PDA

View Full Version : gezocht: strat



zeiler
2 juni 2008, 18:42
hallo!

ik weet dat er al heel wat "ik zoek gitaar-topics" zijn...
Ik zoek echter een specefieke gitaar, en hopelijk kunnen
jullie mij daar tips bij aan de hand doen...

Ik ben op zoek naar een strat, 2 sc en 1 hb op de brug of 3 sc
(maakt mij niet heel erg uit)...

het geld dat ik te besteden hebt ligt maximum op circa 800 euro,
ik zoek een gitaar waar ik echt een lange tijd mee vooruit kan
ter vervanging van mijn low-budget Swing S2 en waar ik ook zeker
mee in een bandje naar voren kan komen...

de hals moet een lichte bolling hebben en "redelijk" gelakt (niet te
stroef) en toch wel enigzinds smal... (weet niet of dit ook af te zien
valt aan de foto?)

http://85.17.151.182/204100001-204150000/204126701-204126800/204126785_6_WJxD.jpeg
(let niet op mij :p)

er was mij aangeraden eens naar de Fender Clasic Player '50 en '60 te kijken, maar weet niet hoe dat zit met die halzen (qua speelbaarheid?) ik ben helemaal gewend aan zo'n redelijk gladde hals! Ik ga niet domweg via internet bestellen, wil wel weten wat ik koop dus via musicstore wordt 't 'm zeker niet ;) bij musicstore bijvoorbeeld die hals van die '50 ziet er ook goed uit!

verder lijkt mij aan de ene kant een Fender ofzo wel supervèt, maar denk dat je voor een stuk minder geld ook wel een ander merk met dezelfde kwaliteit kan vinden :)...

alvast bedankt voor eventuele suggesties!

Jaap / zeiler

Daniël_san
2 juni 2008, 18:46
2e handse vd haar of zwier?

hezz
2 juni 2008, 19:16
Zo zo, is je budget van 600 naar 800 verhoogd? :)

Daar moet vast wel wat in te vinden zijn, wellicht zijn er wat experts die wat weten. Wel zou het een goed idee zijn om naar één van de grotere winkels te gaan om daar een heleboel Strats te proberen.

budje
2 juni 2008, 19:19
gewoon proberen ja, ze mogen dan allemaal op elkaar lijken, maar ze zijn echt niet allemaal hetzelfde die stratjes!! Persoonlijk zou ik zeggen 3 singlecoils, maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten, hangt van je smaak/stijl af.

Succes met zoeken!

(en zwier is inderdaad retegoed hoor!)

zeiler
2 juni 2008, 19:29
Zo zo, is je budget van 600 naar 800 verhoogd? :)

Daar moet vast wel wat in te vinden zijn, wellicht zijn er wat experts die wat weten. Wel zou het een goed idee zijn om naar één van de grotere winkels te gaan om daar een heleboel Strats te proberen.

nou, mijn bugget ligt eigenlijk nog steeds op de 600 euro, maar als ik nu een gitaar koop die een 100 euro duurder is en ik heb er veel meer plezier van en kan er langer mee vooruit :D dan is voor mij de keuze snel gemaakt...

zie maar 1 v.d. Haar strat staan, en die's 1099 euro, da's maar 300 euro boven mijn uiterste bedrag :p...

ik weet dat er flink verschil zit tussen diverse sc's etcetera...

ik wist dat ik wat vergeten was ;) mijn muziekstijl!

ik speel voornamelijk lichte rock en pop (in de vorm van Hillsong, Opwekking, Sela) maar wil ook nog wel eens uitwijken naar stevige Rock als Stellar Kart en Kutless!

p.s. ik ben ook van het "ga uitproberen" type, maar er zijn zoveel gitaren, als ik nu al een aantal types in gedachten heb en ik ga naar feedback ofzo (hele afstand maar dat moet dan een keer -zucht-) dat ik wat specefieker kan rondkijken!

iig bedankt voor jullie reacties tot dusver!

budje
2 juni 2008, 19:30
maar 300 euro's

:rockon:

richwoodplayer
2 juni 2008, 20:26
maar 300 euro's

:rockon:

300 kan een hoop zijn voor mensen met niet zoveel geld.
die hebben meestal een budget van uiterst 400 ofzo.
maargoed.

