PDA

View Full Version : Wat is de fijnste 1x12?



Nellyrocks
4 juni 2008, 21:13
Hai allen.

Ik ben op zoen naar een 1x12 versterker. Mijn ac30 gaat er uit omdat ik veel kleine gigs doe en daar is dat ding te zwaar en veel te hard voor. Ondanks de mastervolume klinkt ie "zachtjes" gewoon niet lekker en is het niet de meest pedaalvriendelijke versterker. Er moet een kleinere, handbare versterker voor terug komen.

De eisen zijn vrijsimpel. Heel allround. Ik moet er mijn lelijke jaren 80 covers op kunnen spelen maar hij moet ook kunnen rocken. Niet te zwaar en niet alleen maar kneppelhard.

Ik heb nu twee versterker uitgeprobeert.
Een ac15 handwired. Gaaf ding maar wel weer heel hard. Daarnaast niet de meest allrounde versterker die je je kan voorstellen. Daarnaast gaat ie vrij snel over zijn nek en ik heb "ook" een heel erg cleane sound nodig.
Fender hot rod deluxe. Wel een hele mooie rode uitvoering. Ziet er gelikt uit. Klinkt inderdaad heel clean en gaat lekkerder mer pedalen dan de vox. Ik vond hem qua sound wel saaier en minder uitgesproken. Deze versterker had wel een celestion ipv zo'n Eminence waar ik niet echt gek op ben.

Wie heeft er goede suggesties voor een niet te uitgebreid budget. Max 1000 Euro.

Andere vraag waar vast wel iemand antwoord op weet is: Wat is het verschil tussen een Fender hotrod deluxe en de blues deluxe.

Bernd Veenema
4 juni 2008, 21:14
Koch Studiotone is leuk!

EDIT: Voor jaren '80 muziek misschien niet ideaal.

~Dimitri~
4 juni 2008, 21:28
Orange Rocker 30 !

VanBiLL.com
4 juni 2008, 21:38
Misschien is een Laney L5T-112 wat voor je? http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l5t-112

MjS
5 juni 2008, 01:06
Hughes and Kettner Statesman is een leuke versterker. Weegt niet zo veel (19kg voor de dual EL84), heeft een heerlijke clean en een goede crunch. Wil je rocken gooi je er een pedaaltje voor (ik doe het momenteel met de MI Audio Crunchbox). Er valt uit de amp wel degelijk meer dan crunch te halen, maar clean+crunch is waar je 'm voor koopt.

E-J
5 juni 2008, 01:16
Hughes and Kettner Statesman is een leuke versterker. Weegt niet zo veel (19kg voor de dual EL84), heeft een heerlijke clean en een goede crunch. Wil je rocken gooi je er een pedaaltje voor (ik doe het momenteel met de MI Audio Crunchbox). Er valt uit de amp wel degelijk meer dan crunch te halen, maar clean+crunch is waar je 'm voor koopt.

Hele mooie keuze! Clean is vergelijkbaar met die van een Vox, althans ik heb bij het testen er een Vox AC15 naast gehad en ze zaten qua clean dicht bij elkaar. Het overdrivekanaal vind ik super. Ik heb nooit behoefte gehad om een pedaaltje op het cleane kanaal te zetten, voor meer pit/strakheid gebruik ik een Digitech Bad Monkey. Het is een handzame versterker, vintage gevoiced, is niet te zwaar, ziet er zeer gelikt uit en is lekker veelzijdig. Probeer hem uit zou ik zeggen.

Rude Perception
5 juni 2008, 01:56
Gezien je budget ben je misschien naar iets 'beters' op zoek, maar allround is mijn marshall dsl401 zeker wel. Ook 1*12.
Je mag hem altijd even bij me uittesten. Zie dit niet als spam, maar meer als uitnodiging om even te luisteren of het misschien wat voor je is.

Mitch
5 juni 2008, 09:09
Koch Studiotone, Brunetti Maranello. Beide relatief licht (vooral de Brunetti) en veelzijdig.

pimmetje
5 juni 2008, 09:31
Tja, wat veelzijdigheid betreft zou ik toch altijd ff een kochie aan de tand voelen. Die Brunetti Maranello is idd ook een leuk bakkie... wel meer op redelijk modern geluid gericht. Wat voor je jaren 80 covers natuurlijk niet verkeerd hoeft te zijn.

Het grote verschil tussen blues deluxe en hotrod deluxe is volgens mij wanneer ze zijn gemaakt (blues 93-97, hotrod 96-nu). Verder zijn ze dacht ik 'tzelfde op een halve cm diepte na.

x.a.d
5 juni 2008, 09:31
Dan vind ik de studiotone wel wat mooier dan de maranello....Ik heb altijd het idee dat de maranello een beetje nazaal klinkt..
Mss 2dehandse twintone...?

E-J
5 juni 2008, 09:49
Het grote verschil tussen blues deluxe en hotrod deluxe is volgens mij wanneer ze zijn gemaakt (blues 93-97, hotrod 96-nu). Verder zijn ze dacht ik 'tzelfde op een halve cm diepte na.

Blues Deluxes/Devilles worden naast de Hotrods nog steeds gemaakt. Waar jij het over hebt is de USA reissue versie. Eind jaren '90 werd de productie naar Mexico overgebracht. De Blues is in feite een lichtelijk aangepaste Hotrod. Verschillen zijn (naast het uiterlijk) dat de Blues iets warmer klinkt en een tikkeltje sneller overstuurd.

Gr,
Emiel

Nellyrocks
5 juni 2008, 10:53
he

tanx voor de reacties tot zover.

Met veelzijdigheid bedoel ik niet veel functies trouwens maar handig inzetbaar qua geluid. Niet te snel oversturen maar dat moet wel kunnen.
Liefst een singlechannel waarbij ik voor een randje mijn RC booster aan kan zetten. De rest doe ik dus inderdaad met pedalen.

Nou, verdere suggesties zijn welkom voordat ik me weer opsluit in een muziekwinkel.

Einzeln
5 juni 2008, 11:40
Wie weet is dit wat?
http://www.eindhoven-amps.nl/amps_mj15.html
Ik denk in ieder geval dat je naar fenders of juist naar een plexi moet gaan zoeken. Die gaan lekkerder met pedalen.

Chiel
5 juni 2008, 11:52
+1 voor de Studiotone. Hoewel ik geen Koch fan ben, is dit echt een ideaal bakkie. M.n. voor hetgeen jij hem wilt gebruiken. Gebruik hem zelf ook met veel plezier voor de gigs waar weinig podiumruimte is en wanneer ik geen zin heb om te schouwen :chicken:.

duckman
5 juni 2008, 11:59
Suhr Badger? Ik ben wel onder de indruk van deze versterker.v/d Haar heeft hem.

Is er ook als combo
http://youtube.com/watch?v=HBUxUB-6qjw

Lexvandoef
5 juni 2008, 12:05
+1 voor de Studiotone. Hoewel ik geen Koch fan ben, is dit echt een ideaal bakkie. M.n. voor hetgeen jij hem wilt gebruiken. Gebruik hem zelf ook met veel plezier voor de gigs waar weinig podiumruimte is en wanneer ik geen zin heb om te schouwen :chicken:.

Hoe vind je hem tov je HOOK? Lijkt me wel handig om mee te nemen naar repetities namelijk.

pannekoek
5 juni 2008, 12:17
wat dacht je van een marshall tsl601

Chiel
12 juni 2008, 16:23
Hoe vind je hem tov je HOOK? Lijkt me wel handig om mee te nemen naar repetities namelijk.

Kun je niet echt vergelijken met de Hook. Maar als je een beetje voorzichtig bent met de Gain instellingen kun je er echt uitstekende sounds uithalen. Gebruik hem zelf met een Picture wah en een OCD met een Delay'tje in de FX loop. Erg goed definieerbaar en heel dynamisch. Poosje met mijn rack bezig geweest en toen heb ik met dit bakkie gewoon een paar feesttenten gedaan, ging echt meer dan prima.

Chroxy
12 juni 2008, 17:59
rivera? (chubster bijvoorbeeld?

40 watt, 1x12 ... 'Fender''Kanaal en 'Marshall' kanaal, beiden met nog een boost, dus effectief 4 verschillende geluiden..

Presence knop, Notch knop, Bright knop .. veelzijdigheid? jazeker!

bagheera
13 juni 2008, 00:43
Kijk eens bij fame.

Handgewikkelde versterkers gemaakt in europa.

Ik heb er eentje een 60Watt met buitzen voorversterker klinkt clean heel mooi en ik plaats er mijn boss me-50 op voor de effecten.
De versterker heeft een zeer maar dan ook echt zeer degelijke veren reverb.
Hij lijkt een beetje op de fender amps van het zelfde soort.
Hij komt op een 121Euro en ik vind hem beter als fender ( de nieuwe want tegen de vintage fenders valt niet te concureren)

Deze versterkers worden wel alleen verkocht in music store keulen maar worden gratis op adres afgeleverd.

Ik zou zeggen ga naar www.musicstore.de -> kies als land nederland ( blij de vlaggetjes ) en schrijf dan fame vintage line GX60R Combo in de zoekbalk het zou de eerste versterker moeten zijn in de lijst.

Een echte aanrader voor weinig geld!!!!!! :hippie: