PDA

View Full Version : Probleem Boss DD-2



Martien
3 juni 2008, 18:15
Ola,

Ik heb een probleem met mijn favo pedaaltje. Mijn boss dd-2 (delay) werkt niet meer. Nouja, de hold functie doet het nog wel.
Ik zag in de search iemand met bijna het zelfde probleem.
Ik dacht in eerste instantie aan iets met de schakelaar of voeding (gebruik de hold niet zo veel) toen ik er achter kwam dat de hold het nog wel deed.

ik heb een schema gevonden van de dd2 en nu ben ik bang (of hoop ik) dat het alleen de schakelaar is die onderscheid maakt in de hold functie of andere delay functies. Maar hoe zou ik dit kunnen testen? Ik heb zo niet een andere schakelaar liggen die 4 switches(?) kan maken. Wat zou ik moeten verbinden om dit te kunnen checken?

Als iemand nog andere ideen heeft graag!

http://student-kmt.hku.nl/~martien/schema

(link naar hele schema)
http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=126

Martien
3 juni 2008, 18:23
Zit nog even te kijken, en zie dat het draadje van 2 geld voor de m (middle) delay functie als ik die nou op de switch omdraai met 5 van de hold funtie, kan ik checken of dat werkt, of vergis ik mij nou?


-edit-

Ben bang van wel, zie nu dat de hold los staat van de rest qua schakeling, hold functie gaat ook naar 6 en 5.

Martien
4 juni 2008, 13:38
Niemand een idee ?

Dirk_Hendrik
4 juni 2008, 13:46
Even tussendoor.
Als je in de 3 delay standen zit (dus niet in je hold), is het dan mogelijk om de LED aan en uit te laten gaan? (wat neerkomt op: doet flipflop IC9 het wel?)

Martien
4 juni 2008, 14:06
Nee de led gaat niet branden, bij de hold wel, andere drie funties niet. :/

Dirk_Hendrik
4 juni 2008, 14:53
En als je op de uitgang (pin2) van ic9 meet? Kun je de spanning daar dan hoog of laag laten gaan dmv het "intrappen van je voetschakelaar)? (wss niet ;) )

Martien
4 juni 2008, 15:54
Het is allemaal een beetje krap in het pedaaltje maar het lukt :)
Als ik hem op hold heb, en check op 6 of 5 dan gaat de spanning omhoog van 0 naar +- 10v
Als ik hem op pootje 3 zet (van de trapsgewijze schakelaar) en dan naar een andere delay ga en intrap gebeurt er niks, wat volgens mij op het zelfde neer komt als pootje 2 van ic9.
Dus nee er gebeurt niks idd.

Bij ic9 is het even lastig wat 1 is en wat 5, hoe dan ook..
Dit is wat er gebeurt
Als dit ic9 is:
(van 1 tot 5 of 5 tot 1)
[x] 10.5v bij indrukken gaat hij naar 0.5v
[x] 0.3v (ook bij indrukken)
[x] 0v (" ")
[x] 11v (" ")
[x] (bij hold functie=4,40v bij indrukken naar 5v) (bij andere functie altijd 4,40v)

Dirk_Hendrik
4 juni 2008, 16:03
Dan krijg ik toch echt de suggestie dat je flipflop stuk is.

De pen die veranderd bij indrukken is pen 1. Kijk maar in je schema. Als de scahkelaar wordt ingedrukt gaat pin 1 maar massa.

Wat ik nu zou doen is een verificatie maken dat de flipflop het niet doet. De gemakkelijkste manier hiervoor is door de draad die naar "3" gaat van je schakelprintje naar de hoofdprint even los te gooien en vervolgens pen "1" op je hoofdprint met +9v te verbinden. Als je keuzeschakelaar dan in S, M of L staat zou je delay moeten hebben.

Lemme know.

Martien
4 juni 2008, 16:20
Even de boel op een rijtje zetten voor ik de boel los soldeer.

Ik maak dus kabeltje 3 gewoon los (kan ik gewoon los solderen van de schakelprint en verder even laten hanen in de print)

Dan moet ik dus vanaf de onderkant van ic9 pin1 (die van 10.5v naar 0.5v gaat)
verbinden met bijv de +9v ingang waar de adaptor binnenkomt (op schema bijv 15)
?

Dirk_Hendrik
4 juni 2008, 16:45
Nee.
let op:
http://www.dirk-hendrik.com/temp/dd2.gif

Martien
4 juni 2008, 16:56
Ok copy ;)

waar zou ik het beste die 9v vandaan kunnen trekken?

Ik ben allang blij als ik gewoon delay heb ipv die hold functie, gebruikte ik toch nooit. Maar eerst maar es proberen.

Martien
4 juni 2008, 17:07
En sorry maar ik heb nog een vraag, Ik heb nu het draadje naar 3 even los gemaakt en een tapje erom gedaan. Alleen nu heb ik op de main print 1 ook los gemaakt, nu loopt er dus een draadje van de schakelprint (1) naar niks.

Moet ik het draadje van mijn schakelprint (1) naar de 9v lussen of de plek waar 1 binnenkomt op het de hoofd print doorlussen naar 9v. (dus niet de schakelprint (1) op 9v zetten maar een draadje van de hoofdprint (1) naar 9v zetten?

Martien
4 juni 2008, 17:27
Zo, ik heb het gedaan, ben er uit gekomen,
lampje brand, delay test zodadelijk gelijk even.

Alleen kan ik hem nu niet met de switch aan en uitzetten. (heb hem direct bij de ingang van 9v gemonteerd)


Tot zover bedankt! :D
alleen weet ik nog niet precies hoe of wat verder.

edit:
Maarja, dat is dus het principe van die ic9 als ik het begrijp, stel dat ik daar een nieuwe van haal en die erin monteer is het kat in t bakkie begrijp ik?

Dirk_Hendrik
4 juni 2008, 18:50
Siezo,


Ik ben thuis. Even een uurtje ++fietsen.

Werkt je delay nu? (as in: hij geeft delays).
Dat je hem niet met de voetschakelaar aan kunt zetten klopt. IC9 zou, als hij het deed, met z'n pin 2 het geheel aanzetten als die pen "hoog" gaat. In het schema kun je zien dat je met dat draadje naar 9 volt eigenlijk precies hetzelfde hebt gedaan. Het punt wat door pen 2 hoog werd gemaakt is nu "permanent" hoog. In dat geval heb je geverifieerd dat IC9 dood is en vervangen moet worden.

Martien
4 juni 2008, 19:24
Klopt als een bus!

Bedankt! ik heb je ook een pm gestuurd, maar zo is het denk ik afgesloten!

Tnx! ;)