PDA

View Full Version : Ook gevaar voor grote schokken bij het bouwen van een buizenversterker?



NoobjeNrZoveel
4 juni 2008, 16:01
Hallo mede-gitaarnetters,

Ik had een kort vraagje: Als je een buizenversterker bouwt, en dan gebruikt als hij af is, is er dan enig gevaar voor levensgevaarlijke schokken(waar de sticky voor waarschuwt, anders had ik er niet aan gedacht)?
Of moet je als je een versterker bouwt nog veel afstel-werk(of zoiets) in het kastje zelf doen?
Het leek mij als leek logisch dat je bij het bouwen van een buizenversterker(als je de componenten aan elkaar soldeert) en het spelen erop geen gevaar zou lopen. Ik zou graag opheldering hierover willen. :hippie:
(Laatste vraagje: Hoe vaak moet je onderhoud verrichten aan je versterker als hij af is? (Is dit dan ook gevaarlijk?))
Alvast bedankt! :)

ponq
4 juni 2008, 17:15
Ja. Zodra je er spanning op gaat zetten is het gevaarlijk. Het solderen an sich is relatief ongevaarlijk (zolang je de bout aan het juiste uiteinde vasthoudt...)

Zolang dit een vraag voor je blijft raad ik je aan niet met versterkers aan de slag te gaan.

(begin eens met een 9V effect pedaaltje te bouwen ;) )

Steven Otto
4 juni 2008, 17:41
(begin eens met een 9V effect pedaaltje te bouwen ;) )
en als dat niet lukt, kan je het wel vergeten. :listen:


Ik denk zelf dat een een zelfgebouwde versterker net zo gevaarlijk is als een gewone, mits je er een goede behuizing omheen hebt

Chris Winsemius
4 juni 2008, 18:41
Als je een buizenversterker bouwt, en dan gebruikt als hij af is, is er dan enig gevaar voor geile groupies en eeuwige roem?

Ja!

















:D sorry, geintje!

Gevaar met hoge spanningen is tijdens testen/etc. aanwezig en sommige elko's kunnen niet volledig ontladen zijn dus schokken veroorzaken als de amp uitstaat. Kijk gewoon even naar technieken/voorschriften betreffende montage van onderdelen, minimale onderlinge afstanden en de juiste zekeringswaarden, zekeringen op de juiste plekken, aarding en idiot/guitarist-proof-bouw.

Manier om de ergste schokken 'n beetje in te dammen: altijd met 1 hand meten, andere hand op je rug/in je broekzak.

BamBuFan1
4 juni 2008, 18:43
De binnenkant van een buizenversterker kan zelfs levensgevaarlijk zijn als hij niet eens is ingeplugd. Dus ga er in ieder geval niet in zitten p**len als je bv nog niet weet welke componenten dit zijn en hoe je bv de grote elco's ontlaadt.

Op zich is het niet gevaarlijk om het chassis aan te raken, zolang je dus maar niet met je hand van achteren naar binnen gaat en de componenten aanraakt.

Puerco
4 juni 2008, 19:50
Zeker, ik moest ook laatst in mijn versterker wat solderen waaronder een draad die direct naar zo een grote elko ging. Stond nog een paar honderd Volt op. Ik wist dat wel maar dacht dat het wel goed zou gaan als ik de draad niet aanraakte maar ik raakte hem met mijn soldeerdraad. Geen fijn gevoel in ieder geval, ongeveer een uur lang lamme arm.
Het gevaar valt dus reuze mee als je weet waar je mee bezig bent en je aan de regels houd. Met dat laatste ging ik dus de fout in en kreeg mijn welverdiende schok :D

Noid
4 juni 2008, 21:52
Zoals Ponq al zegt: hier moet je zeer verstandig mee omgaan. Voltage's kunnen varieren van 350V tot zo'n 500V in een buizenamp, zelfs als de versterker uitstaat en niet ingeplugd is in het lichtnet.

Als die voltages via de ene hand naar de andere hand lopen, komen ze je hart tegen. Geloof me: je hart is daar niet op gebouwd.

Met dat lichtnet moet je trouwens ook oppassen met een transistor versterker, als je een keer vergeet de spanning er af te halen, terwijl je er met je handen in gaat graaien is dat ook niet gezond.

Begin met een pedaaltje. Kijk hoe dat is, of dat bij je past. Vind je het leuk en krijg je het ding aan de praat, zoek dan meer info over hoogspanningselco's, bleeder weerstanden, hoogspanningscircuit in buizenversterkers etc.

Succes! En oh ja: als je denkt dat het kosten bespaard om zelf een buizenversterker te bouwen: vergeet het dan maar. Zelfbouwen is duurder dan de goedkope buizenversterkers die je via duitse zaken (en tegenwoordig ook wel nederlandse webwinkels) kunt kopen.

BamBuFan1
5 juni 2008, 00:01
Zelfbouwen is duurder dan de goedkope buizenversterkers die je via duitse zaken (en tegenwoordig ook wel nederlandse webwinkels) kunt kopen.

Lees: Epiphone Valve jr of de nog goedkopere kloon Harley Benton GA5. Zo'n ding in combinatie met de vele fora/handleidingen die op het net zijn verschenen zijn voor mij iig dè manier om buizenversterkers te leren begrijpen en er veilig zelf aan te klooien.

NoobjeNrZoveel
5 juni 2008, 09:06
Bedankt voor alle info! :hippie:

Het lijkt me zo te horen het beste om nog even te wachten met het bouwen van een buizenversterker.
Eerst staat er nog een zelfbouw gitaar op de planning en dan nog misschien een effectenpedaaltje, dus daar ga ik eerst mee aan de slag! :D
Daarna kan ik altijd verder kijken. :)