PDA

View Full Version : zonder plectrum spelen



bebe
22 februari 2003, 10:03
Zijn er onder jullie die net zoals mij altijd zonder plectrum spelen?
Ik speel wel nooit solos.
Telkens als ik naar een plectrum grijp voel(vind) ik mezelf slecht spelen en laat deze dan automatisch vallen en speel verder zonder plectrum.

LordSpeedyShit
22 februari 2003, 10:31
ik speel (bijna) altijd met plectrum. Vind ik fijner dan met mn vingers.

Guitarfreak
22 februari 2003, 10:40
Aangezien ik alleen maar metal speel speel ik niet met de vingers. ( heb ik trouwens veel te lompe vingers voor :grin: )

savecracker85
22 februari 2003, 12:23
hangt er van af welk nummer ik speel... meestal speel ik met n plectrum.... maar als ik bijvoorbeeld funky monks van de chili peppers speel, dan klinkt het gewoon alleen met vingers n stuk beter...:smile:

Guitarfreak
22 februari 2003, 12:27
jup dat klopt maar dat kan ik niet eens :grin: gepriegel met je vingers haha

Ic3gl0vE
22 februari 2003, 12:48
wel nooit solo's... speel je nou wel soli of niet

Negative K3 fan
22 februari 2003, 13:40
probeer het toch maar eens.

hoofd
22 februari 2003, 13:52
Ik probeer minder met plectrum te spelen...gewoon ook omdat je met je vingers eigenlijk veel meer mogelijkheden hebt dan met plectrum, zowel slag als solo. Ben nu oo op het punt aanbeland dat ik m'n nagels van m'n rechterhand laat groeien, speelt ook wel fijn, maar anders dan zonder nagels. Ben er nog niet over uit wat ik het fijnst vind :smile:.

Negative K3 fan
22 februari 2003, 13:57
het is gewoon het beste als je het allebei kunt, en ik haal ngo wel eens mn vingers open als ik akkoorden ram zonder plectrum, ook snelle solo's gaan een stuk lastiger met je vingers omdat alternate picking een stuk sneller gaat dan met 2 of drie vingertjes op deezelfde snaar rammen.

hoofd
22 februari 2003, 13:59
Mjah, een keer beetje aan het blackmetallen gegaan zonder pleccie...was daarna ook wel ff-de-handjes-in-het-ijs-zetten geblazen :smile:

Ic3gl0vE
22 februari 2003, 15:46
maar kun je je andere hobby nog wel goed uitvoeren als je lange nagels hebt, yasser?

hoofd
22 februari 2003, 16:38
een normaal mens heeft 2 handen :grin:

Maar ff serieus, je vingers gaan er omheen, je nagels steken dan gewoon uit, en kunnen dus niet je mannelijkheid beschadigen. Tenzij je natuurlijk heel raar bezig bent...

Shay
22 februari 2003, 17:18
Ik wissel het af en het hangt dan vooral af van wat voor partij ik speel. Je sound klinkt ook wat voller zonder plectrum is wel prettig soms..

Ic3gl0vE
22 februari 2003, 17:53
Op 2003-02-22 16:38, schreef mtlhead:
een normaal mens heeft 2 handen :grin:

Maar ff serieus, je vingers gaan er omheen, je nagels steken dan gewoon uit, en kunnen dus niet je mannelijkheid beschadigen. Tenzij je natuurlijk heel raar bezig bent...



als je nagels heel lang zijn gaan ze helemaal krom groeien en dàn lijkt het me niet comfortabel meer

skabouter
22 februari 2003, 18:15
ik heb een filmpje van kazaa gehaald tijdje geleden. de naam is iets met crossroads (das toch die film met britney, misschien is het een scene eruit, ik ken die film niet)

maar daar zie je Steve Vai, die verslagen wordt in gitaar spelen door een jongen van een jaar of 18. die gast speelt daar solo`s waar zelfs VAI bang van wordt (zie filmpje, heel grappig). maar die dude speelt die solo`s zonder plectrum. en dan gaat vai het PROBEREN na te doen, MET plectrum.

raar, he ??? :grin:

dat filmpje moet iedereen zien, is echt zoooo vet !! zoek op kazaa, bij steve vai oid

Azrael
22 februari 2003, 18:18
Ik heb ook mijn nagels wel eens laten groeien om te kijken hoe dat speelde. Maar ik vind het persoonlijk vreselijk rottig spelen. Downstrokes gingen prima maar upstrokes bleef ik met mijn nagels achter mijn snaren hangen.
:razz: En niet vergeten dat het geen gezicht is om lange nagels rechts en korte links te hebben.

Negative K3 fan
22 februari 2003, 19:20
Op 2003-02-22 18:15, schreef skabouter:
ik heb een filmpje van kazaa gehaald tijdje geleden. de naam is iets met crossroads (das toch die film met britney, misschien is het een scene eruit, ik ken die film niet)

maar daar zie je Steve Vai, die verslagen wordt in gitaar spelen door een jongen van een jaar of 18. die gast speelt daar solo`s waar zelfs VAI bang van wordt (zie filmpje, heel grappig). maar die dude speelt die solo`s zonder plectrum. en dan gaat vai het PROBEREN na te doen, MET plectrum.

raar, he ??? :grin:

dat filmpje moet iedereen zien, is echt zoooo vet !! zoek op kazaa, bij steve vai oid


de film is indeerdaad crossroads en er zijn op dit forum al 2423423 topics over die fiklm en die scene geweest, dus gebruik ALSTJEBLIEFT de search.

Butcher
22 februari 2003, 22:37
Ik doe het allebei, tegelijkertijd. Oftewel "chicken-picking", wat een vereiste is als je country beukt.

skabouter
23 februari 2003, 12:01
ja, die banjo dudes spelen ook de meeste freaky solo`s en riedels etc, maar allemaal zonder plectrum. (maar wel 4 snaren)

Neals
23 februari 2003, 20:41
ook teringsnel is dat werk van chet atkins... ook zonder plectrum....

Maar fingerpicking levert soms best coole riedeltjes op.

Ic3gl0vE
23 februari 2003, 20:59
Op 2003-02-22 22:37, schreef Butcher:
Ik doe het allebei, tegelijkertijd. Oftewel "chicken-picking", wat een vereiste is als je country beukt.


dat heet toch hybrid picking?

staartmans
24 februari 2003, 09:41
Ik heb jarenlang alles gespeeld zonder een plectrum: metal, blues, funk, up- en downstrokes. Voor mij is het een plezieriger manier: ik voel veel beter wat de gitaar doet, kan meer nuances uit snaren trekken. Maar... noodgedwongen ben ik nu aan het leren om met een plectrum te spelen: mijn nagels zijn zo ontzettend dun geworden dat wanneer ik en standaardbluessolo speel de nagel bijna van mijn vingertop afligt (snif!) Maar het is wel handig: als ik mijn plectrum laat vallen/breek kan ik gewoon doorspelen!

Greetz, Martino!

Henri_Ibanez
24 februari 2003, 12:42
Ja, dat crossroads filmpje is dus hardstikke nep. Kijk maar eens wat dat karate kid ventje met z'n linker hand doet. Beeld en geluid klopt voor geen meter. Die hoge note in het begin speelt hij in de 12e positie maar wat je hoort is ongeveer in de 5e positie gespeeld. Let maar eens op.

skabouter
24 februari 2003, 12:54
dat zal wel ja. tis gewoon dat ene acteurtje, en ik denk niet dat hij echt zo goed kon spelen. anders stonden de bladen wel vol van hem. en das neit zo.

maar hij speelt het wel goed (let op zijn been), dus acteren kan ie dan wel weer :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: skabouter op 2003-02-24 12:57 ]</font>

Neals
24 februari 2003, 12:58
Was dat solotje niet ingespeeld door Yngwy "fucking fury" Malmsteen???

Electrical Storm
24 februari 2003, 12:58
Solo's --> Plectrum
Fingerpicking --> Vingers (goh!)
Akkoordenwerk clean --> Vingers (anders krijg je alsnog een beetje 'distortion')
Akkoordenwerk en riffs distortion --> Plectrum

Ik heb heel vaak gehad dat ik bladmuziek niet kon spelen, maar toen ik een plectrum pakte het wel lukte...

Wouter J
24 februari 2003, 13:03
Op 2003-02-22 18:15, schreef skabouter:
ik heb een filmpje van kazaa gehaald tijdje geleden. de naam is iets met crossroads (das toch die film met britney, misschien is het een scene eruit, ik ken die film niet)

maar daar zie je Steve Vai, die verslagen wordt in gitaar spelen door een jongen van een jaar of 18. die gast speelt daar solo`s waar zelfs VAI bang van wordt (zie filmpje, heel grappig). maar die dude speelt die solo`s zonder plectrum. en dan gaat vai het PROBEREN na te doen, MET plectrum.

raar, he ??? :grin:

dat filmpje moet iedereen zien, is echt zoooo vet !! zoek op kazaa, bij steve vai oid


Nope dat is niet dezelfde film, deze "Crossroads" gaat over een jongen die zijn zeil heeft verkocht aan de duivel om de beste gitarist ter wereld te worden, hij kan zijn ziel aleen terug krijgen als hij de duivel in een gitaar duel verslaat.

De rol van die jongen werd gespeelt door die knaap uit Karate kid. En die solos waar "Vai bang van werd"zijn ingespeeld door Rei Cooder. In fingerstyle speler waar je koud van word.

andere gitaristen die angstaanjagend met hum vingers spelen zijn Mark Knopfler (Dire straits) en Lindsey Buckingham (Fleetwood Mac, luister maar eens naar de live versie van "big love")

Wouter J
24 februari 2003, 13:06
Op 2003-02-24 12:58, schreef Neals:
Was dat solotje niet ingespeeld door Yngwy "fucking fury" Malmsteen???


Nope, die solo was ingespeeld door Rei "Beter dan Malmsteen" Cooder. Je doet jezelf een enorm plezier om wat platen van hem te gaan luisteren die kerel is zo ongelofelijk goed...

Negative K3 fan
24 februari 2003, 13:46
het is trouwens Ry Cooder, staat ook bekend om zn slide werk.

Rutger
24 februari 2003, 15:01
Ik speel nog weleens alleen met vingers. Komt door mijn acoustisch verleden waarin ik heel veel met vingers speelde, maar ook met plectrum. Tokkelwerk doe ik ook electrtisch bijna altijd met mn vingers, maar ook solo's kan ik met vingers spelen al doe ik dat de laatste tijd niet meer. Laatst tijdens een jam was ik nog niet klaar terwijl het nummer al werd ingezet. Toen maar gewoon met mijn vingers gespeeld en gesoleerd, was wel weer even wennen. :smile:

Het mooie bij electrisch vind ik dat je dan zo lekker strak staccato kunt spelen.

TheCurtainJesse
24 februari 2003, 21:03
damn ik dacht dat ik de enige was die met zijn vingers speelde.. ik heb tot voor kort geleden het plectrum gebruiken helemaal opgegeven.. omdat ik gewoon slechter was.. maar ik speel mijn solos ook met de vingers.. zo kan ik gewoon acoestische technieken op een elektrische gitaar toepassen en de solotjes speel ik met mijn duim.. kan je ook meerdere snaren bespelen enzo..

Jesse//

Static-M
24 februari 2003, 21:52
Die solo van Crossroads is ingespeeld door Vai himself. Zie ook Total Guitar magazine. Dat zie je ook duidelijk als hij het probeert na te spelen; hij beweegt echt. Ook die vreselijk hoge noot op het eind, dat joch speelt em gewoon op de 22e fret, en Vai probeert het met opduwen, maar in werkelijkheid speelde hij het op het element van z'n gitaar. Oftewel, hij drukte de snaar op de humbucker.

Electrical Storm
24 februari 2003, 21:57
Het kan aan mijn versterker liggen maar ik heb veel meer gain als ik met een plectrum speel...

Droffie
24 februari 2003, 22:07
Logisch, je slaat harder aan met plectrum.
Als je hard op een pianotoets rost is ie ook harder. Same difference.

skabouter
25 februari 2003, 00:41
static-M, hoe weet je dat ???

en zo`n hoge noot is dat nou toch ook weer niet ?

en wat is trouwens dat breek/knap/SCHRWEERWS geluid uit vais gitaar aan het einde, als ie die hoge noot toch niet kan pakken. hij breek geen snaren. wat is het geluid dan ???

Butcher
25 februari 2003, 05:35
Op 2003-02-23 12:01, schreef skabouter:
ja, die banjo dudes spelen ook de meeste freaky solo`s en riedels etc, maar allemaal zonder plectrum. (maar wel 4 snaren)


Niet helemaal. Ik speel ook banjo (meer geld mee te verdienen...), en al m'n inspiraties (Earl Scruggs etc) spelen met een duimplectrum en twee metalen vingerplectrums. Daarnaast heeft een banjo 5 snaren.

En over dat Crossroads verhaal: Vai heeft het stuk geschreven en ingespeeld. In de film moest hij het vernachelen, maar dat kon hij niet. Is het iemand wel eens opgevallen hoe onnatuurlijk z'n fout klinkt?

skabouter
25 februari 2003, 11:07
jazeker viel mij ook op. klinkt gewoon niet als een echte fout. hij schiet heel overdreven uit, dat zal iemand niet snel doen, denk ik

Guitargirl_4-ever
25 februari 2003, 13:40
Mark Knopfler is mijn voorbeeld op de gitaar
Hoe die man kan spelen.
Mijn vader en ik zitten samen op gitaarles
en hij is helemaal gek van de Dire Straits en mijn leraar ook

Dirtypool
25 februari 2003, 19:49
Ha, ik dacht dat ik een van de weinige was.
Met plectrum kan ik vrijwel niets.

Dit weekend trouwens verdomd goede gitarist gezien die ook zonder plectrum speelde : Lefthand Freddy.

Erg onder de indruk van 's mans kunnen.Aardige vent trouwens

Pegasus
25 februari 2003, 20:00
Een topper als Jeff Beck speelt ook zonder plectrum en zijn gitaarspel is werkelijk fenomenaal.

Vai Himself
25 februari 2003, 23:20
om hier het gezeur over de film crossroads te beeindigen, het is inderdaad ingespeeld door steve vai, dit is ook te horen en te lezen bij zijn film muziek cd the elusive light and sound part 1, de laatste noot in de solo gaat inderdaad naar een verrekt hoge A, de 24e fret zou je dus 5 halve noten moeten benden, maar dit word gedaan door de snaar tegen het halselement aan te duwen.

Liam Gallagher
26 februari 2003, 00:35
Over dat crossroads stukje, ik het het net gedownload:

The kid moet wel veel weten van gitaar want ik vind dat hij goed meebeweegt met het geluid wat je hoort.

Ik herken de solo nu ook, Sebass (van het forum) speelt die solo altijd voor me :grin: ik wist het niet, sebass is beter dan Vai :grin: