PDA

View Full Version : Hughes & Kettner Switchblade vs. ZenAmp



Minstreel
31 mei 2008, 23:09
Door Pol2711 ben ik op het spoor gezet van de Hughes & Kettner Switchblade. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om er een uit te testen, maar ik ben erg benieuwd. Evenals Pol2711 heb ik een vergelijkbaar moeilijke relatie met effectprocessors. Afgelopen week heb ik mijn Hughes & Kettner Tubeman II eens onder het stof vandaan getrokken en die in de loop van mijn GT-8/GT-10 gezet, en voila, mijn geluid sneed moeiteloos door de mix tijdens een bandrepetitie. Heerlijk!
Ik ben me dus op internet aan het orienteren en zag dat een muziekwinkel bij mij in de buurt, waar ik geregeld kom om boeken voor mijn leerlingen te halen, een Hughes & Kettner ZenAmp-top te koop staat. Qua prijsstelling natuurlijk interessant, maar hoe is het geluid. Is er iemand die ervaring heeft met beide versterkers?

Il_Falco
1 juni 2008, 09:58
er zit een verschil tussen die twee amp's. de switchblade is buizen en de zentera is digitaal.

dekuif
1 juni 2008, 12:54
Daarbij zit er een behoorlijk verschil tussen de ZenAmp en de Zentera.

Ik heb de Zenamp gehad, en dit klinkt voor modeling erg goed. Ik heb hem met veel plezier gebruikt.

De Zentera gaat echter een tandje verder ( het prijskaartje ook ), maar deze versterker doe ik nooit meer weg. Dit is een alleskunner die naar mijn idee het dichst in de buurt komt bij een buizenbak.

En tjsa, de Switchblade, die heb ik ook gehad, erg mooie versterker, als je op volume mag / kan spelen. 100 watt buizen is voor veels te hard. Ik denk voor de meesten...

Minstreel
1 juni 2008, 16:17
Daarbij zit er een behoorlijk verschil tussen de ZenAmp en de Zentera.

Ik heb de Zenamp gehad, en dit klinkt voor modeling erg goed. Ik heb hem met veel plezier gebruikt.

De Zentera gaat echter een tandje verder ( het prijskaartje ook ), maar deze versterker doe ik nooit meer weg. Dit is een alleskunner die naar mijn idee het dichst in de buurt komt bij een buizenbak.

En tjsa, de Switchblade, die heb ik ook gehad, erg mooie versterker, als je op volume mag / kan spelen. 100 watt buizen is voor veels te hard. Ik denk voor de meesten...

Bedankt voor je reactie.
Dus een Switchblade van 50W is te prefereren boven de 100W-versie? Qua geluid komt de Zentera in de buurt van die Switchblade?

dekuif
1 juni 2008, 16:54
Nou, de Zentera is ( zeker met het Z-board ) voorzien van veel meer functies. De Zentera heeft ook een aantal versterker simulaties aan boord. Dit is bij de Switchblade niet het geval. De Switchblade heeft meer zijn 'eigen' geluid, waar je bij de Zentera uit verschillende amps kunt kiezen.

Ook zijn de effecten bij de Zentera te combineren, pre, post etc. Dat kan de Switchblade volgens mij niet.

50W is inderdaad ruim voldoende voor de switchblade, ik zou zeggen test hem eens. Vaak staat deze wel bij een muziekhandel.

De Zentera uittesten is wat lastiger, evenals het verkrijgen van zo'n top.

Daemon
2 juni 2008, 00:04
Je kunt ze geloof ik allebei wel bij de musicstore uitproberen ;)

pol2711
3 juni 2008, 05:39
die sb 50W is te prefereren boven die 100W of de zalen moeten ahoy of de hmh zijn o; Kan hoor maar ik heb de 50w uitvoering en thuis is de zachtste stand al snel te hard voor anderen :sssh:
en verder is het verhaal hetzelfde als met de vetta die ik gehad heb. de vetta blonk uit in mogelijkheden. de zentera ook, de zenamp met de enkele processor wat minder. daarnaast schijnt de zentera een stukkie beter te klinken dan de vetta.
maar ja, ik ben nu voor kwaliteit gegaan ipv kwantiteit: tone, tone en tone.
die heb ik na lang zoeken gevonden en ik hoef niet meer aan die duizenden knoppies te draaien :cheerup:
Daarnaast de dynamiek: het verschil tussen hard en zacht aanslaan. Man-o-man...dat haal je echt niet uit de vetta/zentera/zenamp

maaruh...gewoon naast elkaar zetten, uitproberen en uithoren. Toon is natuurlijk heel persoonlijk.

HvV
3 juni 2008, 19:45
die sb 50W is te prefereren boven die 100W of de zalen moeten ahoy of de hmh zijn o; Kan hoor maar ik heb de 50w uitvoering en thuis is de zachtste stand al snel te hard voor anderen :sssh:


Heb ook een SB50 maar dat gaat keihard. Maar wat een geluid... Een veelzijdige amp en een breed scala aan stijlen is mogelijk. Daarbij het gemak dat je de instellingen van je amp op kunt slaan is een groot pluspunt. Trouwens, de laatste jaren heb ik Allan Holdsworth ook vaak op SB50 zien spelen. Maar gewoon proberen en luisteren, dat is het beste.

Il_Falco
3 juni 2008, 20:07
dat opslaan is toch met midi hé? zit die module daar dan bij ofzo?

pol2711
3 juni 2008, 20:47
opslaan is iid in midiformaat. bij de SB komt een pedaal waarmee je makkelijk die patches kunt opslaan. Je kunt er ook een ander midipedaal op loslaten. Ik heb het nog niet geprobeerd. Het enige wat ik mis is een volume/wah-wah pedaal. Het pedalboard wat meekomt heeft een A, B, C en D switch. Bank up/down en een delay tap tempo switch. That's all. Geen swellpedaal.

Maar ik ben zeer tevreden met het pedaal. Die Line6 X3 had ik in no-time kapot (die moet je dan opsturen naar ergens in Belgie en er 7 weken op wachten), dit pedaal is sturdy en built like a tank zoals ze dat altijd plachten te vermelden op HC

Succes met de zoektocht. Mocht je de SB een keer willen testen. Ik woon in Utrecht en onze oefenruimte staat in Montfoort. Moet je wel even nog een tijdje geduld hebben. Zit nu in de VS voor een aantal weken.

Minstreel
4 juni 2008, 00:20
Hoi Pol2711,

Je ziet dat ik n.a.v. het e-mailcontact dat ik met je heb gehad een draadje ben gestart hier op gitaarnet.nl. Erg leuk en interessant om de reacties te lezen. Momenteel heb ik het erg druk met mijn werk (aan een muziekschool), maar over een paar weken begint de zomervakantie en zal ik eens een vergelijkend warenonderzoek starten.
Zo te lezen heb jij de Zentera ook uitgeprobeerd en toch gekozen voor de Switchblade; dus de buizensound van die versterker klinkt beter dan de simulatie die de Zentera voortbrengt? Je mist de stereospreiding van het geluid niet die je met de Floorpod in kon stellen?
Ik wens je nog een prettig verblijf toe in de States.

Groeten,
Jan

pol2711
4 juni 2008, 04:14
Heb jij e-mail contact met mij gehad Jan? Ik weet van nix of heb ik wat over het hoofd gezien? (o;
Ik speel nu over mijn Ibanax maar in Memphis naar zo'n Gibson showcase geweest http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/gibson1.jpg en in Nashville de Gibson fabrieken opgezocht. http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/gibson1-1.jpg

Vele Les Pauls in mijn handen gehad en op gespeeld.... http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/gibson3.jpg
Kreeg en heb nog een geweldige GAS op die Les Pauls. Het blijft toch kwaliteit en het vakmanschap er omheen.

Het hout wordt overal ter wereld gezocht door speciale Gibson mannetjes (alleen rechte houtnerf). In Nashville (en Kalamazoo) verdwijnt het dan eeN paar jaar in een speciale opslag, in speciale baden en ik weet al niet meer wat voordat er een gitaar van gemaakt wordt. En alles gewoon handwerk!!http://i135.photobucket.com/albums/q154/pol2711/gibson4.jpg

Maar even ontopic. Ik heb de Zentera niet gehad maar gehoord en veel over gelezen. Bij die Vetta speelde ik stereo. In het cleane had ik hele gboed egeluiden. Maar gebruikte die alleen thuis. Op podium is het hoofdzakelijk crunch en solo (Gibsonachtig). Tja, die in stereo...
Wat ik wel nog wil proberen is gewoon zo'n Marshall 1960 kast er op aansluiten. Moet volgens mij helemaal kicken zijn....

dekuif
4 juni 2008, 08:59
Hoi Pol2711,


Zo te lezen heb jij de Zentera ook uitgeprobeerd en toch gekozen voor de Switchblade; dus de buizensound van die versterker klinkt beter dan de simulatie die de Zentera voortbrengt? Groeten,
Jan


Tsja, hier geldt ook weer de 'smaken verschillen'... ik heb de SB gehad en speel nu een lange tijd op de Zentera. Wat is 'beter', ik vind de rectifier simulatie en fender simulaties van de Zentera toch wel erg dicht in de buurt komen van een buizen versterker. Afijn, je moet het gewoon een keer proberen. ( ik vond de crunch van de SB bv. weer wel heel erg mooi )
Ik woon in brabant, daar kun je de Zentera ook wel een keer horen / proberen.

pol2711
4 juni 2008, 16:24
Nou Jan, kijk eens daar. Je kunt de Zentera en de SB testen.
De Zentera en ook de Vetta klonken in het cleane gebied IMO erg goed. Vooral de Fenderachtige sounds in stereo waren een hele grote plus. Het ligt er aan waar jouw muzieksmaak ligt. Precies wat deKuif zegt: smaken verschillen. Ik speel in rockbands en heb hoofdzakelijk de sounds nodig van Led Zep, Anouk, Nickelback, Free, AC/DC et cetera. Ik speel geloof ik een enkel nummer clean. De echte Britrock crunch kreeg ik dus niet uit alle line6 spullen (incl de laatste X3) en heb die echt wel gevonden in de SB. Ook de soli klinken fenomenaal. En dat uit zo'n klein handzaam kastje....
Dus als jij een 4x12 Marshall kast hebt en in de auto gooit en mijn kant uitkomt dan kunnen we een keer op een za of zondag in mijn oefenruimte alles opengooien en goed vergelijken. Anderen ook welkom of course. Neem je spullen mee en zet het allemaal naast elkaar, hmmm..lijkt me wel wat. Je kunt dan beter testen dan in een willekeurige winkel

Minstreel
5 juni 2008, 02:09
Bedankt voor jullie aanbod en reviews! Ik woon in Friesland, dus even komen testen in Brabant of Utrecht vergt wel e.e.a., maar wie weet, komt het er binnenkort wel van. De schoolvakanties staan voor de deur en dus ben ik dan ook vrij (ik ben werkzaam aan een muziekschool) en in 7 weken zou er iets mogelijk moeten kunnen zijn.
Eh, Paul, wij hebben een paar weken gelden e-mailcontact gehad n.a.v. jouw Ibanez gitaar die je op Marktplaats te koop hebt aangeboden.

Nogmaals bedankt; echt te gek voor de moeite die jullie hebben willen nemen

Bernd Veenema
5 juni 2008, 09:24
Volgens mij hebben ze bij Tonika in Groningen beide versterkers staan. Een tijdje geleden in ieder geval wel.

Minstreel
6 juni 2008, 13:25
Volgens mij hebben ze bij Tonika in Groningen beide versterkers staan. Een tijdje geleden in ieder geval wel.
Dank je Bernd. Ik ga daar in de komende weken wel even kijken en uitproberen. Hoewel dat in een winkel voor mijn gevoel altijd wel ietwat ongemakkelijk is. Bij Tonika hebben ze daar volgens mij geen speciale ruimte voor en vind ik het moeilijk om dan de volumeknop open te draaien. Maar het is natuurlijk interessant om beide versterkers naast elkaar te kunnen zetten.