PDA

View Full Version : Vraag: Tools voor inlay



Arjan@AJGuitars
5 juni 2008, 11:43
He daar,

ik ben bezig met een zelfbouwproject en ga binnenkort beginnen aan de Inlay op de hals en de kop... Ik heb me uiteraard al ingelezen maar heb toch nog een vraag over de tools voor deze job...

Ik heb een dremel en een hulpstuk zodat ik de dremel als bovenfrees kan gebruiken... maar welke bits kun je hier het beste voor gebruiken?
Je kunt er frezen voor krijgen maar die zijn minimaal 2mm breed, wat nog vrij breed is voor het fijne werk... Je hebt ook dunne grafeerbits (0.8mm) maar ik weet niet of ik die kan gebruiken...

Wat gebruiken jullie voor het fijne priegelwerk??

Gr Arjan
PS de inlay komt in ebben (hals) en in Zebrano (kop)

fred dons
5 juni 2008, 11:57
in het begin gebruikte ik inderdaad de grafeerbitjes maar die raken heel erg snel bot, zaak is om het meeste materiaal eerst met de 2mm frees weg te halen en de kleine stukjes met de grafeerbit
tegenwoordig gebruik ik liever de carbide bitjes van www.stewmac.com die veel meer geschikt zijn voor dit werk (ik gebruik nog wel steeds de 2 mm frees van Dremel om te beginnen omdat de carbide bitjes snel afbreken als je ze voor het grove werk wilt gebruiken)

Arjan@AJGuitars
5 juni 2008, 19:57
Bedankt Fred,

ik heb de bits meteen bij dremel besteld en meteen een paar graveerbits extra ... Wellicht dat ik de stewmac bits ook nog bestel als ik er de volgende keer meer zaken moet bestellen...

Gr Arjan

Cocobolo
5 juni 2008, 20:09
Ik heb ook de bits van stewmac. Ik heb een aantal goedkope bitjes (die koop je per setje van 6 stuks voor slechts $10 (itemnummer 1187 , diameter 1/32").

Het mooist werkende bitje vind ik de "carbide downcut inlay router bit". Dit is itemnummer 5150, met een diameter van slechts 1/32". Kleiner hebben ze ze niet. Dit is een erg mooi bitje, werkt perfect maar is $18 per stuk.

Enra
5 juni 2008, 20:46
Ik heb ze gewoon van de tandarts!!! Geweldige kwaliteit!!! Maarja, ze kreeg een nieuwe installatie en ik de oude boortjes. Klein kapitaaltje.



(En als ik kiespijn heb....)

oknarb180
5 juni 2008, 21:59
(En als ik kiespijn heb....)

Dan ben ik in afwachting van het draadje: mijn eerste zelf gevulde kies...
En vergeet vooral geen foto's te maken!

vr.gr.

Branko

Enra
6 juni 2008, 08:13
Inlay werd (ver) vóór de 'Dremel' toch echt met zeer scherp handgereedschap gedaan. En voor kleine hoekjes is dat nog steeds de mooiste methode!

fred dons
6 juni 2008, 08:47
ik deed mijn eerste inlays ook met een heel smal beiteltje, en dat was inderdaad perfect voor scherpere hoeken maar dan wel met name voor Rosewood, met Ebben was de kans dat stukken hout weg sprongen te groot

dit was mijn 2e inlay ooit en dat dus met alleen met een 2mm brede beitel gedaan
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=56&page=7&ktw=bda1b75517ebcd79c380e1ddb5e654c3

Arjan@AJGuitars
6 juni 2008, 10:42
Dank jullie voor alle reacties,

heb nu dus de dremelbits besteld, maar heb in de inlay die ik voor ogen heb ook een aantal scherpe punten... dus ook maar op zoek naar een sherp beiteltje... enig idee of dit bij de standaard bouwmarkt te scoren is of moet ik hiervoor naar een speciaalzaak? Ik vraag dit omdat ik de laatste tijd steeds vaker teleur gesteld ben in het aanbod van de bouwmarkten... Als het ook maar een beetje anders is dan anders hebben ze het niet....

Grz Arjan

mink
6 juni 2008, 11:44
Baptist in Arnhem!

Neem wel een dikke portemonee mee.
Want als je daar éénmaal binnenloopt zie je zoveel moois.

Begin wel eerst met wat oefennen op wat afvalhout.

Succes!

Arjan@AJGuitars
6 juni 2008, 11:47
ok dank Mink..

enehh... dit is mijn eerste bouwproject, dus ik oefen echt alles eerst om stukjes scrap, beter be safe then sorry :-)

Grz Arjan