PDA

View Full Version : Rackprobleem iv loopers



Nocki
3 juni 2008, 11:38
Hoi,

Een maat heeft een probleem. Hij heeft een Voodoo Lab, GCX audio switching + de Ground Control pro.

Er hangen zo'n 4 pedalen voor de amp in de looper. de amp is een ENGL invader, en in het fxloop gedeelte (ook weeer in de looper) hangen een intellifex en een eq.

Hij heeft ontzettend veel last van geruis. als de stroom van een deel afgaat is het weg. dus fx voor en na de loop gaan niet gelijk. haal je 1 deel eruit dan is de ruis weg.

Iemand een idee hoe en wat?

ruezzz
3 juni 2008, 11:49
Welk deel veroorzaakt de ruis, het deel in de fx-loop?
Een Intellifex ruist (bij mij) absoluut niet, misschien is de EQ de boosdoener?
(zit er misschien een -10/+4dB switch op de Intellifex?)

maestro_nl
3 juni 2008, 12:27
Klinkt als een aardlus.
Probeer voor en na de preamp op een aparte gestabiliseerde voeding aan te sluiten en kijk of de 'ruis' verdwijnt!

ben vanhoof
3 juni 2008, 13:31
Idd het probleem van een aardlus. Je zult het probleem wel kunnen oplossen door de hierboven vermelde oplossing, maar als je bv op podium staat kan het goed zijn dat alle priezenblokken die je ter beschikking hebt van 1 stopcontact komen, en dan zit je wel met een probleem...

Normaal als je voor al die effectenpedalen batterijen gebruikt en enkel voor de intellifex een adaptor zou het ook opgelost moeten zijn.

Nocki
3 juni 2008, 13:52
Bedankt voor het meedenken.

Het probleem zit m in de combinatie. geen van de fx geeft uit zichtzelf deze ruis. Het is een voedingsprobleem.

De adapter die gebruikt wordt vervangen lijkt me een goed begin. Er wordt gebruik gemaakt van humfrees in het rack en van een powerdistributer.

we gaan er mee rommelen! bedankt!

Angel
3 juni 2008, 14:13
Heb hetzelfde probleem met mijn G-major en de GCX. Als ik de G-major in één van de loops hang van de GCX, dan ruist hij vreselijk. Ernaast doet hij dat helemaal niet.

gcrosiers
4 juni 2008, 00:32
hallo iedereen, het gaat dus om mijn rackje.
het is niet zo simpel, maar het probleem lijkt te zijn dat het signaal voor de preamp en dat van de fx loop in dezelfde apparaten lopen (gcx en eq).

- wanneer ik de fxloop los koppel van het rack dan is de ruis weg.
- koppel ik het gedeelte voor de preamp los en de gitaarkabel rechtstreeks in de top dan is de ruis ook weg
- zonder de eq heb ik nog steeds ruis.
- ik heb alle voedingen losgetrokken, behalve de gcx en de engl-top en dan heb ik het nog. (met alle pedalen losgetrokken)

ik denk (nog niet kunnen bewijzen/vaststellen) dat het veroorzaakt wordt door de shield (of signaal) van de fx-loop die contact maakt met de shield (of signaal) van de versterker ingang, omdat deze allebei door de gcx geschakeld worden.
en dus een gemeenschappelijke aarding hebben.
maar in de top zelf zijn ze ook al gemeenschappelijk geaard?? waarom geeft dit dan problemen?

bij bovenstaande stelling zou het opgelost moeten zijn met 2 gcx loopers.
één voor voor de amp, en één voor in de fx loop.
maar gezien de kostprijs van een gcx looper vind ik het geen geschikte oplossing.
dit zou toch (betaalbaar) moeten kunnen opgelost worden?

alvast bedankt,
m vr gr gert

LordRiffenstein
4 juni 2008, 07:55
Waar plug je je gitaar kabel in de GCX? Front input of rechtstreeks in loop1?

MSNL
4 juni 2008, 09:48
Heb je de Intellifex al proberen te isoleren met humfrees?
Wat waarschijnlijk ook helpt is de shield van een van de kabels naar de Intellifex los maken

Ik heb vroeger een intellifex in mijn rack gehad. Omdat deze met een adapter wordt gevoed, is deze niet geaard en gaf bij mijn altijd een brom. Heb het opgelost met humfrees!

Succes!

MSNL

gcrosiers
4 juni 2008, 23:58
Waar plug je je gitaar kabel in de GCX? Front input of rechtstreeks in loop1?

in de frontinput, anders maak je geen gebruik van de buffer, al mijn losse pedalen zijn namelijk true bypass, dus kan ik die buffer beter wel gebruiken.



Heb je de Intellifex al proberen te isoleren met humfrees?
Wat waarschijnlijk ook helpt is de shield van een van de kabels naar de Intellifex los maken

Ik heb vroeger een intellifex in mijn rack gehad. Omdat deze met een adapter wordt gevoed, is deze niet geaard en gaf bij mijn altijd een brom. Heb het opgelost met humfrees!

MSNL

heel het rack is voorzien van humfrees, elk component behalve de pedalen uiteraard.
de intellifex is het probleem niet waneer ik hem totaal loskoppel en uitschakel dan is de ruis er nog.

vidar
9 juni 2008, 15:05
Heb je al geprobeerd om de aarde van de signaalkabels te liften danwel er een line isolator tussen te zetten? ik denk dat dat waarschijnlijk het probleem veroorzaakt. Waarschijnlijk is de aarde in de GCX intern doorverbonden tussen alle in- en uitgangen: de aarde van je fxloop uitgang is zo doorverbonden aan de aarde bij de ingang van je top. Dit maakt een soort radio van je top en dat geeft de ongewilde brom.

Je kan dit oplossen door de verbinding in je GCX op te heffen (ik dacht dat hier op het forum een keer iemand dat had gedaan). Het is minder ingrijpend dan het klinkt. Als het goed is zie je als je hem openschroeft de doorlopende aarde draad over alle inputs, als je die draad onderbreekt tussen de pre- en post effectloops is je probleem in principe over. Wat ook kan is de aarde van de kabel tussen je fx send en de GCX los solderen. Ik denk dat dat in principe ook voldoende kan zijn, maar ik weet het niet zeker (het is in ieder geval gemakkelijker te proberen). Gelukkig zijn er hier nog wel meer mensen die er iets van weten.

In ieder geval succes!

vidar
9 juni 2008, 15:12
gcrosiers:...maar in de top zelf zijn ze ook al gemeenschappelijk geaard?? waarom geeft dit dan problemen?

Is lastig uit te leggen maar het zit ongeveer zo: In je top zijn alle aardes van de inputs idd allemaal bij elkaar aangesloten. Maar als het goed is maakt de aarde in je top nergens een 'rondje' of loop , waardoor hij op zichzelf niet gevoelig is voor radio signalen e.d.. Door de GCX wordt nu de aarde twee keer verbonden: zoals je terecht opmerkte intern EN tussen je fx send en de input van je amp, via de GCX, en dat is wat het probleem (waarschijnlijk) veroorzaakt.