PDA

View Full Version : Hé Hagström eigenaars!



Otje
3 juni 2008, 20:47
Nu 6 maanden verder. Even de balans opmaken van mijn Super Swede!

http://members.lycos.nl/otimans/pics/hag1.JPG http://members.lycos.nl/otimans/pics/hag2.JPG

Pluspunten:
-Geluid onwijs goed, kan zich meten met iedere andere gitaar
-Pups opmerkelijk goed, geen moment aan gedacht om die te upgraden
-Gitaar is doodstil (geen brom, nix)
-Bespeelbaarheid zeer goed (platte, brede hals, uitstekend fretwerk)
-Massief mahonie, geen uitfrezingen
-Van scheur naar clean met een kleine draai aan de potmeter.
-Fantastisch uiterlijk.

Minpunten:
-De hoogste fretten zijn lastig bereikbaar door de smalle cutaway
-Loodzwaar (tja, massief)
-Zogenaamd zelfsmerende topkam knelt toch een beetje
-Elementschakelaar heeft een beetje contactspray nodig en zal wel eens vervangen moeten worden door eentje van hogere kwaliteit. Doen we even voordat de garantie afloopt :).
-Ik haalde een keer de tune-o-matic eraf en de 2 bussen die in het hout verzonken zitten kwamen ook meteen mee :(. Zit je tegen twee gaten aan te kijken. Die gaten zijn dus iets te ruim geboord. Da's snel verholpen maar toch slordig.

Een merk als Ibanez heeft de afwerking iets beter voor elkaar, maar deze Hag klinkt m.i. véél beter en heeft meer karakter. Ik pak 'm net zo vaak als mijn Gibson.

Ben benieuwd naar andere ervaringen.

leif
3 juni 2008, 20:49
ik heb geen ervaring maar ben wel verliefd op haar!!!

Dude
3 juni 2008, 20:54
ja die komt er ook nog wel eens hierzo....

toen ik het geld had ben ik nog maar een paar gigjes doorgegaan voor een gibson, en daarna voor draadloos, paar pedaaltjes, volgende gigs zijn voor revisiebeurtje van silverjubilee en nieuwe buizen voor jvm en dan ga ik speuluh voor een superswede !!!

prachtige gitaar heb je !

Mitch
3 juni 2008, 21:11
Het staartstuk is het enige storende element, voor de rest is het een prachtding, zonder meer. Interessante gitaren!

hezz
3 juni 2008, 23:00
Juist prachtig, die tail. Heeft een beetje hetzelfde charme als een ashtray strat-brug. Prachtige gitaren blijven het hoor en de enige Les Pauls (naast een normale LP in Tobacco burst) waar ik interesse in heb.

De gitaar die ik ooit probeerde kon ook naast lekker rocken heerlijk jazzen.

bass blom
3 juni 2008, 23:07
Even de balans opmaken

hij ziet er nog onbespeeld uit?

Speulert
3 juni 2008, 23:10
Wat een prachtige gitaar.mag ik vragen wat zoiets nieuw kost?

Otje
4 juni 2008, 07:26
hij ziet er nog onbespeeld uit?Us ben zûnig :D. D'r is vrij veel op gespeeld maar je ziet 't er gelukkig nog niet aan af.

Wat een prachtige gitaar.mag ik vragen wat zoiets nieuw kost?Afhankelijk van het model en de winkel, tussen de 400 en 500 euro.

almarvk
4 juni 2008, 07:38
Blijven super gitaren! Tijdens de meeting over een Diezel gehoord, en man; die Hagstrom klonk super! Als ik ooit geld zou hebben zou die wel in m'n lijstje voorkomen!

Fuhgawz
4 juni 2008, 08:43
Ik ben zelf nu zo'n vier maanden de trotse eigenaar van een Swede. :) Zoals je zegt, fantastische bespeelbaarheid (snelle, relatief platte hals) en inderdaad prachtig klinkende elementen. Mijn Swede gromt zo lekker, zonder dat het ooit modderig wordt. Nadelen vind ik ook het gewicht en de soms wat krakende electronica, die bij mij ook vervangen gaan worden.

bart_g
4 juni 2008, 08:50
Nu 6 maanden verder. Even de balans opmaken van mijn Super Swede!

Pluspunten:
-Geluid onwijs goed, kan zich meten met iedere andere gitaar
-Pups opmerkelijk goed, geen moment aan gedacht om die te upgraden
-Gitaar is doodstil (geen brom, nix)
-Bespeelbaarheid zeer goed (platte, brede hals, uitstekend fretwerk)
-Massief mahonie, geen uitfrezingen
-Van scheur naar clean met een kleine draai aan de potmeter.
-Fantastisch uiterlijk.

Minpunten:
-De hoogste fretten zijn lastig bereikbaar door de smalle cutaway
-Loodzwaar (tja, massief)
-Zogenaamd zelfsmerende topkam knelt toch een beetje
-Elementschakelaar heeft een beetje contactspray nodig en zal wel eens vervangen moeten worden door eentje van hogere kwaliteit. Doen we even voordat de garantie afloopt :).
-Ik haalde een keer de tune-o-matic eraf en de 2 bussen die in het hout verzonken zitten kwamen ook meteen mee :(. Zit je tegen twee gaten aan te kijken. Die gaten zijn dus iets te ruim geboord. Da's snel verholpen maar toch slordig.

Een merk als Ibanez heeft de afwerking iets beter voor elkaar, maar deze Hag klinkt m.i. véél beter en heeft meer karakter. Ik pak 'm net zo vaak als mijn Gibson.

Ben benieuwd naar andere ervaringen.

Ik heb hem nou bijna een jaar en ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens, maar bij mij is de afwerking dan denk ik toch beter. De bussen tune-o-matic zit bij (natuurlijk gewoon) vast. Ook de elementschakelaar is gewoon goed bij mij.

Van de topkam heb ik tot nu toe geen last (dit is in elk geval niet merkbaar). Mijn Hagstrom ontstemt ook bijna niet. Ik kan er soms dagen op spelen zonder dat ie ontstemt.

Verder is het gewoon een topplank die misschien nog wel voor te weinig verkocht wordt. Ik vond hem zeker t.o.v. bijvoorbeeld de Epiphone Les Paul heel veel beter klinken.

Otje
4 juni 2008, 09:17
Ik heb hem nou bijna een jaar en ik ben het voor het grootste gedeelte met je eens, maar bij mij is de afwerking dan denk ik toch beter. De bussen tune-o-matic zit bij (natuurlijk gewoon) vast. Ook de elementschakelaar is gewoon goed bij mij.

Van de topkam heb ik tot nu toe geen last (dit is in elk geval niet merkbaar). Mijn Hagstrom ontstemt ook bijna niet. Ik kan er soms dagen op spelen zonder dat ie ontstemt.

Verder is het gewoon een topplank die misschien nog wel voor te weinig verkocht wordt. Ik vond hem zeker t.o.v. bijvoorbeeld de Epiphone Les Paul heel veel beter klinken.De doorsnee Epi is geen match voor een Hag :). Blij om te horen dat de jouwe ook op de details gewoon top is. Ontstemmen doet de mijne ook nauwelijks, maar als je dan een keer gaat stemmen dan merk ik toch dat de snaren af en toe blijven hangen. Omdat Hag ons belooft dat de topkam zelfsmerend is, is dat toch jammer. Moet wel gelijk zeggen dat ik .010s gebruik en de sleuven in 't toppie meer voor .009 lijken te zijn uitgesneden.

Fender75
4 juni 2008, 09:25
Vind hem erg mooi!! Inderdaad het staartstuk vind ik het ietwat storende element in de gitaar...maar voor rest..Sweet!

zeppo
4 juni 2008, 15:43
Inderdaad het staartstuk vind ik het ietwat storende element in de gitaar


Het staartstuk is het enige storende element

Is gewoon vintage: de originele gitaren hadden dit ook, dus niet zeuren :)

wikwakka
4 juni 2008, 16:17
Ik heb mijn super swede nu bijna een jaar en hij is de 519 euro die ik ervoor betaald heb zeker waard. Eigenlijk nergens last van gehad, alle electronica doet het nog gewoon goed en hij onststemt ook amper. En de fabriek had hem trouwens ook gewoon perfect afgesteld, dus dat is ook een pluspunt!

