PDA

View Full Version : Reaper



Elpedro
3 juni 2008, 07:46
Ik was al een tijdje op zoek naar een recording programma welke op een simpele wijze zowel mijn gitaar als keyboard kon opnemen.
In mijn zoektocht kwam ik dan bij programma's als Cubase, Adobe Audition e.d.
Beide programma's waar je toch aardig voor moet betalen (en dan vooral Cubase).
Via dit forum kwam ik uiteindelijk terecht bij het programma Reaper.
En tot mijn verbazing kon ik eenvoudig recorden (Midi/Audio) waarbij ik ook prima gebruik kon maken van zowel VST als VSTi, dus een drumtrack via een een VSTi was er simpel bij te plakken.

Hier mee spelend ontstond bij mij wel de vraag waar nu eigenlijk het wezenlijke verschil ligt tussen eerder genoemde programma's.
Waarom zit er zo'n gigantisch prijsverschil en waarom kies je voor Cubase of Reaper?
Is hier eenvoudig antwoord op te geven welke mij inzicht geeft in mijn keuze?

Roman
3 juni 2008, 07:58
There ain't such a thing as free-lunch.

Reaper is een verdomd mooie poging geworden om een stuk gratis software te leveren voor Audio doeleinden. Ik heb het bekeken en was redelijk onder de indruk. Of het stand zal houden zoals de grote jongens dat al jaren doen (steinberg bijvoorbeeld) dat moet je dan afwachten. En of het dan ook gratis blijft.

Steinberg, ik neem die ff als voorbeeld, bouwt al jaaaaaren audio software. Neem nu Cubase, dat is wel het oudste stukje wat je kunt verzinnen. Begon al op de Atari ergens eind '80. Ik heb er heel wat jaren mee gespeeld :)
Een redelijk grote speler die redelijk geld wil verdienen. En terecht, ze maken mooi spul. Jaren ervaren en dat merk je. Alles zit er in.
Reaper komt net kijken en is nog lang zover niet, maar ze zijn op de goede weg.

Waarom zo duur? Tsja, zoals gezegd; ervaring, commercieel etc.
Reaper wordt door 1 persoontje in de hobbysfeer gemaakt. Dat is nog te overzien en er zijn geen kosten aan verbonden. Ik hou daar, overigens, wel van. hobby programeren en dan je spul weggeven. Da's toch mooi.

Ik ben een verwend Nuendo gebruiker, begonnen met Cubase ooit. Andere producten zoals Pro-Tools wel veel mee gewerkt maar zit dan meer te vloeken dan te werken, haha. ahum, sorry.

take a pick, pick a style.

arcane
3 juni 2008, 10:04
Ikzelf gebruik al een flinke tijd Reaper.

Waarom? Ik doe het alleen voor wat hobby opnames, voor mijn eigen bandje etc. Verder niets professioneels. En met Reaper kan ik dat prima doen. en ik gebruik dan nog niet eens alle functies. Vrienden van mij zeggen me altijd over te stappen op Audobe, maar ik zie niet in waarom. Wat zij ermee doen kan ik ook in reaper.
Waarschijnlijk voldoet Reaper niet meer aan de eisen op professioneel niveau, maar voor de hobbyist kan ik het echt aanraden.

Han S
3 juni 2008, 10:09
Er zijn veel professionals die met Adobe Audition werken omdat je er zo waanzinnig makkelijk mee kunt editen en er plugs bij zitten die buitengewoon goed werken. Als je bijvoorbeeld een oude vinylplaat op een CDR wilt zetten heb je ruis, cracle en pop removers die geweldig werken. En dat is maar een van de vele prima zaken van AA.

Elpedro
3 juni 2008, 10:11
Waarom zo duur? Tsja, zoals gezegd; ervaring, commercieel etc.
Reaper wordt door 1 persoontje in de hobbysfeer gemaakt. Dat is nog te overzien en er zijn geen kosten aan verbonden. Ik hou daar, overigens, wel van. hobby programeren en dan je spul weggeven. Da's toch mooi.
.

Dat vind ik dan wel een verdomd knap stukje hobby !
Er zijn weinig programma's die zo goed omgaan met de hardware die ik er op aan heb gesloten.
Zonder problemen werkt Reaper bij mij met Toneport UX2 en herkend hij probleemloos mijn Keyboard.
Het stomme is ook dat andere audio programma's, zoals Audition en Cubase, nog weleens willen crashen als ik een VSTi plugin wil gebruiken.
Reaper heeft daar geen enkel probleem mee.
Daarnaast is het ook in omvang een klein programma met zeer helder en uitgebreide gratis documentatie..... hulde aan de hobbyist.

arcane
3 juni 2008, 11:11
Ik geloof dat de maker van Reaper eerder de ontwikkelaar was van Winamp, dus programmeren kan die man wel.

GravyTrain
3 juni 2008, 19:43
Ik ben ook zeer onder de indruk van reaper, meer functionaliteit dan ik ooit nodig zal hebben in een pakketje van te verwaarlozen omvang. En ze er wordt gewerkt aan een OSX versie (op dit moment preview 0.96) :cheerup:

Het is overigens geen gratis programma, uit mijn hoofd kost het rond de 50 USD voor thuisgebruik en 225 USD voor professioneel gebruik, het is wel obeperkt gratis te evalueren.