PDA

View Full Version : 2 Les Pauls: commentaar op soundfiles svp



guitarguru
5 juni 2008, 19:18
Ik had al een paar jaar een Epi LP Std. met Bareknuckle Mule pickups. Sinds kort een Gibson LP Std. erbij gekocht. Was in het begin niet zo te spreken over de Gibson en ben weer op mijn Epiphone gaan spelen. Nu, na wat eigen opnames, twijfel ik over mijn eerdere standpunt en denk dat de Gibson een veel gebalanceerder geluid heeft.
Ik heb twee soundclips opgenomen, luister niet naar de inhoud, maar naar de sounds en geef me jullie mening. Ik verklap nog niet welke gitaar bij welke clips horen. Horen jullie het. Welke vinden jullie het lekkerst klinken?

Overigens is de slagpartij opgenomen met gitaar 2. Opgenomen met een Boss Micro BR recordertje. Pedalen T-Rex Alberta en MI-Audio Crunchbox samen aan op relatief lage gaininstelling. Versterker: Epi Valve Jr. topje over G12H-100 speaker op laag huiskamervolume.


Les Paul 1 (http://www.esnips.com/doc/dd7b7e20-96b9-4b00-b212-7095ffe34e81/BR_004)

Les Paul 2 (http://www.esnips.com/doc/21521925-7567-40a1-80c2-1de3aa337cf4/BR_003)

pueblo
5 juni 2008, 19:19
ik kan het niet zeggen, bij mij werken de links niet

kenx
5 juni 2008, 19:20
link werkt niet :listen:

guitarguru
5 juni 2008, 19:21
Was ik al bang voor. Is alleen voor vrienden toegankelijk. Hoe kan ik het nog meer doen?

G.G.
5 juni 2008, 19:23
Was ik al bang voor. Is alleen voor vrienden toegankelijk. Hoe kan ik het nog meer doen?

Bij esnips kan je aangeven of een map publiekelijk toegankelijk is. Ff zoeken, maar je vind het wel.

guitarguru
5 juni 2008, 19:25
Volgens mij nu geregeld :eek:

Frisods
5 juni 2008, 19:26
Bij doen de links het hoor:)
Ik zou zeggen de 2e maar ik weet het niet zeker;)

pueblo
5 juni 2008, 19:27
nu werken ze bij mij ook

G.G.
5 juni 2008, 19:28
Twee, absoluut nummer 2. Maar eigenlijk klinken ze allebij kut. Komt niet door de gitaar maar door de opname.

EDIT: lees net dat het met een micro BR is opgenomen, die wilde ik ook kopen, nu dus niet meer.

Braindead
5 juni 2008, 19:30
De tweede clip is aanvankelijk wat harder. Dat maakt de eerste indruk al meteen anders. Verder vind ik dat het geluid elkaar niet zoveel ontloopt. Geen idee wat Gibson en epiphone is..

Rocket_Sauce
5 juni 2008, 19:30
Ik vind de tweede beter klinken :satisfie:

~Dimitri~
5 juni 2008, 19:35
Ik weet het niet zo goed...
Ik denk dat ik voor 2 ga

Mitch
5 juni 2008, 19:36
Heel moeilijk om doorheen te luisteren :dontgeti: Ik vind de combi Epi VJ-op-laag-volume met twee pedalen ervoor wel wat veel van het goede om een gitaar te kunnen beoordelen.
That said, komt nummer twee beter over. Meer harmonischen, af en toe een hint van de 'goeie' feedback als ik me niet vergis. Zouden zo maar eens die Mules kunnen zijn in de Epi :D

guitarguru
5 juni 2008, 19:37
Tja, dat had ik nou zelf ook, zoals veel van jullie. Weet ook niet meer wat ik het lekkerst vind. De Gibson, die 4 x zo duur is zou er toch met kop en schouders bovenuit moeten steken? :mad:

Postov
5 juni 2008, 19:37
Absoluut geen Gibson kenner, maar de 2e klinkt lekkerder

EpiCenturiesAWAy
5 juni 2008, 19:41
2e klinkt fokking lekker man!

Braindead
5 juni 2008, 19:43
De volgende keer dat je wat opneemt moet je de microfoon wat dichter bij de amp zetten en verder van de snaren af. Ik hoor je snaren duidelijk onversterkt er doorheen klinken. In 2 hoor ik een overtoontje die ik in 1 niet hoor. Voor de rest lijkt het klankverschil in de hoge noten iets krachtiger zijn in de 2de. Maar misschien ligt dat ook aan de omstandigheden (volume afstand etc.)

Inderdaad nou niet wat je noemt een megaverschil tussen de 2

guitarguru
5 juni 2008, 19:46
Ja, ik geef het misschien wat te snel weg, maar de 2e gitaar is dus de Gibson Les Paul.
Ben blij dat het gros van jullie er ook zo over denkt, hij klinkt echt wel (veel?) lekkerder.
Vond in het begin de Epi wat voller klinken en de Gibson dus wat dunner. Maar dat volle vind ik nu wat goedkoop klinken, te veel neuzige, wollige mid.
In de Gibson zit ook veel meer laag, luister naar de riffjes op de lage E en A bij beide gitaren. De Epi heeft zowat geen bottom.

