PDA

View Full Version : Zoektocht andere Rock 'n Roll versterker



Parasite
31 mei 2008, 19:59
Hey Medeforummers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een andere Rock/Rock 'n Roll/Hardrock versterker (top) met van zichzelf al een erg dikke distortion.
Ik wil een graag een geluid dat reikt van AC/DC, Motorhead en Led Zeppelin tot (eventueel met tubescreamer) Peter Pan Speedrock en the Answer.

Ik heb al gekeken naar een JMP 100 watt top (1978) maar heb nog geen kans gezien deze te bespelen.

Zijn er modellen of andere merken die ik over het hoofd zie voor mijn muziekstijl?
Wat zijn mijn opties verder?
De versterker gaat gebruikt worden i.c.m. een Gibson SG Special en een marshall 1960 cabinet.

Groeten en alvast bedankt,

Michiel

PS; budget ligt rond de 1000 euro maar mag een beetje opgerekt worden. Ook 2e hands is geen probleem!

the sure thing
31 mei 2008, 23:09
Tsja, een SG en een Marshall cab klinken lekker op de door jouw genoemde marshall. Je noemt het een JMP top, maar je kan beter over de modellen 2203 en 2204 spreken. Dat verduidelijkt je zoektocht enigszins.

De enige Marshall die ik bij de genoemde 2203 en 2204 prima in de buurt komt, is de VintageModern amp van Marshall. Het is een veelzijdig instelbare rockamp (1 kanaals) en vooral op wat volume vind ik m erg goed klinken. Nieuw is ie EUR 1200, 2e hands zal die rond de EUR 900 gaan. Er staat een 2e hands 50W te koop op marktplaats voor EUR 750,-.

Lexvandoef
31 mei 2008, 23:29
Tsja, een SG en een Marshall cab klinken lekker op de door jouw genoemde marshall. Je noemt het een JMP top, maar je kan beter over de modellen 2203 en 2204 spreken. Dat verduidelijkt je zoektocht enigszins.

De enige Marshall die ik bij de genoemde 2203 en 2204 prima in de buurt komt, is de VintageModern amp van Marshall. Het is een veelzijdig instelbare rockamp (1 kanaals) en vooral op wat volume vind ik m erg goed klinken. Nieuw is ie EUR 1200, 2e hands zal die rond de EUR 900 gaan. Er staat een 2e hands 50W te koop op marktplaats voor EUR 750,-.

Er zijn ook 2203/4 JMP's he ;)

Ik vind ze echt super lekker als rockbakken, maar niet echt heel veelzijdig, ik gebruikte er eerst 1 in mijn coverband, maar die moest het toch afleggen tegen een HOOK.

Voor wat de ts voor ogen heeft istie echter perfect. :)

Parasite
3 juni 2008, 14:07
Die Vintage modern series lijkt me inderdaad wel wat maar is 50 watt wel genoeg om zonder uitversterking boven een drumstel uit te komen?

Ik denk dat ik hem toch maar eens ga proberen, ik geloof dat ze in er in boekel bij de jukebox een hebben.

Anyways bedankt!

Kim Wilson
3 juni 2008, 14:20
50 watt is meer dan zat, echt waar.

Puerco
4 juni 2008, 10:30
Bij CMW, en bij Vernet en bij Ceriatone maken ze handgebouwde versies van deze versterkers (en anderen) met een turretboard in plaats van een gare PCB. Wel zo handig als je later iets moet repareren/modificeren. Vernet en Ceriatone passen binnen je budget, van CMW weet ik geen prijzen alleen dat het hele geile amps zijn :D
Zelf heb ik een amp van Ceriatone (JTM45) en ben er erg tevreden over (heb verschillende mods toegepast en is echt een eitje met een turretboard) maar had achteraf toch liever bij één van de eerste twee Nederlanders gekocht of zoals de zaken er nu voorstaan qua kennis en ervaring dat ding zelf in elkaar gesleuteld (or die trying to...).
Het is natuurlijk maar een mening maar persoonlijk vind ik de enige Marshall's van nu die de moeite van het bekijken waard zijn de handwired serie.

Parasite
4 juni 2008, 14:21
Hey mensen,

ik ben vandaag bij de jukebox in Boekel geweest om eens wat te testen. Ik heb daar de Marshall JVM 205 50watt, de Engl Fireball en een Laboga (een of ander pools geval) getest. Ze klonken allemaal wel gaaf maar waren wel allen beduidend voor andere doeleinden.

De Marshall bijvoorbeeld was superveelzijdig, je kon er echt elk geluid uit halen wat je maar wilde maar de toon was het bij elke combinatie settings net wel/net niet.
De Laboga gaf een super high-end geluid, klonk echt lekker vintage en sprankelend (buizen zijn hetzelfde als bij een Vox AC30) maar lackte erg aan scheurgeluid (wat eventueel met een tubescreamer wel op te lossen is).
de Engl gaf een superdikke distortion, hierbij had ik echt geen pedaal nodig om de boel te boosten, het Peter Pan Speedrock en Randy Roads geluid kwam er zo uit gerold. Helaas was deze versterker weer wat minder geschikt voor wat mildere geluiden.

