PDA

View Full Version : Audio Switcher



Johnny Ramone
3 juni 2008, 10:04
Ik heb hier dus helemaal geen kaas van gegeten en daarom ga ik nu een aantal klungellige vragen stellen.

Ik zoek iets waar ik mijn effektpedalen mee aan en uit kan zetten, op afstand (effekten in een lade), allerlei combinaties (drive+delay+rev+...), het liefst zoveel mogelijk loops.

Nu heb ik iets gevonden van Voodoo Lab, GCX audio switching + de Ground Control pro.

Mijn vraag: Is dit wat voor mij? Kan ik maar 8 pedalen aansluiten? (eigenlijk te weinig) Wat zijn de alternatieven?

Baco
3 juni 2008, 10:28
Ik heb hier dus helemaal geen kaas van gegeten en daarom ga ik nu een aantal klungellige vragen stellen.

Ik zoek iets waar ik mijn effektpedalen mee aan en uit kan zetten, op afstand (effekten in een lade), allerlei combinaties (drive+delay+rev+...), het liefst zoveel mogelijk loops.

Nu heb ik iets gevonden van Voodoo Lab, GCX audio switching + de Ground Control pro.

Mijn vraag: Is dit wat voor mij? Kan ik maar 8 pedalen aansluiten? (eigenlijk te weinig) Wat zijn de alternatieven?
"Maar" 8 pedalen, inderdaad. Een GCPro kan echter 4 GCX'en aansturen, dus het kan meer. Andere oplossingen zijn er idd wel, maar die kosten een pak meer...

Johnny Ramone
3 juni 2008, 10:39
"Maar" 8 pedalen, inderdaad. Een GCPro kan echter 4 GCX'en aansturen, dus het kan meer. Andere oplossingen zijn er idd wel, maar die kosten een pak meer...

Dus ik kan met 1 ground control 2 GCX'n aansturen, en heb dus 16 loops??

Is dat moeilijk in elkaar te knutselen, en is dat storingvrij??

Baco
3 juni 2008, 10:51
Dus ik kan met 1 ground control 2 GCX'n aansturen, en heb dus 16 loops??

Is dat moeilijk in elkaar te knutselen, en is dat storingvrij??
Inderdaad, je kan dan ook die 8 Instant Access switchen toekennen aan 8 loops nr keuze. Ik heb een tijdje met een GCX gewerkt, werkte echt prima. Wsch ga ik er met tijd terug eentje kopen, werkte echt gemakkelijk.

Johnny Ramone
3 juni 2008, 10:56
Dus 8 pedalen aansluiten aan GCX nr. 1, en nog eens 4 pedalen aan GCX nr.2. Kan ik deze twaalf dan tegelijk aan zetten/gebruiken, niet dat ik dat ga doen, maar is dit technisch mogelijk? Hoeveel combinaties heb ik tot mijn beschikking met de ground control?

Is Rocktron Patch Mate ook een optie??

Baco
3 juni 2008, 11:01
Dus 8 pedalen aansluiten aan GCX nr. 1, en nog eens 4 pedalen aan GCX nr.2. Kan ik deze twaalf dan tegelijk aan zetten/gebruiken, niet dat ik dat ga doen, maar is dit technisch mogelijk? Hoeveel combinaties heb ik tot mijn beschikking met de ground control?

Is Rocktron Patch Mate ook een optie??

Je kan per patch die 16 loops gaan aansturen. Je maakt dus een patch die al je instellingen (welke loops aan en af moeten) bevat en je bewaart die in 1 van de banken (zou eens moeten zien hoeveel ie er juist heeft). De pedalen die je het meest gebruikt (en dus af en toe gewoon eens in- of uitschakelt) assigneer je aan die 8 Instant Access switchen zodat die ten allen tijde vlot bereikbaar zijn. Patch Mate zal wsch ook wel lukken (je kan de GXC ook gewoon met MIDI aansturen), maar de combinatie GCX en GCPro is echt supereenvoudig om mee te werken en het werkt fantastisch!

paulusdeBKB
3 juni 2008, 11:01
Rocktron Patchmate is ook een optie, 2 GCX-en zou storingsvrij moeten werken (maarja, er is altijd wel wat natuurlijk).

Vraag jezelf wel af of je echt 12 verschillende pedaaltjes allemaal in hun eigen loop moeten hangen. Wat je in zo'n loop hangt bepaal je zelf. Dat kan 1 pedaaltje zijn, maar het kunnen er ook twee zijn die je eigenlijk toch altijd samen gebruikt.

Alternatief kun je ervoor kiezen om alle pre-drive pedaaltjes (phaser, autowah, octaver, compressor) gewoon op je pedalboard te houden.
Misschien kun je op die manier toe met 1 gcx.

Angel
3 juni 2008, 11:17
Ik werk momenteel met 2 gcx'en en dat werkt perfect. Heb er één in de pre-amp en de andere in de effectloop. Zeer gemakkelijk te bedienen en te programmeren via de ground pro.

Johnny Ramone
3 juni 2008, 11:50
Oké!!! Geweldig al deze positieve antwoorden!

Als ik gewoon clean wil spelen moet ik dan ook een loop daaraan opofferen, en hoe zit dat met het stemapparaat/racktuner, moet die ook in een loop?

Misschien koop ik er eerst 1, en op later termijn 2, eerst even wennen en leren.

Baco
3 juni 2008, 11:55
Oké!!! Geweldig al deze positieve antwoorden!

Als ik gewoon clean wil spelen moet ik dan ook een loop daaraan opofferen, en hoe zit dat met het stemapparaat/racktuner, moet die ook in een loop?

Misschien koop ik er eerst 1, en op later termijn 2, eerst even wennen en leren.

Er zitten 2 outs op, je stemapparaat kan je daar dus op aansluiten, daar moet je geen loop voor opofferen ;)

Clean? Als zonder effecten? Moet je geen loop aan opofferen, je schakelt gewoon al je effecten uit en bewaart dat in een patch, da's alles.

Angel
3 juni 2008, 13:02
Er zitten 2 outs op, je stemapparaat kan je daar dus op aansluiten, daar moet je geen loop voor opofferen ;)

Als je een goed stemapparaat hebt, zou je wel één van de uitgangen van één van de loops kunnen gebruiken om de mute-functie van je stemapparaat te gebruiken(denk aan Korg DTR's, Peterson's, ...).

Johnny Ramone
3 juni 2008, 13:12
Er zitten 2 outs op, je stemapparaat kan je daar dus op aansluiten, daar moet je geen loop voor opofferen ;)

Clean? Als zonder effecten? Moet je geen loop aan opofferen, je schakelt gewoon al je effecten uit en bewaart dat in een patch, da's alles.

Sjongejonge, wat een geniaal apparaat!

Ik heb trouwens zo'n giga delay van Boss, deze kan vijf settings opslaan, erg handig bij veelgebruikte snelheden (veel nummers hebben bijna dezelfde snelheden). Om deze te kunnen schakelen, moet je, of het pedaal direkt gebruiken, met je voet dus, of met een externe footswitch van Boss. Zou dat ook kunnen via de Ground Control, en kost me dit dan een loop?

Nitefly7
3 juni 2008, 13:32
Ik heb hier dus helemaal geen kaas van gegeten en daarom ga ik nu een aantal klungellige vragen stellen.

Ik zoek iets waar ik mijn effektpedalen mee aan en uit kan zetten, op afstand (effekten in een lade), allerlei combinaties (drive+delay+rev+...), het liefst zoveel mogelijk loops.

Nu heb ik iets gevonden van Voodoo Lab, GCX audio switching + de Ground Control pro.

Mijn vraag: Is dit wat voor mij? Kan ik maar 8 pedalen aansluiten? (eigenlijk te weinig) Wat zijn de alternatieven?

als je iets zoekt wat ontzettend eenvoudig is in te stellen, en het niet erg vind om een beetje 'podiumruimte' in te nemen, dan is de Musicom EFX ook 'n leuke optie; kost evenveel als een GCX of GCP apart, en doet hetzelfde in 1 apparaat...
Eventueel kun je via MIDI nog een GCX of een andere switcher aansturen..

als je al 'n 19" rack hebt, dan is het misschien handiger om alles in 1 rack te stouwen..

maar ik vind 't wel handig als ik 1 pedalboard kan meenemen en evt. mijn rack thuis kan laten; ik heb maar 1 19" apparaat (Replifex) en met dit board kan ik toch een flink stuk meejammen/spelen zonder dat ik dat rack mis...

programmeren is zo eenvoudig als 1-2-3:
preset mode- > schakel naar manual mode ('mode' knop intrappen)
loops aanzetten (onderste rij schakelaars, dus eerst 1-4, dan 5-8)
'save' toets en gaan
of loops aan laten staan, 'cancel' toets en weer terug naar de oorsponkelijke preset..

De K's 90/MXR-script mod rechtsboven, wordt vervangen door een Boss CE-2
Via MIDI schakel ik 1 PC en 4 CC's per preset op mijn Replifex, zo kan ik ten alle tijden in 'manual' mode kiezen tussen:
loops 1-4: pedalen
loops 5-8: effecten in Replifex/channel-switch van amp

je kan die 5-8 uiteraard ook voor pedalen gebruiken, of om de GCX-loops aan te sturen..
of allebei...

toegegeven, een Ground Control Pro heeft wel meer opties per 'bank', dus meer knopjes, maar qua mogelijkheden komen Musicom- (en andere van deze soort, maar de Musicom is naar mijn weten een van de meer uitgebreide) aardig in de buurt...

een Patchmate zou bijna ideaal zijn, omdat deze wel presets kan maken volgens mij; van de loops, en de GCX kan dit naar mijn weten niet...

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/_20080518_1745.jpg

Angel
3 juni 2008, 14:12
een Patchmate zou bijna ideaal zijn, omdat deze wel presets kan maken volgens mij; van de loops, en de GCX kan dit naar mijn weten niet...

Wat versta je hier juist onder?

Nitefly7
3 juni 2008, 15:06
Wat versta je hier juist onder?


ik heb het even opgezocht, en het klopt maar half wat ik vertelde..

wat ik eronder versta is dat je op de Patchmate 128 'presets' kan maken, voorinstellingen van de pedalen die je aan/uit wilt hebben staan..
de GCX kan zelf geen Presets maken..
deze kun je op de Ground Control Pro/midi-controller maken, door de Midi-CC's die bij de loops horen, aan/uit te laten..

beide apparaten kunnen dus overweg met presets, alleen kun je ze bij de Patchmate op het apparaat zelf opslaan (handig als je soms een andere/kleinere midi-controller gebruikt)
de GCX moet altijd van de midi controller te horen krijgen welke CC's er aan/uit moeten..

paulbekkers
11 juli 2008, 16:03
Begrijp ik het ook goed dat je 4 presets kunt selecteren per bank en geen aparte CC's kunt gebruiken?
Dit in tegenstelling tot de Voodoolab GCP, die 4 presets per bank selecteerbaar heeft en daarbij 8 cc's.

Klopt dat?

Baco
11 juli 2008, 17:14
Je kan de 8 Instant Access switches configureren (als je de 4 presets/bank gebruikt tenminste) zodat die ofwel een loop selecteren ofwel een bepaalde CC sturen. Stel dat je 6 IA switches gebruikt voor een loop en 2 voor CCs dan kan je per preset 8 Devices aansturen met PC's, 6 loops switchen en 2 CCs sturen.

De functie (lees CC) kan je dus maar 1 keer instellen per IA switch en niet per preset.

paulbekkers
11 juli 2008, 17:25
Je kan de 8 Instant Access switches configureren (als je de 4 presets/bank gebruikt tenminste) zodat die ofwel een loop selecteren ofwel een bepaalde CC sturen. Stel dat je 6 IA switches gebruikt voor een loop en 2 voor CCs dan kan je per preset 8 Devices aansturen met PC's, 6 loops switchen en 2 CCs sturen.

De functie (lees CC) kan je dus maar 1 keer instellen per IA switch en niet per preset.

Begrijp ik het nou verkeerd dan?
er zitten 8 knoppen op. 2 ervan zijn gereserveerd voor bank up/down.
die andere 2 zijn mode en mute.
Dan kun je met die andere 4 knoppen alleen maar de presets oproepen? Dan hou je toch geen knoppen meer over om CC's te maken? Ik snap wel dat je meerdere CC's kunt verzenden per preset, maar je hebt geen knoppen om nog cc's te sturen.

Baco
11 juli 2008, 17:46
Begrijp ik het nou verkeerd dan?
er zitten 8 knoppen op. 2 ervan zijn gereserveerd voor bank up/down.
die andere 2 zijn mode en mute.
Dan kun je met die andere 4 knoppen alleen maar de presets oproepen? Dan hou je toch geen knoppen meer over om CC's te maken? Ik snap wel dat je meerdere CC's kunt verzenden per preset, maar je hebt geen knoppen om nog cc's te sturen.
Hebben we het allebei over de Ground Control Pro?

EDIT: bladert even nr boven, blijkbaar niet dus

paulbekkers
11 juli 2008, 18:46
Hebben we het allebei over de Ground Control Pro?

EDIT: bladert even nr boven, blijkbaar niet dus

idd, ik had het over de musicom.
Dat je met de GCP ziek veel mogelijkheden hebt, wist ik al. :p

Wel jammer dat er geen enkele switcher/looper is (zoals de musicom) die ook nog een paar knoppen voor cc's heeft.

Bij die units van Vinteck heb je wél veel knoppen, maar die instant access knoppen bovenaan kun je géén cc's meeprogrammeren. Bovendien heeft dat ding van Vinteck niet eens een expression pedal ingang.

Nitefly7
12 juli 2008, 12:17
Je begrijpt het halfgoed;

je hebt 4 preset knoppen, maar met de 'mode' knop, schakel je naar 'CC/loop' mode..
1x op Mode klikken = loops 1-4 (en/of CC 1-4; zelf te kiezen)
2e x op Mode klikken = loops 5-8 (en/of CC-5-8; zelft kiezen..)

de 4 onderste knoppen werken dus als preset, maar zijn met 1 klik aan/uit te zetten als 4 aparte loops, 4 cc's of iedere combinatie daarvan...

wat ik bijv doe is dit:
loops 1-4 = pedalen
loops 5-8 = geen pedalen, maar CC no. 6, 16, 9, en 10..
die heb ik in mijn Replifex geprogrammeerd als 'delay aan/uit' , phaser aan/uit, channel switch 1 en channel switch 2 (relay-uitgang op Replifex om kanalen te schakelen op amp..)
afhankelijk van de preset, heb ik CC 6 en 16 ingesteld als Rotary aan/uit en Rotary speed slow/fast..

in loop 1-4/loop 5-8 mode (manual) kun je ook altijd terug naar de opgeslagen preset (bank up toets) of de gekozen instelling opslaan als 'n nieuwe preset (bank down toets)..

misschien 'omslachtig' maar nog altijd handiger dan alle pedalen apart aan/uit zetten..

voor mijn doel werkt 't geweldig..

je moet ook niet vergeten dat het idee van midi/pedalen/presets niet bedoeld is als ad hoc aan/uit klikken...




Begrijp ik het nou verkeerd dan?
er zitten 8 knoppen op. 2 ervan zijn gereserveerd voor bank up/down.
die andere 2 zijn mode en mute.
Dan kun je met die andere 4 knoppen alleen maar de presets oproepen? Dan hou je toch geen knoppen meer over om CC's te maken? Ik snap wel dat je meerdere CC's kunt verzenden per preset, maar je hebt geen knoppen om nog cc's te sturen.

paulbekkers
12 juli 2008, 12:33
Je begrijpt het halfgoed;

je hebt 4 preset knoppen, maar met de 'mode' knop, schakel je naar 'CC/loop' mode..
1x op Mode klikken = loops 1-4 (en/of CC 1-4; zelf te kiezen)
2e x op Mode klikken = loops 5-8 (en/of CC-5-8; zelft kiezen..)

de 4 onderste knoppen werken dus als preset, maar zijn met 1 klik aan/uit te zetten als 4 aparte loops, 4 cc's of iedere combinatie daarvan...



Aha, dan is het wel handiger dan ik dacht, maar toch...écht losse cc's zou fijn zijn. Als je dan 4 knoppen zou hebben die je naar keuze op de loops of cc's kunt instellen, is het voor mij helemaal super.




misschien 'omslachtig' maar nog altijd handiger dan alle pedalen apart aan/uit zetten..

voor mijn doel werkt 't geweldig..

je moet ook niet vergeten dat het idee van midi/pedalen/presets niet bedoeld is als ad hoc aan/uit klikken...

Nee, maar het is een afweging. Als je "maar" 4 presets direct voorhanden hebt (zonder gebruik te maken van bank up/down) dan zouden cc's wel fijn zijn.

Ik gebruikte vroeger met mijn Gt5 nauwelijks de control change knop, maar toen ik hem ging gebruiken heb ik snel een extra expressiepedaal aangeschaft, omdat het gemak van snel even een delay invoegen of een sologeluid opzetten in dezelfde preset zó fijn is. Als je daar allemaal losse presets voor moet maken, moet je bijna elke bank gebruiken voor variaties op 1 geluid. Dat vind ik zonde. Nu heb ik in feite 3 cc's (1x control knop, 2 expressiepedalen).

8 cc's (zoals op de GCP) is wellicht wat overdreven en bovendien wordt het geheel daar wel erg lomp van. Mijn ideaal zou zijn:

Musicom met 4 preset knoppen en 4 cc-knoppen (naast de standaard bank up/down, mode en mute) en een display waar je ook een paar letters in kwijt kan (zodat je niet al je nummertjes hoeft te onthouden).

Nou, ik ben benieuwd welke fabrikant hier het eerst mee komt.

Nitefly7
12 juli 2008, 13:44
De Musicom heeft ook nog 'n expressiepedaal, die je ook aan 1 CC kunt koppelen.. !
ook handig..!

en meestal zet ik 'n preset aan, en dan schakel ik meteen naar manual mode; dan kan ik binnen 1 preset gewoon pedalen aan uit en -klik- weer CC's aan uit..

met 2 klikken ben ik dan weer bij 'n nieuwe preset...


Musicom met 4 preset knoppen en 4 cc-knoppen (naast de standaard bank up/down, mode en mute) en een display waar je ook een paar letters in kwijt kan (zodat je niet al je nummertjes hoeft te onthouden).
.... dat heb je toch al met 'n Rocktron MIDI-Mate? je mist dan alleen de pedaal-switcher, maar daar kun je 'n Axess GRX voor gebruiken..
Rocktron Midi Mate + Axess GRx of Vermona Loop switcher is wat jij zou willen.. denk ik..




Aha, dan is het wel handiger dan ik dacht, maar toch...écht losse cc's zou fijn zijn. Als je dan 4 knoppen zou hebben die je naar keuze op de loops of cc's kunt instellen, is het voor mij helemaal super.




Nee, maar het is een afweging. Als je "maar" 4 presets direct voorhanden hebt (zonder gebruik te maken van bank up/down) dan zouden cc's wel fijn zijn.

Ik gebruikte vroeger met mijn Gt5 nauwelijks de control change knop, maar toen ik hem ging gebruiken heb ik snel een extra expressiepedaal aangeschaft, omdat het gemak van snel even een delay invoegen of een sologeluid opzetten in dezelfde preset zó fijn is. Als je daar allemaal losse presets voor moet maken, moet je bijna elke bank gebruiken voor variaties op 1 geluid. Dat vind ik zonde. Nu heb ik in feite 3 cc's (1x control knop, 2 expressiepedalen).

8 cc's (zoals op de GCP) is wellicht wat overdreven en bovendien wordt het geheel daar wel erg lomp van. Mijn ideaal zou zijn:

Musicom met 4 preset knoppen en 4 cc-knoppen (naast de standaard bank up/down, mode en mute) en een display waar je ook een paar letters in kwijt kan (zodat je niet al je nummertjes hoeft te onthouden).

Nou, ik ben benieuwd welke fabrikant hier het eerst mee komt.

paulbekkers
12 juli 2008, 14:19
De Musicom heeft ook nog 'n expressiepedaal, die je ook aan 1 CC kunt koppelen.. !
ook handig..!

en meestal zet ik 'n preset aan, en dan schakel ik meteen naar manual mode; dan kan ik binnen 1 preset gewoon pedalen aan uit en -klik- weer CC's aan uit..

met 2 klikken ben ik dan weer bij 'n nieuwe preset...


.... dat heb je toch al met 'n Rocktron MIDI-Mate? je mist dan alleen de pedaal-switcher, maar daar kun je 'n Axess GRX voor gebruiken..
Rocktron Midi Mate + Axess GRx of Vermona Loop switcher is wat jij zou willen.. denk ik..

Die expressie-ingang is zeker heel erg handig. Bijna noodzakelijk.
Ja, inderdaad: de midimate kan dat inderdaad, maar.....

Die Axess GRX en die Vermona Loop Switcher kunnen inderdaad wat ik wil, maar die hebben dus maar 4 loops. Daarbij komt natuurlijk nog dat het voordeel van de Musicom is dat alles in 1 apparaat zit.