PDA

View Full Version : Rg 570 nieuwe snaren?



guvorsch
21 februari 2003, 21:31
hoi,

ik heb sinds vandaag een 2e hands RG 570 van Ibanez. Nou waren de snaren verrot en wilde ik er nieuwe opzetten. OP mijn oude ghitaar met vaste brug was dit makkelijk, maar op deze met tremelo snap ik neit hoe ik mijn snaar vervang, weet iemand dit?

ik wil graag spelen naemlijk.

alvast bedankt, doei

Lex
21 februari 2003, 21:45
doe de ouwe snaren weg en zet de nieuwe erin!!
nee, heb ook geen floyd rose ervaring.

maar hoeveel heb je ervoor betaald?

Mithrandir
21 februari 2003, 21:52
Aan dat antwoord heeft ie wat Lex, goed zo...

Maar ik heb ook geen ervaring met snaren wisselen bij gitaren met een floyd rose, maar heb wel een linkje:

http://www.guitarnoise.com/guitar/tuning/20011016.html

of deze:

http://www.guitarsrule.com/information/iz/faq-mq.shtml#11

of deze:

http://guitar.about.com/library/howto/htfloydrose.htm

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 21:54
eerst moet je je tremelo blokkeren, bijvoorbeeld met een stukje karton. Dit leg je onder de tremelo zodat 'ie niet in de body kan zakken.
dan haal je de toplock los en haal je de snaren van de kop. Nu draai je de inbusjes op je floyd los, zodat je de snaren uit de floyd kunt pakken.

nu pak je je nieuwe snaar, knip je het balletje eraf en stop je die in de floyd op de manier waarop je de oude snaar eruit hebt gehaald, maar dan in omgekeerde volgorde :smile:
alles weer vastdraaien en je bent klaar. Maak een paar goede upbends met je floyd om de snaren op te rekken (laat je toplock nog even open staan terwijl je dit doet). stem nu je gitaar, houd er wel rekening mee dat dit een tijdje duurt, want als je een snaar stemt, verandert de spanning op de hele brug waardoor de andere snaren ook anders gestemd worden. Het duurt dus even voor je de perfecte balans hebt gevonden.

al met al.. het is een supermakkelijk karweitje maar het stemmen kost wat meer tijd. Je hebt echter wel het voordeel dat je je snaren meteen flink kunt oprekken zodat je maar 1 keer hoeft te stemmen

als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 22:00
als je snaren er eenmaal opzitten en er zit weer wat spanning op kun je het stuk karton natuurlijk weghalen, dat is alleen om de veren heel te houden.

Anders Destium
21 februari 2003, 22:19
Deze tijd voor het stellen van de brug varieert van even tot een paar dagen, ik heb het dagen weer aan de lijve ondervonden toen ik van de week voor het eerst 7 snaren ging vervangen :grin:

Phoenix Rising
22 februari 2003, 00:47
Als je een hele nieuwe set snaren erop doet is het slim om ze allemaal (behalve de hoge E) een stap omhoog te tunen en dan een nachtje te laten staan. Volgende ochtend zijn ze goed opgerekt, tunen en klaar is kees.

Pegasus
22 februari 2003, 10:15
Even over dat rekken van snaren:
Op http://www.elliomartina.com/emgitnl/infonl/tips3.html#Stringlock staat namelijk zeer nuttige informatie over het oprekken van snaren, of liever gezegd: het NIET oprekken ervan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pegasus op 2003-02-22 10:15 ]</font>

guvorsch
24 februari 2003, 21:35
OGDVERDOMME, ik ben dus zo dom geweest neit nara jullie reacties te kijken, ik heb heel de brug open gehaald, kna wel 150 euro gana kosten zeidenze in de winkel


ik heb trouwens 450 euro voor de gitaar betaalt met klein vertsterkertje en hoes erbij

Ic3gl0vE
24 februari 2003, 22:18
brug open gehaald?

heb je daar een foto van ofzo? ik snap je even niet

Droffie
24 februari 2003, 22:25
Ik ben ook benieuwd.

Casey
24 februari 2003, 22:29
Tenzij je met de brug openhalen bedoeld dat je hem echt fysiek gesloopt hebt (lijkt me erg sterk) zou ik als je naar die winkel gaat een flinke pot vaseline meenemen , dat naait beter !

Stitch
24 februari 2003, 23:43
haha LOL :grin:


Maareh, in tegenstelling tot iceglove laat ik het balletje aant mn snaar zitten en doe ik die door de stemmechanieken heen. En knip ik een stuk van het einde van de snaar af om hem in de brug vast te zetten. Vind ik makkelijker, personal taste. Maareh ik vind het ook wel wazig wat je met die brug hebt gedaan! Explain!

pim1234
25 februari 2003, 00:09
zoiets..?? http://www.ibanezrules.com/images/tech/trem_remove/remove12.jpg met de trem ergens los aan de snaren...??

Anders Destium
25 februari 2003, 11:07
Als je de brug niet ondersteunt wanneer je de snaren eraf haalt kun je inderdaad ontzettende problemen krijgen...

Texter
25 februari 2003, 11:34
Ha je hebt een floating tremolo wat inhoudt dat je gewoon een snaar eraf kunt halen zonder dat je de gitaar beschadigt. eerst die schroefjes bij de kop losdraaien zodat je weer invloed krijgt op de spanning van de snaren en dan elke keer 1 snaar losdraaien en dan op de tremolo losmaken met dat inbus schroefje dat er achterop zit. nieuwe snaar erop, ongeveer op stemming draaien, volgende snaar. En als je slim bent dan draai je een heel eind snaar op je stemknop zodat je als een snaar breekt bij het zadeltje je gewoon dezelfde snaar een eind kunt losdraaien en weer vastzetten. Ik denk niet dat je jezelf moet lastigvallen met de mensuurlengte, das een stuk lastiger.