PDA

View Full Version : Mesa Boogie .50 caliber+



niekb
2 juni 2008, 23:41
Eindelijk was het dan zo ver, ik heb m'n Mesa opgehaald. Ik heb m gekocht van medeforumer BartL en wel helemaal in Limburg.. Paar uurtjes tuffen maar zekers de moeite waard.

Heerlijk clean en natuurlijk de mesa scheur erin. Het is nog even zoeken maar ik ben er erg tevreden mee. Woensdag gaat ie mee naar de oefenruimte en dan zal ik m eens op zn kloten gaan geven.

Wat me opvalt is hoe zacht ie kan, en hard :p
Dat is lekker voor thuis. Dat zachte dan..
Ik heb mn fender Hrd dlx eindelijk de deur uit gedaan en dat had ik veel eerder moeten doen haha.
Deze amp is meer gebalanceerd en makkelijker te gebruiken imo.
Hij reageert erg goed op aanslag, zacht en hard.
Hij is wat dat betreft gevoeliger dan de Fender.

Op termijn wil ik er een top van maken met een 4x12 en de combokast voor in huis. Maar voorlopig ga ik m eerst maar eens wat beter leren kennen.


Ik wil woensdag es een paar settings uit de gebruiksaanwijzer proberen. Verder ga ik maar es wat draaien aan de knoppen en dan vind ik vanzelf mn standje wel denk ik. Ik wil een laag groovende toon. Lekker scheuren.

Tot zover.

I'm a happy camper :cheerup:

Grtz
Niek

JeroenSchaaf
2 juni 2008, 23:43
Jaha mooi ding hoor!

Kom net terug van repetitie ! Met ook mijn caliber 50+ ;)

Gefeliciteerd! :rockon: :cheerup:

niekb
3 juni 2008, 00:05
Thnx,

Wat voor instellingen gebruik je?

Als anderen trouwens nog tips hebben dan zijn die uiteraard welkom. Volgens mij kan je er alle kanten mee op.

:dance: Ik ben echt blij haha

JeroenSchaaf
3 juni 2008, 08:57
Thnx,

Wat voor instellingen gebruik je?

Als anderen trouwens nog tips hebben dan zijn die uiteraard welkom. Volgens mij kan je er alle kanten mee op.

:dance: Ik ben echt blij haha

EHm jah ik gebruik hem niet voor metal of wat dan ook, gewoon het cleane kanaal.

(zo even uit me hoofd )
Bas vol open, Mid vol open , en een beetje spelen met de EQ.

caliban
3 juni 2008, 12:12
Voor het scheur kanaal, waarschijnlijk best treble hoog, bas laag, en mid komt niet zo nauw.

niekb
3 juni 2008, 17:44
Ik ben er al wel achter dat ik ws wat meer mids ga gebruiken.. Maar ja dat is nog op laag volume.

Het plaatje dat onder de pre amp buizen zit resoneerd op bepaalde lage frequenties. Het lijkt alsof deze tegen de buisjes aantrilt. Kan het zijn dat een van de buizen niet helemaal goed erin zit? Het plaatje zelf zit goed vast maar als ik er tegenaan druk stopt het resoneren.

Iemand een idee?

caliban
3 juni 2008, 19:43
Is dat niet eerder de reverb waarvan je de veer hoort rommelen.

metal4ever
3 juni 2008, 20:11
ja ik denk ook eerder dat het de reverb veer is hoor :), meestal als r iets loszit werkt het niet,geloof me :)

niekb
3 juni 2008, 20:22
Ik heb net ff t kapje losgehaald en dat is het idd niet. De buizen kunnen geen kant op omdat ze in schuim zitten met het puntje. Ik zit nu ook te denken aan een van de veren ofzo. Ik kan het nog niet echt traceren.

Om bij de veren te komen moet ws de hele versterker eruit?

x.a.d
3 juni 2008, 21:11
is het niet gewoon een buis die niet goed is?? Microfonische buis??

niekb
3 juni 2008, 23:35
Kan dat ook een dergelijk geluid geven dan? Ik ben niet zo thuis in versterkers. Het lijkt echt op iets dat resoneerd.
Morgen nog maar eens goed luisteren waar het weg komt. Lijkt wel weg te komen bij de pre amp.

Als het een buis is komt dat ook wel uit want ik zat al te denken om wat met de preamp te doen maar das ook wel erg snel..:D Komt sowieso wel. Ik wil es wat experimenteren met meer gain buisje in v1. Ik weet ook niet wat er nu exact inzit.

guitarnijboer
4 juni 2008, 00:43
Gefeliciteerd met je aankoop, ik heb er net vandaag zelf eentje opgehaald!
Letterlijk nog splinternieuw. Ooit gekocht door iemand die weer gitaar wilde gaan spelen, maar toch geen tijd bleek te hebben. Buizen nog zo vanuit de fabriek en zelfs op de footswitch geen enkel krasje!

Ik heb em al hard getest bij de verkoper en er zit werkelijk een fantastisch geluid in, zowel clean als scheur. Ik ben er blij mee!!

Succes met testen!

:jam:

x.a.d
4 juni 2008, 13:29
Buizen die rammelen geven een glazige rinkel. Je hoort het ook door de speaker. Probeer je gitaar in te prikken, je versterker eens heel hard te zetten, maar je gitaar volume dicht te houden. Tik dan eens met de achterkant van een schroevendraaier tegen de buisjes??? Rammel= versleten buis...suc6

niekb
4 juni 2008, 17:07
Gefeliciteerd met je aankoop, ik heb er net vandaag zelf eentje opgehaald!
Letterlijk nog splinternieuw. Ooit gekocht door iemand die weer gitaar wilde gaan spelen, maar toch geen tijd bleek te hebben. Buizen nog zo vanuit de fabriek en zelfs op de footswitch geen enkel krasje!

Ik heb em al hard getest bij de verkoper en er zit werkelijk een fantastisch geluid in, zowel clean als scheur. Ik ben er blij mee!!

Succes met testen!

:jam:

Congrats!

@ x.a.d
Ik hoor alleen het tikken op de buis, zachtjes. Volgens mij zijn de buizen nog wel ok. Op hoger volume hoor ik niets (tijdens spelen)
Ik denk dat het de veren zijn. Ik hoor het t beste met een lp.

Ik zit er zowieso sterk over te denken om m van nieuwe lampen te voorzien en m af te laten stellen. Dan is dat iig goed en kunnen ze voorlopig ook weer mee.

Ik heb er zin an vanavond! :rockon:

guitarnijboer
4 juni 2008, 17:54
Ik zat nog even te lezen van dat resoneren van je op lage volumes. Het chassis is met rubbers opgehangen en kan dus bewegen in de kast... Hangt ie niet net iets te laag tegen de voorkant aan? (plank waar de speaker in zit) Dan zou het ook stoppen als je tegen het plaatje van de preampbuizen drukt. Misschien moeten de schroefjes iets vaster...(van het chassis in de rubbers)

Chris Winsemius
4 juni 2008, 17:57
Buizen die rammelen geven een glazige rinkel. Je hoort het ook door de speaker. Probeer je gitaar in te prikken, je versterker eens heel hard te zetten, maar je gitaar volume dicht te houden. Tik dan eens met de achterkant van een schroevendraaier tegen de buisjes??? Rammel= versleten buis...suc6

Potlood is ietsje veiliger imho en je hebt wat meer ruimte als de preampbuisje vrij dicht bij elkaar zitten.

(en ook nieuwe buizen kunnen, helaas, microfonisch zijn)

niekb
4 juni 2008, 18:00
@guitarnijboer,
Dat is het proberen waard. Ik zal dat straks es ff uittesten. M'n amp is al naar de oefenruimte. Ik neem mn schroevendraaiert mee en zal dat es bekijken. Klinkt ook logisch opzich :)

Thanx voor het meedenken. Ik laat natuurlijk weten of dit het geval was/is.

@chris, ik heb t ook gedaan met een potlood maar hoor niets schokkends.

niekb
5 juni 2008, 15:17
Gister los gegaan :cooler:
Fijn dat je jezelf goed kan horen hahah

Ik heb de versterker wat aangedraaid zoals guitarnijboer voorstelde en het lijkt opgelost. Ik heb ff snel getest en hoorde niets, ik moest de amp instellen dus weinig tijd haha. Als ik m vandaag weer in huis heb ga ik even goed luisteren.

M'n gitaar feedbackte als een gek. Ik heb een GFS high output humbucker in de brug en die feedbackt normaal ook maar als ik de snaren demp is het weg... Nu niet.

Ik had m niet eens zo gek hard,
drive op 6, volume 3 en drive volume op 2. De treble op 6 en de presence op 4 ofzo.

Kan het zijn dat de preampbuizen aan vervanging toe zijn? Ik had deze feedback alleen op het drive kanaal.

Wat voor pre ampbuizen zijn goed geschikt voor mesa? Ik wil zowieso een meer gain buis in v1. Beetje boosten die handel. Het zijn 12ax7 buizen.

Is dit wat?
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_9&products_id=2284

guitarnijboer
5 juni 2008, 16:59
Gister los gegaan :cooler:
Fijn dat je jezelf goed kan horen hahah

Ik heb de versterker wat aangedraaid zoals guitarnijboer voorstelde en het lijkt opgelost. Ik heb ff snel getest en hoorde niets, ik moest de amp instellen dus weinig tijd haha. Als ik m vandaag weer in huis heb ga ik even goed luisteren.

M'n gitaar feedbackte als een gek. Ik heb een GFS high output humbucker in de brug en die feedbackt normaal ook maar als ik de snaren demp is het weg... Nu niet.

Ik had m niet eens zo gek hard,
drive op 6, volume 3 en drive volume op 2. De treble op 6 en de presence op 4 ofzo.

Kan het zijn dat de preampbuizen aan vervanging toe zijn? Ik had deze feedback alleen op het drive kanaal.

Wat voor pre ampbuizen zijn goed geschikt voor mesa? Ik wil zowieso een meer gain buis in v1. Beetje boosten die handel. Het zijn 12ax7 buizen.

Is dit wat?
http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_9&products_id=2284


Alleen als de versterker deze feedback geeft met het gitaarvolume helemaal dichtgedraaid ligt het aan de buizen. Zo niet dan is het gewoon een kwestie van verder uit de buurt van je speaker gaan staan of je elementen waxen.

niekb
5 juni 2008, 18:31
Tja, ik moet er ook nog aan wennen, is heel wat anders dan een hrd dlx. Hij geeft veel meer door dan de Fender en dat is natuurlijk positief maar betekend ook meer werk voor mij haha.

Ik heb mn amp weer hier en het is 1 van de eindbuizen die rammelt kom ik achter. Frisse buizen it is.

Nu lees ik vanalles over plug en play en fixed bias... Werkt dat echt zo? Dus als ik dezelfde buizen heb kan ik ze erin zetten en dan werkt t? Ik heb het nu over de eindbuizen.

Er zitten nu mesa 6l6 GC str420 buizen in. De kleurcode is grijs.
Ik kan dus bij Tonefactory die geselecteerde jj buizen bestellen. Ze erin drukken en gaan?

Ik wil v1 ook vervangen. Kan ik alleen die buis vervangen of is het beter om ze allemaal te vervangen.

Hoop dat iemand hier wat duidelijkheid in kan brengen.

Groeten.

guitarnijboer
5 juni 2008, 22:14
Als het goed is kun je de eindbuizen idd vervangen door buizen met dezelfde codes. Zelf zou ik gewoon buizen van MesaBoogie nemen. Die paar tientjes extra doen mij dan ook niet zo veel....Wil je toch wat anders kijk dan eens naar GT, JJ is echt zwaar overschat. (vind ik)

Waarom zou je V1 willen vevangen? Is die microfonisch? Heb je te weinig gain? Zo niet, mooi laten zitten! Iets wat goed werkt kun je beter zo laten.

Ik heb de originele buizen vanaf de fabriek er nog in en de komende vijftien jaar blijven die ook nog mooi zitten. Voor zover ik weet en kan zien lijken het Sylvania's (eindbuizen) dus dat zit wel goed! En mijn combo in nauwelijks gebruikt dus...

morroow
5 juni 2008, 22:25
hey niek! gefeliciteerd met je versterker!

ik kan je helaas niet helpen met je vragen, maar ik vroeg me af in welke band je speelt?

niekb
5 juni 2008, 22:50
Als het goed is kun je de eindbuizen idd vervangen door buizen met dezelfde codes. Zelf zou ik gewoon buizen van MesaBoogie nemen. Die paar tientjes extra doen mij dan ook niet zo veel....Wil je toch wat anders kijk dan eens naar GT, JJ is echt zwaar overschat. (vind ik)

Waarom zou je V1 willen vevangen? Is die microfonisch? Heb je te weinig gain? Zo niet, mooi laten zitten! Iets wat goed werkt kun je beter zo laten.

Ik heb de originele buizen vanaf de fabriek er nog in en de komende vijftien jaar blijven die ook nog mooi zitten. Voor zover ik weet en kan zien lijken het Sylvania's (eindbuizen) dus dat zit wel goed! En mijn combo in nauwelijks gebruikt dus...

Kijk dat scheelt weer wegbrengen. Normaal ben je het geld ook kwijt aan een tech dus de buizen mogen best wat duurder zijn. Volgens mij is mesa zelf ook te spreken over GT. Die JJ's was ook meer als voorbeeld. Het blijft proberen natuurlijk. Ik ga nog eens wat rondneuzen. Ik ben ook aan het speuren op het Boogie Board.

Ik wil met v1 experimenteren met een high gain buis. Als het niets is kan ie ook zo weer vervangen worden. Het doel is om de gain iets meer te pushen. Ik gebruik m voornamelijk op het lead kanaal.

@morroow:

Thnx man, ben er ook blij mee.
Het bandje is in een beginstadium. We zijn begonnen met wat covers, oa fu manch, peterpan speedrock

Lekker rocken dus.

Bins
6 juni 2008, 00:55
Ik had voor m'n .50+ een setje (voor + eindbuizen) "high gain" JJ's bij eurotubes besteld. Ik moet zeggen dat hij toen echt wel tot leven kwam. Al weet ik niet meer precies hoe oud de oude buizen waren.

Chille versterker iig, toen ik em had is ie 3x gevallen van pak em beet 1,5 meter hoog ofzo... en hij deed het nog steeds!

niekb
6 juni 2008, 23:09
'Build like a tank' zeggen ze toch? Nou ik ga het maar niet proberen.

Ik ga nog even denken welke buizen ik erin ga doen. Wellicht de JJ's. Ik kan altijd nog weer wisselen naar bijvoorbeeld mesa buizen.

Een beetje expirimenteren is nooit verkeerd. :)