Dark_Tranquillity
2 juni 2008, 20:29
Ik had een budget van 1000, maar dat is ook wel wat meer geworden, gewoon doorsparen, zo moeilijk is dat niet.

joskedentweede
2 juni 2008, 20:31
Jeps, volharden is de boodschap.
Nu met een budget tussen de 600 en 800 kan je best wel wat proberen, ik heb bijvoorbeeld al American Strats zien staan voor 799...
Maar weet je, naar een winkel gaan en wat rond kijken is de boodschap,
misschien is een PRS iets voor je, alhoewel ik me kan vergissen, gewoon proberen!

nevyn292
2 juni 2008, 20:33
hallo!

de hals moet een lichte bolling hebben en "redelijk" gelakt (niet te
stroef) en toch wel enigzinds smal... (weet niet of dit ook af te zien
valt aan de foto?)



er was mij aangeraden eens naar de Fender Clasic Player '50 en '60 te kijken, maar weet niet hoe dat zit met die halzen (qua speelbaarheid?) ik ben helemaal gewend aan zo'n redelijk gladde hals! Ik ga niet domweg via internet bestellen, wil wel weten wat ik koop dus via musicstore wordt 't 'm zeker niet ;) bij musicstore bijvoorbeeld die hals van die '50 ziet er ook goed uit!


Jaap / zeiler

volgens mij (in ieder geval de jazzmaster classic) hebben die classic strats een 7,25 hals en die moet je in ieder geval uitproberen!

de meeste gitaren hebben 12 of 9,5 dat is wat platter, 7,5 is erg bol, wat in principe lekker voor akkoorden werkt, maar minder fijn hogerop in de hals speelt (OVER HET ALGEMEEN, daarom moet je ze in ieder geval even in je hand hebben gehad)

nou goed, veel heb je er niet aan, mar dat je het weet

richwoodplayer
2 juni 2008, 20:37
yep, ben nu ook bezig met doorsparen voor een budget van 1.300 euro.
wil ik een leuke gibson van kopen.
wel even een bankrekening openen, want 1.300 euro is veel om zo in briefjes in je portemonnee te hebben zitten :P

joskedentweede
2 juni 2008, 20:39
http://85.17.151.182/204100001-204150000/204126701-204126800/204126785_6_WJxD.jpeg


Even off topic, houd je je gitaar altijd zo? Ik bedoel met je gitaarband over je rechterschouder?
Heb het al een paar keer gezien, valt je gitaar er dan niet snel af?
Lijkt interessant.

zeiler
2 juni 2008, 21:00
Even off topic, houd je je gitaar altijd zo? Ik bedoel met je gitaarband over je rechterschouder?
Heb het al een paar keer gezien, valt je gitaar er dan niet snel af?
Lijkt interessant.

haha!!! grappig, eigenlijk was dit meer even een "sneltussendoorfoto" omdat ik een paar liedjes moest begeleiden van een meisje die wat ging zingen op een gala (vandaar ook het pak ;))...

Als ik gewoon zin heb om ff keihard te "rocken," (het ouders niet thuis-principe) dan pak ik hem vaak zo, maar normaal heb ik hem gewoon netjes op de "gewone" manier...

-------

het nadeel van een PRS: alleen maar humbuckers, en hoewel je hele goede hebt als bijvoorbeeld de P90 (wat ik begrepen heb is dat die ook redelijk clean kan) zie ik toch meer heil in een gewone strat met iig 2 single coils....

ik weet wat je bedoeld betreffende de 300 euro, maar die "maar" was ook beetje sarcastisch bedoeld (excuses)... 800 euro vindt ik eigenlijk al erg veel (zo professioneel ben ik met mijn aankomende bandje ook weer niet!) haha!

heb hier ff een paar foto'tjes van de hals van mijn Swing:
dit bedoel ik met: beetje gebold enzo, dus ook niet weer superextreem, maar heb pas op een strat gespeeld, dat was gewoon een letterlijk platte plank! (da's echt niets!)

http://85.17.225.43/260950001-261000000/260978801-260978900/260978802_6_8ZNP.jpeg

joskedentweede
2 juni 2008, 21:05
Ja, ik wil enkel helpen he,
maar misschien moet je eens zien naar een Tele, heel ander geluid, maar die nek is toch een beetje boller (de mijne toch!).

EDIT: ik moet leren lezen: je wilt echt een strat. Ik kan me niet voorstellen dat er geen Strats zijn met een bollere nek, inderdaad compound radius.

G.G.
2 juni 2008, 21:06
Wat je bedoeld is een kleine radius. Kijk ook eens naar strats met een compoundradius.

zeiler
3 juni 2008, 22:57
qua gitaarhals zoek ik eigenlijk een hals redelijk gelijk aan de hals die ik momenteel heb...

zomaar ff een vraagje: ik neem aan dat een Haar strat wordt aangeraden omdat ze als je dat wil een celluose-laagje op de hals smeren... Maar waarom wordt er een custom-gitaar aangeraden die eigenlijk tweedehands niet te krijgen is???

opzich natuurlijk wel heel cool als ik een dergerlijke zou tegenkomen, maar da's een beetje een "onmgelijke" keuze! Ik neem aan dat je een custom-builded naar je eigen spec's niet snel weg zal doen! :p

zoek dus eigenlijk meer modellen die ook nog wel eens in de omloop zijn (al dan nieuw, al dan tweedehands)...

mochten jullie nog bepaalde suggesties hebben, alvast bedankt!

heb inmiddels een lijstje met gitaren die ik evt. wel zou kunnen aanschaffen, maar groot deel zal ik waarschijnlijk niet kunnen bespelen ofzo, dus vallen al af :(

zo'n Haar strat kost vermoedelijk nieuw meer dan 800 € als ik dat zo zie op hun website (verdubbel het maar :p), da's dan weer jammer...

zeiler
22 juli 2008, 21:53
zo!

over 2 weken ga ik met m'n zus naar een muziekwinkel (zoals ze beloofd heeft) om eens gitaar te gaan shoppen... Die blades trekken mij wel erg aan, vooral die vintage lijkt mij wel wat, maar dat kan immer tegenvallen dus...)

ik heb een lijstje van gitaren die ik wel eens wil proberen:

- Blade Standard Pro (maple en rosewood toets)
- Blade Vintage (niet met maple toets bij musicstore?)
- Fender Classic Player ’50 (maple toets)
- Fender Classic Player ’60 (proberen kan geen kwaad!)
- Fender Classic Player '70 (maple toets)
-
-

En ik zag bij musicstore ook Classic Player ‘70s??? hoe zit het daarmee? Die hebben ook maple toets, en ik ben eruit dat het eigenlijk wel maple toets wordt, tenzij ik op een gitaar speel die me totaal overtuigd toch voor rosewood te gaan!

Die Fender ’57 (turquoise met maple toets) lijkt me ook wel gaaf, maar te duur  balen ;)…

p.s. vermoedelijk gaan we naar Keulen, dichtbij mijn zus maar feedback eindhoven ligt ongeveer op een gelijke afstand (ze woont in Duitsland, stukje over de grens)... feedback apeldoorn is hier 50 km vandaan! en er zijn natuurlijk nog zat andere winkels!

---

zijn er verder nog suggesties? nog even voor de opheldering:

800 €, maple toets, middelmatige radius (zie foto paar posts naar boven), 3 enkele spoelen, eventueel 1 dubbele op de brug), tremolo hoeft eigenlijk niet eens persee hoewel het op de meeste strats zal zitten, kleur maakt ook niet vele uit, maar lieft blauw met witte slagplaat of 3 toneburst - hoewel die 3tb vaak de prijs wel omhoog drijven -, andere kleuren ook mogelijk zolang het geen roze of zeewier-groen is (jaja ;)), qua stijl eigenlijk pop en rock, moet goed clean aankunnen maar met overdrive moet hij ook niet gek gaan doen...
het liefst nieuw of er moet echt een mooie tweedehandse gitaar te vinden zijn!

iemand verder overigens ervaringen met deze genoemde blades? ik ga er zelf natuurlijk uitgebreid op spelen, dan ff goed overdenken enzo en dan waarschijnlijk nog niet eends dezelfde dag de gitaar aanschaffen! ik wil deze echt niet verprutsen ;)... Als ik daar andere gitaren zie die me wat lijken pak ik die er ook gewoon uit om te proberen, maar om een lijstje te hebben met wat je iig wil proberne is altijd handig!

alvast bedankt!

Jaap / Zeiler

Mr.Fingers
22 juli 2008, 22:14
Die '70, dat is hetzelfde principe als de '60 & '50, maar deze hebben een C-halsprofiel (lekker dun), terwijl de '50 een V heeft (en dat merk je wel). Ook is de klank geheel anders, een '50 klinkt erg vintage (denk: buddy holly, richie valens), met veel twang, terwijl de '70 meer rock klinkt, eerder a la hendrix, Canned Heat,...

Voor 800€ heb je misschien een HighWay 1 (vraag eens aan Bass Blom over z'n bevindingen hierover)

Gitaarjaap
23 juli 2008, 00:14
Is de C neck van de fender classic player 60 dun??

bass blom
23 juli 2008, 00:24
Voor 800€ heb je misschien een HighWay 1 (vraag eens aan Bass Blom over z'n bevindingen hierover)

659 plus 8 versand (thomann) was de mijne en ik vind hem heel lekker spelen en klinken.

http://www.hetgelegevaar.nl/highwayfloyd.mp3

zeiler
23 juli 2008, 00:40
Die '70, dat is hetzelfde principe als de '60 & '50, maar deze hebben een C-halsprofiel (lekker dun), terwijl de '50 een V heeft (en dat merk je wel). Ook is de klank geheel anders, een '50 klinkt erg vintage (denk: buddy holly, richie valens), met veel twang, terwijl de '70 meer rock klinkt, eerder a la hendrix, Canned Heat,...

Voor 800€ heb je misschien een HighWay 1 (vraag eens aan Bass Blom over z'n bevindingen hierover)

hmm, die '50 klinkt dus niet als mijn stijl, desalniettemin ga ik hem iig proberen, maar die '70s stijl komt meer met mijn stijl overéén... allebei dus maar even testen, maar ben ban gdat die '50 hem niet gaat worden :)...

neig naar wat ik gelezen heb nog steeds het meest naar die Blade Vintage, maar dat kan ook wle enorm tegenvallen!!!! we zullen zien, in ieder geval bedankt voor uw response...

btw, heb ff met bass blom lopen pm-en, en hij stuurde een sampeltje van die '70s op die wel gaaf klinkt! bedankt voor de tip!

Heibel
23 juli 2008, 09:24
Hey,

Kijk eens voor 2e dehands "Made in Japan" Fenders, Squiers, Fernandes of een Tokai. In Japan maakten ze in de jaren 80 geweldige gitaren en er zijn tegenwoordig nog hele volksstammen die er mee weg lopen. Voor 800 euro kun je zeker iets vinden en dan heb je 'n echte "Vintage" strat!! Onvergelijkbaar met huidige Fender-prul in deze prijsklasse..

CheckJP Stingray (http://www.jpstingrayguitars.com/JAPAN%20VINTAGE.html)

Succes,

bass blom
23 juli 2008, 10:36
btw, heb ff met bass blom lopen pm-en, en hij stuurde een sampeltje van die '70s op die wel gaaf klinkt! bedankt voor de tip!

mijn clipjes zijn van een highway one..
een nieuwe, maart ofzo? gekocht, die die heet upgraded ofzo..

Mr.Fingers
23 juli 2008, 11:11
@gitaarjaap: de hals is "dun", maar je hebt er wel nog een goede greep op (niet zo'n lucifertje van ibanez)

@Heibel: De Squier JV-series zijn zeker goede gitaren, maar die worden no zohard gehyped, dat je steevast teveel betaald voor wat ze eigenlijk zijn. Ze zijn beter als de standard mexico, maar ik heb er eens een paar getest, en ik zie niet in waarom ik 900€ moet neertellen voor een japanse squier. De Fender "classic" & "classic player" is mijns inziens evengoed, tot beter zelfs, en ze kosten ietsjes minder.

@Bass: verdorie, dat is weinig :o Ik heb evenveel betaald voor m'n CIJ Jazzmaster

Gitaarjaap
23 juli 2008, 11:51
Mr Fingers Thanx

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 12:25
Blade zeker even proberen! Fenix ook leuk, oud squiertje werd hier ook al geroepen! Fender korea!

Orpheo
23 juli 2008, 13:03
maple/maple hals, gelakt: 267$

http://www.warmoth.com/showcase/sc_guitar_necks.cfm?type=guitar&start=1&menuItem=1&itemNumber=SN5076&subMenuItem=1&subMenuItem2=2

mahonie body: 230$

http://www.warmoth.com/showcase/sc_guitar_bodies.cfm?type=guitar&start=1&itemNumber=PS1754&menuItem=1&subMenuItem=2&subMenuItem2=0

alder body: 260$
http://www.warmoth.com/showcase/sc_guitar_bodies.cfm?type=guitar&start=1&itemNumber=PS3081&menuItem=1&subMenuItem=2&subMenuItem2=0

http://www.warmoth.com/showcase/sc_guitar_bodies.cfm?type=guitar&start=21&itemNumber=PS3055&menuItem=1&subMenuItem=2&subMenuItem2=0

ash body, 270$

http://www.warmoth.com/showcase/sc_guitar_bodies.cfm?type=guitar&start=21&itemNumber=PS3087&menuItem=1&subMenuItem=2&subMenuItem2=0

brug: 56$

http://www.warmoth.com/hardware/bridges/bridges.cfm?fuseaction=vintage_strat_trem

tuners:25,50$
http://www.warmoth.com/hardware/tuners/tuners.cfm?fuseaction=guitar_tuners

pickups: kinmans, 275 euro

aanvullend: pots, switch, slagplaat, blablabla: 100$

totaal: 500 euro, ongeveer. met picups dus 775.

heb je precies wat je wilt. fender customshop kwaliteit voor de prijs van een highway 1.

Ik zou 't wel weten. en de compound radius, en de beste pickups die je je kan wensen, en het beste hout.

zeiler
23 juli 2008, 13:41
@ Orpheo:

dat is wel enorm gaaf jah :)

hoewel ik persoonlijk redelijk handig ben - hoor het mij zeggen - ben ik bang dat ik totaal geen ervaring heb met gitaarbouwen, het lijkt mij wel enorm gaaf om te doen... staat zeker nog een keer op mijn verlanglijstje iets dergerlijks te ondernemen, mocht ik daar aan toe zijn, en als er een gitaarbouwer in de buurt van Zwolle die me er mee kan helpen... haha! ;)

maar dan wel de boddy in andere kleurtjes :)

heb je wel je eigen naam op de headstock natuurlijk!

@ gitaarjaap, gave naam ^^

@ joene, heb jij ervaring met de genoemde blade gitaren (vintage en/of standard pro?)

@ heibel, vintage of niet maakt me eigenlijk niets uit, als hij maar lekker speelt en betaalbaar is, ik zal er iig eens tussen rondsnuffelen!

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 13:48
Jep ervaring mee ( met de oude serie fender headstock ) Geweldig ding! alleen kon toen mijn peer Dellen kopen en die vond ik nog gaver!

Met de nieuwe serie heb ik minder, laatst een paar uitgeprobeerd en die speelden voor mij niet lekker ( en lelijke headstock ) als ik jou was zou ik er eentje 2dehands proberen te vinden!

Voor het geld vind ik ze beter dan de gemidelde Amerikaanse fendah!

Orpheo
23 juli 2008, 14:15
@ Orpheo:

dat is wel enorm gaaf jah :)

hoewel ik persoonlijk redelijk handig ben - hoor het mij zeggen - ben ik bang dat ik totaal geen ervaring heb met gitaarbouwen, het lijkt mij wel enorm gaaf om te doen... staat zeker nog een keer op mijn verlanglijstje iets dergerlijks te ondernemen, mocht ik daar aan toe zijn, en als er een gitaarbouwer in de buurt van Zwolle die me er mee kan helpen... haha! ;)

maar dan wel de boddy in andere kleurtjes :)

heb je wel je eigen naam op de headstock natuurlijk!

@ gitaarjaap, gave naam ^^

@ joene, heb jij ervaring met de genoemde blade gitaren (vintage en/of standard pro?)

@ heibel, vintage of niet maakt me eigenlijk niets uit, als hij maar lekker speelt en betaalbaar is, ik zal er iig eens tussen rondsnuffelen!

body en hals is al klaar. hoef je niks meer aan te doen.

handleiding:

leg de hals in de body. schroef 't vast (4 schroeven,kan zelfs m'n opoe met 1 hand).

leg de brug op de body, schroef 'm vast met de schroeven (eitjeee!)

tuners vastzetten (eerst met de moer, dan gaatje boren voor het schroefje)

tremolo afmaken (veren, tremclaw)

solderen (alles op slagplaat, solderen, installeren)

besnaren


spelen maar!


4 uurtjes werk als je t langzaam doet. echt, kan niet missen. te makkelijk gewoon. ikea bouwpakket. je eigen gitaar als handleiding gebruiken, en je kan niet misgaan. alles is al door warmoth uitgelijnd.

barno
23 juli 2008, 14:49
@ Orpheo:

dat is wel enorm gaaf jah :)

hoewel ik persoonlijk redelijk handig ben - hoor het mij zeggen - ben ik bang dat ik totaal geen ervaring heb met gitaarbouwen, het lijkt mij wel enorm gaaf om te doen... staat zeker nog een keer op mijn verlanglijstje iets dergerlijks te ondernemen, mocht ik daar aan toe zijn, en als er een gitaarbouwer in de buurt van Zwolle die me er mee kan helpen... haha! ;)


je hebt geen ervaring nodig en als je ervaring wil, doe je ze op door met zo'n bouwpakket te beginnen ... zeker als je wat handig bent. Ik was zelfs dat niet en bouw nu zelf gitaren from scratch. gewoon doen zou ik zeggen.

zeiler
23 juli 2008, 14:53
je hebt geen ervaring nodig en als je ervaring wil, doe je ze op door met zo'n bouwpakket te beginnen ... zeker als je wat handig bent. Ik was zelfs dat niet en bouw nu zelf gitaren from scratch. gewoon doen zou ik zeggen.

probleem is dat je niet weet hoe een gitaar gaat klinken en hoe hij gaat spelen, hoe de grip is, het gewicht (kan je evt uitrekenen)...

er worden bijvoorbeeld pick-ups aangeraden, maar daar weet ik niets vanaf, inmiddels termen als Seymour Duncan, P90, P94 enzo begin ik door te krijgen, maar kinmans zeggen mij dan weer niets... en youtube filmpjes? Wat voor amp, ervaring van de gitarist die erop speelt enzo speelt ook allemaal mee!

maar ik zal eens rond gaan neuzen... de benodigde gereedschappen en alles heb ik hier wel :)... klinkt interessant, maar erg gewaagd!

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 15:02
Google maar eens op Kinman, ze zitten ook in mijn peer dellen, voor mij erg open pickups!met een geweldige sound.

Orpheo
23 juli 2008, 15:04
probleem is dat je niet weet hoe een gitaar gaat klinken en hoe hij gaat spelen, hoe de grip is, het gewicht (kan je evt uitrekenen)...

er worden bijvoorbeeld pick-ups aangeraden, maar daar weet ik niets vanaf, inmiddels termen als Seymour Duncan, P90, P94 enzo begin ik door te krijgen, maar kinmans zeggen mij dan weer niets... en youtube filmpjes? Wat voor amp, ervaring van de gitarist die erop speelt enzo speelt ook allemaal mee!

maar ik zal eens rond gaan neuzen... de benodigde gereedschappen en alles heb ik hier wel :)... klinkt interessant, maar erg gewaagd!
het mooie is dat je, als je de maten van je eigen hals kent, je die kan afpassen met de beschikbare maten die er zijn; halsdikte, topkambreedte... en ash en alder zijn de bekende strat-houtsoorten, en als je kijkt op de site, of navraagt op www.unofficialwarmoth.com (http://www.unofficialwarmoth.com) kan je precies te horen krijgen hoe de combi's gaan klinken. ash+maple hals en toets geeft en 50ies style sound (Veel punch, helderheid, attack, maar geen schelheid), alder geeft een wat meer 60ies geluid (warmer, nog steeds veel punch, maar minder 'piercing').

en kinmans zijn gewoon geweldige pups.