Bedankt voor jullie bijdrage :)

Thunders1988
5 juni 2008, 19:49
jep, klinkt lekkerder. veel lekkerder. voller... ik hou ook van dat "aanzwellen" als je een lage noot laat doorklinken. Prachtig :)

Marc Oblivian
5 juni 2008, 19:55
Tweede vind ik het lekkerst.
Het is geen wereld van verschil hoor, maar het geluid is iets volwassener, gebalanceerder, opener vooral....er klinkt als het ware meer gitaar in het geluid van de tweede gitaar door.
Eerste klinkt ook wel lekker, maar iets minder karakter....

guitarguru
5 juni 2008, 19:58
Tweede vind ik het lekkerst.
Het is geen wereld van verschil hoor, maar het geluid is iets volwassener, gebalanceerder, opener vooral....er klinkt als het ware meer gitaar in het geluid van de tweede gitaar door.
Eerste klinkt ook wel lekker, maar iets minder karakter....

Dat opener geluid moest ik denk ik nogal aan wennen. De Epi was meer van alles lekker dichtsmeren :punk:

Jullie hebben me nu echt over de streep getrokken guys. Ik hou de Gibson en blijf er lekker op spelen en probeer te genieten van zijn (haar?) kwaliteiten.

Frenk95
5 juni 2008, 19:59
Ook nummer 2. Klinkt gewoon stuk meer helderer(weet niet of ik dat goed schrijf) dan nummer 1.

guitarguru
5 juni 2008, 20:04
Oeioeioeioei, sjit. Heb ik nou de twee gitaren toch nog verwisseld????!! :sneaky:
Vinden jullie de Epi toch het lekkerst..........................





























NOT! Geintje, moet kunnen :D

De Gibson wint dus. :)
Bedankt nogmaals.

SGbanez
5 juni 2008, 20:07
Tuurlijk wint de Gibson :)

Idd, het verschil is niet zo groot, maar wel significant. De Gibson klinkt stukken opener en geeft zo'n lekkere scheur als je m bent. De Epiphone klinkt ook leuk, maar een beetje alsof er pindakaas ofzo in je versterker zit. Dicht dus.

Chris Winsemius
5 juni 2008, 20:14
Tja, dat had ik nou zelf ook, zoals veel van jullie. Weet ook niet meer wat ik het lekkerst vind. De Gibson, die 4 x zo duur is zou er toch met kop en schouders bovenuit moeten steken? :mad:

Als je die gitaren nu eens over 'n zeer goeie amp+speaker zonder pedalen probeert en vergelijkt? Clips heb ik niet beluisterd maar de kwaliteiten v/e duurdere gitaar zijn lastig op te merken met vele goedkope amps.

G.G.
5 juni 2008, 20:17
Als je die gitaren nu eens over 'n zeer goeie amp+speaker zonder pedalen probeert en vergelijkt? Clips heb ik niet beluisterd maar de kwaliteiten v/e duurdere gitaar zijn lastig op te merken met vele goedkope amps.

Precies. Ook heeft die Epi Bare Knuckles en zou hem graag standaard in de vergelijking horen.

guitarguru
5 juni 2008, 20:20
Als je die gitaren nu eens over 'n zeer goeie amp+speaker zonder pedalen probeert en vergelijkt? Clips heb ik niet beluisterd maar de kwaliteiten v/e duurdere gitaar zijn lastig op te merken met vele goedkope amps.

Tuurlijk een hele goeie suggestie Chris. Krijg zaterdag mijn nieuwe Vernet 1986 Bass Model 50 watter afgeleverd. Zal misschien daar eens wat opnames mee maken.
Zeer goeie amp, als je daarmee ook bedoelt kostbaar, heb ik zo nog niet voorhanden. :satisfie:

Chris Winsemius
6 juni 2008, 00:41
't Gaat er om dat je bij zo'n beoordeling/vergelijking goed de verschillen kunt horen, als 'n amp (zeker zo'n Epi VJNR, hoewel zeer leuk voor het geld) niet in staat is veel (top)hoog/harmonischen/"complexiteit" weer te geven mis je veel facetten v/e gitaar, de hele keten is zo sterk als de zwakste schakel.

Top dat je Vernet gereed is!

Tubescreamer
6 juni 2008, 01:38
Lastig, lastig...zoals altijd met geluid. Kudt ik had niet eerst het topic moeten lezen maar eerst moeten luisteren, als je begrijpt wat ik bedoel......desalniettemin, met de gegeven kennis in ogenschouw genomen....

Ik vind LP 2 lekkerder klinken; waarom? #1 Ik heb het idee dattie iets harder staat tov de rhythm-track dan LP 1. Lullig argument maar als je ze zo na elkaar hoort....nummer 2 lijkt wel duidelijker. Komt ook door #2: het lijkt alsof je bij LP 2 wat "onveiliger" speelt, er komen wat gewaagdere lickjes door en dat trekt de aandacht iets meer en dat neigt naar wat meer karakter -vind ik- dus daarom neig ik ook naar LP2 iets lekkerder te vinden. Het is natuurlijk moeilijk om 2x precies hetzelfde te spelen. Why the f*k should you :D!

Dus........gezegd hebbende dat ik LP2 mooier vind, vind ik LP1 lang zo slecht niet. Minder treble en minder "bite" -in lack of better terms- misschien, maar zeker goed en bruikbaar. So what the fuss?

Je hoort hier gewoon 2 lekkere en goed klinkende gitaren met allebei een eigen karakter. Niks zo saai als 2 gitaren die precies hetzelfde klinken. Of het nou Gibson of Epiphone is, doesn't matter. I rest my case.

Bottom line: ik denk dat ik ook wel zo'n Valve Junior wil :D