PDA

View Full Version : Hoe vinden jullie de gitaren van heritage???



leif
2 juni 2008, 18:26
Mijn gitaarleraar zei dat ik een heritage moest kopen in plaats van een gibson. Het schijnt dat heritage gitaren voor minder geld produceert met een betere kwaliteit.

richwoodplayer
2 juni 2008, 18:27
Mijn gitaarleraar zei dat ik een heritage moest kopen in plaats van een gibson. Het schijnt dat heritage gitaren voor minder geld produceert met een betere kwaliteit.

NOG BETERE KWALITEIT DAN GIBSON!!!
onmogelijk....
maar we zullen even kijke :P

Agent_Smith
2 juni 2008, 18:30
Bepaalt jouw gitaarleraar welke gitaar jij moet kopen?

richwoodplayer
2 juni 2008, 18:30
klinkt wel goed, maar og het nou beter is dan gibson?
zeg het zelf maar:)
http://youtube.com/watch?v=udw8o3hKplk

vidar
2 juni 2008, 18:37
Heritage maakt zeker hele goede gitaren, misschien qua bouwkwaliteit wel beter dan gibson, hoewel de meningen daarover verdeeld zijn. Feit is dat het beide topbouwers zijn die geweldige gitaren bouwen met nagenoeg dezelfde afmetingen en eigenschappen. Het is niet onwaarschijnlijk dat hiet straks een discussie losbarst met argumenten als 'ik heb al 10tallen gibsons geprobeerd maar kom altijd terug bij heritage' en 'de bouwkwaliteit van gibson is beter want ...' en vice versa, en het vervelende is... ze hebben in principe allemaal gelijk.

Het wordt vaak (zo niet altijd) gezegd maar in dit geval is het enige echt zinnige antwoord: Ga er gewoon eens een paar proberen!

succes met je zoektocht,

Vidar

leif
2 juni 2008, 18:42
Heritage maakt zeker hele goede gitaren, misschien qua bouwkwaliteit wel beter dan gibson, hoewel de meningen daarover verdeeld zijn. Feit is dat het beide topbouwers zijn die geweldige gitaren bouwen met nagenoeg dezelfde afmetingen en eigenschappen. Het is niet onwaarschijnlijk dat hiet straks een discussie losbarst met argumenten als 'ik heb al 10tallen gibsons geprobeerd maar kom altijd terug bij heritage' en 'de bouwkwaliteit van gibson is beter want ...' en vice versa, en het vervelende is... ze hebben in principe allemaal gelijk.

Het wordt vaak (zo niet altijd) gezegd maar in dit geval is het enige echt zinnige antwoord: Ga er gewoon eens een paar proberen!

succes met je zoektocht,

Vidar

Bedankt. hier kan ik iets mee :p

hansoonk
2 juni 2008, 18:53
Heritage maakt zeker hele goede gitaren, misschien qua bouwkwaliteit wel beter dan gibson, hoewel de meningen daarover verdeeld zijn. Feit is dat het beide topbouwers zijn die geweldige gitaren bouwen met nagenoeg dezelfde afmetingen en eigenschappen. Het is niet onwaarschijnlijk dat hiet straks een discussie losbarst met argumenten als 'ik heb al 10tallen gibsons geprobeerd maar kom altijd terug bij heritage' en 'de bouwkwaliteit van gibson is beter want ...' en vice versa, en het vervelende is... ze hebben in principe allemaal gelijk.

Het wordt vaak (zo niet altijd) gezegd maar in dit geval is het enige echt zinnige antwoord: Ga er gewoon eens een paar proberen!

succes met je zoektocht,

Vidar

Goed dan ... de eerste van de reeks van de reacties waar Vidar op doelt. Ik heb een Gibson ES-335 gehad en nu een Heritage 535. Ik had eerst mijn reserves over de Heritage, vooral omdat ik de vorm van de topkam niet helemaal geslaagd vond. Echter toen ik de Heritage voor het eerst vasthield was ik na 2 seconden helemaal om. Wat een geweldige gitaar. Ik vond hem een stuk beter dan de Gibson 335 die ik heb gehad.

Maar Vidar heeft gelijk: gewoon proberen!

Speulert
2 juni 2008, 18:58
klinkt wel goed, maar og het nou beter is dan gibson?
zeg het zelf maar:)
http://youtube.com/watch?v=udw8o3hKplk

Ik heb et al een paar keer gezien dat je gitaren beoordeeld aan de hand van een youtube filmpje.

tip: niet doen

hezz
2 juni 2008, 19:07
NOG BETERE KWALITEIT DAN GIBSON!!!
onmogelijk....
maar we zullen even kijke :P

:stop:

Ach man, jij vond Richwoods nog beter dan Gibsons klinken...

groovieguitarguus
2 juni 2008, 20:00
Ik sluit me aan bij Hansonk.

Wat wil je? Een Les Paul of een The Heritage???

Al 20 jaar een The Heritage 535 (ES335) in het bezit.
Ook Dick Dijkman van Double-D (zelf een gewaardeerd bouwer en restaurateur) vind The Heritage beter afgewerkt en een betere gitaar.
Op de site van Haar Guitars. Staan enkele fraaie exemplaren.
Een nadeel wat ik heb met mijn The Heritage, zijn de Schaller elementen.
Maar de meeste hebben Seymour Duncan.

Als kantekening blijft een Gibson wellicht meer waard. Door de kelderende dollar, kan je voor 1.000 tot 1.500 al een vrij mooie Gibson kopen.
Maar een mooi ES 335 model... hmmm Tja een The Heritage is wel heel mooi en goed.

Succes

richwoodplayer
2 juni 2008, 20:03
:stop:

Ach man, jij vond Richwoods nog beter dan Gibsons klinken...

nog nooit gezegd dat ze beter waren :S

Fender75
2 juni 2008, 20:47
Ik zou zeggen proberen. Hoor veel goede verhalen over Heritage, en de laatste tijd ook een paar minder goede over Gibson. Vind het verhaal achter Heritage ook byzonder!

Er is maar een manier om erachter te komen..probeer ze naast elkaar uit als dat mogelijk, biedt het beste vergelijk!!

Succes ermee!

Dark_Tranquillity
2 juni 2008, 20:55
Ik vind het verschrikkelijk mooie gitaren, maar "It's not my cup of tea". Wat ik overigens ook met Gibsons heb (Explorer uitgesloten).

Orpheo
2 juni 2008, 23:33
NOG BETERE KWALITEIT DAN GIBSON!!!
onmogelijk....
maar we zullen even kijke :P

PRS, McNaught, The Heritage, Warmoth... even een greep bouwers die singlecuts maakt die beter zijn dan gibsons :)

tabmaniac
2 juni 2008, 23:42
PRS, McNaught, The Heritage, Warmoth... even een greep bouwers die singlecuts maakt die beter zijn dan gibsons :)

Laat die jongen toch;)

Jim Haagmans
2 juni 2008, 23:46
PRS, McNaught, The Heritage, Warmoth... even een greep bouwers die singlecuts maakt die beter zijn dan gibsons :)

Indie bouwt dan weer prs kopieën voor zo'n 400 euro. Stond nog een review van in de Gitarist en daar waren ze er erg lovend over.

rickert
2 juni 2008, 23:51
Gitarist is fuckin overal lovend over.

Orgasmocaster
3 juni 2008, 04:16
Ik zou zeggen proberen. Hoor veel goede verhalen over Heritage, en de laatste tijd ook een paar minder goede over Gibson. Vind het verhaal achter Heritage ook byzonder!
Succes ermee!

dan moet je het ook even vertellen:
Gibson... Kalamazoo... nee wil niet naar Nashville verhuizen... enzo..

Fender75
3 juni 2008, 09:10
dan moet je het ook even vertellen:
Gibson... Kalamazoo... nee wil niet naar Nashville verhuizen... enzo..

