PDA

View Full Version : adapter voor Koch Pedaltone



vulvasonic
1 juni 2008, 04:23
Met mijn 40 jaren ben ik opgegroeid in een tijd waarin ouders nog geloofden dat je na het indrukken van het 'verkeerde' knopje op de TV of radio de boel kon laten ontploffen. Die angst hebben ze, zij het in een ietwat mildere vorm, aan mij overgedragen. Mijn absolute gebrek aan kennis op het gebied van de electronica, gekoppeld aan mijn ervaring met overleden pedaaltjes door toedoen van het gebruik van een verkeerde voeding, dwingt mij hier een voor mij zeer belangrijke vraag te stellen, die door de meesten van jullie als volslagen onbenullig zal worden beschouwd.

Ik heb in het verleden met veel plezier muziek geschreven op de pc, waarbij ik mijn gitaar via een Line6 POD liet lopen. Ik vond dat geweldig om te doen. Na enige omwegen heb ik het spul, inclusief de POD, verkocht voor een degelijke podium set-up, waarbij mijn Koch Pedaltone aan de basis staat voor mijn geluid. Ik heb het ding gekocht in de wetenschap dat het ding ook geweldig is voor opnames.

Nu het probleem:
Vrijwel al mijn spullen zitten in een vrachtwagen ergens aan de andere kant van het land. De Pedaltone zit vast in een flightcase die eenvoudigweg te groot is om zo nu en dan mee naar huis te nemen na een optreden. Op het moment zit het ding vastgeschroefd, maar daar is vast wel iets op te verzinnen. De adapter zit echter ook vast en dat is noodzakelijk ook.

Nu wil ik heel graag weten of ik gewoon een universele adapter kan gebruiken voor thuis, zodat ik de Pedaltone gewoon mee kan nemen en thuis kan gebruiken. Bij de specificaties staat slechts dat het gaat om een adapter van 12VAC.
Kun je die dingen makkelijk krijgen en kan ik ze probleemloos gebruiken?


En alvast mijn excuses voor deze domme vraag...

budje
1 juni 2008, 08:19
tsja als totaal niet kenner van het apparaat zou ik zeggen sla het boekje er eens op na, maar fabrikanten verkopen vaak hun eigen spullen het liefst (let maar op, 15 jaar verkoop ervaring) en zullen het dus wel afraden om spullen van andere partijen te gebruiken dus... hopen dat iemand er ervaring mee heeft!

Rinze
1 juni 2008, 10:01
Zolang het een gestabiliseerde voeding betreft (gewoon vragen in de electronicawinkel) kun je er gewoon een universele voeding voor gebruiken, zo'n ding met een schuifje voor het voltage dus.

"Wat is een gestabiliseerde voeding
Uw stopcontact levert 230 Volt spanning. Die spanning is echter niet altijd precies 230 Volt; in werkelijkheid varieert ze een klein beetje. Sommige apparaten zijn voor hun prestaties gevoelig voor deze spanningswisselingen (denk bijvoorbeeld aan computers). Daarom zijn er ook netvoedingen die voorzien zijn van een zogenaamde stabilisatie (gestabiliseerde voeding), die ervoor zorgt dat de uitgangsspanning constant is. Een netvoeding met een dergelijke stabilisatie kost misschien iets meer, maar is eigenlijk altijd beter en veiliger voor uw apparatuur omdat de kans op overbelasting beperkt wordt. Ideaal voor apparatuur zoals Walkman's en Discman's, (digitale) camera's en dergelijke."

http://www.okaphone.nl/product/images/P.SUP.13.JPG

O ja, even kijken of ie genoeg stroom kan leveren voor je Pedaltone, even in de handleiding kijken, staat vast wel bij Koch op de site.

bluegate
1 juni 2008, 10:10
Zolang het een gestabiliseerde voeding betreft (gewoon vragen in de electronicawinkel) kun je er gewoon een universele voeding voor gebruiken, zo'n ding met een schuifje voor het voltage dus.


Deze moet je dus NIET gebruiken, de Pedaltone wil wisselspanning hebben.
Geen gestabiliseerde gelijkspanning.

Gewoon naar de elektronicaboer gaan en een 12V wisselspanning voeding
vragen die 1,5 A kan leveren.
Neem de pedaltone mee voor de aansluiting.

paulusdeBKB
1 juni 2008, 10:24
Wat Bluegate zegt....

Rinze
1 juni 2008, 11:31
Ah, dat wist ik niet van die wisselspanning, heb de handleiding van de Pedaltone niet meer op de computer. Scheelt wel weer, dan hoef je in ieder geval niet naar de polariteit te kijken :satisfie: