PDA

View Full Version : Keuze Pick-ups



yalexw
4 juni 2008, 15:53
Hee allemaal
Na zondag op de dgbm geweest te zijn ben ik nu zeker dat ik een gitaar wil bouwen. Nu heb ik wel een idee van wat voor gitaar ik wil en dat in de richting van een Gretsch Dou Jet met een Bigsby. Maar de Bigsby is nogal prijzig dus moet nog een goedkoop alternatief vinden. Maar dan kom ik met het probleem dat ik totaal niet weet wat voor pickups ik moet kopen. Ik zie het allemaal niet helemaal meer. Geluid dat ik uiteindelijk wil krijgen is iets wat mooi blues geeft met een crunch en goeie rock ala Nickelback Foo Fighters. Nu heb ik niet een te groot budget en mij was Guitarfetish aangeraden. De vraag is dus wat jullie vinden dat goede pickups zijn voor de geluiden die ik bedoel.
Aantal clipje als illustratie
blues (http://nl.youtube.com/watch?v=-1JF1PfevOI)
rock (http://nl.youtube.com/watch?v=mq5_gdn4Es4)
Als jullie denken Duo Jet je bent gek je moet een .... maken ze het me ook maar.
alex

Minda
4 juni 2008, 16:06
Op beide band-sites zie ik veel Les Pauls. Bouw dus iets met een mahonie body en vette humbuckers, dan heb je een goede start. Als je het model Gretsch Duo Jet wilt maken, kan dat best. Lijkt ook erg veel op LP. Ik zelf vind de Fat PAFs van GFS wel prettig, die richting kan jij ook op, of de vintage 59 achtigen.

Succes, en vooral foto's plaatsen van de bouw en resultaat!

barno
4 juni 2008, 17:20
ik zou ook es checken bij de pups van Duesenberg - p90 like en humb. En mss ook de gitaren eens bekijken. De Gretsch van de moderne tijden... klasse allover...

Mr.Fingers
4 juni 2008, 17:22
DeArmond Dynasonic's? zijn niet 's werelds goedkoopste, maar ze geven wel een aparte & mooie klank (vind ik)

yalexw
5 juni 2008, 08:46
En dingen als Retrotron-achtige pick-ups die zitten als ik het goed heb veel op Gretsch en Rickenbacker. Dit klopt toch? En als je zo'n pick-up combineerd met bijv. een vintage 59 is dat mogelijk en wat voor effect heeft het?
P.s.ik zal zeker heel veel foto's voor jullie maken weet inmiddels hoe geweldig jullie dat vinden (ik zelf trouwens ook wel).

yalexw
8 juni 2008, 19:49
Toch van mening veranderd gebeurt me vaker. Word nu een les paul met bigsby en moet een blues-achtig geluid uit komen dat een beetje crunchy is maar hij moet ook clean goed klinken wat is jullie idee over pickups? Hoor graag ideeen:).