PDA

View Full Version : Fractal Audio Axe-Fx Tutorial videos



maarten1978
3 juni 2008, 18:09
Voor degenen die nog weinig weten over de Axe-Fx ben ik bezig met een aantal video tutorials. Een aantal zijn al online.


tutorial 1: Software editor
http://nl.youtube.com/watch?v=kVzQ7yDmNnQ

tutorial 2a: preset building
http://nl.youtube.com/watch?v=yzKDMV2OWPo

tutorial 2b: preset building
http://nl.youtube.com/watch?v=E9oLHRqWHWM


Tutorial 3a: http://nl.youtube.com/watch?v=Wbi_TNgIwZI

Tutorial 3b: http://nl.youtube.com/watch?v=g7R73mzjCpM

Tutorial 3c: http://nl.youtube.com/watch?v=3LWjZ7FmZAk

Maarten

paulusdeBKB
3 juni 2008, 23:50
Hoi Maarten,

Erg cool dat je dit doet, maarre... volgens mij ben jij de enige in het Nederlands taalgebied met een Axe-FX?!

Harm
4 juni 2008, 02:35
Er komen nog wel meer gebruikers... het duurt even!

Leuk dat iemand er zo fanatiek mee bezig is!

Harm

Arnie
15 juni 2008, 22:08
Als t goed is komt die van mij over ongeveer een maandje, ben heel erg benieuwd :)

skabouter
15 juni 2008, 22:37
waaaaaaaauuuuuuuuuuuuuuwwww die crystal echoes zijn moooi!
Is dat een speciaal effect? zoiets ken ik niet voor gitaar.......

Kaïn
16 juni 2008, 12:50
Inderdaad fucking gaaf!

prinspatrick
22 juni 2008, 20:35
Hoi Maarten,

Erg cool dat je dit doet, maarre... volgens mij ben jij de enige in het Nederlands taalgebied met een Axe-FX?!

Toch niet, ik heb er al eentje sinds juni 2007, tweede van europa en zelfs de eerste via de officiële verdeler (G66).

SUBLIEM apparaat!

Alain
24 juni 2008, 15:00
geen nieuwe meer??

Ook niets samen met een echte amp eens?

tnijland
10 juli 2008, 21:59
Waar ik nou wel benieuwd naar ben, dat is hoe deze Axe FX zich verhoudt met de amp modellers. De clips op de website klinken nou niet beter dan bijv. de Line6 clipjes waarbij het zelfs heel erg lijkt of het allemaal geweldig van kwaliteit is.

Ik heb zeld een POD XT naast mijn Mesa buizen rack (Triaxis, Egnater M4, Soldano etc.) en dat is gewoon een wereld van verschil.

Kortom een detail review van een Nederlandse gitarist zou niet verkeerd zijn....

Harm
10 juli 2008, 23:01
Waar ik nou wel benieuwd naar ben, dat is hoe deze Axe FX zich verhoudt met de amp modellers. De clips op de website klinken nou niet beter dan bijv. de Line6 clipjes waarbij het zelfs heel erg lijkt of het allemaal geweldig van kwaliteit is.

Ik heb zeld een POD XT naast mijn Mesa buizen rack (Triaxis, Egnater M4, Soldano etc.) en dat is gewoon een wereld van verschil.

Kortom een detail review van een Nederlandse gitarist zou niet verkeerd zijn....

Ja, goede review zou wel een keer nodig zijn... ik heb er eentje gehoord... de uktra en foei.... wat een mooi geluid... Echt vele malen beter dan line 6 en andere modellers (mag ook voor de prijs) maar voor opnames of over pa apparatuur superklinkend... vond ik :)

Harm

Analie-G
10 juli 2008, 23:21
Waar ik nou wel benieuwd naar ben, dat is hoe deze Axe FX zich verhoudt met de amp modellers. De clips op de website klinken nou niet beter dan bijv. de Line6 clipjes waarbij het zelfs heel erg lijkt of het allemaal geweldig van kwaliteit is.

Ik heb zeld een POD XT naast mijn Mesa buizen rack (Triaxis, Egnater M4, Soldano etc.) en dat is gewoon een wereld van verschil.

Kortom een detail review van een Nederlandse gitarist zou niet verkeerd zijn....


Ik heb de Ultra en je hebt gelijk : sounds op de site zijn niet echt beter dan de Line 6...........en toch heb ik em :)

Maar : ff knutselen met enkele USER CABS (IR) en geen enkele andere modeler kan eraan tippen qua versterker sounds. Qua FX zit je op niveau Eventide Eclipse...GForce is stukken lager !

Ik ga geen reviews etc doen...internet barst ervan zekers op de AXE forum en her en der 100 malen beter klinkende clips dan die op de AXE site....die zijn nog van 1,5 jaar geleden en men heeft nog geen tijd /zin gehad om die te vernieuwen omdat de wachtlijst al zo lang was :)

Zelfs zeer veel belovende reviews zullen je niks zeggen : je moet het bespelen en horen !

A+

http://img148.imageshack.us/img148/3856/gear2008rj3.th.jpg (http://img148.imageshack.us/my.php?image=gear2008rj3.jpg)

Hier een A/B test van Reverb en Delay
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=796465

tnijland
11 juli 2008, 23:51
Bedankt voor de reactie! Ik moet zeggen dat ik ook wel verwacht had dat de effect processor erg goed zou zijn omdat dat namelijk wel redelijk te horen is in de clips op de website van AxeFx.

Ook het feit dat de amp modelling beter is dan de Line6 kan ik mij nog wel voorstellen maar waar ik vooral in geinteresseerd ben is natuurlijk het feit of ik een batterij aan dure preamps zou kunnen inruilen omdat de AxeFx een vergelijkbaar resultaat kan geven.

Ik kan het mij aan zich wel voorstellen dat een niet-buizen apparaat erg goed is omdat ikzelf een Rocktron 300 Professional Touring Edition eindtrap heb die gewoon een fenomenale sound heeft en op Mosfet is gebaseerd. Het verschil met een buizen amp is erg klein en dat geeft dus hoop voor moderne technologie.

Analie-G
12 juli 2008, 00:26
Bedankt voor de reactie! Ik moet zeggen dat ik ook wel verwacht had dat de effect processor erg goed zou zijn omdat dat namelijk wel redelijk te horen is in de clips op de website van AxeFx.

Ook het feit dat de amp modelling beter is dan de Line6 kan ik mij nog wel voorstellen maar waar ik vooral in geinteresseerd ben is natuurlijk het feit of ik een batterij aan dure preamps zou kunnen inruilen omdat de AxeFx een vergelijkbaar resultaat kan geven.

Ik kan het mij aan zich wel voorstellen dat een niet-buizen apparaat erg goed is omdat ikzelf een Rocktron 300 Professional Touring Edition eindtrap heb die gewoon een fenomenale sound heeft en op Mosfet is gebaseerd. Het verschil met een buizen amp is erg klein en dat geeft dus hoop voor moderne technologie.

Het kan allemaal en nog veel meer ! Velen zullen het toch niet geloven dus.....ik bespaar mezelf de moeite....

Let wel: AXE FX is een complete gitaar rack incl je preamp, kabels fx, eindtrap + boxen......dat kost in het echt ook veel tijd om alles goed op mekaar aan te sluiten etc....kijken welke eindtrap en boxen het beste klinken voor je preamp etc.....

Dit alles zit dus ook zo bij de AXE in mekaar...

VOORDEEL : geen roadies, bus , kabels etc.. meer nodig , bromvrij etc etc etc...

Harm
12 juli 2008, 12:00
Het kan allemaal en nog veel meer ! Velen zullen het toch niet geloven dus.....ik bespaar mezelf de moeite....

Let wel: AXE FX is een complete gitaar rack incl je preamp, kabels fx, eindtrap + boxen......dat kost in het echt ook veel tijd om alles goed op mekaar aan te sluiten etc....kijken welke eindtrap en boxen het beste klinken voor je preamp etc.....

Dit alles zit dus ook zo bij de AXE in mekaar...

VOORDEEL : geen roadies, bus , kabels etc.. meer nodig , bromvrij etc etc etc...

Aaah.... hoef je ook niet meer naar de sportschool Anand!!! ;)
Hehehe!!!

