PDA

View Full Version : Low noise tubes ?



Kaboemba
31 mei 2008, 20:42
Ik heb een nieuwe preamp (bas) die rete gevoelig is, als ik er al naar wijs pikt hij het op.
Nu zie ik in de handleiding staan dat het bij dit type preamp nogal erg belangrijk is om kwalitatief goede buizen te gebruiken en spreken ze van low noise buizen (juist vanwege de gevoeligheid).

Alleen hoe weet ik in godsnaam of een buis low noise is, btw het gaat om 12ax7 buizen en een 12au7 buis.

Iemand nog andere tips om dat ding stil te krijgen ?

GeofJackon
31 mei 2008, 21:01
staat normaal bij de omschrijving zoals bij deze: http://www.thomann.de/be/sovtek_roehre_12ax7_wxtps.htm

Kaboemba
31 mei 2008, 21:14
staat normaal bij de omschrijving zoals bij deze: http://www.thomann.de/be/sovtek_roehre_12ax7_wxtps.htm

Tja maar wat de febrikant of winkel zegt is wat anders dan ervaringen, kortom ik neem niet zomaar aan dat het altijd ook zo is.
Maar goed misschien ben ik een beetje te wantrouwig.

Ibanez666
31 mei 2008, 21:25
Volgens mij staat het type 12at7 in het algemeen bekend als low(er) noise, maar ik kan me vergissen. Je zou er dus ook zo een kunnen proberen. Hij geeft wel iets minder volume dan een 12ax7. ik gebruik ze dan ook als een soort milde powerbrake...

Iceman
31 mei 2008, 22:08
12AT7 gebruik je alleen als je gain teveel hebt.
Of als je bijvoorbeeld je cleane kanaal heel erg clean wilt houden.

Maar een amp met een 12AT7 zal op gain-standje 10 waarschijnlijk evenveel ruis geven als dezelfde amp met een 12AX7 en de gain stand op 8.
De amp puristen zullen me waarschijnlijk kielhalen, maar ik geef dit als een voorbeeldje.

Een goede pre-ampbuis draagt bij aan een stillere versterker.
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar je elementen, waarschijnlijk valt daar veel meer winst te behalen.

Kaboemba
31 mei 2008, 23:28
12AT7 gebruik je alleen als je gain teveel hebt.
Of als je bijvoorbeeld je cleane kanaal heel erg clean wilt houden.

Maar een amp met een 12AT7 zal op gain-standje 10 waarschijnlijk evenveel ruis geven als dezelfde amp met een 12AX7 en de gain stand op 8.
De amp puristen zullen me waarschijnlijk kielhalen, maar ik geef dit als een voorbeeldje.

Een goede pre-ampbuis draagt bij aan een stillere versterker.
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken naar je elementen, waarschijnlijk valt daar veel meer winst te behalen.

Als het de elementen waren dan vroeg ik daar wel naar.
Het is de preamp, ik heb er meerdere staan en het is alleen op deze, verder is het bij deze bekent dat hij er nogal gevoelig voor is (het staat zelfs in de handleiding).

Dus buizen, welke moet ik hebben, die het minst gevoelig zijn voor hun omgeving.

Chris Winsemius
31 mei 2008, 23:33
Om welke (merk/type) preamp gaat het en waar is ie gevoelig voor (trillingen, ruis, brom, etc.)?

Kaboemba
31 mei 2008, 23:49
Om welke (merk/type) preamp gaat het en waar is ie gevoelig voor (trillingen, ruis, brom, etc.)?

Ghehehehe waar is hij niet gevoelig voor zou ik zeggen, tis een ampeg svp-pro.
Heb op internet e.a. nagekeken en het blijkt dat andere buizen nogal verschil kunnen maken. Heb bovendien geen idee hoe oud de huidige buizen zijn.

Als ik ergens aan draai, vooral volume knop dan kraakt hij al, heb de boel goed schoon gespoten met een compressor en zelf contactspray gebruikt (heeft nooit mijn voorkeur maar ik moest wat).
Maar hij vangt echt allesop, als op het chassis tik hoor je het, knoppen indrukken hoor je het enz enz.

Btw hij bromt niet en de ruis valt ook nog mee, hij is vooral gevoelig voor aanraking en handelingen (knoppen dat soort gedoe).
Mogelijk is hij niet lekker geaard ? ground shiftknop heeft hij niet.

Chris Winsemius
1 juni 2008, 12:07
't Lijkt er op dat er iig. 1 of meerdere microfonische preampbuisjes inzitten.

Welke (moderne) preampbuisjes wel of niet microfonisch zijn is helaas niet aan te geven, ben het ook wel tegengekomen bij duurdere, zgn. niet microfonische buisjes...

Kaboemba
1 juni 2008, 13:53
Okee het wordt dus een kwestie van proberen, eerst maar is wat goedkope proberen dan die de vermelding low noise ofzo hebben.
Heb iig nog een paar liggen die ik kan proberen is kijken of het resultaat heeft.

Kaboemba
1 juni 2008, 14:29
Update.

YEAH !!!!!!!!!!

Net ff een paar andere buisjes geprobeerd en verdomt het ding is helemaal stil.
Ik heb nooit geweten dat dat zo'n verschil kon maken.
Ik dacht eerst een vette miskoop te hebben gedaan maar gelukkig is hij nu helemaal top.

Nu nog ff uitzoeken of die oude allemaal bagger zijn of misschien maar 1. Ik had namelijk nog maar drie andere buizen liggen dus er zaten twee oude in en wel helemaal stil. Mogelijk gaat het dus maar om 1 buis :rockon:

Ibanez666
1 juni 2008, 14:39
Update.

YEAH !!!!!!!!!!

Net ff een paar andere buisjes geprobeerd en verdomt het ding is helemaal stil.
Ik heb nooit geweten dat dat zo'n verschil kon maken.
Ik dacht eerst een vette miskoop te hebben gedaan maar gelukkig is hij nu helemaal top.

Nu nog ff uitzoeken of die oude allemaal bagger zijn of misschien maar 1. Ik had namelijk nog maar drie andere buizen liggen dus er zaten twee oude in en wel helemaal stil. Mogelijk gaat het dus maar om 1 buis :rockon:



En dat kon je niet eerst ff testen allemaal voordat je hier poste? ;-)

Kaboemba
1 juni 2008, 14:43
En dat kon je niet eerst ff testen allemaal voordat je hier poste? ;-)

Nou de berichten op internet over deze preamp deden mij het ergste vermoeden en men had het over low noise buizen, ik had er nog nooit van gehoord. Het advies was om de stock buizen er direkt uit te gooien en voor low noise te gaan.

Btw het is nu nog mooier, heb de oude buizen er weer ingedaan en potverdomme nu is hij ook helemaal goed.
Er moet dus iets niet helemaal lekker gezeten hebben, voetschimmel waarschijnlijk.

Iceman
1 juni 2008, 15:17
Als het de elementen waren dan vroeg ik daar wel naar.


Mijn welgemeende excuses voor mijn ongevraagde advies.