PDA

View Full Version : 5-Way switch kraakt



Jim Haagmans
2 juni 2008, 23:55
Hey,

ik heb pas een Fender Stratocaster MIJ gekocht uit mijn geboortejaar 1989 :soul:

Klein probleempje is echter dat de 5 way-switch vreselijk kraakt als ik hem verstel, en soms valt het geluid weg en dat komt dan weer terug als ik de 5 way-switch een beetje op en neer beweeg.

Nu heb ik donderdag auditie voor de Herman Brood Academie en ben ik zo blut als maar wat, dus ik kan hem niet even gauw vervangen. Weet iemand misschien of hij niet per sé vervangen hoeft te worden? oftewel kan ik dit gratis oplossen? :???:

VanBiLL.com
2 juni 2008, 23:58
Goh, misschien met wat contact spray??? Liever niet maar misschien de enige goedkope snelle optie. Anderzijds, zo'n is echt heel goedkoop hoor...10-15 euro...

Succes ermee!

jerome
3 juni 2008, 00:05
Ja idd, contactspray werkt vaak maar heel tijdelijk.
Maar je kan het proberen.
Een goede contactspray gebruiken die GEEN laagje achterlaat.
Op de contacten spuiten en de schakelaar even flink wild heen en weer rossen.
Nog een keer inspuiten en nog een keer heen en weer halen.
Goed laten drogen en de slagplaat weer inbouwen.

Maar het beste is om er een nieuwe schakelaar erin te gooien.
En neem er dan een van een goed merk/goede kwaliteit want die goedkope rotzooi is na een paar jaar weer stuk of je hebt signaalverlies.
En dat gebeurt meestal op een optreden of als je een dure studio hebt afgehuurd....

humbucker
3 juni 2008, 14:03
Ik had net het zelfde probleem op mijn squiertje. Heb de slagplaat eraf gehaald en in de gaatjes van de switch contactspray gespoten, ff de schakelaar op en neer knallen en dat dan nog een paar keer herhaald. Het is nu zo'n 6 maanden geleden en tot vandaag heb ik er geen last meer van gehad.

Jim Haagmans
3 juni 2008, 16:05
Weet iemand waar je gratis contactspray krijgt? haha nee geintje ;) mar waar krijg je dat en wat kost het ongeveer? misschien dat ik iemand ff lief kan aankijken. (pinkpop is ook zo teringduur)

edit: en natuurlijk bedankt voor de reacties!

richwoodplayer
3 juni 2008, 20:44
bij mij viel me gitaar met me vorige switch ook vaak weg, heb de draadjes er beter op gesoldeerd en nu doet hij het weer gewoon.

Jim Haagmans
3 juni 2008, 20:56
Nou ja bedankt voor de tips jongens maar ik loop met net te bedenken dat ik beter met mijn squiertje kan gaan en de 5-way switch laten vervangen als ik weer geld heb. Wil ik namelijk de slagplaat eraf halen moet ik er ook nieuwe snaren opdoen en die heb ik wel maar die zijn 010 en de vorige eigenaar speelde met 009 die er nog had opliggen. Dus flink afstelwerk en dat kan ik niet. Daarbij is de topkam nu al vrij krap wat al wat ontstemmingsproblemen geeft dus die moet zoiezo beter ingevijld en zou ik er 010 nu opleggen dan is het helemaal niet meer te doen denk ik.

Geld maakt niet gelukkig, maar handig is het soms wel. Maar ach, mijn squiertje voldoet ook prima en het is mijn eerste gitaar wat ook wel eens als lucky charm kon werken :)