Harm

Analie-G
12 juli 2008, 12:45
Dat doet men toch niet om je apparatuur te tillen maar voor je weet wel wat :sssh:

tnijland
24 september 2008, 19:49
Hoi,

Na enige tijd (en mogelijke opgetrokken roze wolk :)) ben ik nu natuurlijk wel benieuwd geworden wat de objectieve mening wordt van de Axe-Fx owners. Is het apparaat in kwaliteit echt vergelijkbaar met een goede high-end buizenversterker of zit het meer in de richting van de Line6 POD XT / Native Instruments Guitar rig 3 categorie?

Ze zijn nu blijkbaar ook leverbaar. Is er ergens een mogelijkheid om het apparaat ergens te beluisteren?

rjong999
25 september 2008, 20:14
Inmiddels staat het net vol met filmpjes met samples van de fractalfx. Ik moet zeggen dat ik ze over het algemeen erg goed vindt klinken, maar...

1. Het is natuurlijk gewoon software. Die software kun je dus ook op andere hardware draaien. De hardware zelf is niet superspecifiek ofzo, en dan is de prijs eigenlijk wel behoorlijk aan de dikke kant
2. Er zijn natuurlijk ook andere software bouwers die vergelijkbare produkten hebben, ik denk even aan Waves en Peavey. Met name de Revalver MKIII software klinkt niks slechter dan de Fractal software, maar kost natuurlijk maar een fractie. En als je dan voor een 100% software oplossing zou kiezen zijn je mogelijkheden natuurlijk nog veel uitgebreider dan de gecombineerde hardware/software oplossing van Fractal.
3. Live speel ik op een GT8 icm een buizen eindtrap. Als we een kwartiertje op 100 dB hebben staan stampen hoor ik het verschil niet meer tussen een Pod, een GT8, een Mesa of een Fractal :) In de studio is het natuurlijk wel iets anders, daar komt zo'n ding 100% tot z'n recht.

Dus voorlopig blijf ik even gereserveerd...

Ik zou er dus ook wel eens een live demo van willen horen, weet iemand of dat ergens kan ?

Edit: ik lees net dat de software release van de FractalFX software binnenkort in beta te krijgen is...dus ik ben benieuwd... :)

morris
25 september 2008, 23:49
Ik heb er laatst een uitgebreid getest. Nu ben ik een redelijke purist, maar dit ding is echt goed. Enkele eredivisies hoger dan welke modeler of software dan ook (ik heb ze allemaal). Het fijne is dat het qua spelen ook een verademing is: geen vertraging, iets waar ik me bij de Line 6 meuk mateloos aan erger. V.w.b. de interface: je moet wel een tweaker zijn, want de opties zijn eindeloos, maar het werkt wel allemaal intuïtief. De effecten zijn goed, maar net geen eventide of lexicon (PCM) niveau. De processing power is er wel, maar het klinkt wel allemaal redelijk vlakjes en tweedimensionaal. Desondanks maakt ook de FX sectie alleen al het best een interessant apparaat, zeker door de software upgrades (algos) in de toekomst. Een andere geniale vinding is de mogelijkheid om je eigen (buizen) preamp in de loop to gooien, met gebruikmaking van alle FX, cab sims etc. Dit heb ik overigens niet uitgebreid kunnen testen, zal ik binnenkort eens doen, maar op papier zeg ik hulde!
Het gaat echter veel te ver om hem een buizenvervanger te noemen. Ok, als je niet de mogelijkheden hebt om een buizenamp goed te miken en door een fatsoenlijke preamp te halen als je gaat opnemen, is dit zeker een uiterst valide oplossing in de studio. Want het ding is gewoon goed en veel waar voor z'n geld. Maar het is geen vervanger. De complexiteit van een goede buizenamp is wat mij betreft nog steeds niet te vangen in nullen en eenen, daar zijn de sounds net niet goed genoeg voor. Maar toch, voor erbij, of compact in-ear setje.... mmmm.... Yummie!

Morris

Squier4ever
28 september 2008, 14:59
valt wel op dat de Axe-fx vooral in het U2 genre erg populair is..

http://nl.youtube.com/watch?v=PlPqFpDjjWA