Okay dan, ff snel Wikipedia:

Heritage Guitars was founded in 1985 by ex-employees of the Gibson guitar factory.[1] In 1984, Gibson moved production from Kalamazoo, Michigan to Nashville, Tennessee.[2] Some of the employees that did not want to move started production of guitars under a new name.[2] The company set up their factory in Gibson's former Kalamazoo premises.[1]


Tadaa..:)

vulvasonic
3 juni 2008, 13:16
Ik heb ooit op de vintage gitaarbeurs te Veenendaal gestaan, als hulp van een gitaardealer. Hij had een ouwe Gibson Les Paul en een Heritage Les Paul bij zich. Hij vertelde me dat de goedkoper geprijsde Heritage veel beter was dan de Gibson.

Op een gegeven moment kwam er een bezoeker die interesse had in de Gibson. Hij probeerde het ding en kreeg er een mooi geluid uit, maar niet naar zijn wens. Ik adviseerde hem de Heritage te proberen. Hij pakte die plank, begon te spelen en mijn bek viel open van verbazing. Ik had serieus NOOIT verwacht dat er zoveel verschil merkbaar zou kunnen zijn. De Heritage klonk zoveel beter, echt een wereld van verschil!

Het probleem is dat het een voorbeeld is waar je op zich niet veel mee kan. Het kan ook een toevalstreffer geweest zijn. Meer vergelijkingen heb ik niet. En bovendien is het ook alweer 15 jaar geleden (ofzo) en ik weet niet hoe Heritage zich heeft ontwikkeld sinds die tijd.

En dus ten overvloede; PROBEREN!
;)

Agent_Smith
3 juni 2008, 14:55
PRS, McNaught, The Heritage, Warmoth... even een greep bouwers die singlecuts maakt die beter zijn dan gibsons :)

omg....here we go again....
<zucht>

rickert
3 juni 2008, 16:44
omg....here we go again....
<zucht>
Wat zeur je nou? Orph reageert alleen op een post op een volkomen normale manier. Plus jij bent nu degene die gezeik uitlokt.

leif
3 juni 2008, 21:48
:p Geen ruzie maken heh. :angry:

Geintje :p

Mitch
3 juni 2008, 21:58
Al zou ik tien Gibsons hebben staan thuis en ze geweldig vinden, ik zou er echt geen *zucht* post aan wijden als iemand het tegenovergestelde beweert. Het is maar wat je belangrijk vindt, je trots of je eigenwaarde.

Anyway, wat ik tot nu toe gehoord heb van Heritage gitaren vond ik erg goed. Als ik het een beetje samenvat zitten ze qua kwaliteit zo'n beetje tussen de standaard Gibsons en de Gibson Custom Shop in terwijl ze qua prijs eignelijk onder het normale Gisbon niveau zitten. Toch knap!

ben vanhoof
3 juni 2008, 22:31
Het zijn idd erg mooie gitaren qua body, hals en hardware. Enkel de headstock vind ik echt lelijk tegenover een gibsonachtige.

richwoodplayer
3 juni 2008, 22:38
Al zou ik tien Gibsons hebben staan thuis en ze geweldig vinden, ik zou er echt geen *zucht* post aan wijden als iemand het tegenovergestelde beweert. Het is maar wat je belangrijk vindt, je trots of je eigenwaarde.

Anyway, wat ik tot nu toe gehoord heb van Heritage gitaren vond ik erg goed. Als ik het een beetje samenvat zitten ze qua kwaliteit zo'n beetje tussen de standaard Gibsons en de Gibson Custom Shop in terwijl ze qua prijs eignelijk onder het normale Gisbon niveau zitten. Toch knap!

mij gaat het zeker weten om de trots om mijn gitaar te mogen hebben:D

Agent_Smith
3 juni 2008, 22:59
Wat zeur je nou? Orph reageert alleen op een post op een volkomen normale manier. Plus jij bent nu degene die gezeik uitlokt.

ff chillen vriend. Ik ben op dit forum nooit degene die gezeik uitlokt. Geldt dat ook voor jou? Eerst even zeker weten wat de ander bedoelt voor je in de aanval gaat aub.


Al zou ik tien Gibsons hebben staan thuis en ze geweldig vinden, ik zou er echt geen *zucht* post aan wijden als iemand het tegenovergestelde beweert. Het is maar wat je belangrijk vindt, je trots of je eigenwaarde.


Het gaat mij ook helemaal niet om Gibson of wat voor merk dan ook. Er zijn zoveel goede gitaren. Heritage zijn hele fijne gitaren. Hamer ook.
Waar het mij om gaat is dat bij sommige mensen op dag 1 het ene merk helemaal fantastich is. Echt niet te overtreffen... De volgende dag is dat echter niets meer en is merk B echt het einde. Echt superlatieven schieten nog tekort...De derde dag: alles waar men eerst voor stond gaat overboord, want merk C, dat is niet meer van deze wereld zo goed...

En er moet dan perse tegen grote namen geschopt worden, want dan ben je pas echt cool. Net als dat de hele wereld tegen Microsoft aanschopt. Ik heb geen problemen met MS. Alles werkt goed en ze hebben blijkbaar iets beter gedaan dan de rest.

Maar goed, verder helemaal niet bedoeld om ruzie te schoppen ofzo, maar ik wordt er wel eens een beetje moe van. En dan moet ik wel een een zuchtje laten. Sorry, no offence to anyone.

Mitch
3 juni 2008, 23:09
Ach ja, iedereen heeft wel eens van die fases dat je je ontzettend ergert aan bepaalde posts. Ikzelf net zo hard en dan maak je wel eens minder genuanceerde posts. Het kwam alleen nu een beetje over als een anti-Orpheo post en dat leek niet zo aardig. Was sash hier nog maar, dan viel Orph niet zo op ;)

rickert
3 juni 2008, 23:30
ff chillen vriend. Ik ben op dit forum nooit degene die gezeik uitlokt. Geldt dat ook voor jou? Eerst even zeker weten wat de ander bedoelt voor je in de aanval gaat aub.

Ik chill hem het hardste. Als jij zo nodig vind dat ik eerst moet weten wat je bedoelt, laat dat dan in je post blijken.

kassie
3 juni 2008, 23:39
nog niet zo heel lang geleden is er een uitgebreide topic geweest over de kwaliteit van gibson gitaren vandaag de dag, plus de marketing van het bedrijf, probeer de zoekfunctie eens zou ik zeggen.

Maar bovenal ga eens testen. Dat gibson nu kwalitatief mindere gitaren maakt wil niet zeggen dat ze dat altijd gedaan hebben. De 2e hands markt is eindeloos. En als je een beetje geld te besteden hebt voor een goede les paul uit de jaren 70 ofzo dan zou ik dat doen.

pannekoek
4 juni 2008, 00:22
leuke plaatjes hehe maar blijf ff ontopic dames.

welke winkels hebben heritage in hun afdeling staan, ik ze ze nooit

beruk
4 juni 2008, 10:54
kwou dat ik deze had (ik vind ze erg goed):
http://www.adirondackguitar.com/lefty/heritage/h575_new.jpg

Marc Oblivian
4 juni 2008, 14:06
Ik wou dat ik de LP custom versie van Heritage had.
Oh, wacht......die heb ik ook (ik vind ze ook erg goed)

future2future
4 juni 2008, 15:52
Ik heb een H535 met Seymour Duncan 59's, sind ong een half jaar. Vind het echt een te gekke gitaar. Hoge kwaliteit voor een heel nette prijs

leif
4 juni 2008, 17:22
kwou dat ik deze had (ik vind ze erg goed):
http://www.adirondackguitar.com/lefty/heritage/h575_new.jpg
Ik vind hem wel mooi, maar ik vind die kop zo lelijk op deze gitaar> gewoon veel te groot. ik vind de h150 en de h535 dan mooier.

BasHermus
5 juni 2008, 10:53
Ben zelf enkel jaren de gelukkige eigenaar van onderstaande Heritage H535.

http://img373.imageshack.us/img373/7676/h535kleinqa9.jpg

Voorzien van Seymour Duncan Seth Lover pickups.

Voor mij was (naast de prijs en klank) de belangrijkste overweging om voor Heritage te gaan ipv Gibson, de mogelijkheid om hem volledig naar eigen wensen samen te stellen.
In principe kun je een Heritage krijgen in iedere kleur, pickup, inlays, bindings of andere hardware die je maar wilt. Zonder dat dit heel veel meer kost (in mijn geval zelfs iets minder ???? zodat ik iets meer dan 1500 euro kwijt was).

Volgens mij kun je ze het beste via van der Haar bestellen. Die heeft er ook de meeste staan/liggen om uit te proberen.

Tot nu toen alleen maar complimenten over de klank gekregen. Een heel mooi warm, ruimtelijk geluid.
Ik vond hem beter klinken dan een ES335 uit '67 van een kennis van me.

mark010
5 juni 2008, 11:31
Hoi,

Ik heb sinds kort een heritage 150 classic, mijn bevindingen zijn dat het een fijn bespeelbare en goed klinkende gitaar is... :jam:

Ik vind wel dat als je kijkt naar de electronica dat ze goedkope dingen erin gezet hebben, maar dat kan je zo veranderen( vandaar de prijs misschien ).
Voorbeeld is mijn schakelaartje dat nu al kapot is..

Wat ik heb besteld is een vintage kit van RSguitarworks met bumblebees en een voorgesoldeerde schakelaar....

Ik denk dat ie hierdoor nog beter gaat klinken met een vintage bedrading...

En de topkam vind ik niet zo fijn, de dunne e snaar staat iets te ver naar buiten, maar dat is ook zo met de dikke E snaar. Maar dat is ook zo opgelost...

groetjes mark :soul:

paulbekkers
5 juni 2008, 11:51
Om even heel wijs te doen:

Volgens mij is het in de hogere prijsklasses heel moeilijk over algemene kwaliteit te hebben. Verschillen zijn exemplarisch en je zult vast een Gibson kunnen vinden die beter is dan een bepaalde Heritage.

Als je in die prijsklasse gaat kopen, is het altijd verstandig meerdere gitaren te proberen en diegene te kopen die je het lekkerst vind spelen (passend bij jouw manier van spelen!) en daarbij het lekkerst klinkt (voor wat jij zoekt).

Mijn persoonlijke mening over het gegeneraliseerde verhaal:
Heritage ziet er over het algemeen goed uit. Zullen over het algemeen goede gitaren zijn. Afwerking netjes. Heritage is natuurlijk wél aparter dan Gibson.
Ditzelfde kan ook gezegd worden over Gibson, alleen heb je bij Gibson een hele hoop 'goedkopere' gitaren. Die zullen dan qua kwaliteit ook in een lager marktsegment zitten.

Orpheo
5 juni 2008, 11:59
omg....here we go again....
<zucht>

ik begrijp je post niet echt. niet inhoudelijk, bedoel ik. Ik vind gibson als merk goed, met een eigen feel en historie. Neemt niet weg dat er veel te manken valt aan de huidige gitaren die van de band af rollen. Afwerking, druipers in de lak, halzen die willen torderen, ook bij customshoppers, inleg die niet netjes is (met bijvoorbeeld teveel filler), oneerlijk adverteren, oneerlijk prijzen, binding die niet helemaal goed zit af en toe op de hals, frets die soms gewoon scherp afsteken, etc etc.

Ik kan me herinneren dat jij ook zoiets zei over gibson, dat je de nieuwe lading niet echt geweldig vind (als ik jou verwar met iemand anders; mijn excuus).

Ik vind bijvoorbeeld het fretwerk van PRS heel netjes, hun lakwerk idem dito. Zo ook met Hamer, mcnaught, warmoth, en nog wat kleine bouwers. ik zei ook met nadruk 'singlecut' gitaren, niet les pauls, of les paul kloon, of iets dergelijks. Wat zij maken is geen les paul. zij maken een gitaar met een cutout, en de andere kant, the upper bout, zoals ze dat in het engels noemen, die recht gaat en niet afbuigt richting de frets zoals bij een tele (nou ja, sommigen wel, tot op zekere hoogte, maar goed...)

Ik brul al jaren dat ik PRS waanzinnig goed vind, en dat ik mcnaught ook supergoed vind. Ik zit al 2 jaar lang te kwelen dat ik warmoth zo spectaculair vind. mooie tops, mooie hout, mooie opties, mooie inleg, foutloos ingelegd, perfect fretwerk (vergeleken bij gibson in ieder geval).

Niet dat gibson slecht is. de gibson-feel en vibe haal je alleen uit gibson, raar maar waar. een naam op een headstock maakt dus toch wat uit. maar die 'vibe', die mojo, kan mijns inziens niet opwegen tegen het slechtere fretwerk, die crappy hardware, de klote pickups. Gasten kopen een gibson les paul, en posten 'welke pups zal ik erin doen?'. Ook bij de dure customshoppers!! Als iemand een PRS koopt zegt ie nooit 'ik ga er andere pups in zetten'. in ieder geval absoluut, en relatief gezien, veel en veel minder.

waarom je dus denkt dat ik nu a zeg, en morgen b, om overmorgen weer a te zeggen, snap ik niet. Tuurlijk ben ik soms wat warrig (en in het verleden heel erg uhm... tegenstrijdig) maar volgens mij komt dat doordat mijn smaak nu anders is dan 2 jaar geleden, en dat ik nu meer weet en snap. lijkt me logisch dan dus dat ik nu andere dingen zeg dan 2 jaar geleden....

Agent_Smith
5 juni 2008, 13:07
waarom je dus denkt dat ik nu a zeg, en morgen b, om overmorgen weer a te zeggen, snap ik niet. Tuurlijk ben ik soms wat warrig (en in het verleden heel erg uhm... tegenstrijdig) maar volgens mij komt dat doordat mijn smaak nu anders is dan 2 jaar geleden, en dat ik nu meer weet en snap. lijkt me logisch dan dus dat ik nu andere dingen zeg dan 2 jaar geleden....

Geen probleem! Was ook absoluut niet lelijk bedoeld ofzo richting jou.
Alleen wordt het er allemaal niet geloofwaardiger op, da's alles. Maar idd, iemands smaak verandert zeker.

Klopt idd dat de 'nieuwere' LPs mij niet echt kunnen bekoren. Maar dat komt eigenlijk alleen door de achterlijk hoge frets die ze tegenwoordig gebruiken en, idd, ook wel door de pickups. En om nou een nieuwe gitaar meteen te gaan herfretten gaat me net te ver. Verder heb ik er nog nooit iets op aan te merken gehad. Lakfouten, slecht fret- of bindingwerk ben ik persoonlijk nog nooit tegengekomen.

Dus ik ben het ook wel met je eens hoor, behalve dan het prs verhaal. Ik ben echt niet perse Gibson fanaat ofzo. Zoals gezegd Heritage, Hamer, Fender zijn over het algemeen hele goed gitaren. Maar na veel prs-en te hebben vastgehad ben ik nog niet één goede tegengekomen. Naar mijn smaak dan welteverstaan. Dat vind ik de meest karakterloze / futloze gitaren die ik ken. En die fancy topjes maken dat imo niet goed.

Maar even on-topic: algemeen genomen zal het elkaar niet veel ontlopen denk ik. Ik ben sowieso van mening dat je per exemplaar zult moeten oordelen en bij alle merken wel betere en mindere tegen zult komen. Je kunt imo dus moeilijk zeggen: dit of dat merk is zoveel beter dan dat andere.

leif
5 juni 2008, 17:18
Ben zelf enkel jaren de gelukkige eigenaar van onderstaande Heritage H535.

http://img373.imageshack.us/img373/7676/h535kleinqa9.jpg

Voorzien van Seymour Duncan Seth Lover pickups.

Voor mij was (naast de prijs en klank) de belangrijkste overweging om voor Heritage te gaan ipv Gibson, de mogelijkheid om hem volledig naar eigen wensen samen te stellen.
In principe kun je een Heritage krijgen in iedere kleur, pickup, inlays, bindings of andere hardware die je maar wilt. Zonder dat dit heel veel meer kost (in mijn geval zelfs iets minder ???? zodat ik iets meer dan 1500 euro kwijt was).

Volgens mij kun je ze het beste via van der Haar bestellen. Die heeft er ook de meeste staan/liggen om uit te proberen.

Tot nu toen alleen maar complimenten over de klank gekregen. Een heel mooi warm, ruimtelijk geluid.
Ik vond hem beter klinken dan een ES335 uit '67 van een kennis van me.

die inleg en de binding op de kop zijn prachtig. is het dan niet een soort van h555 zonder ebben toets???

leif
5 juni 2008, 21:25
Ik vind bijvoorbeeld het fretwerk van PRS heel netjes, hun lakwerk idem dito. Zo ook met Hamer, mcnaught, warmoth, en nog wat kleine bouwers. ik zei ook met nadruk 'singlecut' gitaren, niet les pauls, of les paul kloon, of iets dergelijks. Wat zij maken is geen les paul. zij maken een gitaar met een cutout, en de andere kant, the upper bout, zoals ze dat in het engels noemen, die recht gaat en niet afbuigt richting de frets zoals bij een tele (nou ja, sommigen wel, tot op zekere hoogte, maar goed...)

Ik brul al jaren dat ik PRS waanzinnig goed vind, en dat ik mcnaught ook supergoed vind. Ik zit al 2 jaar lang te kwelen dat ik warmoth zo spectaculair vind. mooie tops, mooie hout, mooie opties, mooie inleg, foutloos ingelegd, perfect fretwerk (vergeleken bij gibson in ieder geval).

wat is precies het verschil tussen gibson lp's en prs sc's. ik vind die sc's zo schreeuwend duur!! maar als de kwaliteit zo goed is dan ga ik ze maar eens proberen. en de mccarty dan, hoe klinkt die dan??? haal je daar ook de schreeuw van bridge pu van een lp uit????

josszee
5 juni 2008, 21:41
Ik vind de headstock echt echt spuug lelijk!!! :hippie:

guitartub
5 juni 2008, 21:46
Ik vind de headstock echt echt spuug lelijk!!! :hippie:

Maar dat doet niets af aan de (fantastische) kwaliteit van de gitaar. (En bovendien is mooi of lelijk een kwestie van SMAAAAAK!!!)

groovieguitarguus
5 juni 2008, 23:11
Nogmaals een reactie van een enthousiaste 'The Heritage' eigenaar en enkele Valley Arts...
Waarom ik geen Gibson of Fenders heb gekocht.
Allereerst spraken de eerstgenoemde gitaren me meer aan. Daarnaast moet een kleiner merk meer zijn best doen dan Gibson of Fender. Er zijn veel (beginnende) gitaristen die een Fender of Gibson kopen voor de status. Hun grote voorbeelden speelden / spelen er tenslotte op.
Echter spelen deze goden vaak op custom build exemplaren. Of prachtige vintage gitaren. Volgens Gary Moore, was dit soms ook niet al te best.
Hij trok ooit een oude fender, jaren 60, bijna nieuw, uit de koffer. En heeft hem ook maar weer snel terug gelegd...
Kleine merken moeten meer 'vallue for money' leveren. Door de kleinere aantallen en meer passie... ook betere gitaren.
Ik noem maar een paar merken: Hamer, Schekter, PRS, Suhr, Tom Anderson, Tommy's, Elboo, Haar, Dick Dijkman, etc.
(Toch blijf ik stiekem kijken naar een 70's 80's Les Paul... door de status en een beetje als investering ;-)

Orpheo
5 juni 2008, 23:40
wat is precies het verschil tussen gibson lp's en prs sc's. ik vind die sc's zo schreeuwend duur!! maar als de kwaliteit zo goed is dan ga ik ze maar eens proberen. en de mccarty dan, hoe klinkt die dan??? haal je daar ook de schreeuw van bridge pu van een lp uit????

een mccarty is iets minder dik dan een LP. maar ja hoor, hij kan net zo lekker scheuren. luister maar naar alter bridge.

