PDA

View Full Version : Nieuwe elementen



kalmah
3 juni 2008, 20:11
hoi,
Ik weet niet of dit goed staat??

anyway, ik zou graag mijn humbuckers vervangen in mijn epiphone lp standard. Geen probleem, alleen ik ben weer lastig. Ik wil ze namelijk kunnen splitten.
Maar wat moet er dan allemaal aan veranderd worden? Ik ga het niet zelf doen, dus geen uitleg graag over HOE het moet, maar over WAT er moet gebeuren. Ik laat het namelijk gewoon doen bij onze gitaarboer.

en welke elementen zou ik er voor gebruiken? Ik zou wel graag passieve elementen willen, anders wordt het wel teveel van het goede..

Nou heb ik deze gevonden:

http://www.musik-produktiv.de/seymour-duncan-alnico-ii-pro-bridge-3754086.aspx

Maar ik wil eigenlijk op humbucker-stand (als je dat zo zegt?) wel (vrij) veel output hebben. Dat hebben deze elementen niet.

Eigenlijk zou ik het volgende geluid ideaal vinden:
Op humbucker: Vol, warm en met distortion aardig wat output,
Op single: Sprankelend en open.

Ik hoop dat jullie weten welke elementen geschikt zijn en wat er allemaal veranderd moet worden (potmeters, extra schakelaars enz??)

bedankt!:)

Mitch
3 juni 2008, 20:34
Je hebt dan in ieder geval humbuckers nodig die 4-aderig zijn, of in het Engels: 4 conductor wire. Die kun je makkelijk splitsen. Dan heb je nog een schakelaar nodig om van humbucker naar gesplit te gaan en om dat cosmetisch netjes te doen ga je dan al gauw naar een push-pull pot. Een pot meter waar een schakelaar 'onder' zit. Trek je de knop uit dan schakel je.
Een mini-switchje erbij kan natuurlijk ook, maar dan moet je boren en het is een blijvende verandering aan de gitaar.
Aanraders pickups: voor weinig GFS (moeilijk zoeken aangezien de zoekfunctie geen drieltterwoorden accepteert, maar zoek eens in het subforum Elektrische Gitaren op Guitarfetish).
Voor iets meer Dimarzio's, ietsje duurder Seymour Duncans en een stuk duurder Bare Knuckle Pickups. Zoek daar eens lekker op, vind je bergen info!

Maarreh.... als je het toch laat doen, waarom wil je het dan allemaal weten? Kan je gitaarboer je dit niet vertellen?

kalmah
3 juni 2008, 23:01
ja, maar dan weet ik waar ik aan toe ben;)

en ik wil graag van te voren mijn elementkeuze al bepaald hebben.

zijn alle 4 aderige pu's ook automatisch te splitten?

Met dat push-pull systeem wordt het inderdaad een stuk netter.

Bedankt voor je reactie, ik zoek nog even naar elementen;)

G.G.
4 juni 2008, 06:57
zijn alle 4 aderige pu's ook automatisch te splitten?


Ja, je moet het zo zien:

Een humbucker is (heel simpel uitgelegd) twee singlecoils achter elkaar geknoopt. Dus van de eerste spoel zit 1 draadje aan de aarde, het tweede draadje is verbonden met de tweede spoel en het laatste draadje gaat naar de volumepot of schakelaar.

Door de verbinding tussen spoel 1 en spoel twee te aarden zet je spoel 1 uit het circuit en heb je dus geen humbucker meer.

kalmah
4 juni 2008, 12:00
ah ok bedankt.

Op de site van musik-produktiv kun je allemaal eisen invullen en dan kom ik op deze uit:

http://www.musik-produktiv.de/seymour-duncan-standard-humbucker-custom-custom-bridge.aspx

Is deze aan te raden?

Er staat bij ie warm klinkt, medium output heeft en 4-aderig is, dus splitbaar is.
Dit heb ik toch goed he?

Tubescreamer
4 juni 2008, 12:43
Seymour Duncans zijn allemaal prima elementen, en, op sommige vintage PAF klonen na (bijv. Seth Lover) allemaal splittable/4-conductor.

Die Custom Custom heb ik geen ervaring mee, maar met wat jij omschrijft zou je ook gewoon voor de Alnico II Pro kunnen gaan. Populair, goed voor distortion, alleen ik heb geen idee hoe die single klinkt.
Op die site die je aangaf wordt de Alnico II Pro aangeduid als "low" output en de Custom met "medium", maar volgens mij valt dat verschil in de praktijk wel mee met je amp vol open :D

Wil je echt "high" zonder actief te moeten gaan, check gewoon de SD site!
http://www.seymourduncan.com/products/electric/humbucker/

Met betrekking op jouw omschrijving zijn die Alternative 8 SH-15 met Alnico8 magneten misschien wel iets?? Check it out....

Kun je nog soundsampletjes horen ook, for what it's worth...

Okee succes!!

pol
4 juni 2008, 14:47
alnico II pro is wel vrij laag qua output, heb die zelf ook gehad, zou die niet nemen, vond het te weinig.

de custom custom zal wel hotter zijn, wel niet zo strak als de gewone custom of de custom 5 door de zwakkere magneet.

SH15 heb ik hier liggen, even in mijn Gibson les paul gehad, was wel goed qua geluid, veel output en vrij dik van klank, feedbackte wel veel te snel, dus ben maar voor een invader gegaan.

dat single schakelen vind ik niet zo interessant, meeste humbuckers zijn toch niet ontworpen om echt goed te klinken op die stand, en sommigen klinken zo ook prima clean.

kalmah
4 juni 2008, 18:22
ik zal de site eens bezoeken als ik thuis ben.

Waarom ik wil kunnen schakelen naar single is omdat ik zo een groter geluidbereik krijg. Meer verschillende soorten geluid.
Andere elementen wilde ik toch al, omdat die in m'n epi nogal crappy zijn..

Wat kosten die potmeters eigenlijk? en wat zou een schappelijke prijs zijn om het te laten doen? de uren zeg maar..

Want ze zijn bij ons niet heel erg goedkoop en ik weet totaal niet wat ze kunnen/mogen vragen dus kunnen ze me makkelijk veel teveel aftroggelen..

Tnxs

RoelTM
4 juni 2008, 18:38
voor €8 heb je een push/pull pot
wat de kosten voor erinzetten zijn weet ik niet..
zal wel niet zo veel zijn toch?
hoetf alleen de draatjes afgehaald worden, pot eruit, pot erin, draadjes weer vastsolderen en klaar...

EDIT: andere elementen zullen er zeker ook in... maar dat is gewoon erin schroeven en op de juiste manier vastsolderen

kalmah
4 juni 2008, 22:09
ok, ik weet genoeg;)

Ik ga binnenkort naar de winkel en ik neem denk ik de seymour duncan custom5..

bedankt allemaal..