PDA

View Full Version : GitaarNet theorie



RoelTM
3 juni 2008, 11:51
ik heb gisteren ontdekt dat er op GN nog meer is dan alleen het forum ;)
inderdaad, ik heb het 'solo' gedeelte eens bestudeerd...
ik snap tot op een zekere hoogte nog alle teorie die er gegeven wordt,
maar bij de akkoorden (http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/detheorie/6.php) begin ik het toch te verliezen:


Als je dit onder de knie hebt, ben je al ver gevorderd in de muziek.

Sterker, aan de hand van dit systeem kun je 95% van de popliedjes begrijpen. Zo zal je liedjes tegenkomen met de volgende akkoorden: A - D - E. Als je die akkoorden ziet, dan hoor je meteen te zien: de A is 1e Trap, de D is Trap IV en de E is Trap V. Deze akkoorden passen dus binnen de toonsoort A (A-ionisch).

ik hoor dus meteen te zien dat de A de 1e trap is en de D de 4e enz.
maar dat doe ik dus niet :???:
hoe komen ze erbij dat de A de 1e is, en niet de 3e???

-=JEROEN=-
3 juni 2008, 12:28
Lees ook mijn lessen eens door.

In 't kort:

Akkoorden reeks die voort komt uit de A majeur ladder:

A maj = a b cis d e fis gis
1 A (a cis e)
2 Bm (b d fis)
3 C#m (cis e gis)
4 D (d fis a)
5 E (enz)
6 F#m
7 G#dim

EuroCinema
3 juni 2008, 13:14
ik hoor dus meteen te zien dat de A de 1e trap is en de D de 4e enz.
maar dat doe ik dus niet :???:
hoe komen ze erbij dat de A de 1e is, en niet de 3e???

Je weet zowiezo dat A maj geen 3e stap van een majeurladder kan zijn. De derde stap is daarvan immers altijd een mineur akkoord. Het is gebouwd op 3-5-7 van een majeurladder en tussen de 3 en de 5 daarvan zit een afstand van een kleine terts.

Ga er even vanuit dat dit de enige akkoorden zijn in het liedje. Het zijn alledrie majeur-drieklanken. Een van de drie zal waarschijnlijk het grondakkoord zijn.

Kan dat dan de D zijn? Nee, want in de D majeur-ladder past geen E majeur akkoord. Het II-akkoord van D majeur bestaat uit de 2, 4, 6 van de majeurladder en de afstand tussen de 2 en de 4 is wederom een kleine terts.

Kan E majeur de toonaard zijn? Nee, want daar past geen D-akkoord (de 7 van Emaj is D#). E7 zou wel kunnen maar guess what? E mixolydisch heeft dezelfde noten als A majeur (ionisch). Voor ladderkeuze maakt dit dus weinig uit. Zo kan het stuk ook in Fm staan, in theorie. Zelfde noten.

Uiteindelijk moet je gehoor mede bepalen wat er aan de hand is. Lijkt het schema tot rust te komen op het E-akkoord? Dan staat het stuk in E(7). Wil die E juist heel sterk oplossen naar de A? Dan staat het in A. Structuur kan ook helpen. Als een rondje van twee maten steeds begint met A en eindigt met E is er goeie kans dat A de toonaard is. De belangrijkste oplossing in westerse muziek is immers de cadens V-I, E-A dus. Als je die onderscheidt in een schema, kun je vaak toonaarden bepalen.

Natuurlijk is het ook nog mogelijk dat een schema door verschillende toonaarden reist, maar dat lijkt me bij dit voorbeeld hoewel niet onmogelijk, wel vergezocht.

Maar je ziet: het is een combinatie van dingen die altijd gelden, dingen die "meestal" of "vaak" gelden en bovenal: luisteren.

RoelTM
3 juni 2008, 15:46
ik dacht dat ik het met een paar keertjes effen doorlezen wel zou snappen...
niet dus ;)

-=JEROEN=-
3 juni 2008, 16:24
Wat snap je (nog) niet?

RoelTM
3 juni 2008, 18:21
hoe ze erbij komen dat de A de eerste trap is...
maar ik denk dat veel 'oefenen' en jou lessen doornemen wel zullen helpen. :hippie:

Jeroensnake
4 juni 2008, 01:02
Onthoud:

* Binnen een toonsoort kan vanaf iedere toon uit die toonsoort een akkoord worden opgebouwd volgens 1 - (b)3 - 5;
* Er zijn binnen de toonsoort dus 7 akkoorden te maken;
* Ieder van die akkoorden begint op een trap binnen de toonsoort: je hebt dus 7 trappen;
* Het Trap I, IV en V-akkoord zijn altijd majeur;
* Het Trap II, III en VI-akkoord zijn altijd mineur;
* Het Trap VII-akkoord bespreken we later;
* Dit systeem kan op iedere ionische ladder / toonsoort worden toegepast; de bovenstaande regels blijven altijd gelden.

http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/detheorie/6.php


Even puzzellen met deze regels en de verschillende toonsoorten, geeft met behulp tot de gegeven akkoorden al snel het juiste antwoord.

-=JEROEN=-
4 juni 2008, 09:11
Ik vind het allemaal net iets te beknopt. Als beginner ben je langer bezig met puzzelen. Kan op zich handig zijn, maar tis al lastig genoeg. Hopelijk zijn mijn lessen iets duidelijker.

Jeroensnake
4 juni 2008, 13:46
Ik vind de gitaarnetlessen juist voor beginners handig, omdat het redelijk beknopt en eenvoudig gebracht wordt ...

Alle lastige uitzonderingen komen later vanzelf wel. Kwestie van veel doen en luisteren en op den duur automatisch herkennen.

EuroCinema
4 juni 2008, 23:05
Het is ook niet eenvoudig om iets goed uit te leggen op een forum. Houd het simpel en je krijgt kritiek van mensen die wat verder zijn, leg het uitgebreid uit en het wordt voor andere mensen te complex. :dontgeti: En voor je het weet zit je de majeurladder uit te leggen aan een conservatoriumdocent, of de zevende modus van melodisch mineur aan een twaalfjarige punker.

-=JEROEN=-
5 juni 2008, 00:09
Juist, daarom ist mooi dat ze beide hier op het forum bestaan.

Les in 't echie blijft natuurlijk het best

Pais
5 juni 2008, 10:43
Juist, daarom ist mooi dat ze beide hier op het forum bestaan.

Les in 't echie blijft natuurlijk het best

Het ligt er maar net aan van wie ;)