HET verschil tussen de LP en de PRS SC is bodydikte (PRS is iets dunner), tummycut op de SC, geen tune o matic/stoptail combi op de SC maar een enkeldelige brug etc etc. de prijs valt wel mee. tussen de 2300 en de 3500. je hebt dan een singlecut die ongeveer zo duur is als een LP customshop, maar wel de kwaliteit van een customshop, imho beter. mooiere afwerking, mooiere tops, mooiere lak, betere pups, etc etc.

ze kunnen waanzinnig agressief klinken, of juist heel mild, heel bluesy, jazzy, heavy metal, etc etc. t kan echt wel ermee. hij is alleen iets minder 'dik' dan een LP qua sound. iets minder pushy in het middengebied is mijn ervaring. niet minder, maar wel anders. je moet niet een PRS singelcut kopen omdat je niet een les paul wilt hebben 'vanwege gibson' maar wel de LP sound. de PRS is echt een eigen instrument, heel 'eigen' met een eigen feel en sound die in de buurt komt van een LP in de termen van looks en sound, maar het is en blijft PRS, en niet een gibson-kloon

Hollemans
6 juni 2008, 10:21
Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van de Heritage les paul erg hoog liggen. Heb zelf een les paul en die is vergelijkbaar met de de les pauls van 4000-5000 euro's. Prijs is bij Gibson geen referentie vind ik, en dat is soms wel jammer en maakt het lastig.

BasHermus
6 juni 2008, 12:49
die inleg en de binding op de kop zijn prachtig. is het dan niet een soort van h555 zonder ebben toets???


Dat is net het leuke aan een Heritage, dat die typenummers een glijdende schaal zijn.
Mijn gitaar is inderdaad of een gemodificeerde H535, of een gemodificerde H555 (hmmmm, is het dan een H545???).

Je kunt ze echt krijgen zoals je zelf wilt, voor een prijs die onder een vergelijkbaar standaard model van Gibson ligt.

En ik ben zo'n zeikerd die graag op die manier zelf zijn instrument samensteld (en het niet erg vind dat ik dan twee/drie maanden moet wachten).

leif
18 juni 2008, 18:34
Dat is net het leuke aan een Heritage, dat die typenummers een glijdende schaal zijn.
Mijn gitaar is inderdaad of een gemodificeerde H535, of een gemodificerde H555 (hmmmm, is het dan een H545???).

Je kunt ze echt krijgen zoals je zelf wilt, voor een prijs die onder een vergelijkbaar standaard model van Gibson ligt.

En ik ben zo'n zeikerd die graag op die manier zelf zijn instrument samensteld (en het niet erg vind dat ik dan twee/drie maanden moet wachten).
dus jij zegt dat je gewoon de specs kan opsturen naar kalmazoo (met wat geld) en dan sturen ze je een op maat gemaakte signature voor je zelf. Kun je wat meer vertellen. ik heb gezocht op het internet maar kon verder niet zoveel over dit vinden.

BluesJR
19 juni 2008, 12:19
Mijn ervaring is dat er grote verschillen zitten in de 'kwaliteit' (whatever that is..) van beide merken. Ik heb zelf een Heritage H150 (Les Paul shape) en als ik heel eerlijk ben heb ik er een beetje een haat/liefde verhouding mee. Daarentegen weet ik heel zeker dat er ook Heritages zijn die altijd spelen en klinken als een droom. Hetzelfde geldt voor Gibson LP's. Ik heb standaards gespeeld en gehoord die echt helemaal fantastisch waren en enkelen waar ik helemaal niets mee had. Daarbij komt nog dat er verschillen zijn in types (50's, 60's, 70's) en je eigen voorkeur daarin. Mijn Heritage is volgens mij afgeleid van een 50's LP (correct me if i'm wrong).
Ook vind ik nieuwe gitaren bijna nooit super..ze hebben in mijn ervaring altijd jaren nodig om in te spelen. Dan worden ze soepeler, subtieler, beter resonerend etc..Tweedehands een LP scoren is dus ook geen gek idee lijkt me.

Lang verhaal...

Het punt wat ik wil maken is dat je toch echt veel verschillende gitaren zal moeten uitproberen en horen. Feit blijft dat Heritage voor een hele goede prijs hele mooie gitaren maakt. En er hangt (voor mij ) wat 'romantisch' om Heritage heen door het fabricageproces en het verhaal van de bouwers daar.

Ik denk dat je van zowel Gibson als Heritage een fantastische gitaar zult vinden..alleen heb je bij Gibson de kans dat die gitaar een Custom Shop is met bijbehorend prijskaartje..