PDA

View Full Version : Strat -> HSS -> potwaarden?



e!
2 juni 2008, 12:44
Ik sta op het punt om de bridge PU van mijn Jap Strat te vervangen met een SD cool rails. Goeie gelegenheid om ook de pots even te upgraden naar betere kwaliteit.

Kan ik gewoon standaard 1x 250K log en 2x 250K lin potwaarden aanhouden of kan ik beter iets wijzigen? En 't weerstandje, moet dat evt. nog een andere waarde krijgen?

Ik heb al gezocht, maar vond geen draadje met een eenduidig antwoord op deze vragen.

Orpheo
2 juni 2008, 12:45
het is geen weerstandje, maar een condensator. ik zou lekker .047 puf gebruiken, en geen 250k, maar 300k. zit je tussen de 500k voor de humbucker en de 250k voor de singlecoil in.

e!
2 juni 2008, 12:49
Excusez... condensator idd. <- Noob :) .047 is wel standaard?

Iedereen het met Orpheo eens? Als iemand mij zou kunnen uitleggen wat het verschil in tone is tussen 250-300-500K dan zou ik er zelf ook even een oordeel over kunnen vormen. Kennelijk is het geen exacte wetenschap... en 300K is weer lastiger te krijgen. 250 en 500 in overvloed.

@Orpheo: heb je het overigens over alle pots of alleen de tonepot voor de achterste 2 elementen?

Orpheo
2 juni 2008, 12:54
Excusez... condensator idd. <- Noob :) .047 is wel standaard?

Iedereen het met Orpheo eens? Als iemand mij zou kunnen uitleggen wat het verschil in tone is tussen 250-300-500K dan zou ik er zelf ook even een oordeel over kunnen vormen. Kennelijk is het geen exacte wetenschap... en 300K is weer lastiger te krijgen. 250 en 500 in overvloed.

welnee joh. 300k is makkelijk te verkrijgen.

je neemt een 500k pot, soldeert over de pootjes 750k of een 800k weerstandje, en je hebt een 300k. eitje. vraag 't anders even na bij je lokale electronicaboer.

hoe hoger de potwaarde, hoe meer hoog doorgelaten word zeg maar. hoe dat precies zit is lastig uit te leggen, maar dit is 't wel zo'n beetje (heeft met volgens mij met filterwerking van lage weerstand te maken voor hoge frequenties enzo....)

over de .047 puf: dat gebruikt zo'n beetje iedere bouwer in z'n gitaar. tis of .022 uit mijn hoofd, of .047. ik heb altijd die laatste,omdat die lekker makkelijk werkt. heb je tenminste een flink verschil in tone als je je toneknop dicht draait in plaats van een subtiel verschil.

en tja, als je 't niet met me eens bent: zoek maar eens op de site van seymour duncan.

300k is warm genoeg om 't te heldere van de singles weg te halen (maar niet zo warm dat ze modderig worden bij de hals en middensingle) en tis helder genoeg om je humbucker helder te houden en dat die ook niet modderig word.

300 vooral voor volume. tone kan dan rustig wel 250 zijn.

http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm

leuk leesvoer

e!
2 juni 2008, 13:13
Foto's bij het artikel spreken al voor zich ;)

Maar joh.. ik zie ineens dat er uitgebreide wiring diagrams op de SD site staan. Daar geven ze gewoon 3x 250K pots aan voor HSS...

Sorry voor de boardvervuiling! Toch bedankt voor de uitleg Orpheo. Heb er weer wat van geleerd :)

Orpheo
2 juni 2008, 13:24
Foto's bij het artikel spreken al voor zich ;)

Maar joh.. ik zie ineens dat er uitgebreide wiring diagrams op de SD site staan. Daar geven ze gewoon 3x 250K pots aan voor HSS...

Sorry voor de boardvervuiling! Toch bedankt voor de uitleg Orpheo. Heb er weer wat van geleerd :)

tja, zij wel maar ze geven 'stock' middelen op. ik zou 't zo doen, vanwege de gegeven redenen :)

e!
2 juni 2008, 13:29
Misschien dat het in dit geval verschil maakt dat de SCR-1 een single coil sized humbucker is, die sowieso meer hoog heeft dan een full sized humbucker. In het artikel hebben ze het ook over een goeie oplossing voor 2 singles met full sized humbucker. Maar als ik de SCR te dof zou vinden weet ik in elk geval wat ik moet doen om het op te lossen nu. Dus je info was sowieso welkom!

pasqual
2 juni 2008, 13:36
hey e!,

ik heb bij mijn strat een tijd geleden ook zo'n kleine humbucker van dimarzio op de brugpositie gehad en gewoon 250 k pots er in gehouden. klonk gewoon goed en niet te dof. het is dan ook geen full-size humbucker met iets minder output en dat geld volgens mij ook voor de sd cool-rails die aardig overeenkomen. wil je je fender brugpup niet ruilen met mijn dimarzio? ik ga 'm toch niet meer gebruiken en mijn orginele brugpup ben ik kwijt.
het gaat om dit element: dimarzio fast track 2- dp 182. met een ivoor/ wit kapje en een weerstand van 17,53. zoek maar eens op bij www.dimarzio.com.

groeten Pasqual.

jerome
2 juni 2008, 20:03
Ik gebruik in m'n HSS Strat ook een 250 KOhm volume pot.
Een Dimarzio Dual Sound humbucker draait daar erg lekker op.
Iets minder power en een heel klein beetje minder hoog maar de sound is lekker warm en absoluut niet modderig.
En het volume is goed te doseren.
Maar het kan zijn dat sommige andere humbuckers minder lekker klinken over een 250 K pot.
Ik heb btw ook nog een 300 KOhm potmeter liggen om eens uit te proberen.
Misschien is het idd wel goede middenweg zijn zoals Orpheo zegt.

Op m'n andere HSS Strat heb ik een schakeling gemaakt waarbij ik met een miniswitch de Dimarzio Dual Sound humbucker kan schakelen over een 250 of een 500 KOhm pot.
Ook wel lekker om m soms op 500 KOhm te kunnen zetten voor nog meer power...

e!
3 juni 2008, 11:30
Zo'n schakeling is wel interessant inderdaad. Dat maakt je geluid weer een tikkie flexibeler. 't Blijft maf klinken dat een grotere weerstand meer power geeft i.p.v. minder. Feller kan ik me iets bij voorstellen, bv. doordat die weerstand een grotere dempende invloed heeft zou hebben op de lage tonen waardoor het geluid helderder wordt. Dat lijkt zo te horen echter niet te kloppen met de praktijk. Maf spul, elektriek.

Ik heb trouwens een maple neck strat. Die zijn van zichzelf al behoorlijk fel. Een Cool Rails is daarbij ook feller dan bv. een Hot Rails , dus ik probeer 't eerst met 250. Mis ik hoog, knal ik er een 300K of een 500K met schakelbare weerstand in.

Bedankt voor de second (en third) opinion.

e!
3 juni 2008, 11:37
(...)wil je je fender brugpup niet ruilen met mijn dimarzio?(...)
Nee, bedankt voor het aanbod. Ik had die Cool Rails al besteld en ik vind het wel een goed idee om mijn originele pup te bewaren. You never know. Dat zie jij nu ook ;)

Ik vond op dimarzio.com geen sound clips van die pup. Wel vond ik dit filmpje:

http://nl.youtube.com/watch?v=hKk9dGwZ2RU

De eerste paar seconden denk je: "Custom guitar?!? HAHHAHAHAHA!". Vervolgens begint 'ie te spelen en moet je ff wat wegslikken... hij kan WEL spelen.. lol! Niet de sound waarnaar ik op zoek ben overigens. Kan aan zijn high gain instelling liggen, maar dit is mij te heavy metal.

e!
20 juni 2008, 22:01
Inmiddels 2 weken gecoolrailed -> zeker een vooruitgang op stock pickup! Goeie zingende sound, geen dropout bij bends, veel betere harmonics en de dynamische respons is heerlijk. Top!

