PDA

View Full Version : funky effect voor vox vr30r en squier strat



styrons
1 juni 2008, 22:26
zoek een goede funky effectbak, voor strat om Frusciante sound te krijgen, wat is goed..?

Steven Otto
1 juni 2008, 22:29
Gewoon, wat jij vindt wat funky klinkt.
Funky!
Funky!

styrons
1 juni 2008, 22:40
maar ben er helemaal niet in thuis, vandaar de vraag

M.COM
1 juni 2008, 22:48
Typ eens effecten funk in op Google ofzo, dan krijg je al een goed beeld.

Compressor, wah, etc. Electro-Harmonix heeft ook veel vette effecten zoals de Q-tron e.d.

EuroCinema
2 juni 2008, 09:46
Ik heb jaren in een funkband gezeten en na veel pedaaltjes kopen en inruilen kwam ik erachter dat de echt vette funksounds (Jimmy Nolen, Country Kellum, Catfish Collins, Leo Nocentelli) gewoon een gitaar in een versterker met een heel klein beetje buizenoverdrive zijn. Ik heb het dan over dat funky slaggeluid he, niet over Hendrix-achtige solo's. De sound zit vooral in krachtig maar beheerst en ritmisch strak aanslaan met de rechterhand en alles lekker kort dempen met de linker.

Een compressor kan wel helpen om het droge "chucking" (gedempte snaren aanslaan)-geluid eruit te laten springen, maar een goeie versterker kan dat ook. Laat 70's, begin 80's funksounds zijn vaak extreem clean met veel compressie, denk aan Roger Troutman (Zapp), Nile Rogers (Chic) en Prince zijn eerste vier platen.

Verder hoorde je begin jaren 70 veel wah pedalen (crybaby of vox) - denk aan Shaft van Isaac Hayes, the Payback van James Brown, Just Kissed my baby van de Meters) later gevolgd door phasers (mxr phase 90 bijvoorbeeld) - de eerste twee Bootsy Collins LP's en Let's take it to the stage van Funkadelix staan er vol mee. Plus inderdaad andere envelope-achtige effecten.

Maar Frusciante klinkt als-ie slag speelt toch eigenlijk vaak gewoon als een een goeie gitarist met een goeie gitaar en een goeie versterker in een goeie studio met een goeie engineer en dat zit allemaal niet in een kastje :)

Ik zou (zonder je gehoord te hebben!) eerder aanraden een boek van Ronald Muldrow (http://www.guitarplace.com/funkgu015.html) door te werken dan investeren in apparatuur.

the sure thing
2 juni 2008, 09:54
+1. Ik ben al jaren mij in het verdiepen in de Funk. Het is een gevoel wat je dient te leggen in je spel. Van alle pedaaltjes heb ik het meeste "baat" gehad met een goede WAH. De VOX is een prima WAH voor cleane funk dingen. En een strat klinkt toch over het algemeen wat funkier dan een humbuckergitaar.

Eurocinema: Cool book overigens! Zit er een ook DVD of CD-ROM bij?

EuroCinema
2 juni 2008, 11:37
Weet ik niet... ik heb jaren geleden een boek van hem gehad zonder cd, maar dat zag er anders uit. Ik weet niet of dit hetzelfde boek is met een ander omslag of iets heel nieuws.

Dit (http://www.amazon.com/Funkmasters-Great-James-Rhythm-Sections/dp/1576234436) is trouwens ook een aanrader, heel gedetailleerde studie van James Brown's ritmesecties. Je moet die slagpartijen zien als onderdeel van 1 grote ritmische machine, en hier lees je hoe Brown en zijn bandleiders die machine in elkaar zetten.

styrons
2 juni 2008, 13:43
tnx, dit is informatie waar ik iets aan kan hebben. Gegdegen antwoorden..
Ik zoek de info.uit.
Tips zijn altijd welkom...!!

M.COM
2 juni 2008, 20:24
Maar Frusciante klinkt als-ie slag speelt toch eigenlijk vaak gewoon als een een goeie gitarist met een goeie gitaar en een goeie versterker in een goeie studio met een goeie engineer en dat zit allemaal niet in een kastje :)


Zijn techniek probeer ik al jaren onder de knie te krijgen maar het lukt me nog steeds maar half. He makes it look so easy, but hell it ain't!

Dat is misschien eigenlijk idd wel de beste tip. Een goeie versterker, single coils (ik heb speciaal een Knockout gekocht om de switch te maken van humbuckers naar single coils, het maakt echt verschil. Humbucker-funk gaat wel, maar klinkt niet echt :) ) en een goeie techniek zullen idd al veel verschil maken.

Maar een wah maakt het soms allemaal net dat tikje funkier (mijn mening ;) ).

paulusdeBKB
2 juni 2008, 20:53
Precies! Funkeffecten associeer ook ik met Wah's, Envelope filters en compressors, maar de echte funk-vibe zit hem in je vingers.

Check Bootsy Collins in dit filmpje... The One, baby! Yeah! :jam:

http://uk.youtube.com/watch?v=IHE6hZU72A4&NR=1

styrons
2 juni 2008, 21:41
I know, hoop het echte gevoel te krijgen, maar timmer flink aan de weg door uren per dag te spelen, en samen met vrienden te spelen en elkaar tips te geven.. tnx..