PDA

View Full Version : Egnater Tourmaster



paulbekkers
6 juni 2008, 15:36
http://www.gtrgear.com/Egnater/Tourmaster/Tourmaster4100-NL.htm

en

http://nl.youtube.com/watch?v=L1TCO1Kcwnk

En verder nog een paar filmpjes op youtube.

Iemand dit buizenmonster in het echt gezien/bespeeld? Wel vette features.
Maar ja, dan kan het nog steeds ruk klinken. Of iets minder erg: "toch nét niet"

JeroenSchaaf
6 juni 2008, 16:01
Wow nette prijs voor zo'n veelzijdig beestje! :satisfie:

paulbekkers
6 juni 2008, 17:05
Zeeeer nette prijs.
Daarom vond ik hem al interessant worden.

Ik moet natuurlijk wel een stapje omhoog, als ik mijn VC50 weg zou doen.

Jimwoud
6 juni 2008, 18:20
Mooi ding, die wil ik welleens proberen. Ongeveer zelfde prijs als een JVM. Ben benieuwd hoe hij klinkt naast een TOL en eventueel naast die losse modules.

Dude
6 juni 2008, 19:45
heeft die geen aparte (2e) mastervolume ?
dat vind ik dan wel weer zonde voor zo'n uitgebreid apparaat !

ErikE
7 juni 2008, 13:36
Supernette prijs inderdaad! Tja, zonde dat er geen boost master 2 op zit, daar kan je evt. via je fx-loop wel wat op vinden denk ik.

Die powergrid functie vind ik wel te gek, op papier dan...
Bv. je cleane kanaal en je solo kanaal terugzetten naar 10 Watt en je rythm channels normaal (met lager ch. volume), en dan de eindtrap flink openzetten. Ook mooi voor in de studio! :)

Sarco
7 juni 2008, 14:20
Die cabs lijken ook nog voordelig te zijn.

paulusdeBKB
7 juni 2008, 15:31
Maar wat het in de USA kost, zegt weinig over wat je er in NL voor moet betalen...

imlikeajungle
7 juni 2008, 16:03
Als je leest wat er bij de clip staat, zie je direct veel mensen die het maar niks vinden... Sowieso, 4 kanalen, wattefak...

ErikE
7 juni 2008, 16:38
Maar wat het in de USA kost, zegt weinig over wat je er in NL voor moet betalen...

Als je bij de bovenste link onderaan kijkt staat er als "introductieprijs" toch echt 1375 euro.

paulusdeBKB
7 juni 2008, 22:26
oeps, verkeerd gelezen, ik dacht dat het linkje verwees naar GuitarCenter in USA.

Nocki
16 juni 2008, 18:29
Is er al iemand die m heeft?

Ik ben van plan om er een te gaan halen als alles verkocht is...

Daarmee bedoel ik dus als ik mijn spullen heb verkocht. als alles tourmasters verkocht zijn ga ik er natuurlijk niet een kunnen halen!

dml
18 juni 2008, 16:15
Heb een 4100 head + 4x12" cab nu thuis staan. :sssh:

Jimwoud
18 juni 2008, 16:19
Heb een 4100 head + 4x12" cab nu thuis staan. :sssh:
Ben benieuwd hoe de high gain kanalen zijn, is er goed metal uit te halen, want lees online dat het low end niet voldoende of strak is.

Nocki
18 juni 2008, 16:25
Zou je meer willen vertellen? review? clips? foto's?

alvast bedankt! Ook ik ben erg benieuwd naar het high gain gebeuren. Dat mis ik bij de Tol100 wel een beetje.

dml
19 juni 2008, 11:56
Komt goed, ik zal 'm zeer binnenkort even flink aan de tand voelen.

kokeleko
19 juni 2008, 12:55
Niet te hard graag want ik heb nachtdienst :-( .