Ik ben waarschijnlijk van plan om er een duesenberg 49er bij te kopen, als LP broertje :P

bart_g
4 juni 2008, 16:29
De doorsnee Epi is geen match voor een Hag :). Blij om te horen dat de jouwe ook op de details gewoon top is. Ontstemmen doet de mijne ook nauwelijks, maar als je dan een keer gaat stemmen dan merk ik toch dat de snaren af en toe blijven hangen. Omdat Hag ons belooft dat de topkam zelfsmerend is, is dat toch jammer. Moet wel gelijk zeggen dat ik .010s gebruik en de sleuven in 't toppie meer voor .009 lijken te zijn uitgesneden.


Grappig om te horen dat jij ook zo over je Hag denkt tov de Epi. Die van mij gaat in elk geval nooit meer weg. Als er iets anders moet komen dan moet het er maar bij komen.

Ik moet zeggen dat mijn topkam wel gewoon goed lijkt. Ik heb tot nu toe nog geen problemen met .010 snaren gehad.

Fender75
4 juni 2008, 16:29
Kan best vintage zijn, ik vind het niet mooi. Voor de rest een schitterende gitaar, en hij zal ongetwijfeld beter zijn als een epi..

bart_g
4 juni 2008, 16:37
Kan best vintage zijn, ik vind het niet mooi. Voor de rest een schitterende gitaar, en hij zal ongetwijfeld beter zijn als een epi..


Ik moet zeggen dat ik een 'normale' tailpiece ook mooier vind. :sssh:

Mitch
4 juni 2008, 16:42
Is gewoon vintage: de originele gitaren hadden dit ook, dus niet zeuren :)
Tja, helaas, ik vind het gewoon lelijk :listen:

Topkam trouwens gewoon bijwerken. Als -ie zelfsmerend is en hij 'pakt' toch af en toe de snaar is de sleuf gewoon te krap.

Orpheo
4 juni 2008, 16:43
Tja, helaas, ik vind het gewoon lelijk :listen:

Topkam trouwens gewoon bijwerken. Als -ie zelfsmerend is en hij 'pakt' toch af en toe de snaar is de sleuf gewoon te krap.

die kap is er gewoon af te halen :chicken:

ben vanhoof
4 juni 2008, 18:54
De neck is een platte brede neck zeg je. Is dit zoals een duesenberg 49'er of eerder zoals een ibanez halsje?
Zijn de elementen bruikbaar voor een strak hardrock - metal geluid?

budje
4 juni 2008, 20:38
waar ik benieuwd naar ben, ik las ooit op de hagstrom website een heel lulverhaal over dat die toets zo'n bijzonder materiaal was... Merk je daar nou iets van of is dat een verkoop blabla verhaal?

Otje
4 juni 2008, 21:28
De neck is een platte brede neck zeg je. Is dit zoals een duesenberg 49'er of eerder zoals een ibanez halsje? Zijn de elementen bruikbaar voor een strak hardrock - metal geluid? Ik heb geen ervaring met een Duesenberg '49er, sorry. Sommige Ibanez halzen zijn nóg platter maar minder breed. Qua geluid: de buckers hebben medium output en zijn meer bedoeld voor classic rock denk ik. Alles van blues tot vroege Van Halen tot AC/DC tot UFO tot vroege Dio tot jaren '80 Priest/Maiden is mogelijk. Meer gain kan ook en ik vind 't dan nog steeds errug mooi omdat het zo open is. Maar ik weet niet of Kerry King er blij van zou worden. Overigens klinkt deze gitaar clean óók waanzinnig, zelfs als je de single coil schakeling niet gebruikt.


waar ik benieuwd naar ben, ik las ooit op de hagstrom website een heel lulverhaal over dat die toets zo'n bijzonder materiaal was... Merk je daar nou iets van of is dat een verkoop blabla verhaal?Da's zeker geen lulverhaal! Onversterkt klinkt deze gitaar echt anders dan vergelijkbare gitaren, veel sprankelender en met veel meer sustain. Het geluid komt ook van de hele gitaar af, niet alleen van de body. Het materiaal waar ze de toets van gemaakt hebben heeft daar alles mee te maken. Uiteraard wordt dat alleen nog maar beter als je d'r een snoer in prikt.