PDA

View Full Version : OD/ Distortion pedaal gezocht



bart_g
4 juni 2008, 18:42
In het topic over mijn nieuwe versterker heb ik het volgende gepost, maar omdat het hier beter past, stel ik hier ff opnieuw de vraag:

Ik ben dus op zoek naar een overdrive/ distortion pedaal voor bij mijn Matamp Minimat en Hagstrom Super Swede. Helaas ben ik gebonden aan een krap budget.

Wat ik zelf heb gevonden is het volgende:

-MXR Distortion+ (nieuw voor € 50,-)
-MXR Zakk Wylde Overdrive, dit is volgens mij de distortion+ maar dan met toonregeling???
-Boss DS1 of DS2

Ik heb eigenlijk geen idee wat goed is. Ik heb me namelijk nooit verdiept in pedalen.

Ik heb destijds de minimat met een Jekyll & Hyde geprobeerd, wat ik erg goed vond klinken, maar dat pedaal vind ik gewoon te duur.

Budget gaat niet veel verder dan 75 euro en het liefste nog minder.

Zelfbouw zou eventueel wel lukken, maar ik heb daarvoor nu eigenlijk geen tijd en zin....

Ook wel ff handig om te vermelden dat het een beetje een allround pedaal moet zijn. Eigenlijk een beetje van blues tot hardrock/ lichte metal.

Tweedehands is ook geen probleem.

Kom maar op met de suggesties!

Mitch
4 juni 2008, 19:19
Een pedaal onder de 75E waar echt alles uit te halen moet zijn? Volgens mij mis je iets :D
Echte alleskunners zijn dun gezaaid. Het ene pedaal is gewoon beter in lichte tot medium crunch, het andere is beter in high gain. Ik weet niet hoeveel gain je uit die Matamp kan halen? Als je echt cheap wil zou je kunnen kijken voor een Digitech Bad Monkey én een Boss DS1 of zo. Maar eerlijk gezegd zit er weinig soeps in die prijsklasse dat alles kan. Kies liever voor een iets duurder pedaal dat wellicht iets minder kan maar wle beter klinkt. Voor 105E heb je bijvoorbeeld de Catalinbread Hyper Pak die een heerlijke drive geeft bovenop je sound maar ook goed je sound intact laat. Weinig toonregeling, dus je kan er niet mee naar metal, maar ja.... kiezen of kabelen.

bart_g
4 juni 2008, 19:37
Een pedaal onder de 75E waar echt alles uit te halen moet zijn? Volgens mij mis je iets :D
Echte alleskunners zijn dun gezaaid. Het ene pedaal is gewoon beter in lichte tot medium crunch, het andere is beter in high gain. Ik weet niet hoeveel gain je uit die Matamp kan halen? Als je echt cheap wil zou je kunnen kijken voor een Digitech Bad Monkey én een Boss DS1 of zo. Maar eerlijk gezegd zit er weinig soeps in die prijsklasse dat alles kan. Kies liever voor een iets duurder pedaal dat wellicht iets minder kan maar wle beter klinkt. Voor 105E heb je bijvoorbeeld de Catalinbread Hyper Pak die een heerlijke drive geeft bovenop je sound maar ook goed je sound intact laat. Weinig toonregeling, dus je kan er niet mee naar metal, maar ja.... kiezen of kabelen.

Ik was al bang dat ik niet ver zou komen met mijn budget... De Matamp heeft niet super veel gain, maar wel een lekkere crunch.

Ik heb ff gauw wat samples van dat Catalinbread (wat een kutnaam trouwens) beluisterd en dat klinkt wel goed. Ik kan natuurlijk nu ook kiezen voor een goede OD en dan later nog een goed distortion pedaal aanschaffen...

Of iemand moet nog andere ideeen hebben.

Dirk_Hendrik
4 juni 2008, 20:35
Zakk wylde is een gemodificeerde Boss SD1.

bart_g
5 juni 2008, 08:21
Nou, ik heb nog eens ff rond zitten kijken (en samples beluisterd). Die Catalinbread vind ik echt super en maakt een heel goede kans. Als ik heb bij de fabrikant rechtstreeks zou bestellen zou die omgerekend zelfs maar 79 euro zijn.

Maar wat nu als ik mijn budget toch kan verdubbelen door wat langer te sparen. Dan zou bijvoorbeeld de Jekyll & Hyde ook kunnen.

Maar zijn er nog andere pedalen tot 150 euro waarvan jullie denken dat ze precies doen wat ik zoek?

Kim Wilson
5 juni 2008, 08:24
De H&K Tubefactor! ;)

BasHermus
5 juni 2008, 08:53
Ik gebruik zelf die MXR Zakk Wylde pedaal met een Matamp 1224. Een erg lekkere combinatie (en ik heb niets met de heer Wylde).

Hij zit in hetzelfde straatje als een Boss SD1 of een Tubescreamer, maar hij verandert de klankleur van je gitaar niet zo erg (een Tubescreamer is erg mid-georienteerd).
Die toonregeling is erg fijn. Het was ook de enige (van de pedalen die ik geprobeerd heb) die juist voor meer noot-definitie zorgde, ipv van de gebruikelijke ongedefiniëerde brei.

Anders moet je ook eens bij guitartest.de (http://www.guitartest.de/OVERDRIVETEST.htm) kijken (als je geen probleem hebt met Duits).

Daar staat echt een redelijk goede beschrijving van een heleboel overdrive pedalen.

Maar uiteindelijk moet je gewoon uitproberen welke het beste werkt met je versterker (mijn 1224 werkte bijvoorbeeld niet lekker met een BigMuff die ik al had).
En je Minimat is klein genoeg om mee te nemen naar je lokale gitaarboer.

bart_g
5 juni 2008, 09:11
He da's een handige site. Mijn Duits is wel verschikkelijk slecht, maar meestal kom ik er wel uit.

Ik ga ff lezen!

tubeonly
5 juni 2008, 10:13
Casings zijn niet perfect, maar misschien moet je eens kijken naar de soundtanks van ibanez. Voor 75 euro kun je 2 en met een beetje geluk zelfs 3 pedaaltjes kopen die je al het geluid geven. Andere case eromheen bouwen (of een grote met 3 true bypass switches) en je hebt een prima geluid.

Verder is er de ibanez pod1 die zowel een tubescreamer als een distortion bevat. Erg, erg goed pedaal, maar vreselijk zeldzaam. Is er laatst eentje voor 60 euro binnen een uur uit gegaan. Vragen ze meestal tussen de 100-150 euro voor.

pietjeekes
5 juni 2008, 12:33
een proco rat is +- 80 euro
2de hands zelfs goedkoper (mits juist zoeken)
deze pedaal is echt super
op onderstaande links vind je geluidsamples
proco rat samples (http://www.ratdistortion.com/soundsamples.php)


hopelijk ben je er iets mee

greetz



pietjeekes

EuroCinema
5 juni 2008, 12:54
RAT is inderdaad een lekkere distortion. Ik heb echter wel een beetje m'n bedenkingen. Je hebt heel bewust een amp gekozen met een bepaald karakter. Ik zou daarom gaan voor een pedaal dat je signaal zo weinig mogelijk kleurt, zoveel mogelijk van je sound intact laat. Zo'n pedaal is de RAT dan weer niet, (DS-1 en DS-2 ook niet). De MXR lijkt me een betere keuze dan, maaar check zeker ook de pedalen van MI audio. De Blues Pro is een soort tubescreamer met meer gain en minder kleuring, de Crunch box heeft een iets ander karakter en kan nog heftiger scheuren. Allebei nieuw tussen de 110 en 120 euro.

Liquid_Metal
5 juni 2008, 13:01
de RAT is erg veelzijdig maar verkleurt je geluid inderdaad wel. Toch zou ik deze zeker proberen want je ds hoeft natuurlijk niet zo te klinken als je clean.
de boss DS1 is ook een aanrader omdat dit een goeie allrounder is. wellicht issie wat te schel (ik vind m op mn strat niet zo lekker klinken).
voor het zwaardere werk zou je ook een boss MD2 (mega distortion) of zelfs een MT2 (metal) kunnen halen maar daar kun je (mijns inziens) geen lekkere lichte distortions uit halen.

Ibanez666
5 juni 2008, 13:26
RAT is inderdaad een lekkere distortion. Ik heb echter wel een beetje m'n bedenkingen. Je hebt heel bewust een amp gekozen met een bepaald karakter. Ik zou daarom gaan voor een pedaal dat je signaal zo weinig mogelijk kleurt, zoveel mogelijk van je sound intact laat. Zo'n pedaal is de RAT dan weer niet, (DS-1 en DS-2 ook niet). De MXR lijkt me een betere keuze dan, maaar check zeker ook de pedalen van MI audio. De Blues Pro is een soort tubescreamer met meer gain en minder kleuring, de Crunch box heeft een iets ander karakter en kan nog heftiger scheuren. Allebei nieuw tussen de 110 en 120 euro.


Ik heb de MI Audio crunchbox en die vind ik veelzijdig, je kunt er je signaal mee boosten (hard!!) en hem als drive gebruiken. Qua gain gaat hij ontzettend ver. Metal, daarvoor heeft hij mischien iets te veel mid, maar wie wil er nou met scooped mid spelen???

bart_g
5 juni 2008, 15:21
Veel suggesties weer, dat maakt het voor een twijfelaar als mij niet makkelijker.

Dat Catalinbread pedaal staat nu op marktplaats voor 75 euro. Ik heb al gemaild naar de verkoper, maar er is nog iemand voor me. Als diegene afzegt wordt het deze. Ik vind de samples echt top en als hij tegenvalt, kan ik hem makkelijk voor dezelfde prijs weer verkopen.

