PDA

View Full Version : polijstmachine



no 1 hops
6 juni 2008, 12:57
vele kennen vast wel de ferm polijstmachine.
eigenlijk alleen voor autoos en zo.
maar word hij ook door jullie als zelfbouwers gebruikt?
zo ja, moet je dan nog ergens op letten?

Mattia
6 juni 2008, 13:54
Die dingen gaan toch vrij traag allemaal?

Ik moet/wil eigenlijk zo'n polistmachine a la StewMac; buitelaar heeft ze wel, maar ze gaan met een factor 3 te snel voor gitaar (brand je zo door de lak), dus voor even hou ik het op boormachine met schuim 3M kop.

fred dons
6 juni 2008, 13:58
klopt ik heb ooit zo'n ding gekocht en je hebt er helemaal niks aan :D

maar die schuimkoppen werken prima, tis jammer dat ik mijn boormachine niet op een lager toerental vast kan zetten anders kon ik de boormachine in een bankschroef vast zetten en de body langs de machine halen maar andersom gaat ook wel hoor

Dootch
6 juni 2008, 15:21
Gents,
Wat is een schuimkop?

Google kent het niet... (en ik dus ook niet)

no 1 hops
6 juni 2008, 15:22
klopt ik heb ooit zo'n ding gekocht en je hebt er helemaal niks aan :D

maar die schuimkoppen werken prima, tis jammer dat ik mijn boormachine niet op een lager toerental vast kan zetten anders kon ik de boormachine in een bankschroef vast zetten en de body langs de machine halen maar andersom gaat ook wel hoorfred
bedoel je dat die autopoets machines niet werken of dat ding bij stewmac waar mattia het over heeft?

bij de gamma GBM klopboor machine links rechts vario toerental met 2 jaar garantie voor 13 euro.
ben nu bezig met een soort van schuurrol van een deegroller en deze boormachine in een soort van speciale klem zodat die rol haaks boven een blad uitsteekt.
de eerste resultaten zijn wel goed.
als het werkelijk werkt zal ik het wel laten zien in een forumtopic.

fred dons
6 juni 2008, 15:31
die autopoets machine werkt niet, het toerental is veel te langzaam, die schuimkoppen daarentegen zijn prima

http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Abrasives,_polishes,_buffers/Finesse_Polishing_Pad.html

ook de polijstmachine van Stewmac is uitstekend alleen een stuk duurder

Mattia
6 juni 2008, 18:13
Even een plug: nonpaint.nl heeft ook 3M schuimpoetsdingen plus roloc bevestiging, als je er zin in hebt. Heb daar net een set 3M Paint Production System dingen gehaald (post wel plaatjes als ik het heb gebruikt, het idee is geniaal), lekker vlot email contact, paar dagen later spullen in huis.

fred dons
6 juni 2008, 18:26
dat is wel prettig, ik moet nu iedere keer een hele zooi andere producten mee bestellen om het wat betaalbaarder te maken vwb de porto

Cocobolo
7 juni 2008, 22:31
Die dingen gaan toch vrij traag allemaal?

Ik moet/wil eigenlijk zo'n polistmachine a la StewMac; buitelaar heeft ze wel, maar ze gaan met een factor 3 te snel voor gitaar (brand je zo door de lak), dus voor even hou ik het op boormachine met schuim 3M kop.

Dus of ze zijn te traag, of ze zijn te snel (branden door je lak heen). Weet iemand dan welke toerentallen je moet hebben? De machine van Stewmac heeft geen specificatie van het aantal toeren helaas (want de ' oude' machine is niet meer te koop en de nieuwe komt van de zomer :
http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Abrasives,_polishes,_buffers/1/Buffing_Arbor/Related_items.html#details

Bij Herman Buitelaar zie ik 2 polijstmachines van 2850 toeren/minuut en ze hebben ook een mini polijstmachine van 3000-7000 toeren. Dus moeten de toeren dan bijvoorbeeld 1400 rpm zijn? Charlotte heeft volgens mij zo'n ding van Stewmac : Charlotte, misschien wil jij eens een keertje kijken ?

Mattia
7 juni 2008, 23:16
1400 a 1700 rpm voor een buffer wiel van 12".

no 1 hops
8 juni 2008, 11:07
heb even op de doos van die auto polijst machine gekeken (is trouwens een kinzo)
en daar staat 3000 toeren per minuut op dus zou je zeggen dat hij niet te langzaam zou kunnen zijn.

fred dons
9 juni 2008, 08:32
lijkt mij wat veel 3000, je moet dat ding ook nog een beetje in de hand kunnen houden maar het zou wellicht kunnen alleen die kinzo van mij was zeker niet zo snel en eigenlijk alleen maar inzetbaar voor de top en back omdat te groot was voor de zijkanten en cutaways.
hij poetste eigenlijk meer dan dat hij polijste