PDA

View Full Version : Horrorverhalen over Laney



tomtimmerman
6 juni 2008, 16:22
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een nieuwe versterker te kopen, een Laney VC-30. Op internet vind ik vaak hele goede reviews, mede door het geluid, maar er zijn ook hele slechte, vanwege de betrouwbaarheid en degelijkheid van deze versterker.

Zo zijn er allerlei verhalen dat de versterker na een maand al kapot gaat, dat de buizen van zeer slechte kwaliteit zijn en het geluid snel verslechterd, en dat je deze versterker dus beter niet kunt kopen.

Wat zijn jullie ervaringen met deze versterker? Kloppen deze verhalen en zijn ze specifiek voor deze Lanet, of is er over elke versterker wel zo'n verhaal te schrijven en wordt er flink overdreven?

JipStoop
6 juni 2008, 16:38
Ik heb hier reviews over kunnen vinden:

VC30-112 (http://ultimate-guitar.com/reviews/guitar_amplifiers/laney/vc30-112/index.html)
VC30-210 (http://ultimate-guitar.com/reviews/guitar_amplifiers/laney/vc30-210/index.html)

En zoals bij het meeste in het leven, eerst even testen :)

Fuhgawz
6 juni 2008, 16:44
Nou ja, check voor de gein eens reviews van willekeurige andere versterkers op HC. Er zijn altijd mensen die de bepaalde versterker de hemel in prijzen en er zijn ook altijd mensen die de bepaalde versterker de grond in boren. Ironisch genoeg beweren beide groeperingen ook altijd dat ze al tig jaren spelen en gigantische hoeveelheden andere (dure) versterkers te hebben bespeeld. Daarom neem ik HC reviews altijd met een grote korrel zout.
Mijn ervaringen met Laney qua geluid en degelijkheid zijn over het algemeen gewoon goed. Maar zoals Jip al zegt kun je het beste even zelf gaan testen.

Arjan12
6 juni 2008, 16:53
Ik heb een Laney VC30, en hij klinkt fantastisch. Hij is erg robuust en degelijk gebouwd, maar van binnen kan er natuurlijk altijd wel iets kapot gaan. Inderdaad gewoon testen wat betreft het geluid, wat betreft duurzaamheid moet je geluk hebben (of geen pech ;) ).

Spitfire
6 juni 2008, 17:01
Ik heb zelf nooit problemen met m'n VC30 gehad. Harmony Central is de grootste bullshit-machine die ik ken trouwens, ik heb bij nog geen 1 review het gevoel gehad van 'ok, dat was best objectief'.

Kan me ook niet voorstellen dat Laney's eerder kapot gaan dan andere versterkers.

Kellet
6 juni 2008, 17:46
Laney's hebben inderdaad een erge mooie sound, maar qua betrouwbaar had zijn ze inderdaad minder dan de meeste andere merken. De andere gitarist in mijn vorige band had een Laney LC-50, en die heeft meerdere keren 'tube failures' gehad, dus de buizen moeten vervangen. Dat komt opzich voor, maar hij had het meerdere keren in een paar maanden. Niet ideaal dus. Maargoed, testen lijkt mij alsnog het beste, want het kan gewoon de pech zijn van een slecht exemplaar.


Over Harmony Central even mijn mening delen:
Nooit op de HC reviews vertrouwen bij het maken van een beslissing. Zoals hierboven ook werd gezegd zijn het vaak mensen die al heel wat hebben 'meegemaakt'.

Ik had een review betrapt over een low-end Schecter (ja, een ding van 300 dollar), en de reviewer zei, en ik overdrijf NIET:

"It looks, plays and sounds better than my other guitar which is a PRS Custom 24."

Wie koopt er in godsnaam een ding van 300 dollar, als ze al een gitaar kunnen betalen van in de 4000 dollar?

Spitfire
6 juni 2008, 18:14
Laney's hebben inderdaad een erge mooie sound, maar qua betrouwbaar had zijn ze inderdaad minder dan de meeste andere merken. De andere gitarist in mijn vorige band had een Laney LC-50, en die heeft meerdere keren 'tube failures' gehad, dus de buizen moeten vervangen. Dat komt opzich voor, maar hij had het meerdere keren in een paar maanden. Niet ideaal dus. Maargoed, testen lijkt mij alsnog het beste, want het kan gewoon de pech zijn van een slecht exemplaar.

Hier ga jij dus ook al de mist in. In het begin zeg je dat ze 'qua betrouwbaarheid minder zijn dan de meeste merken', vervolgens geef je een voorbeeld en als laatste zeg je dat dat 'de pech kan zijn van een slecht exemplaar'.

Dus wat is het: minder betrouwbaar over het algemeen of was het een slecht exemplaar?

Kellet
6 juni 2008, 18:31
Hier ga jij dus ook al de mist in. In het begin zeg je dat ze 'qua betrouwbaarheid minder zijn dan de meeste merken', vervolgens geef je een voorbeeld en als laatste zeg je dat dat 'de pech kan zijn van een slecht exemplaar'.

Dus wat is het: minder betrouwbaar over het algemeen of was het een slecht exemplaar?

Om het maar zo te noemen:
'Gemiddeld' hoor ik meer slecht over Laney dan ik over andere merken zoals Mesa en Engl bijvoorbeeld hoor (over die twee hoor ik nauwelijks horror stories).
Mijn uiteindelijke conclusie is dus toch 'See for yourself' :satisfie:.

Rormo
6 juni 2008, 19:24
Ik neem HC al niet meer serieus sinds ik daar mensen de DSL 50 heb zien veguizen. Meerdere mensen zeikte dat ding compleet af. Bleek helemaal aan het eind dat ze hard en speedcore speelden. Gek he, dat je een DSL dan niet goed vindt? Er zitten wel aardige reviews tussen, maar ook een hoop gelul.


@Kellet, Een goedkope gitaar kopen terwijl je al een dure hebt kan heel goed. Heb zelf ook een LC Comet gekocht terwijl ik ook meerdere Gibsons bezit. Waarom zou je meer uitgeven als je voor minder ook een goed gitaartje hebt? Maar claimen dat ie net zo goed is, dat zal ik dan weer niet doen.

Kellet
6 juni 2008, 19:29
@Kellet, Een goedkope gitaar kopen terwijl je al een dure hebt kan heel goed. Heb zelf ook een LC Comet gekocht terwijl ik ook meerdere Gibsons bezit. Waarom zou je meer uitgeven als je voor minder ook een goed gitaartje hebt? Maar claimen dat ie net zo goed is, dat zal ik dan weer niet doen.

Dat bedoel ik. Die gebruiker vergelijk zijn Schecter met de PRS en zei dat de Schecter beter was.
Ik ben een GROOT fan en gebruiker (!) van Schecter, maar tegen een USA PRS kan geen Schecter op.
Daarom vind ik eveneens dat je HC echt niet moet vertrouwen :seriousf:

Outrage
6 juni 2008, 23:39
Ik heb een laney en die is betrouwbaar. Je kan altijd pech hebben, dat is met elke aankoop zo. Trouwens, laney is doorgaans goedkoper daan mesa. Gevolg is een andere perceptie: is er iets stuk, dan ligt het aan de goedkope versterker. Is er bij mesa iets stuk: schoonheidsfoutje. En ik denk dat je ervan kunt uitgaan dat er meer mensen met een mesa dan met een laney zijn. Dus de verhouding kloppen al niet.

De redenering zit wel vol gaten, maar als je die laney goed vind, schaf je er eentje aan en zorg dat je bij een professional terecht kunt voor het geval je problemen met je versterker hebt. Dat is trouwens voor élke versterker zo.

guitarnijboer
6 juni 2008, 23:59
Ik geloof dat Laney een periode versterkers maakte die erg onbetrouwbaar waren. Echte ontwerpfouten. Ik mag hopen dat ze daar van geleerd hebben. Laney met Mesa/boogie vergelijken is een Corsa met een Saab vergelijken. Natuurlijk kan een Saab ook stuk maar ik ken geen enkele Corsa met 600.000KM op de teller, als je begrijpt wat ik bedoel....

Misery Signals
7 juni 2008, 08:25
Ik ben een GROOT fan en gebruiker (!) van Schecter, maar tegen een USA PRS kan geen Schecter op.
Als groot fan en gebruiker weet je ongetwijfeld dat naast de Diamond Series Schecter vooral bekend staat om zijn fenomenale USA Series.
Heb je al eens een USA Schecter in je handen gehad? Die dingen kosten minstens zoveel als een PRS en zijn minstens zo goed, Tom Anderson pickups, Sperzels enz...
http://www.limit.be/CET-PT_cow.jpg

Soit we wijken af...
Laney, nooit fan vangeweest om meerdere redenen. Ik vind ze er goedkoop uitzien en de klank onderscheidt zich niet van andere versterkers. Als ik een band ermee zag optreden had ik nooit een gevoel van: lekkere gitaarsound. Beetje vis-noch-vlees-versterker, net als Crate. Over de betrouwbaarheid kan ik niets zeggen... Duur zijn ze niet echt dus daar kan je niet echt de mist mee ingaan...

MS

Geoffrey
7 juni 2008, 08:29
Om het maar zo te noemen:
'Gemiddeld' hoor ik meer slecht over Laney dan ik over andere merken zoals Mesa en Engl bijvoorbeeld hoor (over die twee hoor ik nauwelijks horror stories).
Mijn uiteindelijke conclusie is dus toch 'See for yourself' :satisfie:.

Mijn plaatselijke gitaarboer valt ook niet te spreken over Engl.. als hij iemand ziet binnenkomen met een Engl krijgt hij al de rillingen.
Over Laney valt hij ook niet te spreken..maar dit is natuurlijk zijn mening.
Hij zal niets afbreken en zegt altijd.. als je tevreden bent over de klank en het is wat je zoekt doet de naam er niets toe. Alles valt te repareren.

budje
7 juni 2008, 09:12
ach ja ik heb "vroeger" ook weleens iets doms op dat hc geplet (en zie het er maar eens af te krijgen!!) *spijt* en ben het met de meeste vorige sprekers eens dat je het toch zelf moet testen, je komt van elk merk voor en tegenstanders tegen. zelf speel ik al zo'n 2 jaar live op een 16 jaar oude derdehands laney transistortop en die is superbetrouwbaar. Dus niet alle Laneys zijn slecht. Een vraag waarom helaas geen antwoord bestaat!

Arjan12
7 juni 2008, 09:42
Ik geloof dat Laney een periode versterkers maakte die erg onbetrouwbaar waren. Echte ontwerpfouten. Ik mag hopen dat ze daar van geleerd hebben. Laney met Mesa/boogie vergelijken is een Corsa met een Saab vergelijken. Natuurlijk kan een Saab ook stuk maar ik ken geen enkele Corsa met 600.000KM op de teller, als je begrijpt wat ik bedoel....


Jij hebt duidelijk geen verstand van auto's...

arjanb01
7 juni 2008, 10:08
Ach wat heet betrouwbaarheid van amps. Zoals ik in een eerdere post al las kan elke versterker kuren hebben. Het schijnt zelfs zo te zijn dat Mesa Boogie volgens sommigen een mindere periode hadden en dat ze een tijdje met betrouwbaarheid hebben geworsteld.

Problemen zijn dus wat mij betreft niet merk gebonden, van binnen kan er van alles stuk gaan in een amp. Ik heb een Koch Studiotone uit 2004. Na een driekwart jaar viel er een uitgangstrafo uit. Ik koch gebeld en hij gaf toe dat de eerste serie Studiotones slechte trafos hadden. Nou, vervangen, binnen garantie en ik speel al jaren met veel plezier op dat ding.
Er zijn dan mensen die zeggen: Koch is kut, maar dit kan dus bij elk merk gebeuren. Niet merk gerelateerd dus !

guitarnijboer
7 juni 2008, 22:54
Jij hebt duidelijk geen verstand van auto's...

