PDA

View Full Version : baritonsnaren op een gewone gitaar..



Geoffrey
1 juni 2008, 22:29
Ik vraag me dus af of het mogelijk is om 068, 070 of 072 bariton-snarensets op een gewone gitaar (zonder floyd-rose) te kunnen leggen zonder al te veel aanpassingen te moeten doen?

Ik ben dus aan het uitkijken voor een Dean ML'79, dar zou ik graag een SD Invader humbucker insteken en er wat dikkere snaren over spannen.

barno
1 juni 2008, 22:32
heeft geen zin. er bestaat ook niet zoiets als baritonsnaren. Je zou dikkere snaren op een gitaar kunnen leggen en hem lager stemmen maar dan kom je in de problemen met je intonatie.

wel baritongitaren, die hebben langere mensuur waardoor ze lager klinken, en daar leg je idd dikkere snaren op

allochthomas
1 juni 2008, 22:37
grappig, zat het laats rond te snuffelen op thomann, en toen kwam ik dit setje tegen http://www.thomann.de/nl/daddario_xl156.htm heb alleen geen idee of je gitaar dat overleeft

Gearjunkie
1 juni 2008, 22:50
Baritonsnaren bestaan zeker. Ze zijn gewoon wat langer, omdat een standaart setje het net niet red (op mijn Gretsch jet baritone in elk geval niet...)

Maar je kan inderdaad gewoon dikkere snaren proberen natuurlijk.

Geoffrey
1 juni 2008, 22:52
heeft geen zin. er bestaat ook niet zoiets als baritonsnaren. Je zou dikkere snaren op een gitaar kunnen leggen en hem lager stemmen maar dan kom je in de problemen met je intonatie.

wel baritongitaren, die hebben langere mensuur waardoor ze lager klinken, en daar leg je idd dikkere snaren op

http://www.thomann.de/nl/daddario_xl156.htm
Hier verwijzen ze toch naar Baritone op de verpakking..dus het leek me duidelijk om dit zo te posten.

Waarom zou ik in problemen komen met mijn intonatie?
Als ik nu bvb een 068 set erop leg en in A stem kan dit op zich toch geen probleem zijn? of ben ik zo verkeerd?

Geoffrey
1 juni 2008, 22:54
Baritonsnaren bestaan zeker. Ze zijn gewoon wat langer, omdat een standaart setje het net niet red (op mijn Gretsch jet baritone in elk geval niet...)

Maar je kan inderdaad gewoon dikkere snaren proberen natuurlijk.

In gewone sets gaan ze tot 052, 056
Ik vond de 068, 070,... bij bariton snaren

Gearjunkie
1 juni 2008, 23:16
Maar heb je al eens met een setje 0.13 gespeeld???
Bedenk dat heeeeele dikke snaren nu niet echt lekker gaan spelen!
Een Bariton is normaliter in B gestemd, dus daardoor kan je met dikke snaren (die dus goed klinken) uit de voeten.

barno
1 juni 2008, 23:19
http://www.thomann.de/nl/daddario_xl156.htm
Hier verwijzen ze toch naar Baritone op de verpakking..dus het leek me duidelijk om dit zo te posten.

Waarom zou ik in problemen komen met mijn intonatie?
Als ik nu bvb een 068 set erop leg en in A stem kan dit op zich toch geen probleem zijn? of ben ik zo verkeerd?

okee, baritonsnaren bestaan, maar ik bedoel dat een baritonklank weinig te maken heeft met de snaren.
Wel met de mensuurlengte.

Ja je bent toch verkeerd. Stemmen naar Eb of D kan nogwel, als je lager gaat stemmen, komt je ongefrette noot (losse snaar) niet meer overeen met twaalfde fret.

acoustisch speel ik vaak gestemd in D, met een setje vanaf 0.14. zoiets kan je ook doen.

r33n
1 juni 2008, 23:20
bedenk ook dat je die snaren niet zomaar in je nut gaat krijgen

akkebaas
1 juni 2008, 23:27
Ik ken toch iemand met een jazzmaster die omgebouwd is tot baritongitaar, dus 't is wel te doen, maar ik veronderstel dat je inderdaad nogal radicale dingen moet doen om alles mooi afgesteld te krijgen.

Geoffrey
2 juni 2008, 00:17
Maar heb je al eens met een setje 0.13 gespeeld???
Bedenk dat heeeeele dikke snaren nu niet echt lekker gaan spelen!
Een Bariton is normaliter in B gestemd, dus daardoor kan je met dikke snaren (die dus goed klinken) uit de voeten.

Ik heb jaren geleden nog met een 060 setje gespeeld.. en dit viel wel nog mee uiteindelijk. Het was wel wennen..
Ik weet wel niet meer hoe deze toen gestemd stond.

Geoffrey
2 juni 2008, 00:24
stel:
ik neem nu deze.. 010", 013", 017", 036", 052", 060"
Hoe stem ik mijn gitaar dan best?

(Ik ben niet zo thuis in verschillende stemmingen.. ik speel nog steeds in mn ouwe trouwe c# met een setje 052)

barno
2 juni 2008, 01:43
Ik ken toch iemand met een jazzmaster die omgebouwd is tot baritongitaar, dus 't is wel te doen, maar ik veronderstel dat je inderdaad nogal radicale dingen moet doen om alles mooi afgesteld te krijgen.

ik zeg het nog één keer :)
bariton gitaren hebben een langere hals

akkebaas
2 juni 2008, 02:17
ja, weet ik wel, en wat mij betreft als je een toffe bariton wil koop je zo'n danelectro, maar het kan dus blijkbaar wel op een gewone gitaarhals ook.

heinz3110
2 juni 2008, 09:25
Een tijd geleden dacht ik: kom, laat ik een 013 setje erop gooien om te kijken of mijn zelfbouw dat leuk vind om als bariton te fungeren.Aangezien het gebruikte 013 setje dezelfde oplopende diktes had als mijn normale 010 setje, bedacht ik dat ik logischerwijs in baritonstemming kon stemmen.

Ik was alleen wel zo wijs om niet op voorhand mijn topnut te gaan bijvijlen, want ik vond dat het als poep zou klinken, ik dan gewoon weer een doordeweeks 010 setje erop kon gooien.

Ik kan je dit vertellen: ik vond het niks. Te fluppy. Met de intonatie viel het wel aardig mee, maar het klonk niet. En dan denk ik toch dat die langere scale ook erg meespeelt.

Dark_Tranquillity
2 juni 2008, 09:36
Mijn Rhoads staat in B, niets mis met de intonatie, nog de snaarspanning (0.11 setje Elixers). Klinkt gewoon strak met EMG's.

pupanus1
2 juni 2008, 09:56
Mijn horizon staat in C en heeft ook geen intonatie problemen eigenlijk klinkt gewoon strak ook

pimmedoris
2 juni 2008, 10:06
Mijn Epi SG staat in C en dat is zelfs een 24 3/4 inch scale. Ik heb een 7-snaar setje gepakt en de hoge .010 eraf gelaten. De dunste snaar is nu .013.
Klinkt prima vind ik. Niks fluppy...

GeofJackon
2 juni 2008, 16:09
Mijn Rhoads staat in B, niets mis met de intonatie, nog de snaarspanning (0.11 setje Elixers). Klinkt gewoon strak met EMG's.
gewone B? geen drop B?

Geoffrey
2 juni 2008, 18:47
Mijn Rhoads staat in B, niets mis met de intonatie, nog de snaarspanning (0.11 setje Elixers). Klinkt gewoon strak met EMG's.

de 011 is je onderste snaar..maar wat is dan je bovenste snaar?
je hebt 011 met 048, 050, 052, 054..

Geoffrey
3 juni 2008, 22:12
Dark_Tranquillity..?

pol
20 juni 2008, 11:57
bij lager stemmen en dikkere snaren moet je gewoon even opnieuw intoneren.

wel kan het zijn dat je bij bepaalde bruggen in de problemen komt en het zadeltje van de lage B of A niet ver genoeg achteruit krijgt, bij floyds of andere trems is dat nooit een probleem, die hebben heel veel ruimte om bij te regelen, bij een tune-o-matic kun dit wel hebben, dat het zadeltje van je snaar volledig achter tegen staat, en de snaar op de 12 fret nog te hoog klinkt.

is meestal wel op te lossen door er een andere brug op te zetten die iets meer ruimte geeft, gibson nashville bruggen zijn bv iets breder.

ben vanhoof
20 juni 2008, 12:10
Mits aanpaswerk van de brug moeten dikke snaren idd wel gaan. Zie maar naar zakk wylde, die heeft een signature setje dat van .11 tot .70 gaat. En dat op een 24.75 scale les paul. Als je'm dan in E of Em stemt gaat het wel heeel erg stroef spelen.

pimmedoris
20 juni 2008, 12:28
Ik heb nu mijn SG met een .010 zevensnaar setje van Ernie Ball uitgerust en dan de hoge e weggelaten. Dat is dus ook een setje .013 geworden en hij staat in C gestemd. Klinkt prima vind ik! Ik heb ook geen problemen met intonatie ondervonden.

pol
20 juni 2008, 12:57
Mits aanpaswerk van de brug moeten dikke snaren idd wel gaan. Zie maar naar zakk wylde, die heeft een signature setje dat van .11 tot .70 gaat. En dat op een 24.75 scale les paul. Als je'm dan in E of Em stemt gaat het wel heeel erg stroef spelen.

die zack wylde set is wel zeer onbalanceerd, ik zou bij die set de 0.11 weglaten, en een 0.26 of iets in de buurt bijvoegen voor de D snaar, dan heb je een mooi gebalanceerd setje voor in B of A

Geoffrey
20 juni 2008, 17:32
die zack wylde set is wel zeer onbalanceerd, ik zou bij die set de 0.11 weglaten, en een 0.26 of iets in de buurt bijvoegen voor de D snaar, dan heb je een mooi gebalanceerd setje voor in B of A

Ik zou mn gitaar idd graag in A of B stemmen..
En veel ervaring met stemmen, intonatie,.. heb ik dus niet, ik laat dit altijd doen :satisfie:
En zoals ik al zei: de ouwe trouwe C# met een setje 0.52 :satisfie:

Wat bedoel je ermee dat die Zack Wylde set ongebalanceerd is?

pol
20 juni 2008, 17:41
qua snaarspanning, dit zijn de diktes, logischer zou zijn die 011 weg te laten en een 0.26 toe te voegen voor de D dus

011-14-18-036w-052w-070w

logischer zou zijn die 011 weg te laten en een 0.26 toe te voegen voor de D dus :

14-18-026w-036w-052w-070w

anders hangen die dunne snaren toch veel te los tegenover die dikkere

Geoffrey
20 juni 2008, 17:56
qua snaarspanning, dit zijn de diktes, logischer zou zijn die 011 weg te laten en een 0.26 toe te voegen voor de D dus

011-14-18-036w-052w-070w

logischer zou zijn die 011 weg te laten en een 0.26 toe te voegen voor de D dus :

14-18-026w-036w-052w-070w

anders hangen die dunne snaren toch veel te los tegenover die dikkere

Bedankt!!!!

Dit is een zeer nuttige post voor mij.. (aan al de rest ook bedankt natuurlijk!!)
Nu snap ik wat je bedoelt met de 011 weglaten en een 026 toevoegen :satisfie:
Nog tips qua mogelijkheden zijn altijd welkom..

Soulpower
27 juni 2008, 23:01
Interessant dit, hier was ik dus net naar op zoek.

Ik dacht namelijk hetzelfde, ik heb een baritone snarenset liggen van Ernie Ball Slinky.

Leuk setje trouwens,

13 -18-30-44-56-72

Dit setje was ik van plan op het op mijn Ibanez SZ1220 Prestige te zetten.. Ik wil de stemming drop A behalen, of drop B, nu ben ik bang, dat ik teveel aanpassingen moet doen om dit setje lekker te kunnen laten draaien op de ibanez... stel als ik ooit terug wil naar een hogere stemming.. dan moet ik de kam etc weer vervangen..

Mijn vraag was, moet ik idd veel dingen aanpassen, bijvijlen etc? of kan ik het gewoon eropgooien en proberen zonder moeite? raden jullie het aan? is het verstandig? ik wou meningen horen, ik twijfel, tis wel zonde want tis niet echt goedkoop geweest deze gitaar.. kan ik toch beter sparen voor een baritone?

Geoffrey
28 juni 2008, 08:42
Weet je.. probeer het gewoon en laat mij dan weten wat je hebt moeten aanpassen.
Dan weet ik alvast of ik er moet aan beginnen of niet :satisfie:

Zodra ik mn Dean ML heb ga ik proberen.. ik koop verschillende snarensets en ik kijk welk setje er op past zonder aanpassingen te moeten doen.
(of al te grote aanpassingen)

M Kactus
28 juni 2008, 09:57
Interessant dit, hier was ik dus net naar op zoek.

Ik dacht namelijk hetzelfde, ik heb een baritone snarenset liggen van Ernie Ball Slinky.

Leuk setje trouwens,

13 -18-30-44-56-72

Dit setje was ik van plan op het op mijn Ibanez SZ1220 Prestige te zetten.. Ik wil de stemming drop A behalen, of drop B, nu ben ik bang, dat ik teveel aanpassingen moet doen om dit setje lekker te kunnen laten draaien op de ibanez... stel als ik ooit terug wil naar een hogere stemming.. dan moet ik de kam etc weer vervangen..

Mijn vraag was, moet ik idd veel dingen aanpassen, bijvijlen etc? of kan ik het gewoon eropgooien en proberen zonder moeite? raden jullie het aan? is het verstandig? ik wou meningen horen, ik twijfel, tis wel zonde want tis niet echt goedkoop geweest deze gitaar.. kan ik toch beter sparen voor een baritone?

Op die SZ moet het normaal wel te doen zijn (ondanks de korte hals), zolang de snaar goed in de nut past. Dat kan je proberen voor je wat anders verandert. De hals gaat het normaal gezien wel trekken en de intonatie krijg je wel geregeld. Maar als ik jou was, zou ik deze SZ houden voor (drop)D en er een bariton bijkopen...

Soulpower
28 juni 2008, 22:47
hmmm.. ja... momenteel speel ik drop c.. dat gaat lekker.. ja.. ik gas nu wel enorm voor een baritone.. er is een sz baritone.. van mike mushok ofzo van staind :D lekkere gitaar.. de SZ is ook erg lekker.. mn 2e keus zal een SG zijn.. maar een SG in baritone.. hmmm

Ik ga t wel eventjes proberen.. desnoods drop b met wat dunnere snaren.. misschien dat deze set wat te dik is... want die E snaar is wel erg dik..

tnxx