Toen ik vroeg naar de Vintage Modern serie werd mij verteld dat ze die wel hadden gehad maar niet verkocht kregen omdat ze niet geweldig klonken. De verkoper zelf was het hier mee eens dus ik denk dat ik maar eens die handgebouwde turretboard amps waar Puerco het over heeft ga proberen.

In ieder geval: Bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Michiel

kassie
4 juni 2008, 14:37
Hey mensen,


Toen ik vroeg naar de Vintage Modern serie werd mij verteld dat ze die wel hadden gehad maar niet verkocht kregen omdat ze niet geweldig klonken. De verkoper zelf was het hier mee eens dus ik denk dat ik maar eens die handgebouwde turretboard amps waar Puerco het over heeft ga proberen.

In ieder geval: Bedankt voor de reacties.

Groetjes,

Michiel

Vintage Modern niet geweldig klinken? ligt dan aan smaak want het is echt geen verkeerde versterker. Ik raad je aan om hem wel eens ergens te gaan testen en laat je verassen... beter voor de aankoop getest dan achteraf.

1959SLP
4 juni 2008, 14:47
Vintage Modern niet geweldig klinken? ligt dan aan smaak want het is echt geen verkeerde versterker. Ik raad je aan om hem wel eens ergens te gaan testen en laat je verassen... beter voor de aankoop getest dan achteraf.

En vraag ook na of die Marshalls goed gebiast zijn. Het is toch bekend dat Marshalls koud gebiast uit de fabriek komen?

DaveItUp
4 juni 2008, 15:26
Heb 't wat een JMP betreft ook maar direct over 1959 en 1987, da's wat ik versta als men JMP zegt.

Chris Winsemius
4 juni 2008, 15:52
JMPS: vanaf +/- '67 (heb hier toevallig 'n plexi small box JMP uit '67 staan... waaaaanzinnig... :)) tot de introduktie v/d JCM800s.

De mastervolume modellen (2204/2203, 2 inputs) werden in '76 geïntroduceerd en zijn (dus) tot de 80s als JMPs uitgevoerd qua panelen en styling.

Net als "plexi" is "jmp" ook 'n aanduiding die voor verschillende modellen van Marshall geldt.

x.a.d
4 juni 2008, 18:04
Michiel,

Als ik het zo lees wil je wel iets met meer kanalen.... Dan vallen een aantal marshall's en marshall achtige toch af. De jtm's enzo moet je met pedalen werken. En als je zoals puerco zegt de handwired wil proberen, moet je daar toch eens goed over nadenken...Ik ken veel gasten die daar problemen mee hebben...de trafo's kunnen het niet aan om de amp lang heel hard te hebben staan. Dus als je echt die oude sound wil en je alles op 10 moet zetten (zoals in de handleiding staat, uitaraart wel met loadbox) zal je trafo er na korte tijd waarschijnlijk uitliggen. Ik heb daar eens voor gebeld met de importeur en hun reactie was "zeker weer zo iemand die em op 10 zet". Dus dat zegt al genoeg....

Als je de fireball wel lekker vond kan je de powerball eens proberen, die heeft naast het cleane en high gain kanaal van de fireball ook nog een crunch en een low lead kanaal. Misschien kan je daar wat mee.

Verder is Vernet enzo ook wel echt vet....maar vaak moet je dan wel met pedalen willen spelen.......

Succes met de zoektocht!

Parasite
5 juni 2008, 13:47
@ Chris,

Er is bij CMW amps zeker geen optie voor een plexi amp met 2 kanalen ipv 1?

Chris Winsemius
5 juni 2008, 14:28
@ x.a.d.
Goeie 1 kanaals amps kun je clean draaien mbv. je gitaarvolume-regelaar(s) en goeie trafo's gaan niet kaduuk na 'n tourtje met alles op 11... Daarnaast is bouwkwaliteit/etc. ook wel belangrijk :)

(mail/bel me anders 'n x over je hoezen)

@Parasite

Qua clean en gain moet je bij 'n 4 input lead-plexi* denken aan clean/licht randje t/m Van Halen I en bij 'n 2204/2203 idem maar ook meer richting Zakk Wylde bijvoorbeeld. V/d artiesten die je noemde speelt het gros op plexies en PPS op 2203-achtigen.

Zaterdag ga ik weer 'n Plexi + meemaken, in Paradiso bij Ellen ten Damme met David Hollestelle als special guest, Bass Blom (ook op dit forum) gaat foto's maken.

2 kanaals CMW amps worden voorlopig alléén op custom-basis gebouwd maar goede 1 kanalers zijn ook clean te draaien. Mail/bel me anders binnenkort even maar hou er wel rekening mee dat m'n amps niet in het goedkopere segment zitten...

* verschilt wat per bouwjaar en versie

x.a.d
6 juni 2008, 10:41
Chris,

Goede trafo's gaan inderdaat niet stuk op 11...zie Soldano Die doen het al Jaaaaren op 11 en 13 :D. Maar het is wel jammer dat Marshall in die serie geen goede trafo's gebruikt. En Idd een 1 kanaals kan je clean draaien maar zo moet je ook wel willen en kunnen werken....Maar ik had het idee dat hij opzoek is naar eentje met meer kanalen....

Chris Winsemius
6 juni 2008, 19:01
@x.a.d.

Chris,

Goede trafo's gaan inderdaat niet stuk op 11...zie Soldano Die doen het al Jaaaaren op 11 en 13 :D. Maar het is wel jammer dat Marshall in die serie geen goede trafo's gebruikt. En Idd een 1 kanaals kan je clean draaien maar zo moet je ook wel willen en kunnen werken....Maar ik had het idee dat hij opzoek is naar eentje met meer kanalen....

Soldano's zijn meer voor pure pre-amp-gain ontworpen en hebben meestal wat minder extreem opbreken v/d fasedraaier (pre pi mastervolume verder open) nodig om lekker te klinken.

De TS had ook vrij duidelijk zijn geluidswensen vermeld dus dan kom je op meer vintage-achtige amps uit.

Kosten van trafo's zijn vrij hoog en veel merken proberen daar juist zoveel mogelijk op te bezuinigen om prijzen laag te houden en/of meer winst te kunnen maken.


Dan vallen een aantal marshall's en marshall achtige toch af. De jtm's enzo moet je met pedalen werken. En als je zoals puerco zegt de handwired wil proberen, moet je daar toch eens goed over nadenken...Ik ken veel gasten die daar problemen mee hebben...de trafo's kunnen het niet aan om de amp lang heel hard te hebben staan. Dus als je echt die oude sound wil en je alles op 10 moet zetten (zoals in de handleiding staat, uitaraart wel met loadbox) zal je trafo er na korte tijd waarschijnlijk uitliggen. Ik heb daar eens voor gebeld met de importeur en hun reactie was "zeker weer zo iemand die em op 10 zet". Dus dat zegt al genoeg....

Vele marshall-ACHTIGEN zijn gelukkig wel ok :)

Afgezien van bijna defecte/te oude onderdelen en slechte impedantie-jumper-verbindingen is er geen reden dat ok-je of goede trafo's kapot gaan door dit soort amps voluit te zetten (mits op juiste speaker-impedantie en altijd "belast").

Het gebruik v/e loadbox met vaak nog hogere volume-instellingen dan voorheen zal idd. bij slechte trafo's voor problemen zorgen.
Klank- en feelmatig geef ik de voorkeur aan ppimv's in "vintage-achtige" amps om op lagere volumes ook te kunnen opbreken/crunchen/scheuren.

Handwireds: gros v/d eerste serie gebruikte transformatoren had onvoldoende/slechte isolatie, sommigen gingen zeer snel kaduuk, anderen na 'n behoorlijke tijd. Volgens 'n tech bij de importeur zijn de trafo's uit de 2e serie qua isolatie verbeterd maar kon er niet worden verteld of (bijvoorbeeld) de afgegeven spanningen hetzelfde waren gebleven...........

x.a.d
6 juni 2008, 19:14
Jaa, Ik snap je verhaal helemaal. Maar Bij oude ligt dat idd nog anders. Maar als een vriend van me een nieuwe 100w handwired heeft en de trafo's er binnen 3 maanden uit liggen heb ik sterk mn twijfels..... Niet over de oude hoor, daar ligt dat iets anders. En dan de reactie van de importeur daarbij, nou, dan zou ik niet snel zo'n ding kopen. Maar liever iets van een goede bouwer..die er meteen goede trafo's in zet.

Parasite
6 juni 2008, 19:34
In ieder geval handig dat ik nu ook meteen weet waarom het zoveel verschil maakt welke trafo er in je amps zitten.

@Chris
Maar aan welk bedrag moet ik denken als ik bij jou een amp laat bouwen (met fatsoenlijke trafo's :) ) Chris? Zit ik dan vanaf 1500 euro of zo?
Niet om het een of ander maar dan weet ik of ik verder nog info over jou amps moet vragen of dat ik toch beter naar iets anders kan gaan kijken.

PS: Welke trafo's moet ik absoluut niet in mijn versterker aantreffen?

Chris Winsemius
6 juni 2008, 20:34
In ieder geval handig dat ik nu ook meteen weet waarom het zoveel verschil maakt welke trafo er in je amps zitten.

@Chris
Maar aan welk bedrag moet ik denken als ik bij jou een amp laat bouwen (met fatsoenlijke trafo's :) ) Chris? Zit ik dan vanaf 1500 euro of zo?
Niet om het een of ander maar dan weet ik of ik verder nog info over jou amps moet vragen of dat ik toch beter naar iets anders kan gaan kijken.

PS: Welke trafo's moet ik absoluut niet in mijn versterker aantreffen?

Over prijzen kan ik hier niets zeggen (zou spam zijn) en over trafo's verschillen de smaken/referentiekaders dus...
stuur me ff 'n mailtje (info@cmwamps.com) en geef ook even aan welke gitaren, speakers, effekten, etc. je gebruikt.

Dude
6 juni 2008, 21:03
silver jubilee's klinken ook ERG lekker :chicken: