PDA

View Full Version : Output inbouwen in Lag 300D



}{Metalmaster}{
5 juni 2008, 00:04
Heuj,


Ik ben van plan om mijn Lag 300D Semi Akoestisch te laten maken, zodat ik zonder microfoon ervoor, toch versterkt kan spelen.. Nu zou ik niet weten wat voor element top is. Ik wil heldere klank, het liefste dat de klank gewoon het zelfde blijft als dat hij nu klinkt.

Ik wil alleen zeker geen EQ erbij inlaten bouwen, dat regel ik wel via een stombox EQ. Dit omdat het aardig wat hout wegneemt, en misschien ook wel de klank kan bepalen van de gitaar.

Ik hoor veel over Fishman.. mja.. er bestaan ook elementjes die in je klankgat komen, van Seymour Duncan bijvoorbeeld.



Kunnen jullie me hierbij adviseren???





Greetz Wieger

peter_heijnen
5 juni 2008, 11:18
B-Band, een prachtig klinkend systeem waarbij er nauwelijks hout hoeft te worden verwijderd.

http://www.b-band.com/guitar-systems/a1.2.php

Harald
5 juni 2008, 11:53
Of een AER AK15+ met een volume en balans (piezo/microfoon) regeling in het klankgat

http://www.ronhouben.com/02_03_02_producten_amps_aer.php (onderaan)

}{Metalmaster}{
5 juni 2008, 12:19
Of een AER AK15+ met een volume en balans (piezo/microfoon) regeling in het klankgat

http://www.ronhouben.com/02_03_02_producten_amps_aer.php (onderaan)


Het klinkt vrij professioneel en goed aan alles te lezen op deze site. Aan de prijs te lezen lijkt het ook wel wat, maar het is zeker wel nodig denk om dit te laten doen? Want ik mag dan wel een elektrische gitaar gebouwt hebben, maar akoestisch is ook weer heel anders, aangezien ik niet heel precies weet waar mijn zangbalken liggen in mn Lag rond de brug..



Over de Bband.. mm.. Het lijkt wel makkelijker aan te sluiten dan de AER AK15. Wat zullen de verschillen zijn qua sound??

GunMetalBlue
5 juni 2008, 12:50
[Does not wan't to kaap a thread]

Het hang-het-voor-het-klankgat-concept kan me bekoren! Ik hou namelijk ook niet zo van zaagwerk in m'n gitaar, en überhaupt niet van semi-akoestisch.

Nuja bij anderen kan ik het prachtig vinden, maar ik wil een pure in m'n handen ^^

Maargoed dat terzijde, ik ging naar de site van Seymour Duncan, en vond daar dit geval. Het enige wat bij akoestisch staat dus waarschijnlijk wat hierboven bedoeld werd. Heeft iemand ervaring met dat element? En die kabel die eruit komt, dat is dan gewoon eentje met een jack?

Harald
5 juni 2008, 13:36
Het klinkt vrij professioneel en goed aan alles te lezen op deze site. Aan de prijs te lezen lijkt het ook wel wat, maar het is zeker wel nodig denk om dit te laten doen? Want ik mag dan wel een elektrische gitaar gebouwt hebben, maar akoestisch is ook weer heel anders, aangezien ik niet heel precies weet waar mijn zangbalken liggen in mn Lag rond de brug..



Over de Bband.. mm.. Het lijkt wel makkelijker aan te sluiten dan de AER AK15. Wat zullen de verschillen zijn qua sound??

Geluid van de AER bevalt me erg goed. Met de microfoon kun je mooi kloppen op je klankkast versterkt krijgen. Vrij stevige output, maar aangezien je een volume regeling op de gitaar hebt is dat verder geen probleem. Die klankkastgeluiden zal de Bband ook wel meenemen. De Bband die eerst in mijn Bozo zat deed dit niet. Maar die bleek niet lekker geinstalleerd te zijn. Qua houtwerk zal er niet veel verschil zijn tussen de Bband en de AER vermoed ik. Bij beide moet de plug door het hielblok, en een gaatje bij het zadel voor de kabel van de piezostrip (tenzij je een Bband AST hebt, daar hoeft dat ook niet).

Kosten van laten inbouwen varieren per bouwer/dealer. Soms lukt het zelfs het inbouwen gratis te krijgen. Bij de AER maak je wel een instelling op de plug, maximum volume piezo in 3 trappen. Moet je dat achteraf veranderen moeten weer alle snaren los. Wel handig dat goed te controleren bij het afhalen van de gitaar als je het laat inbouwen.

charles
5 juni 2008, 14:24
Ik heb een Dean Marckley voor in de klankgat. Niet al te duur, maar ik ben niet echt wild over het geluid.

Als ik ooit een gitaar koop die ik echt de moeite waard vind om een pick-up in te doen, zou ik deze overwegen:

K&K Sound Pure Western (http://www.kksound.com/purewestern.html)

Drie microfoontjes die je onder je sadel vastlijmt. Schijnt niet al te moeilijk om het zelf te doen. Ik heb het persoonlijk nooit mogen proberen, maar wel veel goede dingen over gehoord. Mist wel een pre-amp (voor het volume/bas/treble afstellen), maar schijnt een vrij natuurlijke geluid te hebben. En ook niet al te duur.

remcol
5 juni 2008, 14:30
Bij de AER maak je wel een instelling op de plug, maximum volume piezo in 3 trappen. Moet je dat achteraf veranderen moeten weer alle snaren los. Wel handig dat goed te controleren bij het afhalen van de gitaar als je het laat inbouwen.

Of je gaat voor de nieuwe AK30+ versie, de preamp van dit model bevestig je aan de zijkant van de gitaar. Is dus wel een extra gat, maar je kunt hem dan wel traploos instellen. Tevens trebble en bass.

Is wel zo'n 100 euro duurder, totaal 325,- dacht ik, dus wel een van de duurdere pickups.

Persoonlijk zou ik in jouw geval voor een B-band gaan. Goed simpel en klinkt super! Op de site van musik-produktiv.de kun je ze wel beluisteren.

remcol
5 juni 2008, 14:33
deze pagina, naar beneden scrollen tot soundbeispiele, en dan even goed luisteren.

http://www.musik-produktiv.de/aer-ak-15-100020569.aspx

Staat ook nog een fishman bij.

dadgad
5 juni 2008, 15:26
Hallo,

Ik heb in het verleden wel goede ervaringen gehad met de
L.R.Baggs Ibeam (in een Martin D-16TR, inmiddels verkocht),
in mijn geval de passieve versie die ik met een externe
Fishman preamp gebruikte.

Later heb ik op eBay de actieve versie van de Ibeam
gekocht - maar die heb ik nog steeds niet ingebouwd
(mag weg voor goed bod).

En voor mijn D-35 (daar had ik die actieve eigenlijk voor
bedoeld) heb ik uiteindelijk toch gekozen voor een B-Band
UST, en die klinkt ook goed. Iets helderder dan de Ibeam,
of misschien iets minder warm, net hoe je het wilt
benoemen. Beide leveren een zeer bruikbaar geluid, en
beide zijn makkelijk in te bouwen (maar voor de UST moet
je in de brug boren, voor de Ibeam niet want die plak je er
onder). En beide klinken toch een klasse beter dan de
bekende Fishman brug-piezos.

Klankgatelementen zoals de Dean Markley "Tahoe" en de
Baggs M-1 werken ook, maar zitten iets meer in de weg
(je "kunt" ze raken met je thumbpick als je boven het
klankgat speelt), en hebben een ander geluid. Prima voor
blues, en zelfs voor bottleneck spel, maar minder het
natuurlijke geluid van je gitaar. De "Tahoe" zit nu in een
Lakewood M-32, de Baggs ligt tijdelijk (heb ik in een aantal
gitaren geprobeerd) weer in de kast.

Greetz,

Han.

}{Metalmaster}{
5 juni 2008, 18:50
Zo te horen ga ik denk ik toch echt voor een B-Band AST. De AST omdat ik hierbij niet hoef te boren in de brug.


Maar aangezien het een actieve pickup is, moet hij op een 9 volt battarij. Waar kan ik deze batterijhouder vast zetten zonder te frezen? Vastschroeven tegen de kant van de neck?



Greetz Wieger

remcol
5 juni 2008, 20:18
Je zou het ook met dubbelzijdig tape of klitteband kunnen doen. Maar als je de kit besteld, krijg je de bevestigingsmaterialen erbij.
Bij mijn b-band zat een zakje voor de batterij die je afzonderlijk kunt afsluiten. En een groot stuk klitteband wat je tegen je hiel aan plakt. Hier plak je vervolgens het 'zakje' met je batterij aan vast.

greencharlie
5 juni 2008, 20:27
De Ast van B-band durft wel eens gemakkelijk te feedbacken ! (fluiten, piepen als een micro)
In combinatie met hun Ust (b-band A2.2, net ingebouwd in mn nieuwe Stanford OM 5) klinkt het echter prachtig.

Erg goed is ook het LR Bags Imix (ook een combi van ust en ast) systeem

Zowel B-band als LR Bags maken geen gebruik van piezo , maar electret materiaal (klinkt een beetje als condensatormicro)

Op deze pagina kan je verschillende systemen beluisteren
http://www.dougyoungguitar.com/pickuptest.htm

de Imix en de B-band combi zijn de beste oplossingen.
Ingebouwde micro is out, Ast is een beter alternatief voor micro.

}{Metalmaster}{
5 juni 2008, 22:32
Aah, Zo te horen klinkt hij ook totaal anders.

De UST klinkt veel mooier naar mijn mening.


Dus, dan wordt het de A1.2 met UST.


http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/b-band-a12-mit-22-l-pickup-set-p-2247.html?language=gb

Dit lijkt mij goed dan. Alleen ehm... er staat 2.2 mm breedte van het gat voor het zadeltje.. nu dacht ik dat dat bij mijn lag meer was, 2.9 geloof ik toch wel.. Wat als hij breeder is als die 2.2..???


Greetz Wieger

greencharlie
5 juni 2008, 23:07
aan een endpinjack kan steeds een strap bevestigd worden.

}{Metalmaster}{
5 juni 2008, 23:13
ah ok.

Maarehm..


ik heb het berichtje eventjes geweizigd, doordat ik er ook net was achter gekomen. Maar wat denken jullie van dat setje.. als hij bijvoorbeeld te klein is...??

greencharlie
5 juni 2008, 23:26
die ust bestaat in 2 maten : 2,2mm breed voor de smallere kammen (martin)
2,9 voor de bredere kammen

gewoon breedte van je kam ff meten met zo'n schuifmeter.

Zoek eerst ff installatie procedure op tnet op.
Je moet minstens 1 gaatje (schuine hoek v 45gr, niet verticaal) boren voor de ust (dit gaat vlot, voorzicht dat je de aan de binnenkant nabijliggende bracing niet beschadigt, voel eens vanbinnen, kijk eens met een spiegeltje)

en waarschijnlijk een 2de voor de endpin Jack. Vooral die tweede met een houtboor van 12mm doet je koudzweten, maar het lukt wel als je koelbloedig, voorzichtig en met helder hoofd te werk gaat.

Btw als je in de winkel een gitaar tegenkomt met vanonder een gat op de plaats waar de endpin moet zitten. Dan is dit gat geschikt voor een endpinjack, en moet er normaal gezien bij de gitaar een losse speciale endpin zijn. (dit weten ze niet in elke winkel)

Rond de vijs van deze endpin zit een 12mm brede cylinder die dit gat opvult, zeer gemakkelijk. Mijn Furch was met zo'n endpin voorzien, en heb daar dus niet moeten boren. Gewoon die endpin verwijdert en endpinjack erin gestoken.

In andere gevallen zal je moeten boren.

peter_heijnen
6 juni 2008, 00:18
Zo te horen ga ik denk ik toch echt voor een B-Band AST. De AST omdat ik hierbij niet hoef te boren in de brug.
Gelukkig ben je zelf al op dit besluit teruggekomen!

Alleen de ast gaat naar ik meen helaas niet werken, de ast is bedoeld als aanvulling op de ust. De ust kun je wel prima standalone gebruiken.

Rinze
6 juni 2008, 00:24
Bedankt voor de sig, Peter.

peter_heijnen
6 juni 2008, 00:34
Bedankt voor de sig, Peter.
You're welcome. :)

}{Metalmaster}{
6 juni 2008, 01:10
Zooo!!

Heb er 1 op Ebay gevonden, 85,- inclusief verzendkosten en import etc.

De staat is nieuw, morgen ga ik hem betalen! Ik kan niet wachten! Ik had gelijk deze avond eventjes de halspen opnieuw afgesteld, aangezien hij nu zo erg buzzde dat bij de hoge e snaar en de b snaar, hij geen tonen meer rond de 1/2/3 fret meer kon maken. Nu is dat ook weer helemaal top! (klinkt ook gelijk mooier nu!)

Het wordt nog eens een dikke gitaar joh, ach.. nja, dik.. Voor mijn doen is het een goede gitaar, aangezien ik veel gitaren heb bespeeld, maar deze nogsteeds het lekkerste vind. Klinkt helder en vol, heeft aardig wat volume, goede balans tussen lage en hoge e qua volume. Ik ben weer helemaal blij met dit dingetje, straks nog meer blij!:D Dit dingetje toch zo maar met uitzoeken door mezelf, van mijn ouders gekregen :)



Hardstikke bedankt bij het kiezen van dit elementje mensen!


Greetz
Wieger

greencharlie
6 juni 2008, 10:28
Peter, de Ast van B-band werkt wel stand alone, maar feedbacked gemakkelijk.

Zowel ast als ust van b-band hebben een endpinjack met preamp nodig, en zijn enkel met een preamp van B-band compatibel.

peter_heijnen
6 juni 2008, 10:38
Peter, de Ast van B-band werkt wel stand alone, maar feedbacked gemakkelijk.
Het werkt wel, alleen vind ik het geluid dan niet om te pruimen. Ik meng het signaal van de ast minimaal bij en dat voegt een mooie "sparkle" toe aan het geluid van de ust.

greencharlie
6 juni 2008, 15:20
idd, best of both worlds.
sparkle en "ruimte", lucht.

boney
26 juni 2008, 02:32
Zelf hoor ik goeie berichten over Jan Verweij
http://www.verweijpmsystems.nl/
schijnt helemaal fantastisch te zijn
Heb zelf overigens een fishman rare earth blend
ook zeer content mee, maar net als pm systeem
een dure, maar dan heb je wel wat

Pais
26 juni 2008, 09:36
Zelf hoor ik goeie berichten over Jan Verweij
http://www.verweijpmsystems.nl/
schijnt helemaal fantastisch te zijn
Heb zelf overigens een fishman rare earth blend
ook zeer content mee, maar net als pm systeem
een dure, maar dan heb je wel wat

Dat PM systeem heb ik een keer bij Jan Verweij geprobeerd. Maar ik kan er niets over zeggen; ik sta volkomen maagdelijk tegenover versterking van (nylonssnarige) gitaren.
In ieder geval is alleen zn koffie het al waard om naar zn winkeltje in Zaandam te komen.

}{Metalmaster}{
26 juni 2008, 11:43
er zit inmiddels al een B-Band UST in ;)


Je kan het forum checken: Help, schade bij in bouwen plugin.


De schade is hersteld en je ziet er niks meer van


Greetz