PDA

View Full Version : FF voor de duidelijkheid



MxPx_Jos
21 februari 2003, 17:00
Ok, hoe zat dat ook alweer met dat spelen op een ongeaard stopcontact, dat was toch gevaarlijk??? Ik speel thuis al een hele tijd op een ongeaard stopcontact, maar als ik oefen met een band dan gaat hij wel op een geaard stopcontact.

Ik heb nu thuis een of ander apparaatje ertussen gezet dat eigenlijk bedoeld is voor blikseminslag. Zou dat kunnen helpen?? Zit er bij sommige versterkers een soort beveiliging in voor zoiets?? Er was laatst iemand en die deed de versterker aan en toen zaten de snaren dus onder stroom, dat was niet zo lekker, maar een andere versterker op hetzelfde contact deed het gewoon...

Het is wel een beetje jammer dat je niet overal de beschikking hebt over een geaard stopcontact...

Rhinus
21 februari 2003, 18:29
Is dat gevaarlijk?
Ow, ik heb dat namelijk ook.

Bastijn
21 februari 2003, 18:53
Naar mijn weten is het niet gevaarlijk hoor, een ongeaard stopcontact. Het is wel afteraden, want met een geaard stopcontact ruist je versterker minder.

BB
21 februari 2003, 19:15
Denk toch niet dat het aan te raden is ... als je ergens foute stroom krijgt dan en je raakt juist je snaren aan vorm je een gesloten circuit en zul je een ferme schok krijgen ... met aarding zal de stroom de weg met minste weerstand kiezen ... aarding dus ...

dumBASS
21 februari 2003, 21:22
Yep! Stonden een keer ergens ongeaard te spelen, en wilde toen wat zeggen in de mic. Kreeg een leuke schok in m'n voortanden! Duidelijk af te raden dus...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: dumBASS op 2003-02-21 21:23 ]</font>

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 21:26
ongeaard spelen maakt niet uit zolang je alleen je bas aanraakt. elk apparaat waar spanning op staat (ook bijvoorbeeld tulpstekkercontactjes op je stereotoren) geven je een schok als je ze aanraakt wanneer je je handen op de snaren van je bas hebt. Tegen een microfoon aankomen is ook een slecht plan wanneer je stopcontact ongeaard is

dumBASS
21 februari 2003, 21:27
I know... :smile:

basbeest
22 februari 2003, 11:45
Zeker als je op van de mega versterkers speelt (bij grotere festivallen) wilde het nog wel eens gebeuren dat een zanger dood neerviel als hij met zijn mond bij de microfoon kwam door een slechte aarding. Bij kleinere vermogens is de schok kleiner maar daardoor niet prettig. Beter geaard dus.

andy
22 februari 2003, 12:43
voorkomen is beter.... dus geaard spelen.

piezo
23 februari 2003, 13:39
Jullie snappen het niet zo helemaal, geloof ik. Gevaarlijke schokken krijg je JUIST VAAK DOOR AARDING van je apparatuur, maar dan verkeerde aarding. Iets meer uitleg:

De z.g. "massa" van je gitaar, zijnde de afscherming en de aardedraad, en de "massa" van de versterker zijn bij een geaarde aansluiting aangesloten op de randaarde van het stopcontact. De massa van een microfoon ook. Tot zover niets aan de hand. Het probleem ontstaat als de apparatuur wordt aangesloten op een VERSCHILLENDE AARDECONTACTEN, dus meestal een ander stopcontact. "Aarde" van een randaardecontact is namelijk helaas niet altijd nul volt. Als er tussen de verschillende randaardecontacten een potentiaalverschil (meestal gelijkstroom) bestaat, loopt er dus een stroom tussen de massa van het ene apparaat en de massa van het andere. Het meest voorkomende probleem is dat microfooninstallatie en gitaarversterker op verschillende contacten zijn aangesloten en je dus een schok krijgt als je gelijktijdig je gitaar en de microfoon aanraakt. De stroom loopt dan ook nog eens langs je hart. Een potentiaalverschil van ca. 40 Volt kan dan al dodelijk zijn.
Oplossing: ZORG DAT ALLE APPARATUUR OP DEZELFDE AARDE IS AANGESLOTEN. Liefst nul volt, want dan heb je de minste brom. Er bestaan aardetesters om na te gaan of aarde wel echt aarde is. Ze kosten veel minder dan een levensverzekeringspremie. Neem in gigcontracten een clausule op waarin je eisen aan de elektrische installatie stelt. En zorg zo nodig voor een eigen aansluitsysteem waarvan alle aarde op hetzelfde punt is aangesloten.

dikkie dik
23 februari 2003, 13:43
das nie helemaal waar. mijn versterker is op mn kamer niet geaard. pak de bass vast bij de snaren en raak de cv maar eens aan, en of je een opdonder krijgt, en een niet te zuinige :sad:

basswasp
23 februari 2003, 13:46
Hmmm... ik speel thuis ook niet geaard...

is Dikkie's tip te gebruiken om te testen of kan ik het beter anders testen ?

MikeDirnt
23 februari 2003, 13:53
doe maar niet dikkie heb gelijk,

ik had het van de week. Ik was op zolder ff wat aan het opnemen en ik draai me arm opzei tijdens het spelen tegen de buis perongeluk, en -tok-, stroom door me heen. het viel wel mee, maar als je over grotere versterkers speelt denk ik dat het nog ff erger is..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MikeDirnt op 2003-02-23 13:54 ]</font>

piezo
23 februari 2003, 14:15
Op 2003-02-23 13:43, schreef dikkie dik:
das nie helemaal waar. mijn versterker is op mn kamer niet geaard. pak de bass vast bij de snaren en raak de cv maar eens aan, en of je een opdonder krijgt, en een niet te zuinige :sad:


Staat ergens in mijn antwoord dan dat je beter ongeaard kunt spelen? Nee, dus.
Ik zeg alleen dat "geaard" spelen niet hetzelfde is als veilig spelen en je dus ook die illusie niet moet hebben.

Ruud
23 februari 2003, 14:41
Hebben we toch eigenlijk een levensgevaarlijke hobby,....:s

jaalst
26 februari 2003, 20:13
Nondenzjuu....oftewel Shit!!!

Ik dacht altijd dat ik speelde alsof de vonken ervan af vlogen...maar het was alleen maar slechte aarding....boehoehoe :sad:

basswasp
26 februari 2003, 20:31
Hahahahaha :grin: :lol:

piezo
1 maart 2003, 11:15
En voor degenen die thuis ongeaard spelen en daardoor schokken bij de verwarming oplopen: Probeer eens de stekker van de versterker andersom in het stopcontact te steken.