PDA

View Full Version : Preamp, hoe aansluiten



Thoom42
1 juni 2008, 02:50
Hallo,

Misschien een idiote vraag, maar ik ben van plan een preamp te kopen. Ik vraag me alleen af hoe ik hem moet gaan aansluiten. Moet je mic kabel in de preamp en dan naar de insert van mijn mengtafel (op 1 spoor)? Misschien een domme vraag, maar ik kan het nergens vinden...

En wat zou een goede, betaalbare preamp zijn voor zowel zang als gitaar?

Roman
1 juni 2008, 09:46
Je hebt al een mengtafel, wat voor 1? Meestal kun je de mic rechtstreeks aansluiten. Waarom wil je dan een pre-amp gaan gebruiken?

bass blom
1 juni 2008, 11:52
hij wil kennelijk beter dan de pre amp van de tafel?

uit de nieuwe preamp komt als het een mooie is een xlr..
met line level signal.

die doe je in een kanaal, dat zet je op line, en klaar.

of rechtsreeks in een input van je recording interface :satisfie:

Thoom42
2 juni 2008, 19:03
Ja klopt, ik wil een betere preamp kopen dan die in mijn mengtafel zitten. Ik heb een Soundcraft EPM8, maar zoek een wat warmere sound. Dus alleen in de mooiere, en dus duurdere preamps zit xlr? En in de wat goedkopere? Jack?

Roman
3 juni 2008, 07:50
sjees, Thoom, je spreekt je zelf wel veel tegen.

uit je eerste post blijkt dat je er niet echt veel kijk op hebt, en dat geeft natuurlijk helemaal niets, en kom je met je vragen hier. Soundcraft maakt leuke tafels en heeft geen slechte pre-amps. toch wil je iets met een losse pre-amp doen. Maar dan wel iets goedkoops. Dan sla je de plank een beetje mis lijkt me. Je hebt, zoals gezegd, geen slechte tafel dus ga dan geen rotzooi er op aan sluiten.

Beetje klok/klepel verhaal ofzo.

Wil je het voor recording gebruiken? Volgens mij moet jij eerst nog gewoon lekker je tafel gebruiken en ervaringen opdoen. Lees je lekker in etc.

De betreffende soundcraft:
http://www.soundcraft.com/images/products/product_sheet/epm.gif

Han S
3 juni 2008, 09:59
Ik heb hem nergens zien beweren dat hij een goedkope pre-amp zoekt, hij zoekt een betaalbare pre-amp en dat is toch een andere nuance.

bert k
3 juni 2008, 10:07
Nou, ik sluit me bij Roman aan. Niets mis met de pre-amps in die Soundcraft. Gewoon lekker direct je tafel in.

Han S
3 juni 2008, 10:11
Ik weet niet hoe goed of slecht die preamps van die tafel zijn, maar ik doel meer op het vermeende 'zichzelf tegenspreken' van Thoom.

Roman
3 juni 2008, 12:00
niet zo zeuren, Hans ;)

Wat is je budget thoom?

Han S
3 juni 2008, 12:24
Zeuren? Hij wil gewoon een betere preamp en weet niet hoe je dat aansluit. Een micpre is gewoon een voorversterker en daar komt een signaal uit wat zo de recorder in kan, ik zou dus de hele mengtafel niet gebruiken, alleen voor monitoring.

Thoom42
3 juni 2008, 17:57
Ik wilde al zeggen. Tegenspreken doe ik mezelf niet. Ik vraag om een goede betaalbare preamp. En daarbij, ik experimenteer al een hele poos in de recordingswereld. Dat soundcraft tafeltje is inderdaad prima hoor, maar ik beb gewoon op zoek naar wat nieuws. Je reactie vind ik niet echt passen Roman..

Mijn budget ligt btw tussen de 150-250 euro.

skanky
3 juni 2008, 18:30
Ik heb ook zo'n Studio Projects VTB-1 preamp. Erg leuk dingetje en klinkt erg goed voor hoeveel ie kost. Zit ook een "toob' in waarmee je wat vervorming/kleur toe kan voegen. Hij is trouwens ook uitstekend als DI te gebruiken. Hij kost iets van 100 a 120 euro dus ruim binnen je budget.

http://www.studioprojectsusa.com/vtb1.html

Ik denk dat deze wel wat toe kan voegen aan je Soundcraft Preamps. Is iig een andere sound, van heel transparant tot redelijk 'gekleurd'

bert k
3 juni 2008, 18:55
Mijn budget ligt btw tussen de 150-250 euro.
Hm... daar heb je niet veel bijzonders voor. Het punt is dat je echt behoorlijke pre-amps in je tafel hebt zitten. Wil je een beter geluid dan moet er echt wel wat geld op tafel, anders hoor je simpelweg geen verschil. Daar komt bij dat als je de pre-amp aansluit op je mengtafel, het ruisniveau toeneemt omdat er meer electronica in de signaalweg zit. Dus idd rechtstreeks op de recorder/PC aansluiten dus.

Wat wil je precies bereiken?

Thoom42
3 juni 2008, 19:09
Dankje Bert, voor je antwoorden. Ik wil eigenlijk gewoon eens wat anders proberen en dacht dat ik dat zou kunnen doen met een preamp. Ook heb ik zitten denken aan een compressor. Voegt dat denk je meer toe dan een preamp? Qua creeren van andere sounds?

Han S
3 juni 2008, 19:21
Dankje Bert, voor je antwoorden. Ik wil eigenlijk gewoon eens wat anders proberen en dacht dat ik dat zou kunnen doen met een preamp. Ook heb ik zitten denken aan een compressor. Voegt dat denk je meer toe dan een preamp? Qua creeren van andere sounds?

De bedoeling van een micpre is het uitsluiten van je mengtafel in het opnametraject, je sluit de microfoon aan op je preamp en de uitgang daarvan plug je rechtstreeks in je recorder. Het kan met de grote mengtafel die ik heb ook rechtstreeks, op de directe uitgang van een kanaal (is micpre out) plug ik een kabeltje en die gaat rechtstreeks in de rec in van de tapemachine en dat dus op het patch panel. Dat kun je goed horen.

Als je digitaal met de PC opneemt heeft het aanschaffen van een hardware compressor weinig zin, een goede kost een bak geld en er zijn plugins die geweldig werken. Gebruik dat geld voor een echt goede microfoon en je hebt het beter besteed.

Het lijkt me in jouw geval zinvol om eens goed in de materie te duiken voordat je met geld gaat smijten, ik vind nog altijd dat je het beste geluid maakt met zo weinig mogelijk zooi en apparatuur is niet zaligmakend, skill zet meer zoden aan de dijk.

Thoom42
3 juni 2008, 19:26
Dankje Han, voor deze nuttige tips. Ik neem idd op met mijn PC dus een compressor heeft dan ook geen zin. Ik ga wel even zoeken naar goede plugins.

bert k
3 juni 2008, 21:15
Het fijne van een hardwarecompressor is dat hij eventuele pieken van een zanger kan opvangen. Ik heb wel opnames weg moeten mikken omdat de zanger in het laatste coupletje in het rood schoot. Maar goed, als je niet te hard uitstuurt gaat het altijd goed.

Probeer anders eens bij iemand zo'n ding te lenen. Dan kan je wat proefopnamen maken, en kijken of het verschil het geld waard is.

Han S
3 juni 2008, 21:45
Ik neem altijd zonder compresie op, er is geen weg terug. Als je digitaal even in het rood vliegt Bert, dan kun je dat toch wel weer repareren? Adobe Audition doet dat prima.

Thoom42
3 juni 2008, 21:50
Ja klopt. Eigenlijk heb je niets meer nodig dan een interface en een mengtafel en goede mics.

bass blom
3 juni 2008, 21:51
jij neemt met tapecompressie op han :D

maar een kraakje repareren?
dat krijg je wel snel als je met digitaal in het rood gaat :chicken:

bert k
3 juni 2008, 22:03
Ik neem altijd zonder compresie op, er is geen weg terug. Als je digitaal even in het rood vliegt Bert, dan kun je dat toch wel weer repareren? Adobe Audition doet dat prima.
Digitale oversturing? Nee, als ik bij de opname te hard uitstuur, dan clipt ie bij 0 db, daar is geen repareren aan. Dat moet ik dan gewoon zachter opnemen. Maar ja, je kent die zangers, bij het laatste couplet...

Han S
3 juni 2008, 22:28
Ik zet alleen de mix weg in AA en bekijk het altijd eerst een tijdje op de meters. Maar een enkele keer schiet een snareklap alsnog in het rood en dar kun je prachtig repareren met de 'repair transient' functie. Je arceert de clip met een stukje er voor en er achter, drukt op de knop en hij berekent het gemiddelde. En je clip is weg en onhoorbaar gerepareerd. Is het een groter gebied dan geeft hij dat aan en wat je dan nog kan doen is dat stukje hard limiten, dat is ook meestal niet of nauwelijks hoorbaar. Ik denk dat alleen AA dat echt goed kan.

bert k
3 juni 2008, 23:46
Hm, die functie gebruik ik nooit. Ga ik toch eens driftig mee oefenen.

Han S
4 juni 2008, 00:09
Dat deed ik als ik jou was, leer je nog wat over digitaal van een analog diehard. :D

MjS
4 juni 2008, 00:22
Ik zag in een tutorial over Cubase destijds iemand het clippende gedeelte van een waveformpje gewoon opnieuw 'tekenen'. Hels karwei natuurlijk, maar zou misschien kunnen werken.

Han S
4 juni 2008, 00:42
Ik zag in een tutorial over Cubase destijds iemand het clippende gedeelte van een waveformpje gewoon opnieuw 'tekenen'. Hels karwei natuurlijk, maar zou misschien kunnen werken.

Dat is het mooie van AA, die tekent het zelf. Wat ook geweldig werkt met die 'repair transient' functie is het volgende: (moet je eens proberen Bert) je maakt aan het eind van de song een fade out, maar helemaal in het staartje zit nog iets lulligs. Ik maak veel live opnamen en dan klinken de cymbals nog uit en hoor je iets, een gitarist die een snaar aanraakt, of iemand die op de een of andere manier te vroeg een geluidje maakt. Dat hoor je dus in de overheads van de drums.

Normaal zou je die fade sneller laten verlopen om net voor dat rimpeltje weg te zijn, maar dan wordt hij wel erg snel. Je arceert dat rimpeltje en laat die plug er op los. Je ziet dat hij even rekent en je ziet zo het rimpeltje verdwijnen, hij past het geluid aan de omgeving aan. Het is nu niet meer hoorbaar of je moet het wel erg hard gaan zetten.

Roman
4 juni 2008, 08:08
Han, is was dat in CEP niet "clip restoration" ofzo? Ik gebruikte dat idd ook altijd voor de clip's 'n stuff. Werkt handig in de frequency analyzer mode. Je ziet daar de clips (inzomen graag) meteen, dikke rode streep.

En Thoom, mijn eerdere antwoord, welke je ongepast vind terwijl ik toch redelijk netjes was, was, en is nog steeds, gebaseerd op jou eigen antwoorden. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je te weinig weet van de materie. En sluit me bij Han's woorden aan om eerst maar's goed te gaan studeren voor dat je geld gaat uitgeven aan dingen waar je geen "verstand" van hebt. Klinkt negatief maar is niet zo bedoelt hoor. Klok en klepel, nogmaals.

bert k
4 juni 2008, 09:42
Ik ben benieuwd naar die functie. Maar ik heb het nu niet over een enkel doorschietend piekje, dat krijg ik wel netjes. (In Audition zijn er altijd meerdere wegen die naar Rome leiden.) Ik bedoel nu echt bv. aan de zanger die een halve zin echt te hard brult. Dat is best veel, opnieuw tekenen valt niet aan te denken, en ondanks een hoger volume wil ik ook dat stukje zang gewoon glashelder hebben.

Thoom42
4 juni 2008, 16:07
Ok Roman. 10 tekens