Overigens blij dat ik mijn potwaarde op 250K gehouden heb. Meer hoog was echt niet goed geweest!

Optredentje gedaan. Invallen in een coverbandje om mijn drummer uit de brand te helpen: live test geslaagd. Optreden overigens met de XLR output van de Loadbox rechtstreeks in de PA -> super geluid! Had 't eerst ff thuis via mijn studiomonitoren geprobeerd. Miste echt niets van mijn Fender sound. Daar ga ik niet voor lopen klooien met een SM57.

jerome
21 juni 2008, 12:27
Top man!
Blijkt wel weer dat het niet altijd noodzakelijk is om een 500 pot te gebruiken
Sommige humbuckers doen het ook heel goed op 250 K (of 300 K) pots
Het aan/uit effect van de pot ben je kwijt en de sound is warmer en iets minder agressief

e!
23 juni 2008, 21:26
Die Cool Rails lijken gemaakt voor de standaard potconfiguratie. Ze bijten nog altijd genoeg!

orreltak
23 juni 2008, 21:47
heb ook gewoon na wat experimenteren de 250 pots in mijn fender terug gezet met een hot -en coolrailsetje.
500 pots erin en je hebt niks meer van je fendergeluid over.

e!
24 juni 2008, 19:46
Hee orrel, op welke plaats heb jij je hot en cool rails gezet? Hoe is het verschil in sound tussen de twee in jouw beleving?

Die mp3's op de SD site zijn zo kort dat ik het erg moeilijk vond om te kiezen. Uiteindelijk dus voor Cool Rails gegaan voor mijn brugpositie. De rest is origineel en qua sound niet zo'n issue, maar i.v.m. hum overweeg ik om die op termijn ook te vervangen. Hot Stack is misschien wel een optie, maar ik ben niet zeker.

Wat me in ook bevalt is het feit dat je sustain/volume totaal niet beïnvloed wordt door string bends. Hot Stacks zullen dat vermoedelijk ook hebben door die single rail constructie.

orreltak
30 juni 2008, 22:38
Hee orrel, op welke plaats heb jij je hot en cool rails gezet? Hoe is het verschil in sound tussen de twee in jouw beleving?

Die mp3's op de SD site zijn zo kort dat ik het erg moeilijk vond om te kiezen. Uiteindelijk dus voor Cool Rails gegaan voor mijn brugpositie. De rest is origineel en qua sound niet zo'n issue, maar i.v.m. hum overweeg ik om die op termijn ook te vervangen. Hot Stack is misschien wel een optie, maar ik ben niet zeker.

Wat me in ook bevalt is het feit dat je sustain/volume totaal niet beïnvloed wordt door string bends. Hot Stacks zullen dat vermoedelijk ook hebben door die single rail constructie.

heb de hotrail in de brug en de coolrail in de neck.
ze worden ook wel eens in sets verkocht hot(b)-vintage(m)-coolrails(n).
die hotrails is de schreeuwlelijk van het stel(cool of hotrails) dus daarom heb ik hem in de brug.die coolrails scheurt ook in de brug hoor maar die vergeeft je meer om het zomaar te zeggen.maar ook gewoon goed voor hardrock/metal.
maar ik heb hem in mijn neck en dat bevalt me helemaal met 250 pots.met clean geluid houdt ie gewoon zijn `strat`geluid.

e!
30 juni 2008, 23:19
Hoe bedoel je "vergeeft je meer" precies? Makkelijker spelen dus? En ik heb een SCR-1b gekocht. Mijn idee was dat die in de brugpositie thuishoort. Is er een aanmerkelijk verschil met een Cool Rails voor neck?

Een paar sampletjes van zowel je neck sound met cool rails en je dist en clean brug sound zouden zeer welkom zijn, als je in de gelegenheid bent die te maken :satisfie: