PDA

View Full Version : tune-o-matic



abbys
3 juni 2008, 21:53
Hoi

Heb juist een epi g400 gekocht, heb wel de brug opnieuw moeten afstellen, heb de hoogte afgesteld naar behoren en de intonatie, wat me wel opviel is dat de brug zelf niet waterpas meer staat (de draaiknoppen staan niet meer op gelijke hoogte), heb ergens op een site gelezen dat deze wel op gelijke hoogte moeten staan, maar dan weet ik wel niet hoe ik de hoogte correct in moet stellen :-s anyone?

chennie
3 juni 2008, 22:03
waterpas tov wat ?
(serieuze vraag)

ik stel mn brug altijd zo af dat de snaren mooi gelijk loopt met de eerste fret/nut op de hals. Dit kijk ik door de gitaar als een viool op je borst/schouder te leggen en dan langs de brug naar de nek te kijken en de snaren zo af te stellen.
Mijn lagere snaren zijn in verhouding dikker dan de hogere snaren, dat moet ik even compenseren vaak. Om het compleet te maken: de pick ups stel ik dan vervolgens weer af op de snaar hoogte

abbys
3 juni 2008, 22:51
op de tune-o-matic heb je zo de twee bekende duimschroeven waarmee je de brug aan twee kanten hoger en lager kan "schroeven". Bij het afstellen van de de hoogte v de snaren hebben deze beide een verschillende hoogte aangenomen bij mij, nou lees ik ergens dat deze op gelijke hoogte moeten staan, waterpas, horizontaal gezien, om een goeie afstelling te verkrijgen...lijkt me vreemd aangezien ik men snaren dan onmogelijk op de juiste hoogte krijg als beide schroeven op gelijke hoogte staan :-s daarmee de vraag wat er van dit verhaal waar is

bass blom
3 juni 2008, 22:57
hij moet gewoon zo staan dat de snaren lekker liggen en niet ratelen enzo.
en dan is normaal gesproken aan de lage e kant iets hoger dan aan de hoge e kant.
waterpas is dus onzinkul :D

abbys
3 juni 2008, 23:18
iep, thx :p, dan staat ie goed

chennie
3 juni 2008, 23:25
...lijkt me vreemd aangezien ik men snaren dan onmogelijk op de juiste hoogte krijg als beide schroeven op gelijke hoogte staan :-s daarmee de vraag wat er van dit verhaal waar is

Daarom vroeg ik me al af wat dat waterpas betreft.

rcwvisser
3 juni 2008, 23:29
De snaren moeten toch met de bolling van de hals mee?

gitaarfan
3 juni 2008, 23:40
en hoe wou jij dan een bolling krijgen in je snaar???? of bedoel je niet in de lengterichting :hippie:

Agent_Smith
4 juni 2008, 08:38
en hoe wou jij dan een bolling krijgen in je snaar???? of bedoel je niet in de lengterichting :hippie:

Nee, met de radius van de toets mee.
Met de 'duimschroeven' kun je naar believen de actie aanpassen. Net wat je fijn vind spelen en wat acceptabel is qua ratelen/bijgeluiden. Dit zal vrijwel nooit 'waterpas' zijn.