PDA

View Full Version : les paul brug element vraagje....



Dude
6 juni 2008, 12:41
yooo les paul kenners,

ik heb eeb les paul classic en vind het brug element wat te schreeuwerig op mn marshall. Hij is me wat te fel.

Stijl, stevige rock maar ook mooie cleans (voor zover dat kan met lespaul/marshall he)

In mn vorige les paul had ik de standaard gibson elementen maar die vond ik niet zo prettig. Waren me juist weer wat te mat en netjes.

Dus... wat zit een beetje tussen de standaard brug elementjes van gibson en die keramische classic pups ?

Mvgr bart

Orpheo
6 juni 2008, 13:59
seymour duncan custom5. simpel :)


OF de seymour duncan alnico2pro, of de air norton (deze zou ik als eerste proberen).

Ibanez666
6 juni 2008, 14:00
Wat is dat toch met de elementen van Gibson, ik lees zo vaak dat ze vervangen worden...

JipStoop
6 juni 2008, 14:07
Eerste wat ik doe als ik een LP koop: gelijk Alnico II Pro elementen in :)

Ibanez666
6 juni 2008, 14:14
Eerste wat ik doe als ik een LP koop: gelijk Alnico II Pro elementen in :)

Ik vindt het vreemd dat bij deze prijzige gitaren zo vaak de elementen vervangen worden, zijn ze dan zo slecht?

Orpheo
6 juni 2008, 14:56
Ik vindt het vreemd dat bij deze prijzige gitaren zo vaak de elementen vervangen worden, zijn ze dan zo slecht?


IK VIND!!!!



verder: ja, die pups zijn shit. er zijn maar 3 pups van gibson die lekker zijn,en niet echt in een gitaar zitten. de p90, de iommi sig (GEWELDIGE humbucker! mijn favo van gibson) en de '57 classics. de burstbuckers vind ik te neuzig, en de 500/496 serie veel te schel en 'harsh', en de 498/490 serie is leuk, maar dat is een tussenweg tussen de '57 en de burstbucker; niet mijn ding.

SD, dimarzio, kent armstrong, zelfs GFS klinkt allemaal beter. nja, alles is eigenlijk beter. ik vind gfs beter dan gibsonpups, voor een veel lagere prijs. ze klinken gewoon opener, helderder.

bert k
6 juni 2008, 15:04
seymour duncan custom5. simpel :)


OF de seymour duncan alnico2pro, of de air norton (deze zou ik als eerste proberen).
Dus niet simpel. :D

Orpheo
6 juni 2008, 15:05
Dus niet simpel. :D

jawel, de custom5 is precies ertussen in, maar ik geef toch maar extra opties, voor t geval dat ;)

Ibanez666
6 juni 2008, 15:31
IK VIND!!!!.


Gebruik jij nou maar HOOFDLETTERS indien nodig ok? ;-)

Rormo
6 juni 2008, 15:50
IK VIND!!!!



Wel grappig dat jij hem hier gaat verbeteren terwijl je zelf net een topic hebt geopend waar je zelf een t vergeten bent...


On Topic, heb je al eens geprobeerd om je element gewoon wat lager te draaien? Misschien dat je dan wat van dat aggressieve kwijt raakt. Overigens vind ik het brugelement van m'n classic juist helemaal geweldig, maar smaken zijn persoonlijk :)

pol
6 juni 2008, 15:52
och, mensen hebben gewoon dikwijls een andere smaak dan de pickups die gibson standaard gebruikt, of gewoon brakke versterkers, en dat stoten ze het op de pickups als het niet klinkt...

Ik vind de gibson 500T niet heel slecht, hij heeft wel niet zoveel definitie als een duncan, maar is zeker goed bruikbaar, ik vervang ze wel vrij dikwijls omdat ik nu eenmaal graag experimenteer, en toch een hoop pickups heb liggen, heb nu een duncan Invader in mijn les paul gestopt, en dat klinkt superdik :)

de 498T is ook behoorlijk, bij mijn SG heb ik al zoveel andere pickups geprobeerd, duncan custom, distortion, JB, en ze klonk nooit beter met die duncan erin.

mijn Explorer verbeterde wel toen ik de 500T had vervangen door een duncan custom, klonk wat duidelijker en kwam wat beter door, maar om nu te zeggen dat het verschil wereldschokkend is, dat ook weer niet...

duncan alnico II pro was te laag van output voor me, scheurde gewoon niet genoeg.