Mr.Bluesbreaker
19 juni 2008, 20:01
Ik zit er serieus aan te denken om deze head ook eens te testen.
Voor dat geld en die features....zou een fantastisch 'toursetje' kunnen zijn,
heb dan eigenlijk alleen een delay en wah nodig, klaar is kees.
Paar vragen, ff topic kapen:

-zit er nu wel of geen 2e mastervolume op?

Zo niet, is het 4e kanaal strak genoeg voor high gain slagpartijen of wordt het snel muddy en meer alleen een bruikbare leadsound? (mijn ervaring bij de meeste 3/4 kanalers dat je voorbij kanaal 2 niet echt meer een lekker slaggeluid eruit krijgt.)
Wat zou de goedkoopste oplossing zijn voor een cleanboost met deze amp? Ik heb in een van mijn amps een aparte schakelbare 2e master laten inbouwen, maar dat was wel een duur grapje. (125 euro) Volgens mij past dat ook niet meer tussen alle knoppen en belletjes o pdeze amp:)

-zit er ook een beschermhoes bij?

Het ding is volgens de specs een enorme bak in formaat en gewicht. Heb net voor mijn amps flightcases gebouwd maar daar past hij dan niet in, in de std. marshall topcase.

-domme vraag: wanneer je je tuner in de loop van je amp zet, samen met je delay, werkt je tuner dan ook (TU-2) als een killswitch? Ik heb het tot nu toe alleen maar voor de amp gehad. Mijn ideaal zou zijn: 1 amp met 4 bruikbare kanalen met op elk kanaal een soloboost (ofwel via de loop) en verder dan alleen delay/wah/tuner in een miniboardje. 1*12 eronder voor echt minimaal, 4*12 eronder voor meer power.

dml
24 juni 2008, 16:25
Ik zit er serieus aan te denken om deze head ook eens te testen.
Voor dat geld en die features....zou een fantastisch 'toursetje' kunnen zijn,
heb dan eigenlijk alleen een delay en wah nodig, klaar is kees.
Paar vragen, ff topic kapen:

-zit er nu wel of geen 2e mastervolume op?

Nee, elk van de vier kanalen heeft een eigen volume. 1 Master eindtrap volume. Tip: Volume op het kanaal zo hoog mogelijk = meer punch. Master om uiteindelijke volume te regelen.



Zo niet, is het 4e kanaal strak genoeg voor high gain slagpartijen of wordt het snel muddy en meer alleen een bruikbare leadsound? (mijn ervaring bij de meeste 3/4 kanalers dat je voorbij kanaal 2 niet echt meer een lekker slaggeluid eruit krijgt.)

Middels de voicing switch gaat de sound van 'Marshall naar Mesa'. De gainstructuur veranderd, de EQ ook en er komt wat meer compressie in je geluid. Tevens is een Countour knop te activeren die van mid-scoop tot mid-punch gaat. M.a.w. van heavy scooped rhythm tot vet mid solo in te draaien. Maar zie het wel genuanceerd, het is niet zo dat je instant een Recto-sound krijgt, maar het gaat overduidelijk wel die richting op.



Wat zou de goedkoopste oplossing zijn voor een cleanboost met deze amp? Ik heb in een van mijn amps een aparte schakelbare 2e master laten inbouwen, maar dat was wel een duur grapje. (125 euro) Volgens mij past dat ook niet meer tussen alle knoppen en belletjes o pdeze amp:)

Pure volume boost plaats je in de seriele(!) loop. Gain boost voor de amp.
En een aardig trucje is dit: Als je geen effecten gebruikt in de FX-loop, dan kun je die ook gebruiken als Solo volumeboost. Patchkabeltje tussen send en return, mix op 100% wet, en de level stel je naar smaak af, maar in
ieder geval niet voluit. Rhythm volume = FX-loop aan, Solo volume = FX-loop uit, te schakelen middels de footswitch. Maar nogmaals, alleen bij gebruik van de seriële loop zonder andere effecten.



-zit er ook een beschermhoes bij?

Nee. Je kan wel één of andere standaard hoes kopen, van die Marshall-condooms. Maar een gewatteerde hoes, zoals Koch ze levert, is in naar mijn idee toch een betere bescherming. Of ergens eentje laten maken van bisonyl (vrachtwagenzeil).



Het ding is volgens de specs een enorme bak in formaat en gewicht. Heb net voor mijn amps flightcases gebouwd maar daar past hij dan niet in, in de std. marshall topcase.

Valt wel mee, niet zwaarder dan een gemiddelde Marshall, misschien een tikkeltje groter. Als je je spullen zelf (achter)in je auto vervoert, is een flightcase meestal niet eens nodig, een goede hoes voldoet m.i. prima.



-domme vraag: wanneer je je tuner in de loop van je amp zet, samen met je delay, werkt je tuner dan ook (TU-2) als een killswitch?

Ja, wanneer je de loop op Serieel zet. In Paralelle mode kun je met kill-dry werken en werkt het 'killen' niet.



Ik heb het tot nu toe alleen maar voor de amp gehad. Mijn ideaal zou zijn: 1 amp met 4 bruikbare kanalen met op elk kanaal een soloboost (ofwel via de loop) en verder dan alleen delay/wah/tuner in een miniboardje. 1*12 eronder voor echt minimaal, 4*12 eronder voor meer power.

Persoonlijk vind ik bij dit soort versterkers een 1x12 "te weinig". Een goede 2x12 kan soms m'n voorkeur hebben boven een 4x12, maar ik zou minimaal voor 2x12 gaan. Je zou ook de combo-versie van de Tourmaster kunnen overwegen maar als je de top al groot vindt, dan moet je zeker niet aan het combo beginnen.

Overall is het een zeer flexibele en goedklinkende amp, de Power Grid werkt echt goed en is absoluut bruikbaar. En voor het geld hoef je het al helemaal niet te laten.

Nocki
24 juni 2008, 16:36
Klinkt goed allemaal! Tis jammer dat ik de tijd maar niet heb om eens een dagje die kant op te gaan. Waarschijnlijk zou ik er dan ook al een gehad hebben... Nog even geduld.. dat ding kost ook geen drol.

Hoe is die amp soundswise? Articulatie, attack enzo... reageert ie een beetje lekker op je spel? Ik zou er zelf gelijk een 4x12 bij kopen...

Jimwoud
24 juni 2008, 16:38
Bedankt voor de info, kun je toch wat meer vertellen over de lowend en de strakheid mbt high gain.

ieme
24 juni 2008, 23:41
Heb een 4100 head + 4x12" cab nu thuis staan. :sssh:

Hey dennis, ik had je een prive bericht gestuurd maar had nog geen reactie van je. kun je me even mailtje sturen naar bhmguitar@hotmail.com

ieme

Michael AE
25 juni 2008, 01:51
Hey Ieme, tijd niet gesproken!

How's life? :)

maestro_nl
30 juni 2008, 22:53
..kun je toch wat meer vertellen over de lowend en de strakheid mbt high gain.
Middels de Density-knop regel je de terugkoppeling van het laag in de eindtrap.

Jimwoud
1 juli 2008, 08:57
Middels de Density-knop regel je de terugkoppeling van het laag in de eindtrap.
Dat zal best, maar wil weten hoe hij klinkt op die vlakken.

dml
1 juli 2008, 09:20
Als je het echt wil weten, zul je 'm zelf met je eigen gitaren moeten proberen. Heb gemerkt dat hij erg "gevoelig" is voor de gitaar die je erin prikt. Met mijn gitaren (mahony body, gelijmde mahony hals, rosewood toets, string thru, 2x Dimarzio Super Distortion) klinkt hij op high gain absoluut strak, ook het laag. En toch ook helder.

minas
1 juli 2008, 14:18
Dat is een zeeer nette prijs. Was net al van plan deze vakantie op zoek te gaan naar een nieuwe versterker. En dit spreekt me zeer aan.

Maar waar zijn ze eigenlijk te testen?