PDA

View Full Version : Aarding gitaar fucked-up



Liquid_Metal
6 juni 2008, 15:27
Ik heb een Hondo Deluxe 732 Series en mijn aardig klopt niet. Ik heb het gecontroleerd aan de hand van dit schema: http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_2v_3w_2sas
Deze gitaar heeft ook 2 humbuckers, 1 volume, 1 tone en een 3-way switch

De bedrading klopte niet helemaal dus die heb ik zo aangepast zodat ie gelijk is aan het schema. De gitaar werkt (volume doet het, tone doet het, switch doet het) alleen geeft ie een enorme brom. Als ik iets van de aarde aanraak (bv de buitenkant van mn kabel) houdt de brom op en klinkt de gitaar als normaal (ook de toon).
Ik speel, voor zover ik weet, niet over geaarde stopcontacten maar geen enkele van mn andere gitaren hebben zo'n extreme brom (single coil zowel als humbucker).
Volgens de eerste review op harmony central (klik hier (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar/product/Hondo/732+Deluxe+Series/10/1) is de bedrading slecht.
Heeft iemand enig idee wat ik kan doen? ik heb m ook al redelijk doorgemeten en de draden doen het allemaal

Liquid_Metal
6 juni 2008, 15:30
ik weet dat het een low-budget goedkoop kutgitaartje is, maar dit zou ie niet mogen doen.Gebruikte m nooit maar toch fijn als je een werkende gitaar hebt :)

bert k
6 juni 2008, 15:40
Heb je de linker pootjes van de potmeters goed aan het huis gesoldeerd?

Liquid_Metal
6 juni 2008, 15:53
die van de tone heb ik bewust losgemaakt omdat dat op het schema ook zo staat. nadat ik wat andere aanpassingen had gedaan heb ik m nu (na jouw post) weer vastgesoldeerd maar doet nog steeds hetzelfde. overigens zijn dat de rechterpot van de volume en de linkerpot van de tone (zoals op het schema). bij omdraaien zou de tone de verkeerde kant op gaan

guitarnijboer
6 juni 2008, 20:49
Heb je wel de draad die naar de brug of tremolo loop weer vast gesoldeerd aan de massa?

Liquid_Metal
7 juni 2008, 10:29
die zit inderdaad ook gewoon vast aan de massa. als ik de brug aanraak verdwijnt de brom ook. de brom verdwijnt als ik alles wat aan de massa vast zit aanraak (potmeters, kabel, brug, switch, etc)
kan het er iets te maken mee hebben dat de snaren er nog niet op zitten? ik heb hier nog nooit van gehoord maar het is wel afwijkend van normaal

KoenB
7 juni 2008, 12:11
Is je stopcontact wel geaard? anders heeft de brug aarden namelijk ook geen zin ;) probeer het gewoon eens over een geaard contact, dat moet heel veel schelen.

Wat je ook nog kunt doen is je gitaar shielden: alle cavities volplakken met aluminiumtape. Dat houd storingen van buitenaf tegen

Liquid_Metal
7 juni 2008, 12:44
volgens mij is mn stopcontact niet geaard. maar met mn andere gitaren heb ik ook nergens last van dus ik ga er vanuit dat dat het niet is

Noid
8 juni 2008, 00:05
Zitten in de Hondo ook Seymour Duncans (aangezien je dat schema hebt gebruikt)?

guitarnijboer
8 juni 2008, 09:34
volgens mij is mn stopcontact niet geaard. maar met mn andere gitaren heb ik ook nergens last van dus ik ga er vanuit dat dat het niet is

Heb je op je andere gitaren ook geen snaren dan?

De reden dat de brug/tremolo wordt geaard is dat de snaren dus ook geaard worden. Normaal gesproken heb je de snaren tijdens het spelen altijd wel ergens vast en hoor je dus geen brom. Zeker bij een ongeaard stopcontact en geen snaren op je gitaar lijkt me de brom normaal. Ik weet het eigenlijk wel zeker.

Ik heb jaren geleden een Godin gehad. Omdat er vaak snaren braken bij de zadels adviseerde de verkoper grafiet zadeltjes. Het gevolg was dat de snaren niet meer goed geaard waren omdat het grafiet onvoldoende geleide. Brom was het gevolg... De gitaar was niet meer stil te krijgen.

Liquid_Metal
8 juni 2008, 16:51
dan ga ik er direct even snaren opzetten. alleen mag het niet zo zijn dat ie alleen niet bromt als ik de snaren aanraak. ook als ik de snaren niet aanraak moet de gitaar stil zijn. dit is bij mn andere gitaren (waar wel snaren op zitten ;)) ook zo.
@Noid: er zitten geen Seymour Duncans op maar dit schema klopt wel. de draadjes uit de humbuckers zijn single-conductors (zoals op het kleine plaatje links-onder)

Liquid_Metal
8 juni 2008, 17:27
heb er snaren opgezet en als ik de snaren aanraak bromt ie inderdaad niet. zoals verwacht...
maar als ik ze niet aanraak bromt ie nog net zo erg als normaal dus het probleem is niet opgelost.
overigens zakt de brom vrijwel helemaal weg als ik mn tone uitdraai met de potmeter. heb de potmeter wel al helemaal schoongemaakt, maar misschien zit hier een probleem in?

guitarnijboer
8 juni 2008, 19:09
Dat de brom ophoudt als je de tone pot dichtdraait is normaal en betekent dat je tonepot goed werkt.

Heb je ook seymour duncan elementen op de gitaar, of heb je alleen het schema van seymour duncan gebruikt?

In het laatste geval is het goed om te weten dat iedere fabrikant zijn eigen kleurcodes gebruikt. Ook al hebben jou elementen misschien een zwarte, groene rode en witte draad dan is het erg goed denkbaar dat de kleuren bij Hondo elementen een andere betekenis hebben.


Voorbeeld:
Bij seymour is voor standaard humbucking zwart de hot en groen de massa en moet je rood en wit aan elkaar knopen. Doe je dit bij dimarzio ook zo dan gebruik je de humbucker uit fase (=brom) Bij dimarzio is bij standaard humbucking namelijk de rode hot, de groene massa en moet je zwart en wit aan elkaar knopen.

kijk hier maar eens naar:

Kleurcodes humbuckers (http://guitarelectronics.zoovy.com/category/wiringresources.11pickupcolorcodes/)

Succes!

Liquid_Metal
9 juni 2008, 18:16
de rood en wit die aan elkaar geknoopt moeten worden heb ik niet. misschien dat die achter de elementen zitten en daar al aan elkaar zijn geknoopt. de enige draad die uit de humbucker-space komt is zwart en bestaat uit twee delen. een inwendige draad (naar mijn idee de hot) en een draad daar omheen (wss de massa). net zoals in een standaard gitaarkabel dus.
zoals bovenstaand heb ik ze ook aangesloten. omdraaien lijkt me eigenlijk vreemd.
opmerkelijk vind ik wel dat die twee draden nergens te bekennen zijn.

Liquid_Metal
9 juni 2008, 18:22
net de boel nog es opengemaakt en ook uit de humbuckers zelf (dus in de element cavity) komt slechts die ene (dubbelzijdige) draad. misschien ligt daar wel het probleem, maar ik heb in de gitaar vrijwel niets veranderd. kan me niet herinneren dat ie vroeger ook zo bromde (heb m laatst opengemaakt om de pots in te spuiten, misschien is er toen iets gebeurd)

guitarnijboer
9 juni 2008, 19:18
Als je slechts een afscherming en binnenkabel hebt is de afscherming idd massa en de binnenkabel de hot. De spoelen zijn al goed aan elkaar gemaakt in de fabriek onder de tape die rond de spoelen zit. Je kunt ze dus ook niet splitten.

Misschien is het dan handiger om naar een schema voor dit soort elementen te kijken, je kunt toch eigenlijk niets fout doen...

Liquid_Metal
9 juni 2008, 22:34
heb ik ook naar gekeken maar kon niets anders vinden dan de SD-schema's. tips waar ik andere schema's kan vinden? via google was ook geen succes. misschien mede dankzij het feit dat ik lang niet alle termen van de elektronica ken.
mocht ik er echt niet uitkomen dan w8 ik tot mijn vader eind deze week weer thuis is. hij heeft veel met elektronica gedaan (opleiding, buizenversterkers gebouwd, +/- 1e netwerk van nederland aangelegd etc) dus hij komt er wss wel uit. hoopte alleen dat ik het zelf kon want is me vaker gelukt met gitaren

Gearjunkie
9 juni 2008, 22:49
Misschien zit er gewoon een slechte (soldeer)verbinding?
Soms werkt het om alles weer even los te halen en rustig opnieuw te beginnen.

RoelTM
9 juni 2008, 23:06
Dat de brom ophoudt als je de tone pot dichtdraait is normaal en betekent dat je tonepot goed werkt.
sorry voor dit ff tussendoor...
maar ik heb ook een beetje een brom (niks geaard, en als ik iets aanraak wat geaard ik gaat het weg)
maar het gebrom wordt meer als ik de volumeknop in het midden heb staan :o
dus als ie op 0 of 10 (en omstreken) staat = geen brom

hoort dit??

KoenB
9 juni 2008, 23:14
Nee. ik denk dat je potmeter naar de klote is

RoelTM
9 juni 2008, 23:29
Nee. ik denk dat je potmeter naar de klote is
serieus??? ik ga binnenkort inslaan voor m'n zelfbouw... ff nog een potmetertje bijdoen dan maar...

hoewel... binnenkort gaat waarschijnlijk de Sustainiac aangeschaft worden, waar push/pull pots bijzitten :satisfie:

bert k
9 juni 2008, 23:42
de rood en wit die aan elkaar geknoopt moeten worden heb ik niet. misschien dat die achter de elementen zitten en daar al aan elkaar zijn geknoopt. de enige draad die uit de humbucker-space komt is zwart en bestaat uit twee delen. een inwendige draad (naar mijn idee de hot) en een draad daar omheen (wss de massa). net zoals in een standaard gitaarkabel dus.
zoals bovenstaand heb ik ze ook aangesloten. omdraaien lijkt me eigenlijk vreemd.
opmerkelijk vind ik wel dat die twee draden nergens te bekennen zijn.
Nou ga ik het snappen. Je hebt vier draden bij een element waar een coil-split mogelijk is. Kan dat niet, dan heb je maar twee draden: signaal en massa. (De massa is dan de ommanteling.) Maar het schema wat jij gebruikt heb is bedoeld om een regelbare coil-split te krijgen! Dus dat gaat nooit werken, zoek eerst eens het goeie schema bij SD, dat staat er beslist bij. (2 x volume, 2 x tone)

Liquid_Metal
10 juni 2008, 13:46
Nou ga ik het snappen. Je hebt vier draden bij een element waar een coil-split mogelijk is. Kan dat niet, dan heb je maar twee draden: signaal en massa. (De massa is dan de ommanteling.) Maar het schema wat jij gebruikt heb is bedoeld om een regelbare coil-split te krijgen! Dus dat gaat nooit werken, zoek eerst eens het goeie schema bij SD, dat staat er beslist bij. (2 x volume, 2 x tone)

maar ik heb dus geen 2x volume/2x tone. ik heb slechts 1 volume en 1 tone en dit is het enige schema dat daar op lijkt. heb er helemaal niet bij nagedacht dat dit inderdaad een schema is het splitbare coils...... maar ik kan ook geen andere schema's vinden..

bovendien staat er nergens bij dat ze schakelbaar zijn en is er ook geen knop/switch om te schakelen. met een 3-way schakel je tussen: bridge; bridge+neck; neck

bert k
10 juni 2008, 14:00
Hm, ik ga vanavond wel kijken voor een schema, maar waarom post je dan dat je het precies zoals het schema gesoldeerd heb? Het is totaal anders! En nou zeg je dat je maar twee knoppen hebt?

Trouwens, met dit schema hoef je helemaal niet te schakelen. De truc is dan je met een draaiknop van hum naar single kan mixen.


[EDIT] Na wel tien seconden zoeken op de SD site vond ik dit schema (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=2h_1v_1t_3w). Dat zou goed moeten zijn.

Liquid_Metal
10 juni 2008, 14:10
ik zie nu dat er iets gruwelijk fout is gegaan. dat schema dat je net post heb ik namelijk ook gebruikt. blijkbaar heb ik in de eerste link een foutief schema gepost (namelijk met 2 tone- en 2 volumeknoppen). ik heb het schema dat je net laat zien gebruikt, dus met 1 tone- en 1 volumeknop. en zoals op dat schema de bedrading loopt, loopt het dus in mijn gitaar ook :). en dáárom snap ik niet waarom de boel bromt :).
ik heb alleen de rood/wit niet en hij bromt niet als ik iets dat aan de massa zit aanraak (bv de buitenkant van de jackplug).