LP_CL
6 juni 2008, 15:54
setje PAFS of '57 erin. Of als je naar SD wil overschakelen: idd de APH1

Dude
6 juni 2008, 16:52
och, mensen hebben gewoon dikwijls een andere smaak dan de pickups die gibson standaard gebruikt, of gewoon brakke versterkers, en dat stoten ze het op de pickups als het niet klinkt....

aan de amp ligt het niet, marshall jvm met ouwe marshall greenback 4x12

veel tips... hoop dat er nog meer komen, maar hou het graag een beetje ontopic aub.... :satisfie:

ACSlater
6 juni 2008, 17:49
Ik heb in één Les Paul de standaard Gibson hb's en in de ander SD Alnico II's. Die met de standaard pickups ga ik binnenkort verkopen maar als ik deze wilde houden dan kwamen er twee Alnico II's in. Ze feedbacken nogal moeilijk doordat ze niet heel veel output hebben maar de klank ik gewoon TE goed. Oja en ik speel op een Silver Jubilee met V30's. Geen reverb op de amp maar met die pickups ook niet nodig.

Renin
6 juni 2008, 18:56
Ik heb een epiphone custom met een SD-custom over een dsl50-top.

Fantastisch element, maar zeker niet clean. Het is echt wel een humbucker met een hoge output. Je kan hem natuurlijk wel lager draaien, maar dat is niet echt waar dit element voor is bedoelt. Hij is om te rocken! Je hoeft de gain niet echt ver open te trekken om er een scheur uit te halen.

Wel klinkt hij gedefinieerd, met lekkere mids en ook zeker wat bas. Hij heeft niet echt dat bijtende, meer het grommende.

Check ook even de SD-site voor soundsamples. Het is natuurlijk niet hetzelfde als in je eigen gitaar, maar het geeft wel een goed beeld van de onderlinge verschillen tussen de elementen.

Ik wacht overigens nog op een SD jazz voor in neck, maar dat is off topic :D

P.S. Die greenbacks helpen natuurlijk ook al niet bij een clean geluid, dus ik zou kiezen voor een wat meer vintage pick-up (lagere output) voor een iets cleaner/warmer geluid.

Dude
6 juni 2008, 18:59
Ja joh die greenbacks zijn juist geweldig !! helemaal mijn sound !

Elementje omlaag draaien is inderdaad nog een optie al staat die al vrij laag dacht ik.

Die alnico 2 pups lees ik veel positiefs over, zal eens een les paul zoeken die die dingen heeft !

pol
6 juni 2008, 19:22
doe dan een pickup die goed is voor clean en gebruik de nekpickup daarvoor ? brugpickup clean klinkt meestal toch niet zo geweldig

Dude
6 juni 2008, 19:49
Over de neckpickup ben ik wel te spreken.

Gebruik juist meestal die brugpickup voor het stevigere werk. Clean issie niet te pruimen vind ik, veel te pinnig en fel.

Dude
23 juni 2008, 16:20
seymour duncan custom5. simpel :)


OF de seymour duncan alnico2pro, of de air norton (deze zou ik als eerste proberen).

Die air norton, is dat geen scheur pickup ?? en die alnico2pro hoor ik veel goeds over, wellicht maar eens proberen.

in mijn zoektocht naar info vind ik het volgende


er is beter, maar imo ligt 't op gelijke hoogte als dimarzio of seymour duncan. Ik vind SD om eerlijk te zijn zelfs verschrikkelijk, en wil er niet dood mee gevonden worden, maar ok. Dimarzio vind ik stukken beter, maar gfs is imo even goed. Wil je echt beter kom je uit op haussel, bareknuckle, lollar, lindy fralin, kinman.

ik lees overal zoveel tegenstrijdigheden dat ik het niet meer weet haha



Kent iemand bareknuckle pickups ? ik meen me te herinneren dat de ouwe gitarist van mn band ze in zn lespaul had zitten en dat klonk erg lekker.

Ervaringen zijn welkom !

pol
23 juni 2008, 16:30
het is dan ook moeilijk, je moet vooral een combinatie vinden die goed werkt met je gitaar, eventuele pedalen, en versterker.

maar zomaar beweren dat Gibson pickups crap zijn vind ik wat overhaast, in combinatie met de juiste versterker klinken ze wel prima, en zo slecht is die 500T zeker niet.

Orpheo
23 juni 2008, 16:42
Die air norton, is dat geen scheur pickup ?? en die alnico2pro hoor ik veel goeds over, wellicht maar eens proberen.

in mijn zoektocht naar info vind ik het volgende



ik lees overal zoveel tegenstrijdigheden dat ik het niet meer weet haha



Kent iemand bareknuckle pickups ? ik meen me te herinneren dat de ouwe gitarist van mn band ze in zn lespaul had zitten en dat klonk erg lekker.

Ervaringen zijn welkom !

ik ken BKP"s behoorlijk goed. een black dog, emerald, holydiver of nailbomb zou 't wel goed doen in een LP.

tja, ik vind de air norton een heel erg goeie pup. Eigenlijk de beste pickup (voor zijn geld zeker). warm, smooth, maar toch genoeg attack, veel punch, geweldige pinches, maar met minder gain heb je een heel lekker open sound, niet veel compressie, net genoeg, en in de hals heb je een warm, smooth geluid dat niet modderig is, en idem met goeie harmonics.

ik blijf erbij dat ik seymour duncan niet geweldig vind. het heeft iets net niet. maar goed, er zijn sommige pups van SD die wel lekker zijn. de jazz, de JB, de alnico2pro en in mindere mate de custom5. over de rest ben ik heel erg niet te spreken. GFS ligt imho op gelijke hoogte met SD (hoewel SD iets beter is natuurlijk mag ook wel voor de prijs), maar dimarzio is imho een stuk beter, met bareknuckle als topper.

