PDA

View Full Version : versterker aanraden



bloodgulge2
1 juni 2008, 18:53
Hey mensen, ik ben op zoek naar een nieuwe versterker...
mijn oude is een spider 2 30 wattje, leuk voor op te oefenen en te beginnen, maar het ding is digitaal en ik ben erachter gekomen dat ik daar niet van hou xD

ik ben van plan om mijn sound voor het grootste deel uit mijn pedalen te halen, dus de versterker moet al goed kunnen samenwerken met pedalen. (ik gebruik oa ocd als distortion). Mijn muziekstijlen zijn alles tot en met hard rock (met 80's metal misschien ook)
dus, van clean met een randje tot het 80's scheurwerk

mijn gitaar is een ibanez, met single coil pickups, maar met humbucker bij de bridge (kan ook in sinlgecoil mode door volumeknop uit te trekken)

Het mag geen 'oefenversterker' zijn... Ik wil ermee in een band spelen en dat hij boven de drum enzo uitkomt. Over het aantal watts bij een buizenversterker ben ik ook niet wijs...

digitale versterkers zijn dus al geen optie zie hierboven...

Zou ik nu het best tubescreamer gaan of transistor?
dit hangt nu ook af van mijn persoonlijke voorkeur, maar afgaande op de bovenstaande gegevens zijn er misschien toch aanraders, of alleszins een richting waar ik in moet zoeken?

bedankt

marter544
1 juni 2008, 19:33
Lijkt me iig een buizenversterker, miss een Peavey Windsor, of een Hughes and Kettner statesman?

bloodgulge2
1 juni 2008, 19:46
en hoeveel watt zou ik nemen bij een buizenversterker?

humbucker
1 juni 2008, 19:49
30 watt is al meer dan zat!

Kaïn
1 juni 2008, 19:49
Hangt natuurlijk er vanaf wat je precies wilt, maar ik zou zeggen 50 watt minimaal. Geeft je genoeg ruimte om ook hard een clean geluid te hebben.

bloodgulge2
1 juni 2008, 20:03
ah, die tubes klinken harder met minder watt? dan ga ik een 50 watt nemen, hij moet live- band situaties aankunnen, als dat voldoende is ben ik tevreden.

ook net gehoord van 'effectsloop'. Hebben alle degelijke versterkers dit of moet ik echt ervoor gaan uitkijken?

Nino1110
1 juni 2008, 20:05
Blackheart mischien?

Head en cab apart. Zijn allebij 5 watt buizen..

bloodgulge2
1 juni 2008, 20:08
mja ik ga binnenkort eens kijken in de muziekwinkels.
ik wil hen alleen mij niet alles laten uitleggen omdat ze me de vorige keer die amp hadden aangesmeerd. Maar ja toen wist ik ook nog niet waar ik naar toe wou.

marter544
1 juni 2008, 20:10
Blackheart mischien?

Head en cab apart. Zijn allebij 5 watt buizen..

Eeeuhm ja, het moest boven de drum uit komen, dat zie ik nog niet gebeuren. Ik weet dat het de laatste tijd in is om op kleine ampjes te spelen, en dat het minder slepen enzo is, maar ik vind het zelf lekker om wanneer je met een rockband speelt, gewoon lekker 100 (of 50, maar liever 100) watt buizen achter me te hebben, en daar zou ik dan zelf ook voor gaan.

Nino1110
1 juni 2008, 20:11
Maak gewoon een selecties op jouw gevoel, wat jou meteen aanspreekt.
Ik zou trouwens wel een head en cab los nemen, is makkelijker, lichter en toffer!

Bekijk anders thomann.de, je kan daar goed sorteren op prijs, merk enzo.
Als je dan eenmaal een selectie hebt kijk je bij jou muziekwinkel of het daar ook is..

Nino1110
1 juni 2008, 20:12
Eeeuhm ja, het moest boven de drum uit komen, dat zie ik nog niet gebeuren. Ik weet dat het de laatste tijd in is om op kleine ampjes te spelen, en dat het minder slepen enzo is, maar ik vind het zelf lekker om wanneer je met een rockband speelt, gewoon lekker 100 (of 50, maar liever 100) watt buizen achter me te hebben, en daar zou ik dan zelf ook voor gaan.

Je kan altijd als head de 15 watt nemen en als cabinet de 4 x 12".

bloodgulge2
1 juni 2008, 20:34
en... dat werkt?

trouwens, hoe zie ik welke amps buizen amps zijn, het staat er niet altijd bij...
is dit volgens merk?

Mitch
1 juni 2008, 20:37
Budget? Met open vragen als dit krijg je allerlei merken geroepen waar je misschien niks aan hebt.

bloodgulge2
1 juni 2008, 20:41
goh 500-800 eur?

trouwens, een combo lijkt mij handiger, en minder sleuren is meer dan welkom, op dat vlak maakt het me niet uit hoeveel watt, zolang als ik maar uit mijn slaapkamer kan komen met een band zonder dat ik tekort kom aan volume...
als ik dit zo hoor is 50 watt er al over?

dit heb ik al gevonden, binnen budget en alles wat ik nodig heb blijkbaar, aangezien 50 watt genoeg is. Das al een die ik ga testen...
edit* gezien in filmpjes online... Zijn oversturing is wat te krakelig... mooi voor metal enzo maar bij nader inzien niks voor mij

is er trouwens iets mis met de marshall MG50DFX?

caliban
2 juni 2008, 00:39
goh 500-800 eur?

trouwens, een combo lijkt mij handiger, en minder sleuren is meer dan welkom, op dat vlak maakt het me niet uit hoeveel watt, zolang als ik maar uit mijn slaapkamer kan komen met een band zonder dat ik tekort kom aan volume...
als ik dit zo hoor is 50 watt er al over?

dit heb ik al gevonden, binnen budget en alles wat ik nodig heb blijkbaar, aangezien 50 watt genoeg is. Das al een die ik ga testen...
edit* gezien in filmpjes online... Zijn oversturing is wat te krakelig... mooi voor metal enzo maar bij nader inzien niks voor mij

is er trouwens iets mis met de marshall MG50DFX?
Voor dat budget kan je al een redelijk tubeamp kopen. En naar mijn mening is er veel mis met een marshall MG50DFX. Gewone trasistoramps, maar heel erg overpriced.

bloodgulge2
6 juni 2008, 14:39
oh ik dacht dat ze tube waren :)
zoeken op fulltube dan?

LP_CL
6 juni 2008, 14:53
Marshall JCM 800
/thread

marter544
6 juni 2008, 15:17
en... dat werkt?

trouwens, hoe zie ik welke amps buizen amps zijn, het staat er niet altijd bij...
is dit volgens merk?

Zo te lezen heb je er nog niet zoveel verstand van, ik zou me eens goed inlezen voor je een nieuwe amp koopt. Bij de meeste buizenamps kun je het wel zien aan feit dat er naast de aan-uit schakelaar een standbyknop zit.

LP_CL
6 juni 2008, 15:32
Zo te lezen heb je er nog niet zoveel verstand van, ik zou me eens goed inlezen voor je een nieuwe amp koopt. Bij de meeste buizenamps kun je het wel zien aan feit dat er naast de aan-uit schakelaar een standbyknop zit.
Daar zou ik niet vanop uit gaan. Als er niet bijstaat in de specificaties welke preamp en powerampbuizen erin zitten (vb: 12AX7, ECC83, EL83, 6L6,...), is het meestal ook wel geen tube amp.

pol
6 juni 2008, 15:35
het is niet alleen het wattage wat belangrijk is om boven een drum uit te komen, maar ook welke en hoeveel speakers je hebt.

zo gaat een V30 3db luider dan een greenback op hetzelfde vermogen, dus 50 watt op een V30 cab gaat net zo luid klinken als 100 watt op een greenback cab.


50 watt is er zeker niet over, 100 ook niet, die dingen hebben een volumeknop die je prima stiller kan zetten.

Ik vind een combo zeker niet handiger, ze wegen over het algemeen ook meer dan een head of 2 x 12 cab apart, dus qua gesleur komt dat zeker niet beter uit.

als head een 15 watter nemen is gewoon idioot, is zeker niet luid genoeg voor een drummer die ietwat doorslaat.

jbjoost
6 juni 2008, 15:49
Hangt natuurlijk er vanaf wat je precies wilt, maar ik zou zeggen 50 watt minimaal. Geeft je genoeg ruimte om ook hard een clean geluid te hebben.
minimaal 50 watt :stop:

Ik heb een 30 watt met buizen, mag hem van de geluidsman meestal maar op een kwart tot helft open draaien!.

30 watt is zeker genoeg!

** lees net dta het over top+ cab gaat. tja dan 50 watt idd minimaal denk ik

marter544
6 juni 2008, 15:53
Daar zou ik niet vanop uit gaan. Als er niet bijstaat in de specificaties welke preamp en powerampbuizen erin zitten (vb: 12AX7, ECC83, EL83, 6L6,...), is het meestal ook wel geen tube amp.

Daarom staat er ook de meeste amps. Maar idd, als je met een band nog een keer wat stevige rock wil spelen, kom je met 15 watt niet ver. Ik zou zeker kijken naar toch wel min. 50 als het even kan. Het is niet altijd nodig, maar ik weet zeker dat ik in mijn band met 15 watt niet te horen zou zijn.

pol
6 juni 2008, 15:54
ja, maar je koopt toch een versterker omdat die goed klinkt.

als dat nu toevallig een 100 watter is, maakt toch niet uit...

die 30 watter zal wel een vox zijn vermoed ik, die dingen hebben nu ook een heel snijdend geluid, logisch dat je dan weinig vermogen nodig hebt om het goed te laten klinken, maar neem nu een zware metalsound, gitaar gestemd in B, 4 x 12 cab eronder, no way dat je dan op hoog volume een strak geluid met volle bassen krijgen op een 30 watter.

bloodgulge2
7 juni 2008, 13:01
ben erachter gekomen dat ik van het vox geluid hou.... dat waren wel clipjes van hun duurdere amps...
is er niets goedkopers dan 900-1000 eur om dit geluid te verkrijgen?
zou ik een 15w pathfinder op nog een extra box kunnen aansluiten voor mijn wattage te krijgen? ik dacht dat er een uitgang op zat die de vox zelf niet dempt. ** net gelezen dat hij toch dempt -.- Het hoeft natuurlijk niet zo goedkoop te zijn maar er zijn weinig opties tussen deze en die van 1000 eur :s (ze hebben er wel tussen maar dan zit ik weer bij de modelling en digitale toestanden waar ik vanaf wil...) Hij moet ook goed kunnen reageren op analoge effecten. Iemand ervaring mee?

minimaal 50 watt

Ik heb een 30 watt met buizen, mag hem van de geluidsman meestal maar op een kwart tot helft open draaien!.

30 watt is zeker genoeg!

** lees net dta het over top+ cab gaat. tja dan 50 watt idd minimaal denk ik

dus 30 watt voor een combo is wel genoeg? btw, welke versterker gebruik jij?

sjaak1990
7 juni 2008, 19:46
Als ik jou was zou ik me eerst gewoon een beetje verdiepen in de versterkers, merken en eigenschappen. Je zegt dat je de vox sound mooi vindt, dan moet je dus in die richting kijken. Als je in je budget niet kan vinden wat je wilt dan kan je altijd nog voor een 2e hands gaan. Het belangrijkste lijkt me gewoon uitproberen en je niks aan laten smeren, bij twijfel gewoon niet kopen en later misschien terug komen.
Hou er verder rekening mee dat het soort cabinet bij een losse top veel uitmaakt voor de klank, waarbij vooral de soort speakers veel uitmaken.
Verder is het slim om gewoon te kijken wat voor soort buizen klank je mooi vindt, misschien vindt je de wat dunnere el84 scheur mooi of ga je juist voor de 6l6 grom, het is maar wat je wilt. En verder moet je natuurlijk kijken naar de aparte kanalen, of je clean het belangrijkst vindt of overdrive, of even belangrijk. Het is gewoon een smaak kwestie.

jbjoost
8 juni 2008, 00:59
dus 30 watt voor een combo is wel genoeg? btw, welke versterker gebruik jij?

Ik gebruik een vox ac30, 2e hands is hij te vinden voor ongeveer 750 denk ik.

Kijk mischien ook voor een hughes and kettner statesman , de sound daarvan ligt wel bij de vox