk van het geluid en de mogelijkheden. Totdat er 1tje een ac30 geluid wilde maken, dat ging wat moeilijker dan hij verwacht had. Maar voor een avondje coverwerk is bijv een xt live ideaal. Of iets meer tilwerk, vetta.
En toch ... in feite is het net zo simpel als een gewone amp, met gewone pedaaltjes. Zal wel iets met onze hersennen te maken hebben: met een amp en pedaaltjes staat alles los voor je en heeft alles z'n eigen knopje. Met het Line6 (en andere moddelers) spul zit alles in 1 bakje en gebruik je via menu's telkens een aantal knopjes om allerlei dingen in te stellen. Bij mij heeft het echt een tijd geduurt voordat ik de moeite nam om er eens goed voor te gaan zitten (ik stond op het punt om het spul te verkopen). Maar na 1,5 uur serieus aanknooien was het meeste me wel duidelijk en sindsdien heb ik er veel lol van. Om eerlijk te zijn was het niet de POD die lastig was, maar m'n hersenen die ik moest prikkelen om zich te verdiepen in dit ding.

Chris Winsemius
10 juni 2008, 00:08
Ik kan GNB behoorlijk volgen (hoewel ik het zelden met hem eens ben, ha ha), zeker als het gaat om feel en personal tweaks maar anderzijds maak ik mee dat veel (prof.) gitaristen "hun sound" uit bijna elke gitaar en amp kunnen halen, "beter spul" zorgt dan wel voor 'n nog betere sound, beter door de mix heenkomen en 'n comfortabeler/dynamischer speelgemak.

Grappig verhaal (ik beschouw het als mega-compliment):
klant van mij was na 'n concert 'n gig aangeboden tegen meer dan dubbele gage dan normaal in 'n club "waar iedereen wil spelen". Toen hij vernam dat ie niet op z'n eigen, gemodificeerde, amps kon/mocht spelen heeft ie gewoon nee gezegd.

the sure thing
10 juni 2008, 09:38
+1. Ik moest laatst in een oefenruimte over een 15W Laney mini-kut-combo'tje spelen. (Mijn amp was bij CMW :)). En het geluid viel mij alles mee! Wat draaien aan de knoppen en er kwam wat acceptabels uit. Voor het eerst ook veel met m'n knoppen op de gitaar gedaan. Normaal ben ik veel te decadent voor een Laney 15 watt transistor combo, maar omdat ik geen keuze had werd ik gedwongen erop te spelen. Dan komt het op goed spel van de gitarist aan :)

davinci77
11 juni 2008, 08:23
De meningen zijn dus verdeeld. :-)
Ik heb gisteravond een Vox AD120VT gekregen met FC12 voetpedaal. Ga vandaag eens kijken wat het doet en hoe het zich houdt in een band.
Na een uurtje gespeeld te hebben met de Vox, valt hij mij nog niet echt tegen.
De effecten zijn ok en het floorboard met volume pedaal en instelbaar pedaal voor bijv. wah is erg prettig


Uiteraard zou ik het liefst met m'n eigen spullen spelen, maar mijn clean is gewoon niet toereikend genoeg. De rest is daarentegen te gek.
Ik heb alleen geen zin om met twee versterkers te gaan sjouwen, tenzij het écht verschrikkelijk tegenvalt.

Ik deel de mening dat, als je in een top40 bandje speelt je geluid niet zo zo hoeft te zijn, ten dele.
Bij een band waar je gitaren een grote rol spelen vind ik het zeer van belang. Vandaar dat ik destijds ook bij van Weelden uitkwam.
Bij een top40 band is de gitaar toch voornamelijk begeleidingsinstrument. Uiteraard betekend dat dan niet dat je met het eerste de beste versterkertje en een pedaaltje er bent, maar toch wast meer ondergeschikt aan het muziek.

Als ik tijd heb ga ik de combinatie van de pod met klein versterkertje eens proberen. Daarnaast ook de Vetta maar eens.
Eerst maar eens de Vox aan de tanden voelen...

Nocki
11 juni 2008, 08:27
Ik ben benieuwd! hou ons op de hoogte!

NOCki

pimmetje
11 juni 2008, 09:11
Als ik tijd heb ga ik de combinatie van de pod met klein versterkertje eens proberen. Daarnaast ook de Vetta maar eens.
Eerst maar eens de Vox aan de tanden voelen...Ik zou ook de pod ook gewoon direct op PA proberen.
Dat scheelt sleepwerk en een klein versterkertje heeft wellicht ook niet genoeg spreiding en/of volume om echt toe te voegen als monitor. Het ligt er natuurlijk aan wat je een kleine versterker noemt, maar als die toch niet echt klein is, gaat 't slepen weer extra tellen :D.

(wel ff op de line/amp-schakelaar letten... kan een boel schelen)