PDA

View Full Version : Sterk vervormd bluesachtig geluid gezocht!



Sjaan
4 juni 2008, 16:48
Vriendjes,

Ik ben opzoek naar zeer specifiek geluid. Een geluid waarbij het lijkt alsof de batterij van je effectenpedaal bijna op is en enkel wat vervorming doorlaat. Aangezien ik het niet goed kan uitleggen heb ik een nummer gezocht waarin dit voorkomt en gelukkig heb ik dat nummer ook op youtube teruggevonden.

Dusty - Kings of Leon
(http://nl.youtube.com/watch?v=uAanWhTGRDc).

Het gaat dus om het fel vervormde gitaargeluid (wat je kan horen op het einde maar ook een aantal keer tijdens de iets hardere stukjes).

Iemand enig idee welke pedaal me dit geluid kan bezorgen? Ik kom er het dichtst bij als ik een MXR distortion plus aansluit op een vox pathfinder maar het is het toch niet helemaal (het is te proper, te afgerond). Andere pedalen/versterker die ik bezit hebben nog minder succes.

Alvast bedankt!

Jan

the sure thing
4 juni 2008, 17:01
Geen pedaaltje, maar als je je elektrische gitaar DIRECT inplugt op je hi-fi installatie, grijg je voor 80% dit geluid. Het is volgens mij transistorvervorming met daar doorheen wat storing.

Mitch
4 juni 2008, 17:03
Iedere fuzz waar je ook de bias bij kan regelen. Dat maakt dat 'sputterende' geluid mogelijk. Z Vex Fuzz Factory is het bekendste exemplaar, maar er zijn er meer.

Sjaan
4 juni 2008, 22:59
Iedere fuzz waar je ook de bias bij kan regelen. Dat maakt dat 'sputterende' geluid mogelijk. Z Vex Fuzz Factory is het bekendste exemplaar, maar er zijn er meer.

Dus volgens jou moet ik dat geluid uit een fuzz pedaaltje kunnen halen? Weet je misschien ook iets minder dure pedalen waarmee ik in de buurt kom dan die Z Vex pedalen?

Mitch
5 juni 2008, 09:12
Zo uit mijn hoofd even niet. In ieder geval iets met een regelbare bias, dan krijg je die smerige sputter. Kijk anders eens rond op Musictoyz of Tonefactor bijvoorbeeld, kun je zoeken op categorie. Dan doe je in ieder geval meer ideeën op. Eigenlijk alles van Effector13 (of Devi Ever, of hoe hij tegenwoordig ook mag heten) is ook goed, is ook zo smerig als de hel.

ponq
5 juni 2008, 10:11
Ik heb ff op 'gear' gezocht van de band die t liedje speelt:


MATTHEW
GUITARS:
- Gibson Les Paul Custom 1971’
- Epiphone Sheraton II (Korean)
AMPLIFIERS:
- Ampeg Reverbrocket R-212R
PEDALS:
- MXR M-133 Micro Amp
- Route 66 American Overdrive Guitar Pedal
STRINGS:
- D’Addario Strings 11's
PICKS:
- Dunlop Tortex .60mm

CALEB
GUITARS:
- Gibson 325 1972’
AMPLIFIERS:
- Vox AC-15
PEDALS:
- Boss TU2 Chromatic Tuner Pedal
STRINGS:
- D’Addario Chromes Strings 12’s
PICKS:
- John Pearse Studio Medium

1959SLP
5 juni 2008, 10:14
http://www.youtube.com/watch?v=zZcZa4-Qo3s

Mitch
5 juni 2008, 10:56
Ik heb ff op 'gear' gezocht van de band die t liedje speelt:
Wat heeft dit met de vraag te maken? Die sound haalt -ie niet uit een micro amp, een route66 of een TU2 hoor :sneaky:

ponq
5 juni 2008, 11:12
niet zo boos lieve Mitch, ik probeer gewoon te helpen he ;)

Net ff getest: Humbucker gitaar -> MXR MicroAmp op max gain -> DOD250 max gain -> Vox Ac30 topboost+normal op max volume (master laag....).

Krijg je al aardig die sound die je hoort, 10 sec geprutst. Ik ken de route66 niet, maar als daar iets meer 'dirt' in zit dan in een DOD250, dan zou t best eens kunnen...

Mitch
5 juni 2008, 11:19
Ja, niks persoonlijks, maar het komt de laatste tijd steeds vaker voor dat iemand een vraag stelt over hoe een geluid kan worden verkregen en er dan door iemand braaf een lijstje van internet afplukt zonder dat daarmee de vraag beantwoord wordt. Dat soort trends druk ik liever de kop in :D

Je testuitkomst verbaast me niet: een boost op full blast met een drive op full gain die een opengedraaide buizen pre amp in gaat: ja, dat wordt een behoorijk smerige sound. Alleen het probleem is: de topic starter heeft een Pathfinder. Dan ga je er met boosten dus niet komen, zoals hij zelf ook al gemerkt had. En als je goed luistert naar de sound (moet je wel een ontzettend stuk door dat verschrikkelijke filmpje heen luisteren helaas) dan is dat toch echt een sputterende fuzz.

ponq
5 juni 2008, 11:24
okidokie :D

Pathfinder was me ff ontschoten, ik probeerde vooral t geluid uit het filmpje 'te begrijpen'.

Idd zou een fuzz met een of andere bias control (kan direct bias zijn, maar ook indirect sag bijv) zou TS een eind op weg helpen. (al zal een fuzz t best klinken als ie een al (licht)overstuurde buizen-pre-amp ingaat).

Sjaan
5 juni 2008, 11:50
Ik heb ook nog een marshall valvestate halfstack maar ik denk niet dat dat veel verschil gaat maken?

Dat gear lijstje had ik zelf ook al gevonden en ik vermoed dat ze dat nummer nooit live spelen (ik kan het me toch niet herinneren toen ik ze afgelopen pukkelpop zag). En dus daarom geen fuzz achtige pedaal bijhebben?

Ik heb nog wat zitten zoeken en lezen en blijkbaar ben ik opzoek naar (zoals ik zonder het te weten in de startpost al zei) een 'bijna lege batterij in een fuzz' geluid. Ik dacht dat ik ooit een powerbrick had zien liggen in een muziekwinkel waarmee je het voltage van een uitgang traploos kon laten dalen (van 9v tot 3v dacht ik).

Nu als ik die zou kopen en een fuzz pedaal ben ik misschien duurder uit als een Z-Vex of als die Red Witch Fuzz God II (iemand die weet hoeveel deze kost?).

Nu, EHX heeft een pedaaltje gemaakt waarop je de bias en het aantal volt kan regelen. De Germanium OD. Als ik volgend filmpje bekijk kan je daar blijkbaar ook zo een soort geluid uithalen (Filmpje (http://nl.youtube.com/watch?v=qbdzwuKd4bM)). Het sputtert wel maar het klinkt niet zo vervormd als bv die Fuzz God II.

EuroCinema
5 juni 2008, 11:51
Volgens mij krijg je met de juiste fuzz deze sound, zelfs al gaat-ie direct de mengtafel in. Ik hoor persoonlijk alleen maar sputterende transistorsound in dat filmpje.

Han S
5 juni 2008, 11:57
Ik ga ook voor een fuzz, wat ik me wel afvraag: zoek je naar dit geluid omdat je het mooi vindt?

Sjaan
5 juni 2008, 12:00
Ik ga ook voor een fuzz, wat ik me wel afvraag: zoek je naar dit geluid omdat je het mooi vindt?

Persoonlijk vindk het een heel mooi geluid ja :).

Han S
5 juni 2008, 12:36
Okay, dan verschillen we van smaak. Ik vind het geluid ook niets met blues hebben bijdeweg.

ponq
5 juni 2008, 13:39
Ik kan wel een 'custom' fuzz voor je bouwen met 'dying battery'-effect. PM me maar voor info.

-Heineken-
5 juni 2008, 18:13
Klinkt, zoals je al zei, echt als een pedaal met een batterij die op 't eind van z'n latijn is. Een Fuzz pedaal dan wel te verstaan. Ik denk dat 't dan ook zo gedaan is en je met geeneen pedaal, zeker geen distortion, dit effect gaat krijgen. Die Voodoolab Pedalpower II voedingspedalen hebben een "sag" output waarbij je de uitgestuurde stroom traploos kunt regelen, juist om dit effect te krijgen. Werkt niet bij alle pedalen even goed maar met een ouwe germanium fuzz krijg je echt wel dit effect. Klinkt dan wel stukken beter over een ouwe buizenbak natuurlijk...

Sjaan
5 juni 2008, 19:45
Ik denk dat ik deze maar eens ga testen:

http://www.jrrshop.com/images/images_big/ehgermaniumod.jpg

Mitch
5 juni 2008, 19:51
Ik denk dat 't dan ook zo gedaan is en je met geeneen pedaal, zeker geen distortion, dit effect gaat krijgen.
O, blijkbaar bestaan de bovengenoemde pedalen niet :D
Je kan ook een topic even doorlezen voor je post...

-Heineken-
6 juni 2008, 09:31
O je kan misschien ook even naar de clip luisteren voor je iemand bijdehand gaat afzeiken... Als jij me een fuzz of watvoorpedaal dan ook kan tonen dat klinkt als tussen 2:43 en 3:03 en helemaal op 't einde zonder dat er mee geknoeit is, (of veel gemakkelijker een bijna lege batterij heeft) geloof ik nog in sinterklaas...

Einzeln
6 juni 2008, 09:37
O je kan misschien ook even naar de clip luisteren voor je iemand bijdehand gaat afzeiken... Als jij me een fuzz of watvoorpedaal dan ook kan tonen dat klinkt als tussen 2:43 en 3:03 en helemaal op 't einde zonder dat er mee geknoeit is, (of veel gemakkelijker een bijna lege batterij heeft) geloof ik nog in sinterklaas...

Nee laten we er een echt wedstrijd van maken en dat jij een schoen gaat opeten ofzo.

Sjaan
6 juni 2008, 09:42
Ik wil niet ondankbaar zijn dat je me probeert te helpen maar:


Iedere fuzz waar je ook de bias bij kan regelen. Dat maakt dat 'sputterende' geluid mogelijk. Z Vex Fuzz Factory is het bekendste exemplaar, maar er zijn er meer.


http://www.youtube.com/watch?v=zZcZa4-Qo3s



Nu, EHX heeft een pedaaltje gemaakt waarop je de bias en het aantal volt kan regelen. De Germanium OD. Als ik volgend filmpje bekijk kan je daar blijkbaar ook zo een soort geluid uithalen (Filmpje (http://nl.youtube.com/watch?v=qbdzwuKd4bM)). Het sputtert wel maar het klinkt niet zo vervormd als bv die Fuzz God II.

Einzeln
6 juni 2008, 09:48
http://video.google.nl/videosearch?q=fuzz+&sitesearch=#q=fuzz%20pedal&sitesearch=&start=60

-Heineken-
8 juni 2008, 21:13
Nee laten we er een echt wedstrijd van maken en dat jij een schoen gaat opeten ofzo.

Maar ik heb gelijk... Moet jij dan niet mijn werkschoen met stalen neus inclusief thermo-werksok die ik 3 dagen heb aangehad opeten ofzo?!?

Mitch
9 juni 2008, 08:45
Om verder gehakketak te voorkomen sluit ik deze even. Gaat later wel weer open als de topic starter wil melden hoe zijn EH bevalt.
-Heineken-, het is me wel vaker opgevallen: je komt eens in de week 'binnen' en post dan reacties die er de schijn van hebben dat je het topic niet leest maar alleen reageert op de titel of openingspost. Dit keer viel dat wel heel erg op en gaf je gewoon verkeerde informatie. Als je daarop wordt aangesproken kun je in de verdediging schieten, maar ook je kop uit het zand halen en eens kijken wat er verder gepost is.
Die sound is prima met één, ongemodificeerd pedaal te maken.