PDA

View Full Version : Elektrische gitaar stemmen



Mania-92
1 juni 2008, 22:06
Sinds een week heb ik een electrische gitaar. Werkt prima en geen klachten over, alleen vandaag heeft er iemand aan de stemmechanieken gezeten, hij klinkt nu als een jankende otter.

Nou ik dacht ik pak even het stemapparaatje (belfast digital proccesing tuner) wat ik erbij gekregen heb, nou wat een SCHEIT ding, volgens de handleiding (Een handleiding waar ze volgens mij een stagair op losgelaten hebben) moet er een groen lampje gaan branden als de snaar goed is.

Ik dus de 5de en de 6de snaar (de 2 laagste, dikste snaren dus) aangedraaid tot het lampje fijn groen was, maar om m'n ergernis compleet te maken staat er 6E als ik de 5de snaar aansla en 3G als ik de 6de snaar aansla, het lampje is wel groen. Nou vraag ik me toch echt af waarom dat daar staat? Is mijn 6de snaar nou wel goed gestemd of is hij gestemt als een 3G (als dat überhaupt kan)..
Wie kan mij enige wijsheid verschaffen.. :satisfie:

Madcow
1 juni 2008, 22:10
als er iemand aan heeft gedraait kan die E gemakkelijk in de buurt van een D komen, dus hou je gewoon aan deze stemmin. (van dik naar dun)
E
A
D
G
B
E

Mania-92
1 juni 2008, 22:19
als er iemand aan heeft gedraait kan die E gemakkelijk in de buurt van een D komen, dus hou je gewoon aan deze stemmin. (van dik naar dun)
E
A
D
G
B
E
Dat snap ik wel maar als ik hem dan weer goed probeer te draaien met dat stemapparaatje en de 6de snaar aansla zou er een groen lampje moeten gaan branden als die snaar goed "staat". Nou gaat dat groene lampje wel branden maar staat er 3G in het schermpje terwijl ik de 6de snaar aansla wat een E zou moeten zijn (6E dus..) Nou vraag ik mij af waarom er 3G staat en niet 6E terwijl toch het groene lampje brand en is hij nu wel of niet goed gestemd.

UutGrunn
1 juni 2008, 22:28
lijkt me dat je hem dan moet verdraaien tot er wel 6E staat, en anders stem je toch alleen de eerste op E (Ik bedoel dus die dikke)en doe je de rest op gehoor...

Mania-92
1 juni 2008, 23:11
lijkt me dat je hem dan moet verdraaien tot er wel 6E staat, en anders stem je toch alleen de eerste op E (Ik bedoel dus die dikke)en doe je de rest op gehoor...
Als ik dat doe slaat de meter uit naar rechts of links en brandt er een rood ipv groen lampje..

GravyTrain
1 juni 2008, 23:34
Als je de dikke E snaar aanslaat (6E) en je stemapparaat geeft aan 3G dan moet je de snaar een heel stuk losser draaien, als die dan op een gegeven moment zo los is dat ie 6E aangeeft gaat ie ook vanzelf weer groen branden maar in de tussen tijd kom je dan ook nog 4D en 5A tegen.
Je E snaar staat dus in G gestemt als je stemapparaat 3G aangeeft terwijl je de E snaar aanslaat.

frankiiee
2 juni 2008, 00:15
inderdaad, door dat ze zoveel aan de stemmechanieken gedraaid hebben, staat je snaar waarschijnlijk in een andere noot gestemd als je hem nu stemt, als je ze dus weer in E wil zetten en je stembakje zegt dat hij bv in D staat dan moet je je snaar een hele noot hoger stemmen en dus behoorlijk wat aan je mechaniek draaien tot je stemmachientje er een E in herkent.

FreeGee
2 juni 2008, 11:57
Kan je jouw stemapparaat niet zo instellen dat hij per snaar werkt, dus dat je zelf kiest of je snaar 1, 2, .. 6 aan het stemmen bent?
Dat is minder verwarrend dan het automatisch herkennen wat het apparaat nu doet.
Als er dan ook nog een indicatie 'te laag', 'goed', 'te hoog' op zit is makkelijk om weer de juiste toonhoogte terug te vinden.

richwoodplayer
2 juni 2008, 14:02
je moet ook je gitaar in kunnen pluggen op het stemapparaatje, wel zorgen dat je volume knop aan staat.
dan moet hij normaal stemmen.
mijn apparaatje werkt ook niet op de elektrische als ik hem niet ingeplugd heb.

Zamalan
2 juni 2008, 14:06
Als ik dat doe slaat de meter uit naar rechts of links en brandt er een rood ipv groen lampje..

Medunkt heb je een "chromatische" tuner. Dat ding weet niet welke snaar je precies aan slaat dus. Dat wil zeggen dat wanneer je een noot speelt, dat het apparaat zelf herkent welke noot er het dichtst bij zit. Het lampje dat op groen staat wil zeggen dat je op "een" noot zit en niet tussen 2 noten in. Als het groen is en G3 dan wil dat zeggen dat de noot die nu uit je gitaar komt een perfecte G3 is. Het zal dat ding worst wezen of dat de G-snaar of de E-snaar is.

Het beste is om eerst de snaar helemaal los te draaien en dan op te draaien tot aan de gewenste toon. Als je je E-snaar eerst los draait en daarna begint op de draaien dan zal het apparaatje dan bijvoorbeeld de volgende dingen tonen: rood, groen C, rood, groen C#, rood, groen D, rood, groen D#, rood, groen E (hier stoppen), rood, groen F, etc... (het metertje zal helemaal naar rechts uitwijken en dan ineens weer links schieten tussen 2 noten in)

Mania-92
2 juni 2008, 20:10
Iedereen bedankt het is gelukt.. :hippie:

walberg
9 september 2009, 11:53
Kan je jouw stemapparaat niet zo instellen dat hij per snaar werkt, dus dat je zelf kiest of je snaar 1, 2, .. 6 aan het stemmen bent?
Dat is minder verwarrend dan het automatisch herkennen wat het apparaat nu doet.
Als er dan ook nog een indicatie 'te laag', 'goed', 'te hoog' op zit is makkelijk om weer de juiste toonhoogte terug te vinden.

Ja zo'n type stemapparaat zoek ik ook. Ideaal bij zelfbouw.

lindstrom
9 september 2009, 12:27
Je kunt ook gewoon even naar een beetje goede gitaarzaak gaan en je probleem voorleggen,.. in de meeste gevallen leggen ze het je haarfijn uit en laten ze zien hoe het moet.. meestal het makkelijkste in dit soort gevallen..

succes!

aaronstonebeat
9 september 2009, 13:19
Of probeer eens een site als deze: http://www.guitarforbeginners.com/onlinetuner.html.

Je klikt op een snaar en je hoort hoe die zou moeten klinken. Dat lijkt me voor jou op dit moment duidelijker dan rood of groen brandende lampjes met cijfers en letters erbij omdat waarschijnlijk nog niet in je hoofd zit hoe de snaren tov elkaar moeten klinken.

Dennis4all
9 september 2009, 14:27
Ja zo'n type stemapparaat zoek ik ook. Ideaal bij zelfbouw.

Ik heb bij de kijkshop een stemapparaat gekocht van london city.
Die kan elke snaar afzonderlijk stemmen.

Rhovanion
9 september 2009, 16:08
Je kan ook even naar de toon in een telefoon luisteren als je de hoorn afneemt en je hebt gratis en voor niks een A bémol. :) Denk deze een half toontje hoger en dan 1 octaaf lager en je hebt je 5de snaar al! :p

JiJeWoW
9 september 2009, 20:19
Ja zo'n type stemapparaat zoek ik ook. Ideaal bij zelfbouw.

Ik heb er zoeen ooit bij mijn squier starterspakketje gekregen, werk idd ideaal. Squier digital quartz tuner 5006. Als je de D van de bass pakt kun je hem ook simpel drop d en :lp: