PDA

View Full Version : londoncity 100watt en wil meer crunch



thomaster
5 juni 2008, 00:27
een hele tijd geleden dat ik hier was!
heb wat te vragen en bedacht me ineens dat ik hier 4 jaar geleden weleens kwam.

ik heb een londoncity 100watt (mkIV voorzover ik weet)
heb m al een paar maandjes niet meer gebruikt omdat we nu bezig zijn met studio-opnames en minder vaak optreden met de band.
zette m pas aan,
de buisjes zijn microfonisch,
af en toe valt het volume ineens weg als ik hard aansla,
en volgens mij moet ik m gewoon eens goed na laten kijken en wat spullen vervangen.
(in de cabinet (4x12") zaten fokking zelfs 3 speakers los :cool: [weer vast gemaakt, maar kun je nagaan wat een beetje stuiteren in de tourbus doet met zo'n oud beestje])

nu vroeg ik me af of er makkelijke manieren zijn om deze versterker ietwat meer een randje te geven.
ik bedoel niet de mods waarmee je de top echt gigantisch overstuurd kan laten klinken.
ik zoek maar ietsje meer van dat randje.
ik weet dat mensen zeggen ' koop een boostpedaaltje' maar ik vind het toch vervelend om dat met een pedaal te doen.
wil eigenlijk het liefst dat ik zonder pedaal 'clean met een klein randje' heb als ik iets harder aansla
en mét pedaal 'rauw crunchy' maar niet over the top..

moelijk verhaal;
is er buiten een mastervolume- mod om een andere manier om deze top iets meer crunch te geven? (andere buizen bijvoorbeeld..? noem maar wat)

secondary question:
een goedkoop adres (prijsindicatie) om mn top heen te zenden? (ik denk iets van: voorbuizen,eindbuizen, elko's vervangen)

of is dit nu een hele slechte vraag?

guitarnijboer
5 juni 2008, 01:03
Een randje meer crunch is eenvoudig te bewerkstelligen door de inputs precies zo te bedraden als de early Marshalls / Fender Bassman. (68K, 68K, 1M). Lukt dat zelf niet vraag het dat de tech waar je het ding toch al naar toe gaat brengen.

De spanningsdelers op de ingangen van LC's zorgen ervoor dat je gitaarsignaal te laag wordt om de versterker wat te oversturen. Door dit te veranderen is de londoncity qua schema vrijwel gelijk aan de oude Marshalls.

Wil je er een 'lead' versie van maken, vervang dan de twee 470K mix weerstanden en vervang ze door twee 270K (koolcompound) weerstanden. Zet vervolgens over de weerstand van het bright kanaal een 500pf (560pF) styroflex (vetter geluid) of silvermica (gladder geluid) condensator. Nu heb je de versterker qua schema gelijk aan de JTM100 Lead. Hiervan was de LC MKIV ook eigenlijk afgekeken.

Succes!!

edit: Oh ja, bijna vergeten: bij die oude Marshalls (JTM's) is de tegenkoppelweerstand niet 100K maar 27K. Dit geeft een strakker en meer gefocust geluid. (minder modder in het randje) Kun je eens proberen....

thomaster
5 juni 2008, 10:02
ok dat klinkt wel haalbaar.
wat ik me afvraag: wat zullen ongeveer de kosten voor de onderdelen zijn?
ik wil best betalen voor wat arbeid (daar ik t zelf niet kan/geen tijd voor heb)
maar wil me ook niet laten afzetten

trouwens, iemand ervaring met dit soort zaken in utrecht?
was van plan om m bij de StandBy te brengen (heet tegenwoordig Dirk witte)
iemand een suggestie?

Harry
5 juni 2008, 10:10
stuur een PM naar Chris Winsemius, die is erg handig met versterkers en woont vlakbij Utrecht.

Chris Winsemius
5 juni 2008, 10:14
Guitarnijboer gaf 'n aantal leuke technische tips hoewel ik dat zelf wat anders doe voor klanten. LC is trouwens meer gebasseerd op 'n Organ/PA model dan 'n Bass of Lead model. Verder zijn er 'n aantal dingen in het circuit die de betrouwbaarheid/levensduur van (moderne) buizen ernstig beperken maar die zijn op te lossen. Hoewel ook afhankelijk v/h bouwjaar/type trafo's zijn v/d meeste LCs echt zeer puike blues/rock-bakken te maken (http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/CMW+Amps/London+City+DEA+100+Mk+5+Head/10/1). Dynamiek en reactie op je aanslag/gitaarvolume-regelaar wordt ook zeer puik.