Nee dat klopt inderdaad, maar hoe raad je dat zo? Zei ik iets raars?

paulusdeBKB
7 juni 2008, 23:17
ik haak effe in:
- Corsa is geen merk maar een type
- Saab maakt ongetwijfeld prima auto's maar staan niet wijd en zijd bekend om hun degelijkheid. Een golfje is daar wel redelijk bekend om, maar geen auto uit de topklasse. Die vergelijking gaat dus een beetje mank.

Kellet
7 juni 2008, 23:35
Als groot fan en gebruiker weet je ongetwijfeld dat naast de Diamond Series Schecter vooral bekend staat om zijn fenomenale USA Series.


In me handen gehad zeker. Maar ik had het dus over Diamond series guitars. Bovendien worden die USA stratocasters niet meer gemaakt. Je hebt wel de Japanse 'American' serie, maar die komen ook lang niet in de buurt van USA Schecter.

Arjan12
8 juni 2008, 12:05
Nee dat klopt inderdaad, maar hoe raad je dat zo? Zei ik iets raars?

Duurder is niet per definitie betrouwbaarder, hoewel Saab over het algemeen wel betrouwbare auto's bouwt. Ferrari's bijvoorbeeld berucht om hun onbetrouwbaarheid. Bovendien: hoe duurder, hoe meer electronica en hightech snufjes en hoe meer er kapot kan gaan. Dit is niet helemaal offtopic, want dit geldt natuurlijk ook voor versterkers.

Telecarel
5 mei 2010, 22:43
Ik heb het volgende meegemaakt. Na een oefensessie bij het opruimen m'n VC-30 los bovenop een flightcase van de p.a. gezet. De toetsenist rolde de case met daarbovenop m'n amp richting de lift. Liftdeur gaat open en hij duwt de case de lift binnen. Echter.. op de een of andere wazige manier was de lift niet helemaal op niveau (circa 10 cm te laag) en de hele flightcase kukelt voorover... en daar stond dus mijn amp op.. een enorme klap, hoorde de reverbveer ook, en toen was het stil... Ik snel komen aangelopen en in stilte onze lieve heer aangeroepen.. Afijn, ik versterker opgeraapt en terug de oefenruimte in. Ingeprikt en... tadáá!! Gewoon spelen als een tierelier.. niks aan de hand dus.. Tuurlijk heb ik enorm geluk gehad dat hij niet op een hoek gevallen is ofzo.. De enige schade die ik had was een scheurtje in het tolex en doek.. maar goed, dat noemen we "karakter" :hippie:
Wat ik hier mee wil zeggen, ik ben groot van van de Laney VC 30 serie. Ben aan m'n tweede bezig. In een vlaag heb ik m'n eerste verkocht maar kreeg daar enorm veel spijt van. Gelukkig zijn ze 2e hands niet erg duur. Eigenlijk vind ik ze erg ondergewaardeerd. Ik gebruik altijd gematchde JJ buizen en die combinatie is perfect... This amps rocks! :punk:

kidrock
6 mei 2010, 18:04
Wat ik ook vaak lees is dat mensen een nieuwe versterker afkraken als de buizen kapot gaan. Je moet niet vergeten dat de grote merk namen vaak goedkope buizen in hun amps douwen om de prijs te drukken, maar dat wil niet zeggen dat de amp slecht gebouwd is of onbetrouwbaar. Ik had in het begin toen ik mijn Koch net nieuw had 2x achter elkaar de eindbuizen stuk. Dus 2x op en neer naar Amersfoort. Daar van Dolf Koch te horen gekregen dat de EL34ers momenteel van minder kwaliteit zijn. Iets wat Koch weinig aan kon doen. Zij hebben voor mij de boel aangepast en daarvoor in de plaats 5881ers erin gestopt en sindsdien loopt ie gesmeerd. Het is lullig als zulke dingen gebeuren, maar dat wil nog niet zeggen dat een amp slecht is.

Ivis
6 mei 2010, 21:27
ik heb een vc50 gehad, gekocht van een punker, onder de stickers en alles wat blonk was verroest, heb em 4 jaar zonder problemen veel gebruikt. tank van een versterker.

