PDA

View Full Version : Waarom gitaar in E stemmen?



Thunders1988
3 juni 2008, 21:53
Ik vat um! Ik wist niet dat je gitaren in verschillende stemmingen kon zetten, dacht dat je gewoon in alle toonsoorten erop kon spelen (dit kan dus ook!!!). Maar je kunt ze dus wel op een specifieke toonsoort afstemmen. Verder dacht ik; "je hebt 2 soorten stemmingen, vals of goed gestemd". ;) Maar nu schnappie, schnappie, snap ik um. ;D

Groetjes, Hans.

N.B. Maar ik weet nu nog steeds niet waarom gitaristen zo graag in E spelen. ???
Klinkt 't gewoon lekker, of speelt dit makkelijker?


Deze vraag stelde iemand op een harmonica forum... Wist er zelf eigenlijk ook niet direct een pasklaar antwoord op.
Wie kan Hans en mij helpen???

Mathias

Mr.Fingers
3 juni 2008, 21:57
speelt makkelijker voor open akkoorden in de vorm van E-barré's. Maar vooral om slide te spelen denk ik.

Thunders1988
3 juni 2008, 22:00
Sorry... Beetje te onduidelijk geweest denk ik. :chicken:
In E stemmen = EADGBe.

ErikE
3 juni 2008, 22:03
Het hangt er vanaf hoe je dit opvat....

1. Gitaristen spelen graag in E (toonsoort, vanuit standaard stemming) omdat het open E akkoord zo machtig klinkt, en je dan rond het 12e fret een mooie sound hebt voor solo's, wat weer met boventonen te maken heeft.

2. E is de standaard stemming voor gitaar, wat denk ik de optimale snaarspanning geeft (voor de meeste stijlen) gezien de snaarlengte en algehele constructie van de (standaard-) gitaar qua geluid.

Mr.Fingers
3 juni 2008, 22:03
Sorry... Beetje te onduidelijk geweest denk ik. :chicken:
In E stemmen = EADGBe.


aah

beste gemiddelde tussen zoveel mogelijk verschillende akkoorden met zo makkelijk mogelijke grepen.

-=JEROEN=-
4 juni 2008, 09:23
Ik vraag me wel eens af hoe anders de hedendaagse muziek had geklonken als D, C of zelfs B als de standaard waren ingevoerd. In de rock muziek is E 't meest voorkomende akkoord (dacht ik). Stel je nou eens voor dat de gitaar standaard in B zou hebben gestaan (BEADF#b). Zou dan 't B akkoord de standaard geweest zijn? Zou Nick Cave dan even populair zijn als Mika nu?

pol
4 juni 2008, 09:59
in E spelen is toch al vrij zeldzaam geworden ? zeker in het metalcircuit, stoner, doom, staan praktisch allemaal lager.

Kim Wilson
4 juni 2008, 10:01
Nee hoor, het is zeker niet zeldzaam. Niet "zeker in de metal", maar "alleen in de metal", dat komt iig een stuk dichter bij de waarheid.

R.J
4 juni 2008, 10:06
Ik speel mijn zware metaaltjes ook gewoon in standaard/e-E/ hoor.

palm muten, mid cutten op de distortion, gain omhoog en gaan.

Joey Handsome
4 juni 2008, 10:28
Ik zit altijd één hele noot naar beneden. Vind ik lekkerder klinken en spelen. Ben nu m'n Squier aan het verbouwen voor in C.

gitaarvrouwtje
4 juni 2008, 11:25
het hangt toch ook wel van je speelstijl af
drop D wordt veel gebruikt in de folk muziek
op G vind ik zelf ook een hele mooie stemming omdat het zo prachtig vol klinkt met open akkoorden

dan heb ik t over akoestisch hoor, geen idee hoe dat voor de electrische lieden is. Es is toch wel veel voorkomend tegenwoordig

ik denk dat veel klassieke muziek in de E-stemming wordt gespeeld en dat het daar ook wel van oorsprong vandaan zal komen, uiteindelijk werden gitaren daar toch het eerst voor gebruikt vermoed ik

Kim Wilson
4 juni 2008, 11:30
Wij spelen heel veel nummers in Bb, omdat veel van onze nummers oorspronkelijk met een blazerssectie werden gespeeld. Maar we hebben ook veel in E (het blijft blues), en dan kun je heel mooi spelen met open snaren. En je stemt je gitaar ook niet even naar Bb. :D

RoelTM
4 juni 2008, 11:53
Deze vraag stelde iemand op een harmonica forum...
:seriousf: ... harmonica formum... :seriousf: geweldig, hoe verzinnen ze het :satisfie:

Kim Wilson
4 juni 2008, 11:56
:seriousf: ... harmonica formum... :seriousf: geweldig, hoe verzinnen ze het :satisfie:
Wat? :dontgeti:

Heb je wel enig idee hoeveel soorten harmonica's er zijn?

RoelTM
4 juni 2008, 13:05
Wat? :dontgeti:

Heb je wel enig idee hoeveel soorten harmonica's er zijn?
waarschijnlijk heel veel...
maar het klinkt gewoon zo grappig :satisfie:

frankiiee
4 juni 2008, 13:16
Het doet er voor de klank eigenlijk toch niet toe in hoe je gitaar gestemd staat want een C akkoord bestaat toch uit c e en g, dus maakt het toch alleen uit voor de positie van je handen.

pol
4 juni 2008, 13:45
lager gestemd geeft een ander geluid, ook als je dezelfde akkoorden hogerop neemt

Pais
4 juni 2008, 13:50
waarschijnlijk heel veel...
maar het klinkt gewoon zo grappig :satisfie:
Wel eens gehoord van het beruchte klarinetforum?

charles
4 juni 2008, 14:06
Verschillende stemming zijn al heel erg lang in gebruik, ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Open D, G, drop D en DADGAD zijn vrij bekend, maar je kan het gewoon stemmen zoals je wilt. Erg veel gitaristen (vooraal akoestische) maken er gebruik van, William Ackerman heeft zelfs nooit een een liedje gemaakt in eadgbe (en heeft aardig wat cd's gemaakt), Joni Mitchell heeft zo'n 51 verschillende stemmingen gebruikt.

Eadgbe is heel erg handig, natuurlijk, daarom is het door de jaren heen zo geworden. Als je hoge "e" snaar omlaag naar "d" doet bv., moet je verder omhoog om een g noot te spelen, en dat is niet altijd handig. Maar het maakt wel andere dingen mogelijk, die je anders niet zo kunnen doen.

RoelTM
4 juni 2008, 14:41
Wel eens gehoord van het beruchte klarinetforum?
okee, je gaat me toch niet vertellen dat er een 'closed hi-hat' forum bestaat? ;)

tidalwave_sideburns
4 juni 2008, 16:44
Volgens mij heeft de E stemming te maken met spanning op de snaren dat die gitaar enigzins kan houden, bespeelbaarheid, en volume.

Iommi stemde z'n snaren een halve naar beneden toen ie het topje van z'n vingers eraf had gehakt, en met een of ander tja, hulpstuk dan maar moest spelen.
Voor lagere stemmingen heb je dikkere snaren. De druk op de nek blijft dan ongeveer hetzelfde. Dit staat meestal ook op je pakje snaren. In gewicht per nog iets, weet ik zo niet uit m'n hoofd.

Ik dacht eerst altijd dat gitaren in E worden gestemd i.v.m het klavier.
De meeste nummers van bijvoorbeeld the Doors zijn in A en E.

Rude Perception
4 juni 2008, 17:17
Alles een halve noot naar beneden is toch ook geen uitzondering? Wij gaan met de band vrijdag ook kijken of het meer rockt als we iets lager spelen.
Verder is er nog drop D, Drop C en alle open stemmingen natuurlijk. Een gitaar is een instrument waarmee je juist redelijk wat kanten op kan. EADGBe is de meest logische stemming (voor veel dingen) omdat de afstanden tussen de snaren heel logisch is (je kan er veel akkoorden mee pakken, ook is soleren een stuk logischer).

Noid
4 juni 2008, 21:43
Leuk dit: een gitaar waarvan de open snaren EADGBE gestemd zijn ... staat in C.

Want de noten van de toonladder E zijn: E F# G# A B C# D# E

De noten van de C ladder zijn C D E F G A B C, die noten komen dus wel terug in de stemming van de open snaren. Dat geldt trouwens ook voor de G stemming (G A B C D E F# G). Maar ik heb altijd begrepen dat de reguliere open stemming van een gitaar een C stemming werd genoemd.