Afgezien v/d buizen en elko's zijn de meeste onderdelen niet duur maar betaal je (vooral) voor de kennis/ervaring v/d technicus.

De technicus van DW is meer "into repairs" dan mods begreep ik van klanten.

EDIT: Harry (groetjes thuis!) was me voor :)

thomaster
5 juni 2008, 10:14
goed plan.
en als second opinion:
guitarnijboer: jij schijnt wel thuis te zijn in de aankoop van dat soort stuff, wat schat jij ongeveer qua onderdelen-kosten?

Bernardduur
5 juni 2008, 14:14
Probeer de fase splitter wat op te pushen! Werkte prima op mn trainwreck :)

guitarnijboer
5 juni 2008, 23:21
Voor een soort van revisie:

2 aluminium beker elko's is ongeveer 30 Euro. (50+50uF en 32+32uF) 32+32 is niet origineel trouwens maar wel ruim voldoende.
Rest van de te vervangen Elco's ongeveer een tientje.

Verdere onderdelen zoals NOS weerstanden en condensator + nieuwe bais instelpot (is vaak verrot in oude LC's) en hum balans pot (aan te raden) ongeveer 5 a 6 Euro.

Dan misschien een paar potmeters even goed schoonmaken (= uit elkaar halen, schoonmaken en terugplaatsen) Kost niets aan onderdelen.

Totaal dus ongeveer 45 euro aan onderdelen.

Soms is echter de eindtrap ook erg slecht in elkaar gezet en of gerepareerd. In dat geval zou ik de buisvoeten voor de eindbuizen vervangen en opnieuw bedraden. Dit is ondeveer 12 Euro aan onderdelen.

hiermee kom je dan op 57 Euro onderdelen.

De meeste kosten gaan echter vaak zitten in het uurloon. Dit is ook logisch want jij werkt ook niet voor niets toch? Reken voor alle bovenstaande werkzaamheden maar ongeveer 100 Euro.

En dan nog de nieuwe buizen. Hiermee moet je voorzichtig zijn. Als je nog oude philips / telefunken etc. eindbuizen hebt en ze rammelen niet overdreven hinderlijk kun je ze beter laten zitten, beter krijg je namelijk niet.

Kijk ook naar de preamp buizen. Philips, telefunken etc betekent in vrijwel alle gevallen: laten zitten tenzij.... Probeer voor de preamp gewoon goede gebruikte oude buisjes te vinden op MP ( Valvo, telefunken, Philips, Philips miniwatt (= zeer goed) Zaerex, RFT, etc) Dit klinkt heerlijk in zo'n oude bak!

Als je nieuwe eindbuizen nodig hebt is het vaak raadzaam een kleine aanpassing uit te voeren zodat de inferieure buizen die tegenwoordig gemaakt worden het ook goed blijven doen. Deze aanpassing betekend het vervangen van de 4 maal 100 ohm schermroosterweerstanden door 4 maal 1000 ohm 3 Watt metaaloxide exemplaren. Kosten 1 a 2 Euro.

Met oude eindbuizen of svetlana eindbuizen is deze aanpassing trouwens niet nodig.

thomaster
6 juni 2008, 12:13
ok, heel erg bedankt voor de info+bedragen:)
daar heb ik zowiezo veel aan!
heb ondertussen een offerte ontvangen van chris die er niet AL te ver vandaan ligt qua bedrag..

Probeer voor de preamp gewoon goede gebruikte oude buisjes te vinden op MP ( Valvo, telefunken, Philips, Philips miniwatt (= zeer goed) Zaerex, RFT, etc) Dit klinkt heerlijk in zo'n oude bak!

enne, wat is MP?
ben benieuwd!

guitarnijboer
6 juni 2008, 12:14
MarktPlaats

==> audio en video ==> buizenversterkers

thomaster
6 juni 2008, 12:47
aah.. :) tuurlijk marktplaats.
bedankt:)