Toaster
6 mei 2010, 22:22
ach ja oude london city's stonden ook bekend dat ze in de flik vlogen. Huisvrouwtjes die die dingen in elkaar zetten waren dan de oorzaak. Ondertussen gaat er een heel leger van die groene dingen al weer veertig jaar mee en zijn ze ook nog eens waardevast.

Dus alles kan kapot en er zijn ook auto's, gitaren, versterkers die langer meegaan....

(ook even vervallen in de auto vergelijking ;) )
Zo staan Toyota's bekend als de meest betrouwbare auto. In Afrika rijden ze nog jaren rond met de oude pick-ups die wij al hadden afgeschreven. Rijden door de woestijn. Je kan er een geweer op leeg schieten en nog rijden ze. Zie je Afrikaanse rebellen of legers en waar rijden ze in: een Toyota.

Welk merk moest ook alweer tot 3 x toe zijn auto's terugroepen???

paulusdeBKB
6 mei 2010, 22:34
Ja, om verschuivende vloermatten enzo.

The Running Man
7 mei 2010, 16:04
Wij hebben vijf Laney amps staan; 3 GH50L heads en twee LC15 combo's.
Kennelijk veel mazzel gehad want in twee jaar tijd is er nog geen storing geweest. Alle amps draaien op gematchte setjes JJ (EL84 in LC15/EL34 in GH50L) en klinken wat mij betreft gewoon lekker.
H%H invader speakers klinken heel schel bij deze amps. Celestion G75T in 4x12 gaat prima en G10 greenback in combo klinkt hemels.

:punk:

a.c.
7 mei 2010, 21:02
ik had een vc 15 die ik altijd clean helemaal opendraaide. Daardoor viel de zekering vaak uit zonder dat ie doorbrandde. vaag, maar ja.

stikel
7 mei 2010, 21:55
Ik geloof dat Laney een periode versterkers maakte die erg onbetrouwbaar waren. Echte ontwerpfouten. Ik mag hopen dat ze daar van geleerd hebben. Laney met Mesa/boogie vergelijken is een Corsa met een Saab vergelijken. Natuurlijk kan een Saab ook stuk maar ik ken geen enkele Corsa met 600.000KM op de teller, als je begrijpt wat ik bedoel....

Saab is al jaren voorzien van Opel motoren omdat GM eigenaar is/was van Saab. Juist door deze motoren wil er nog geen hond een bek op zetten. Maar dit terzijde. Ik heb de volgende buizensets/combo's gehad en daar waren er twee bij die uit de doos foutloos werkten

Blackheart topje/cab: Goed, geen storingen. Veel plezier van gehad.
Fender Blues junior: Op de terugweg van de winkel rinkelde hij al als een theeservies, de rest is duidelijk lijkt me.retour afz.
Vox AC 30 cc2: Vanaf dag 1 een knoert van een brom. retour afz.
Hiwatt Higain 50: Vanaf dag 1 microfonische buizen. retour afz,
Twee Trannies.
Fender Jazzmaster Ultralight: Net niet helemaal qua geluid
Roland Buescube 60 3x10: Fantastisch. Gaat nooit meer weg
Daarna toch maar weer buizen.
Egnater Rebel 30 combo + extra 112 cab: Net niet helemaal qua geluid, in de winkel goed, viel thuis met andere akoestiek wat tegen, storingsvrij
Laney Lionheart combo 4x10: Sinds drie weken in bezit en nog geen enkele storing ondekt en voor mij verreweg de mooist klinkende buizenamp welke ik tot dusver bezat.

Groet Jan

Saillant detail: De buizencombo's die retour zijn gegaan kwamen allemaal van dezelfde "grote" zaak uit de provincie waar niets boven gaat. Toeval ?

@ BASS B. De Roland BC 60 3 x 10 gaat echt niet weg hoor. Daar kunnen heel veel buizenampbouwers nog wat van leren. :D

WillemdaGuide
7 mei 2010, 22:02
Ook ik heb nog nooit enige problemen met mijn Laney's gehad, zowel niet met de GH50, VH100R die ik heb gehad alswel nu mijn TT100H, allemaal erg degelijk...