Natuurlijk begrijp ik overigens wat iedereen hier bedoelt met "dat ie in E (of C, B etc) gestemd staat". Je gaat dan uit van de laagste snaar en de toon waarin die staat.

Drop D en Drop C waarover hier verder nog gesproken wordt, betekend niet dat de hele stemming van alle snaren met een hele (D), of 2 hele (C) tonen verlaagd wordt. Het betekend dat alleen de E snaar lager gestemd wordt. Probeer het maar eens met de normale stemming (in C dus :) zoals hierboven uitgelegd). Stem de lage E snaar naar D en speel dan een open D akkoord, waarbij je alle 6 de snaren aanslaat. Dan merk je wat dat doet. Zo kun je dan ook een G spelen: je laat dan de lage E snaar los (dus niet indrukken op de G derde fret). Voor een A wordt het wat anders: dan druk je de 2e fret op de lage E snaar er bij in. Zo kun je leuke dingen doen met zo'n drop D stemming als je open akkoorden en barre's speelt.

Pais
4 juni 2008, 21:59
Leuk dit: een gitaar waarvan de open snaren EADGBE gestemd zijn ... staat in C.

Want de noten van de toonladder E zijn: E F# G# A B C# D# E

De noten van de C ladder zijn C D E F G A B C,

.. er voor het gemak vanuit gaande dat je in majeur speelt?

Ik speel veel in Phrygisch en daarbij bij zijn de noten voor E: E F G A B C D

Voor mij staat mijn gitaar toch echt in E gestemd :)

Noid
4 juni 2008, 22:05
.. er voor het gemak vanuit gaande dat je in majeur speelt?

Ik speel veel in Phrygisch en daarbij bij zijn de noten voor E: E F G A B C D

Voor mij staat mijn gitaar toch echt in E gestemd :)
Klopt, de referentie is majeur.

charles
4 juni 2008, 22:14
Natuurlijk begrijp ik overigens wat iedereen hier bedoelt met "dat ie in E (of C, B etc) gestemd staat". Je gaat dan uit van de laagste snaar en de toon waarin die staat.

Bij dropped d wel, maar niet voor alles. Je hebt ook gewoon bv. "C", dan is 'ie cgcgce, of cgcece, of cgeege, of een van de andere mogelijke variaties (je snaren willen wel vaak breken, maar het is allemaal wel mogelijk, natuurlijk). Of iets wat geen akkoord vormt, zoals cgegbd, of daegbb, enz., enz.


Zo kun je dan ook een G spelen: je laat dan de lage E snaar los (dus niet indrukken op de G derde fret)
Of gewoon op de vijfde fret indrukken op de lage snaar. Dat komt meestal voor.

Massygo
13 juni 2008, 01:36
Bij dropped d wel, maar niet voor alles. Je hebt ook gewoon bv. "C", dan is 'ie cgcgce, of cgcece, of cgeege, of een van de andere mogelijke variaties (je snaren willen wel vaak breken, maar het is allemaal wel mogelijk, natuurlijk). Of iets wat geen akkoord vormt, zoals cgegbd, of daegbb, enz., enz.

Of gewoon op de vijfde fret indrukken op de lage snaar. Dat komt meestal voor.

Inderdaad.
De cgcgce open tuning staat hier op m'n accoustic 12-string standaard ingesteld (=CcGgCcGgEe) en ik vind het een heel handige tuning om eens op een andere manier akkoorden te spelen.

Een mooi en misschien ongekend voorbeeld van wat er met afwijkende tunings zoals de open cgcgce te verwezenlijken is, is de kei van een Ocean-solo van John Butler Trio http://www.youtube.com/watch?v=6VAkOhXIsI0 :hippie:

Heb ik al een paar jaar onder de knie door die tuning.
Het ziet er moeilijk uit maar het is als je de tabs eens goed bestudeerd, eigenlijk heel makkelijk uit om te leren en te spelen. tip, leer deze eerst zonder capo en nadien met.

Met de cgcgce-tuning heb je voor dat je minder vingers in verschillende posities hoeft te plaatsen en je met alle vingers in dezelfde positie sneller kan gaan sliden naar andere akkoorden, zoals Bulter ook doet.

Voor de rest hou ik m'n andere gitaren altijd op -1/2 halve noot in Eb, wat bij m'n stem & timbre past. 8-)