PDA

View Full Version : Lak van frets verwijderen op gelakte Allparts Maple Neck



jimihattricks
3 juni 2008, 15:14
even een vraagje over het verwijderen van de lak op de frets bij een allparts maple neck;

kan ik dit gewoon doen met zo'n toets-beschermer:

http://homepage3.nifty.com/satominet/FINGERBOARD_PROTECTOR_UP.JPG

en dan schuren met staalwol..? en moet ik daarna dan nog polijsten en zoja, waarmee?

Minda
3 juni 2008, 15:33
Als de lak er nog op zit, vraag ik me af of de frets al gevlakt en opnieuw afgerond zijn. Ik doe het zo:

Hals maken, fretten en lakken.
Halspen afstellen, hals zo vlak mogelijk (gebruik een stalen lineaal of rij)
Fretten vlakken met een vlakke wetsteen met (sla) olie.
Vlakke frets met een speciale holle vijl weer rondvijlen, net de bovenste kant laten staan. Bij dit vijlen gebruik ik zo'n beschermplaatje.

Eerst de hals dus maar eens op vlakheid controleren met de lineaal of rij.

Succes,

jimihattricks
3 juni 2008, 15:47
Als de lak er nog op zit, vraag ik me af of de frets al gevlakt en opnieuw afgerond zijn. Ik doe het zo:

Hals maken, fretten en lakken.
Halspen afstellen, hals zo vlak mogelijk (gebruik een stalen lineaal of rij)
Fretten vlakken met een vlakke wetsteen met (sla) olie.
Vlakke frets met een speciale holle vijl weer rondvijlen, net de bovenste kant laten staan. Bij dit vijlen gebruik ik zo'n beschermplaatje.

Eerst de hals dus maar eens op vlakheid controleren met de lineaal of rij.

Succes,

ik heb de hals nog niet binnen :) maar ik wil een nieuwe hals op een strat zetten die ik 2ehands heb verworven, en ik twijfel nu tussen maple of rosewood toets..

qua klank en optiek zou ik op deze strat graag voor maple gaan, maar uit praktische overwegingen neig ik nu dus toch weer naar rosewood (dat zat er ook oorspronkelijk op)...

barno
3 juni 2008, 16:14
als je hals goed is gefret, en er zit lak op de frets, waarom zou je die eraf halen, na twee weekjes spelen verdwijnt die vanzelf hoor.

Samder
3 juni 2008, 22:59
Nou, gelakte frets spelen echt ruk. En het "verdwijnt" niet zomaar, het gaat er heel erg onregelmatig af, wat erg kut is bij bijvoorbeeld het benden.

Maar vrees niet, gelakte frets zijn echt geen probleem. Gewoon even snaren erop zetten, en flink met de niet omwonden snaren benden, tot alle lak eraf is.

mink
5 juni 2008, 22:23
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er bij een nieuwe hals lak op de frets zat.

prs
5 juni 2008, 22:27
Ik heb nog nooit meegemaakt dat er bij een nieuwe hals lak op de frets zat.

Jawel hoor. Allparts lakt bij de volledig maple halzen ook de frets mee! Gewoon even polijsten met 0000 staalwol, of met de snaren eroverheen gaan tijdens het spelen.