PDA

View Full Version : De Fernandes Sustainer



koentjo
4 juni 2008, 16:07
Ik heb een paar vragen over dat ding.
Er zijn een paar mensen die ze gebruiken of hebben gebruikt, hier op het forum dacht ik ook.

Maar ik kon er niet achter komen of zo'n sustainer zelf ook nog een pickup is, of dat ie alleen de snaren in trilling houd.

een sustainer werkt niet in middle pickup positie?
Ik lees eigenlijk overal dat ze het het best doen in neck positie, maar zou middle niet werken?

als er nog andere dingen zijn die je over kwijt wil, ga je gang :)

thanks,

Koen

RoelTM
4 juni 2008, 16:19
de sustainer zelf is ook een pick up... als je m aan zet gaat ie automatisch in de neck positie staan. (daarmee bedoel ik, staat de 5 way switch (bijvoorbeeld) automatisch op de neck pickup)

waarom ie in de neckpositie moet, snap ik zelf ook niet, nogal misterieus ding...
op internet kan ik niet echt veel vinden erover, en bestellen is volgens mijm ook onmogelijk...
zit in ieder geval wel flink te gassen op dat ding, als ik Steve Vai ermee zie spelen ;)

EDIT: eventueel alternatief is de Sustainiac, maar is net zo 'misterieus' als de Fernandes...

EDIT 2: na de winige info op de Fernandes site te hebben bekeken, staat de brug pup aan als de sustainer geactiveerd is, mijn excuses..
of de neck pup dan geen pup is, weet ik alleen nog niet

Gretsch 5120
4 juni 2008, 16:26
De reden dat het sustainerelement in de halspositie zit is dat hij zijn signaal binnenhaalt door de brugpickup. Als je de beide elementen te dicht bijelkaar houdt krijg je enorme feedback (snerpend piepgeluid...). Je moet geloof ik standaard zo'n centimeter of 7/8 tussen de elementen houden.....

Ik heb vroeger een Sustainiac element op een Chapman Stick gemonteerd gehad en moest er zelf een soort beugel voor fabriceren en bovenstaande dingen werden mij door de bouwer verteld.

Fernandes schijnt in het begin ook Sustainiac pickups gebruikt te hebben en is later zelf die dingen gaan produceren. Sustainiac is een te klein bedrijf om rechtzaken ed te kunnen aanspannen.....

RoelTM
4 juni 2008, 16:29
ik zie hier 2 verschillende kits...
weet jij zo het verschil tussen die 2???
http://www.aampselectricguitarstore.com/fernandes_guitars/fernandes_sustainer.html

EDIT: is dit het enige verschil: "Mix Mode (FSK-401 only): The Mix mode is a blend of Standard and Harmonic sustain." ???

EDIT 2: (jah , ik zit flink te GASsen op dat ding :satisfie: )
Steve Vai heeft de sustainer (single coil) in een humbucker zitten...
hoe krijgt hij dat dan voor elkaar???

zie hier, de FLO:

http://www.jemsite.com/jem/photos/uz99/flo03.jpg

Gretsch 5120
4 juni 2008, 16:41
Ik denk dat het eerste setje een compleet geheel is (inclusief het brugelement) en de tweede set alleen het sustainer-element is. Let er wel op dat je op moet letten of het brugelement geschikt is.

Meer info:

http://www.sustainiac.com/faq.htm

RoelTM
4 juni 2008, 17:06
maar wat ik dan niet snap, is hoe Steve Vai aan die humbucker sustainer komt?
of kun je een coil uit een humbucker halen, om zo de sustainer daar in te doen?



:cheerup: post nr. 500 :cheerup:

koentjo
4 juni 2008, 17:30
maar wat ik dan niet snap, is hoe Steve Vai aan die humbucker sustainer komt?
of kun je een coil uit een humbucker halen, om zo de sustainer daar in te doen?



:cheerup: post nr. 500 :cheerup:

er staan wat verschillende verhalen op het internet.
maar naar wat ik gelezen heb zijn ze dus ook verkrijgbaar in singlecoil.
als je dan dus in je halspositie deze doet, met direct ernaast een norm singlecoil, kan je dus toch gebruik maken van 3 pickups.

het kan dus zo zijn dat die hals pickup van Vai een singgle is, maar dat betwijfel ik. maar weet niet een andere manier...
speelt ie ook gewoon op zn hals PU?

edit: die sustainiac ziet er best cool uit zeg

edit2: je kan ook een singlecoil sustainer samen zetten met een single sized humbucker, samen is dat een norm humbucker formaat.

RoelTM
4 juni 2008, 17:47
de sustainer zelf is een singlecoil, die dus in de neck positie moet...
als deze is geactiveerd, wordt automatisch de brug pup gebruikt...
3 pickups tegelijk aan kan dus niet

ze zijn er ook in humbuckerformaat, maar dan heb je de goedkopere versie van Fernandes
dan kun je volgens mij alleen maar sustainen, en geen harmony geloof ik...

koentjo
4 juni 2008, 17:50
ok, ik heb een antwoord gevonden.

op deze FAQ site.

http://www.sustainiac.com/faq.htm#q1


It functions as an active neck pickup when the sustainer is OFF

koentjo
4 juni 2008, 17:51
de sustainer zelf is een singlecoil, die dus in de neck positie moet...
als deze is geactiveerd, wordt automatisch de brug pup gebruikt...
3 pickups tegelijk aan kan dus niet

ze zijn er ook in humbuckerformaat, maar dan heb je de goedkopere versie van Fernandes
dan kun je volgens mij alleen maar sustainen, en geen harmony geloof ik...

hm, eens even uitzoeken of dat geluid in die pickup een beetje goed in het gehoor ligt

RoelTM
4 juni 2008, 17:52
dan zal het met de Fernandes ook wel zo werken

EDIT: yep, it is

JER00N
4 juni 2008, 18:03
Als je de polen van de spoel in die sustainer omwisselt heb je als het goed is ook de harmonic mode (grondtonen worden dan t.o.v. de brugpickup uitgedempt en de harmonischen worden gesustaind (®))... als ik het goed heb ;) Bij een Ebow (zelfde principe eigenlijk alleen dan niet ingebouwd in de gitaar) werkt het ook zo.

RoelTM
4 juni 2008, 18:10
jah, die switch zal dan ook wel een pool omdraai switch zijn...
(is dus ook mogelijk bij de goedkopere Fernandes (FSK 101), de duurdere (FSK 401) heeft een mix mode, heb je van allebei wat...)

koentjo
4 juni 2008, 18:21
zou je misschien die sustainer onder je pickguard kunnen stoppen, uit het zicht?
ik denk zelf dat ie dan te ver van de snaren staat, meer hoop er toch wel op :)

t is jammer dat zo weinig mensen er een hebben, of er echt alles van weten. nu moeten we alles zelf uitzoeken :@ :D

RoelTM
4 juni 2008, 18:36
nee, dat is echt te ver, en dan zit de slagplaat ook in de weg...
beetje de zoekfunctie gebruikt, en lees vaak dat het instaleren van een sustainer een ramp is... :o
ik denk dat ik maar een keer ga informeren bij de muziekwinkel voor wat meer info hierover...

hugo123
4 juni 2008, 18:38
Is er eigenlijk ook een soort pedaaltje wat dit kan? Ik zag op scematics heaven dat er wel een pedaaltje is dat SupaStain ofzo heette. Doet deze hetzelfde?

RoelTM
4 juni 2008, 18:59
nee, de sustainer werkt als een ebow: het laat de snaaren langer trillen, zodat je een natuurlijke sustain krijgt
zo'n pedaaltje verhoogt de lage tonen (of doet ists anders, weet niet precies wat), zodat de toon langer lijkt...
het is in ider geval anders :satisfie:

koentjo
4 juni 2008, 19:58
nee, de sustainer werkt als een ebow: het laat de snaaren langer trillen, zodat je een natuurlijke sustain krijgt
zo'n pedaaltje verhoogt de lage tonen (of doet ists anders, weet niet precies wat), zodat de toon langer lijkt...
het is in ider geval anders :satisfie:

volgens mij versterkt zon pedaal het signaal.
dus als ie een zwak signaal binnenkrijgt versterkt ie het totdat de output net zo hoog is als bij een sterk signaal (harde aanslag)

het coole van een sustainer (built-in) is dat ie ook werkt zonder dat je gitaar ingepluged is.

hugo123
4 juni 2008, 22:14
En zijn er ook standaard gitaren met zo'n sustainer of bestaan deze niet?Die dus al in de fabriek hier mee uitegrust zijn!

RoelTM
4 juni 2008, 22:22
volgens mij versterkt zon pedaal het signaal.
dus als ie een zwak signaal binnenkrijgt versterkt ie het totdat de output net zo hoog is als bij een sterk signaal (harde aanslag)

het coole van een sustainer (built-in) is dat ie ook werkt zonder dat je gitaar ingepluged is.
jah zoiets probeerde ik te zegen ;)

en voorzover ik weet hebben alleen Jacksons (niet alle) standaard een sustainer.
alleen geen Fernandes, maar een eigen merk...
warschijnlijk niet zo goed als Fernandes
en ntuurlijk sommige fernandessen :satisfie:

maar ik denk dat je gitaarverkoper hem er wel kan inbouwen als je 'm daar besteld/eerst zelf koopt.
ik zi ze op internet staan voor zo'n $200, valt opzich wel mee vind ik nu met die lage dollar

hugo123
4 juni 2008, 22:43
En bij welke modellen zou ik dan moeten kijken

RoelTM
4 juni 2008, 23:21
http://www.jacksonguitars.com/products/search.php
per model staat erbij of er een sustainiac in zit (mijn excuses over mijn uitspraken over de kwaliteit van de sustainer, er zit een sustainiac in... dacht ik we aardige kwaliteit)

http://www.fernandesguitars.com/guitars.html
of deze standaart met sustainer zijn weet ik niet
(let er alleen wel goed op dat je NIET de Nomad neemt....

die is namelijk f*king lelijk...)

RoelTM
5 juni 2008, 12:18
voor de geïnteresseerden:

(nee geen spam)

de sustainiac kun je krijgen in HB en SC formaat (zwart en wit)
voor de batterij kun je een nieuw afdekplaatje krijgen voor achter je gitaar voor de tremolo
je vervangt de originele door de nieuwe waar een extra klepje in zit, zodat je makkelijker de batterij kunt vervangen...
en qua knoppen: je kunt ervoor kiezen om je volume/tone knoppen te vervangen door push/pull knoppen
door de volumeknop (bijvoorbeeld) uit te trekken gaat de sustainer aan
met de andere knop (tone bijv) kun je de harmonics regelen
het is een soort mix knop... hoe meer je naar links draait, hoe meer harmony je krijgt... (is dat een woord???)
en als je die uittrekt, kom je in de mix mode... een voor mij nogal moeilijk te vertalen mode ;) :

"Pull out on the knob, and you go into another harmonic mode, which we named MIX mode back in 1987. This mode gives you a softer harmonic mode on the lower strings, and fundamentals on the higher frets of the upper strings. MIX mode is actually a totally separate harmonic mode. It is not a "mix" of NORMAL and HARMONIC modes. It was named MIX mode because you get mostly harmonics but some fundamentals on the upper strings/frets, mostly all harmonics on the lower strings. MIX mode cannot be accomplished with a pot. It must be accomplished using a switch. In MIX mode, the harmonics are less intense and tend to fade in slower than they do in HARMONIC mode. MIX mode is much more like getting feedback from a big, loud amp. (Much more predictable, of course). There are actually two different MIX modes with this control: A first MIX mode when the pot is rotated clockwise, and a second MIX mode when the pot is rotated counterclockwise. Many low and high notes will have the same harmonic vibration mode in the two MIX modes, but some notes in the middle registers will actually vibrate in two different harmonic modes with the two MIX modes. The end result of this is that on some frets you can actually squeeze 4 different harmonic vibration modes out of a single note."


ik denk dat GAS sterker is dan de mens... de reden waarom er ooit (binnenkort misschien?) een sustainiac in mijn gitaar zal zitten :cooler:
waarom geen Fernandes?
daar krijg je een soort chip waar de knoppen al op zitten...
je zult dus zelf een stuk uit je gitaar moeten frezen, en je kunt moeilijk je 'eigen' plekje voor de knoppen krijgen...
die zijn door de chip al voor je bepaald...
met de push/pull knoppen van de sustainiac breng je de sustainer helemaal uit het zicht (er staat alleen sustainiac op je neck pup)


tot zover mijn langste post ooit.

koentjo
5 juni 2008, 12:26
voor de geïnteresseerden:

(nee geen spam)

de sustainiac kun je krijgen in HB en SC formaat (zwart en wit)
voor de batterij kun je een nieuw afdekplaatje krijgen voor achter je gitaar voor de tremolo
je vervangt de originele door de nieuwe waar een extra klepje in zit, zodat je makkelijker de batterij kunt vervangen...
en qua knoppen: je kunt ervoor kiezen om je volume/tone knoppen te vervangen door push/pull knoppen
door de volumeknop (bijvoorbeeld) uit te trekken gaat de sustainer aan
met de andere knop (tone bijv) kun je de harmonics regelen
het is een soort mix knop... hoe meer je naar links draait, hoe meer harmony je krijgt... (is dat een woord???)
en als je die uittrekt, kom je in de mix mode... een voor mij nogal moeilijk te vertalen mode ;) :

"Pull out on the knob, and you go into another harmonic mode, which we named MIX mode back in 1987. This mode gives you a softer harmonic mode on the lower strings, and fundamentals on the higher frets of the upper strings. MIX mode is actually a totally separate harmonic mode. It is not a "mix" of NORMAL and HARMONIC modes. It was named MIX mode because you get mostly harmonics but some fundamentals on the upper strings/frets, mostly all harmonics on the lower strings. MIX mode cannot be accomplished with a pot. It must be accomplished using a switch. In MIX mode, the harmonics are less intense and tend to fade in slower than they do in HARMONIC mode. MIX mode is much more like getting feedback from a big, loud amp. (Much more predictable, of course). There are actually two different MIX modes with this control: A first MIX mode when the pot is rotated clockwise, and a second MIX mode when the pot is rotated counterclockwise. Many low and high notes will have the same harmonic vibration mode in the two MIX modes, but some notes in the middle registers will actually vibrate in two different harmonic modes with the two MIX modes. The end result of this is that on some frets you can actually squeeze 4 different harmonic vibration modes out of a single note."


ik denk dat GAS sterker is dan de mens... de reden waarom er ooit (binnenkort misschien?) een sustainiac in mijn gitaar zal zitten :cooler:
waarom geen Fernandes?
daar krijg je een soort chip waar de knoppen al op zitten...
je zult dus zelf een stuk uit je gitaar moeten frezen, en je kunt moeilijk je 'eigen' plekje voor de knoppen krijgen...
die zijn door de chip al voor je bepaald...
met de push/pull knoppen van de sustainiac breng je de sustainer helemaal uit het zicht (er staat alleen sustainiac op je neck pup)


tot zover mijn langste post ooit.

gefeliciteerd met die mijlpaal :P

btw, volgens mij is het zo dat die sustainiac geen mix mode heeft.
dat tussen standje, en alleen harmonics en unlimited sustain.

ik kan me vergissen, en verbeter me als ik het mis heb.

RoelTM
5 juni 2008, 12:35
Fernandes doet er wel duidelijker over, dat ze een mix mode hebben
bij de Sustainiac valt dit onder de harmonic mode

er staat tenminste meerdere keren op de site dat die mix mode er is, en duidelijk uitgelegd hoe daar te komen..
dit kan dus met de push/pull pot, maar ook met een 5 way switch:

1 off
2 sustain
3 mix
4 harmonic
5 off

hiervoor is gekozen zodat je makkelijk in de sustain en harmonic modes kunt komen, de meest gebruikte
gewoon de schakelaar helemaal naar de zijkant rammen en dan eentje terug...

EDIT: bronvermelding:

zie 'STANDARD PUSH-PULL POT/SWITCH CONTROL DETAILS' (http://sustainiac.com/controls.htm)

koentjo
5 juni 2008, 12:50
die sustainiac is dus wel de coolste, ook wat ik las over het geluid dat ie opbrengt.

cool dat je een 5 way switch ervoor kan installeren, gewoon 2 x 5way naast elkaar. zal er wel stoer uitzien :)

RoelTM
5 juni 2008, 13:04
zeker, maar dan kun je niet meer mixen tussen een beetje harmonic en een beetje veel harmonic....
en ik las net dat er 2 mix modes zijn, kun je ook niet meer tussen switchen...

push/pull word daar wel aanbevolen... hoef je ook niet meer gaten in je dierbare gitaar te maken