Als dit niet doorgaat, dan het volgende:

De MXR Zakk Wylde is dus blijkbaar ook interessant icm Matamp en ga ik nog eens nader bekijken.

De H&K Tubefactor van Hans is op zich ook interessant. Ga ik me ook nog wat in verdiepen.

Ook die MI Audio Crunchbox vond ik op de samples ook erg goed klinken. De prijs is ook nog heel goed te overzien. Die gaat ook zeker mee in de overweging.

De Proco RAT is denk ik niet wat ik zoek. Ik heb daar wat samples van gehoord en, tja, ik weet niet goed wat ik er van moet vinden.

Wat belangrijk is in mijn keuze, een goede overdrive is voor mij belangrijker als een echte dikke distortion. Gewoon omdat ik meer (classic) rock speel dan echte harde metal. Het distortion gedeelte kan ik later dus ook nog aanschaffen.

Als iemand nog suggesties heeft, dan hoor ik deze graag!

EuroCinema
5 juni 2008, 15:41
Mijn suggestie is om niets te kopen voor je het met je eigen oren gehoord hebt, liefst met je eigen gitaar en amp of iets wat daar heel erg op lijkt. Het resultaat van een pedaal verschilt enorm afhankelijk van de gitaar & amp. (Sinds ik een nieuwe amp heb, heb ik de helft van mijn pedalen ingeruild),

bart_g
5 juni 2008, 15:49
Mijn suggestie is om niets te kopen voor je het met je eigen oren gehoord hebt, liefst met je eigen gitaar en amp of iets wat daar heel erg op lijkt. Het resultaat van een pedaal verschilt enorm afhankelijk van de gitaar & amp. (Sinds ik een nieuwe amp heb, heb ik de helft van mijn pedalen ingeruild),

Als ik die catalinbread niet tweedehands kan krijgen, dan ga ik ook zeker proberen hoor, maar voor die 75 euro loop ik geen risico als ie niet bevalt, omdat ik hem toch zo weer kwijt ben.

Mitch
5 juni 2008, 16:13
Absoluut. En echt, ik vind het één van de betere drives van dit moment en ik kan mezelf best kieskeurig noemen. Lekker open, rauw. Als je het liever smooth en compressed zoekt moet je verder zoeken, het is geen TS-achtige. Veel dynamischer en ongekleurder.

bart_g
5 juni 2008, 16:41
Absoluut. En echt, ik vind het één van de betere drives van dit moment en ik kan mezelf best kieskeurig noemen. Lekker open, rauw. Als je het liever smooth en compressed zoekt moet je verder zoeken, het is geen TS-achtige. Veel dynamischer en ongekleurder.

Als ik naar de samples luister, hoor ik ook precies wat ik zoek. Ik hoop dat die andere koper er vanaf ziet, dan heb ik hem misschien dit weekend al in huis.

bart_g
6 juni 2008, 15:16
Update: Het Catalinbread Hyperpak Dirty Channel pedaal is onderweg! Ik laat wel even horen hoe die bevalt als ie binnen is.

Mitch, hartelijk dank voor de tip!!!

Mitch
7 juni 2008, 12:06
Cool! Al heb ik 'm niet zelf (heb al een fijn pedaal die in hetzelfde straatje zit), hij staat absoluut in mijn rijtje favorieten en staat hoog op de lijst 'ondergewaardeerde pedalen'. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

bart_g
10 juni 2008, 19:34
Cool! Al heb ik 'm niet zelf (heb al een fijn pedaal die in hetzelfde straatje zit), hij staat absoluut in mijn rijtje favorieten en staat hoog op de lijst 'ondergewaardeerde pedalen'. Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

Nou, bij deze mijn bevindingen:

Ik heb hem vanmiddag binnen gekregen. Even een kabel solderen, adapter kopen en gaan. In een woord: GEWELDIG!!!

Een super mooie warme overdrive icm de Matamp. Echt een perfecte match. Het gainbereik is idd niet heel ruim, maar hij klinkt echt geweldig. Wat ik ook erg prettig vind, is dat je hem met de volumeknop heel makkelijk clean kunt draaien.

Ik ben heel dik tevreden hiermee!

niekrhcpniek
10 juni 2008, 21:18
De DS-1 is nieuw 50: Musicstore (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0000571-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)
De DS-2 is nieuw 70: Musicstore (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0000572-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList)

Ik heb zelf geen ervaring met deze pedalen, maar ik hoor wel veel goede dinge over ze!

Kim Wilson
10 juni 2008, 21:27
Leer eens lezen, man. Hij zegt net hoe zijn nieuwe pedaal bevalt. :confused:

niekrhcpniek
10 juni 2008, 22:19
Leer eens lezen, man. Hij zegt net hoe zijn nieuwe pedaal bevalt. :confused:
Ja ik weet dat hij een al een nieuwe heeft gekocht, maar dit was gewoon over het algemeen ;)