PDA

View Full Version : Rackje maken



Johnny Ramone
3 juni 2008, 23:31
Ik wil een klein rackje gaan maken, een Voodoo Lab GCX Audio switcher, een tuner, en twee lades voor mijn pedalen.

Vraag 1: welk formaat rack/case moet ik hebben, ik zie/lees vaak iets van 6he, 8he, wat is dat?

Vraag 2: aan de pedalen in de lades zitten kabels, die weer vastzitten aan de loops van GCX. Als ik de lades wil openen om bijvoorbeeld de delay anders in te stellen dan zit ik met een kabel-probleem. Moet ik alle kabels gewoon 30 cm langer maken, zodat ik de lade nog open kan krijgen. En, wordt dit geen kabel-puinhoop. Daarnaast vrees ik ook voor storingen als de kabels steeds worden bewogen. Ik ga met George L werken en daar moet niet zoveel aan gerukt worden. Is het misschien een idee een case te laten maken met een bovenkant die open kan, boven in dan de pedalen doen waar ik vaak bij moet?

Ik ben benieuwd hoe anderen dit oplossen?

Vraag 3: wat is een goed merk case, met veel mogelijkheden (lades, wielen)

paulusdeBKB
3 juni 2008, 23:48
1. HE staat (zo heb ik het ooit begrepen) voor HoogteEenheid. Dat zal wel niet helemaal kloppen, maar het is wel een duidelijke omschrijving: bijna alle 19" apparatuur voor muziek is 1 HE hoog, of een veelvoud daarvan (2, 3 of nog meer HE). Da's handig want dan hoef je niet zo te rekenen. In een 8 HE case passen dus 8 apparaten van 1 HE. Een effectenlade is meestal 2 HE. Gebruik je er daar 1 van, dan passen er nog 7 apparaten in (inclusief de effectenla dus).

2. Inderdaad, als die la regelmatig open en weer dicht gaat, krijg je op den duur gezeik met je kabels. Kabels langer maken is een optie. Je kunt ook iets verzinnen waarbij de GCX ook in de racklade ligt en de effectjes daar bovenop. Dan bewegen de meeste kabels niet bij het in- en uittrekken, alleen die naar de input van de GCX en vanaf zijn output. Ik was laatst bij Jukebox en daar raadden ze aan om de GCX gewoon in je pedal board te leggen, bij je pedaaltjes. Dan kun je er nog veel makkelijker bij. Of dat iets voor je is, moet je zelf bepalen.

3. geen verstand van.

BrotherFox
4 juni 2008, 00:09
Waarom maak je niet gewoon een pedalboard voor je pedalen? Een GCX lijkt me vrij duur in de aanschaf, en als je verder geen fx-units hebt, kun je toch ook gewoon af met een pedalboard??

Oké, een rackje staat wel pimp, maar ook voor de instelling van je pedalen lijkt me een plankje voor je voeten praktischer!

Johnny Ramone
4 juni 2008, 00:34
Ik heb nu een pedalboard met een carl martin combinator erop (afmeting board is 50cm X 80cm)

Het neemt teveel ruimte in, elke cm meer voor op het podium is meegenomen.

De pedaaltjes zijn te kwetsbaar, bier en gefriemel aan de knoppen van mensen voor aan het podium ben ik beu.

Dus gewoon een geplasticficeerde floorboard in een goed case voor op het podium en een rackcase achter op het podium met alle kwetsbare spullen.