@pol: de 500T is geweldig voor heavy metal met veel gain, waarbij de sound van de gitaar niet echt belangrijk is, vind ik.

ik vind veel output niet erg (graag zelfs!) maar als 't krasserig word (500T) of juist heel modderig (x2n) hoeft 't van mij niet. liever iets in 't midden (warpig ceramic)

pol
23 juni 2008, 17:26
bwa, modderig is soms ook leuk.

maar als iemand een occassie nailbomb heeft wil ik die best wel eens aan de tand voelen, maar voorlopig ben ik wel tevreden met mijn duncans full shred in de brug van mijn les paul, klinkt lekker duidelijk en strak.

Dude
23 juni 2008, 19:44
Waar vind ik bareknuckles dan ?

Orpheo
23 juni 2008, 20:16
Waar vind ik bareknuckles dan ?

max guitarstore, en beter:

www.bareknucklepickups.co.uk (http://www.bareknucklepickups.co.uk)

mail dan tim gelijk even met je wensen, en hij geeft je gelijk een goed advies. immers, hij heeft ze ontworpen, en maakt ze zelf.

minoin
23 juni 2008, 20:21
bwa, modderig is soms ook leuk.

maar als iemand een occassie nailbomb heeft wil ik die best wel eens aan de tand voelen, maar voorlopig ben ik wel tevreden met mijn duncans full shred in de brug van mijn les paul, klinkt lekker duidelijk en strak.

Sow, die Fullshred heb ik dus ook en daar blijf ik van onder de indruk, retestrak!
En dan een Custom 5 in de Neck, zingt heerlijk weg bij solo's!

Dude
24 juni 2008, 20:52
ik ken BKP"s behoorlijk goed. een black dog, emerald, holydiver of nailbomb zou 't wel goed doen in een LP.


ik vind veel output niet erg (graag zelfs!) maar als 't krasserig word (500T) of juist heel modderig (x2n) hoeft 't van mij niet. liever iets in 't midden (warpig ceramic)

die gasten van bareknuckle pickups mailde me vandaag al terug met het advies dat de nailbomb overeen kwam met de 500T uit de les paul classic maar meer harmonics en warmte heeft.

wie heeft die nailbomb in zn les paultje zitten of daar ervaring mee ?

Squier4ever
24 juni 2008, 20:57
er staat een filmpje op youtube over de manson custom van matt bellamy
daar zit er een in volgens mij. mss die eens luisteren.

Orpheo
24 juni 2008, 21:10
die gasten van bareknuckle pickups mailde me vandaag al terug met het advies dat de nailbomb overeen kwam met de 500T uit de les paul classic maar meer harmonics en warmte heeft.

wie heeft die nailbomb in zn les paultje zitten of daar ervaring mee ?

ik heb de nailbomb gehad, was er zeer tevreden over. was warmer, maar zeker niet zo hot of screaming als de 500T. hij is hot, ja, maar niet zoals de 500T. hij is veel organischer

ga anders eens naar max guitars en ga spelen op de goldtop die daar hangt, de goldtop custom (mijn ouwe) dan weet je precies wat ik bedoel

Nocki
24 juni 2008, 21:51
Even een reactie zonder heel dit topic door te lezen...

Ik heb een lp custom en ben nog steeds bezig om m helemaal naar mn zin te krijgen. nu ongeveer en maand :-) ben begonnen om erst een wek of drie te wennen aan de gitaar en de neiging om te sleutelen heb ik flink onderdrukt.

Toen wist ik wat ik wou en ben ik gaan draaien.. Ook de elementen zijn aan de beurt gekomen. Van te schel naar te moderig en toen precies goed... Het duurt vaak even maar je kan een hoop doen met de juiste element afstelling...

Ons probleem is vaak dat we denken te weten hoe het moet ingesteld staan... Maar als je sleuteld en luisterd en je oren af en toe even rust geeft lukt dat absoluut!

Neem je tijden sleutel! das heel belangrijk.. dat kleie beetje meer of minder doet vaak wonderen...

Dude
24 juni 2008, 23:38
sleutelen ? been there... done that.... got the tshirt

ik ben het sleutelen en stellen al voorbij, die pickup is gewoon erg fel en agressief, en dat geeft niks, maar een marshall is ook een vrij felle amp en ik mis met die combi gewoon wat eeuh,... ja warmte zeg maar.

Morgen komen wel nieuwe buisjes binnen, ik wacht dat nog even af, meteen 2 gigs in 3 dagen om te proberen, en anders ga ik op de wilde gok voor een nailbomb. (of een SD alnicopro elementje haha...)