PDA

View Full Version : Vragen over assemblage Eden LP



prs
31 mei 2008, 16:54
Zoals jullie in een ander topic hebben kunnen lezen heb ik gisteren mijn EDEN Les Paul binnengekregen.
Ik wil wat onderdelen gaan bestellen bij Guitarfetish alleen ik heb 0,0 ervaring met LP achtige gitaren. Kunnen jullie ff helpen of jullie in de volgende lijst van onderdelen problemen voorzien.

Orpheo, aangezien jij al bij guitarfetish hebt geshopt voor je Eden LP is mijn hoop grotendeels op jou gevestigd.;)

Wat ik wil bestellen maar waar ik over twijfel is het volgende:

- Pickup rings: moet ik de staggered, flat bottom of curved bottom nemen?

- Ik wil voor de elementen PRS pickups gebruiken en dan 3 way switch, 2 keer tone, 2 keer volume, alleen die volume allebei voorzien van een push pull pot zodat ik beide elementen ook single coil kan schakelen.
De gaten die zijn voorgeboord in de Eden LP zijn 8 mm, dus ik moet Alpha pots gebruiken (voor CTS moet ik ze groter boren en dat doe ik liever niet).
zijn deze push pull pots geschikt?
http://store.guitarfetish.com/pudppo50auge.html

- Voor de volume pots heb ik al geprobeerd en short shaft alpha pots passen. Echter op de site van Guitarfetish lees ik dat ik die long shaft nodig heb. Deze dus: http://store.guitarfetish.com/losh50aupotf.html
Wat adviseren jullie?

Volgens mij was het dit tot dusver. :)

Orpheo
31 mei 2008, 17:47
hoi,

dit zijn mijn antwoorden:

je hebt pups nodig met een curve erin. staggered heb je volgens mij niet als pupring-term. de ringen die je bij guitarfetish krijgt kna je wel gebruiken. je moet voorzichtig (!!!) de schroeven aandraaien, overal gelijk en evenredig, dan breken ze niet. en anders gewoon curved ringen kopen. eitje!

over de pots etc etc.

Boren kan je wel doen, maar als je 't eng vindt, niet doen, simpel. Je moet even met bv een houtje (lucifer, of gewoon een stukje papier, of als je hebt, een schuifmaat!) de top meten bij de gaten. de grootste maat is dus de maat voor je pots. Longshafts kan je nemen, maar ik geloof gezien te hebben dat er een soort uitsparing is gemaakt bij de pots, dus wellicht is 't gewoon niet nodig.

Als de pushpull pots niet passen, even met een dremel en een freesbitje (rechtzijdig tonnetje zeg maar) even wat wegfrezen aan de binnenkant.

kan je trouwens meten de afstand van de topkam tot de 12e fret? dan weet ik namelijk de scalelength. mijn eden is opgestuurd naar mijn 'vakantiebestemming', en dan kan aldaar een familielid desnoods de studgaten boren voor de brug enzo :)

Orpheo
31 mei 2008, 17:49
oh ja:

neem niet de pushpull pots voor volume, maar voor tone. als je tone kapot gaat, niet erg. als je volume kapot gaat, doet niks 't meer. en als ik niet overtuigend ben, bedenk maar dat Paul Reed Smith dat ook zo gedaan heeft :)

robostrat
31 mei 2008, 17:52
en als je problemen hebt met het groter boren van de gaten, kom je maar even langs !

fred dons
31 mei 2008, 18:05
hij woont in limburg Rob ;)

maar je hebt de korte shafts nodig, de electronicavity is van binnen uit met de top meegefreest dus je hebt geen lange shafts nodig
en ik weet niet of je nog een dremel had Jesse maar met het kleine schuurkopje kun je de gaten makkelijk en veilig naar 10 mm opschuren

en orph schaallengte op die van mij is Gibby

Orpheo
31 mei 2008, 18:06
hij woont in limburg Rob ;)

maar je hebt de korte shafts nodig, de electronicavity is van binnen uit met de top meegefreest dus je hebt geen lange shafts nodig
en ik weet niet of je nog een dremel had Jesse maar met het kleine schuurkopje kun je de gaten makkelijk en veilig naar 10 mm opschuren

en orph schaallengte op die van mij is Gibby

volgens mij Rotterdam hoor :D

fred dons
31 mei 2008, 18:28
als Jesse niet verhuist is onlangs dan is het limburg ;)

Orpheo
31 mei 2008, 18:34
als Jesse niet verhuist is onlangs dan is het limburg ;)

oh sorry! ben in de war met een ander forumlid :chicken:

fred dons
31 mei 2008, 19:12
je denkt aan G.G. die is uit Rotterdam (net als Veekeren)

Orpheo
31 mei 2008, 20:42
je denkt aan G.G. die is uit Rotterdam (net als Veekeren)

nee, forumlid Piezo (geloof ik). ik herken 'm qua gezicht wel, maar z'n forumnaam weet ik effe niet :)

prs
2 juni 2008, 15:06
Terug van Pinkpop, dus de tijd om te reageren :)

Ik woon inderdaad zoals Fred al zegt in Limburg.
Ik heb geloof ik wel een dremel maar of ie het nog doet? Ik zal dat eens gaan nakijken de komende dagen. Is inderdaad een goeie tip aangezien ik de gaten voor de stemmechanieken ook liefst van 9mm naar 10mm wil vergroten.

Push pull pots zal ik dan ook inderdaad nemen voor tone. Zover had ik nog niet doorgedacht!

Nu nog even kijken hoe ik de studgaten het beste kan boren. Dat zal met de kolomboor moeten (uit de hand lijkt me niet zo heel veilig), dus even in de buurt informeren of er iemand is waarbij ik gebruik mag maken van dat apparaat.

Dank voor de tips tot zover!

fred dons
2 juni 2008, 15:28
die stud gaten kun je uit de handboren hoor, gewoon aftekenen en eerst met een dun boortje voorboren, daarna met de 10mm boor uitboren en als het goed is volgt de grote boor het kleine boortje (zo is het bij mij in ieder geval gegaan :D )

Orpheo
2 juni 2008, 23:39
die stud gaten kun je uit de handboren hoor, gewoon aftekenen en eerst met een dun boortje voorboren, daarna met de 10mm boor uitboren en als het goed is volgt de grote boor het kleine boortje (zo is het bij mij in ieder geval gegaan :D )

mee eens. je studs kunnen wel een paar graden scheef staan zonder problemen. los je wel op met de brug zelf en met intonatie.

pim raaijmakers
3 juni 2008, 06:54
beste mensen,

heeft eden ook een site waar de producten te bekijken zijn? ik hoor het graag.

Kakihara
3 juni 2008, 08:36
beste mensen,

heeft eden ook een site waar de producten te bekijken zijn? ik hoor het graag.

Site is al een paar keer voorbij gelopen, maar speciaal voor jou :

http://www.diyguitars.net

;)

bassej
3 juni 2008, 15:14
weet iemand ook iets over de kwaliteit van wilkinson pick-ups, want ze zijn er aantrekkelijk qua prijs. zouden ze beter zijn dan epi pickupjes>> :chicken:
ik ben zowel geintresseerd in p-90 als de humbuckers..

no 1 hops
3 juni 2008, 16:46
let wel even op het volgende.
ik stuurde een mail door met volgende link
diyguitars.net

en deze mail werd geweigerd vanwege een spamlijst die tele2 / zonnet hanteert.
dus heb je zo'n provider (tele2 zonnet) en stuur je een mail naar diyguitars toe dan blokkeert de mailbox hem als diyguitars.net in de reply van hen vermeld staat.

orreltak
3 juni 2008, 20:15
i.m.o raad ik je het aan om het wel met een kolomboor te doen.die stoptail vergeeft je dan wel een ietsje vanwege de speling tussen de studs en de klauwen van de stoptail.
maar met de studs van je tom-brug komt het gewoon nauw aan.al staat 1 stud één mm scheef dan valt je brug niet over die staafjes van je studs.in het beste geval heel stroef en dat is al shit want je moet er wel fatsoenlijk je snaarhoogte mee afstellen.

las net pas dat er waarschijnlijk geen tom-brug op komt :chicken:

prs
4 juni 2008, 23:06
Ik heb de dremel gevonden!

Alleen heb ik nog geen juiste maat kopje kunnen lokaliseren. Binnenkort maar even naar de lokale bouwmarkt. Wat kunnen jullie me aanraden voor scuurkopje om de gaten van de stemmechanieken van 9mm naar 10 op te schuren? Is daar iets speciaals voor?

Ja die studgaten....zit me toch nog een beetje dwars....ik ben erg bang om dit project nog snel te verzieken:S. Nog maar eens over nadenken.
Ik ga deze week de rest van de spullen bestellen (excl de pickups...).

Orpheo
4 juni 2008, 23:45
Hoi PRS,

over de gaten voor de brugstuds. als je de ABR brug koopt via GFS krijg je geen studs, maar alleen een soort boutje zonder kop, maar wel met een soort sleufje voor je schroevendraaier.

Leg je brug OP je gitaar, meet precies uit, met behulp van ouwe snaren oid waar deze moet komen te liggen, tape 'm vast met duct tape, pak een priem en maak de gaatjes voor de studs, of mooier: een boortje alvast.

boor de gaatjes met een KLEIN boortje, en gebruik de brug als geleidertje.

neem dan 2 slagmoeren (moertjes die je in hout kan slaan, en die op hun plek blijven zitten omdat ze zich inklemmen), en ram die erin. en dan wel 't formaat dat dus past met de boutjes die je bij de brug krijgt.

en dan, voila, je brug zit goed.

dan je tailstop. de plaats meet je weer uit zoals bij de brug, dan pak je weer een boortje en iets dat een hoek van 90 graden heeft, en boren maar. eerst met een klein boortje, en dan steeds dikker, tot ongeveer 10mm. Pak desnoods een metalen buisje waar je boor inkan, om zo een kolomboor te simuleren.

dit zou moeten werken :)

fred dons
5 juni 2008, 08:22
Ik heb de dremel gevonden!

Alleen heb ik nog geen juiste maat kopje kunnen lokaliseren. Binnenkort maar even naar de lokale bouwmarkt. Wat kunnen jullie me aanraden voor scuurkopje om de gaten van de stemmechanieken van 9mm naar 10 op te schuren? Is daar iets speciaals voor?

Ja die studgaten....zit me toch nog een beetje dwars....ik ben erg bang om dit project nog snel te verzieken:S. Nog maar eens over nadenken.
Ik ga deze week de rest van de spullen bestellen (excl de pickups...).
die schuurkopjes verkopen ze bij de bouw markt, het zijn de kleinste maat rolletjes schuurpapier van dremel en die zijn 10 mm als ze nieuw zijn (ze slijten snel ;) ) je hout het kopje als je begint schuin tov het huidige gat en werkt hem dan langzaam recht en naar benedeni

orreltak
5 juni 2008, 09:09
welke kleur heb je trouwens als ik vragen mag.die goldtop?

Orpheo
5 juni 2008, 12:04
welke kleur heb je trouwens als ik vragen mag.die goldtop?

prs heeft een amber-kleurtje. staat in n ander topic van 'm :) IK heb de cherryburst.

Minda
5 juni 2008, 12:51
Even een vraag: die LP's, zit daar voor die 199 dollar de case bij? Hij staat wel aldoor op de foto, maar er staat nergens (of ik kijk er overheen) of'tie erbij zit.

Dank,

fred dons
5 juni 2008, 13:06
ja die zit er bij en als je op ebay koopt ben je wel (veel) minder kwijt dan usd 199

Orpheo
5 juni 2008, 13:23
ja die zit er bij en als je op ebay koopt ben je wel (veel) minder kwijt dan usd 199

mee eens. ik was in totaal 180dollar kwijt voor shipping en de gitaar zelf en de koffer.

Minda
5 juni 2008, 13:24
Aha, ik vind ze op e-bay voor 129 dollar, maar daar komt dan nog 100 dollar verzendkosten bij. Orpheo, hoe kwam jij op 180 dollar?

no 1 hops
5 juni 2008, 14:23
Aha, ik vind ze op e-bay voor 129 dollar, maar daar komt dan nog 100 dollar verzendkosten bij. Orpheo, hoe kwam jij op 180 dollar?ik denk omdat hij hem waarschijnlijk off eby, rechtstreeks gekocht heeft.
dat scheelt aanmerkelijk.
ergens hier tussen de post vind je de verwijzing naar de product pdf

fred dons
5 juni 2008, 19:13
nee niet helemaal, er zijn er ook een aantal die geen buy it now optie hebben en die gewoon niet hoger komen dan 60 dollar en dan heb je dus echt een koopje

Orpheo
5 juni 2008, 19:46
nee niet helemaal, er zijn er ook een aantal die geen buy it now optie hebben en die gewoon niet hoger komen dan 60 dollar en dan heb je dus echt een koopje

inderdaad, maar ik had geen zin om daarop te wachten. de mijne was trouwens 82 dollar voor de gitaar en koffer, en 80 voor verzenden.

160 dollar dus, mijn excuus :P

prs
5 juni 2008, 22:19
Ik heb 129 dollar voor de mijne betaald, plus 100 dollar verzenden. Daarbij nog 32 euro invoerbelasting.

Even een vraagje...
Die Push pull pots op de site van guitarfetish. Daar zie ik alleen 500k PP voor volume, en 250K PP voor tone.
Is het gebruikelijk om in een LP 500K voor volume, maar push pull 250K voor tone te gebruiken?

prs
5 juni 2008, 22:57
Om deze potmeter gaat het trouwens...

http://yhst-50206111187217.stores.yahoo.net/pudppo25auge.html

Minda
5 juni 2008, 23:29
Yep, da's gebruikelijk, nog los van de PP functie. Overigens hoef je alleen je tones PP te maken, dan heb je al voldoende; één per element.

Even iets anders; ik wil eigenlijk ook wel zo'n projectje bouwen, en ik lees op het forum nog meer interesse. Vandaar dat ik in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1691656#post1691656) de interesse in een group-buy peil. Als we er 10 tegelijk zouden bestellen kom je (met zeevracht) op ongeveer 114 euro / stuk.

Graag reactie per PM als je op de lijst van geinteresseerden wilt.

Wie weet...

Nielsje
6 juni 2008, 09:08
Ja hoor, ik doe wel mee.

Dat geld kan ik wel missen, en als Orpheo d'r tevreden over is, dan kunnen we dat wel als maatstaaf aanhouden :D

Nog een les paul is altijd goed voor de collectie.

Minda
6 juni 2008, 17:14
Zie verder mijn sig, zullen we dit draadje maar weer gebruiken waar het voor bedoeld is? Ik geef toe dat ik de aanstichter ben, maar dan ben ik bij deze ook graag weer de 'uitstichter'. PRS, Orpheo, sorry en ga jullie gang. We lezen graag mee.

Minda
18 juni 2008, 18:13
Hoest met de LP, PRS? Heb je al resultaat, of plaatjes van hoever je bent en zo? Ben wel nieuwsgierig...

prs
18 juni 2008, 23:14
Hoest met de LP, PRS? Heb je al resultaat, of plaatjes van hoever je bent en zo? Ben wel nieuwsgierig...

Ik heb vandaag pas (bijna) alle onderdelen binnengekregen, dus er nog niks aan gedaan. hopelijk komende week...
Ik zal updaten zo gauw als er vorderingen zijn.

Orpheo
23 juni 2008, 12:21
ik ben bijna klaar met het maken van mijn eden LP. alleen nog de tuners opschroeven, pups schroeven, kabeltje neerleggen voor de toggleswitch, en bedraden maar. maar volgens mij zit de brug goed. de studs van de tailstop zitten niet goed, dat weet ik. hij klemt heel erg, maar ach, heb ik geen tonepros meer nodig :D

JeroenSchaaf
23 juni 2008, 12:28
Ben benieuwd hoe je die vind klinken! en hoe die zich verhoud met je andere les pauls!

Wat voor elementen komen er in?

Orpheo
23 juni 2008, 13:05
Ben benieuwd hoe je die vind klinken! en hoe die zich verhoud met je andere les pauls!

Wat voor elementen komen er in?
er komt een setje gfs crunchy rails in, en ik heb gisteren een mooi gat gemaakt (3 uur mee bezig geweest met een beitel) voor een p90. die komt er dus ook in.


trouwens, Joene20. Ik heb nog een setje telecasterpickups liggen van GFS. PM me voor info als je wilt. kunnen weg voor een spotprijsje :)

prs
24 juni 2008, 17:16
Ik heb deze foto ook al in een ander topic geplaatst, maar toch ook nog even hier.

Ik kan pas over een paar weken aan mijn Eden LP beginnen omdat ik toch wat assistentie nodig heb bij het plaatsen van de TOM brug. Ik vind het te gevaarlijk om het zelf te doen.
Hier in ieder geval een foto van hoe mijn Eden LP eruit moet komen te zien!

http://img84.imageshack.us/img84/3170/edenlpby7.jpg

Elementen zijn (worden) een PRS Dragon 1 bass in de halspositie en een PRS McCarty treble in de brugpositie. 2x volume, 2x push pull tone en een 3 way switch.

pueblo
24 juni 2008, 18:53
ziet er al goed uit, alleen blinkt de headstock een beetje, of verbeeld ik mij dat nu dat die meer blinkt dan gibson les pauls?

Orpheo
24 juni 2008, 20:21
ziet er al goed uit, alleen blinkt de headstock een beetje, of verbeeld ik mij dat nu dat die meer blinkt dan gibson les pauls?

is denk ik gezichtsbedrog. de mijne heeft dat in ieder geval niet :) niet zo erg in ieder geval. kan natuurlijk ook gewoon de foto zijn.

orreltak
24 juni 2008, 20:24
ziet er niet verkeerd uit.nauwelijks te vatten voor zo`n mooi prijsje.
pas wel op als je gaat/het laat boren.als ik het goed heb las ik dat er een poly laklaag op zit.
effe teveel,te hard,te snel en er spat een blus af of barstje in je laklaag.
zou doodzonde zijn.

hoop dat er genoeg animo is voor de groepsbuy van minda.
te leuk hebbedingetje om aan mis te grijpen.

prs
24 juni 2008, 20:38
ziet er al goed uit, alleen blinkt de headstock een beetje, of verbeeld ik mij dat nu dat die meer blinkt dan gibson les pauls?

Ja komt door de foto. Die overlay die glimt wel, maar op de foto lijkt het extreem!

prs
25 juni 2008, 15:36
Vandaag het brugelement binnengekregen, dus toch nog even een geupdate plaatje. :)

http://img120.imageshack.us/img120/6766/dsc08153bw3.jpg

Minda
9 juli 2008, 09:09
Wat late reactie, ben net van huwelijksreis terug; ziet er puik uit! Ik twijfel nog tussen te transamber kleur en een helemaal witte of zwarte, want ik heb nog een setje gouden hardware en dat lijkt me ook wel wat. Hoe gaat het met het plaatsen van de brug? Ga je dat laten doen?

Als ik niet zeker van ben van de plaats maar het toch zelf wil doen, doe ik dat meestal zo:
1) Nut plaatsen, als je dat nog niet gedaan hebt.
2) Stopstuk (of bigsby, die heb ik nog liggen...) plaatsen. Die is minder kritisch, als je maar op de hartlijn blijft.
3) TOM op mooi zacht stukje Gamma vuren op de body leggen, en de twee E snaren aanbrengen. Als je bang bent voor de lak, nog een stukje schoonmaakdoekje tussen houten afstandstukje en de body. Let wel op de actie, maak het blokje dus op de goede dikte en wees niet eigenwijs als de dikte niet goed blijkt, gewoon snel even een nieuwe maken. Ook moet het stukje smal genoeg zijn om de gaten voor de poten van de TOM vrij te laten.
4) Stemmen en intoneren. Maar niet intoneren door de TOM te verstellen, maar door hem iets op de tillen en de verschuiven.
5) Eénmaal geintoneerd, door de gaten voor de poten van de TOM de gaten op de body markeren. Als je het durft kan je ze ook door de TOM gaten heen voorboren, met een precies in de gaten passende boor.
6) Alles verwijderen, en de gaten definitief boren op de juiste diameter en diepte.

Keep us posted, succes,

Orpheo
9 juli 2008, 23:15
ik heb mijn Eden nu een week of 2 af, en van de week versterkt getest, en ik kan zeggen:

iedereen die 'm heeft in welk stadium van ook van de bouw (hetzij dat ie nog moet komen, hetzij dat je nog moet bedraden). de mijne klinkt waaaanzinnig! Brult, scheurt, jankt, knarst... geweldig ding. speelt heel soepel, ondanks het pakje 011-052 snaren. Ik weet niet of 't de pups zijn, maar hij brulde er een gibson BFG uit. dat ding was nergens meer (en die gitaar vond ik de beste in de zaak...beter dan de slash-sig die hier hing, en ook beter dan de phil collen-sig jacson. de enige die in de buurt kwam was de malmsteen-strat. jaja, ze hebben hier mooie speeltjes!). stratsounds? dude? nee man. echt niet. ook niet met coiltap. sterker nog, die coiltap slaat nergens op. die gaat er dus uit. ik wil wel parallel eens proberen, maar weinig zinvol denk ik. Ik vind 't gewoon een tone-beest. ook op het cleane kanaal van de fender hotrod had ik al een crunch (lang leve goeie pots en treblebleed mods!).

oh ik ga in m'n bandje veel lol hebben van deze gitaar.

Minda
10 juli 2008, 07:25
Plaatjes en/of link naar je bouwtopic???

Dank,

Orpheo
10 juli 2008, 12:42
Plaatjes en/of link naar je bouwtopic???

Dank,

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=110481&highlight=eden+les+paul

alleen heeft ie nu creme ringen ipv zwart, en nog een 3weg toggle om de p90 aan te sturen.

ik moet wel nuanceren. de gibson heeft een wat 'egaler' geluid, wat subtieler, maar dat mot ik niet. ik wil scheuren. ongelimiteerd knallen. het leek alsof er bij de gibson een soort grens was waar hij niet overheen wilde gaan, en de burstbucker #3 is echt wel hot hoor. deze drukte veel meer zeg maar. veel meer het geluid naar voren stuwen.

edit; met dezelfde amp en cab (combo dus, ghehe) trouwens.

prs
10 juli 2008, 17:54
Wat late reactie, ben net van huwelijksreis terug; ziet er puik uit! Ik twijfel nog tussen te transamber kleur en een helemaal witte of zwarte, want ik heb nog een setje gouden hardware en dat lijkt me ook wel wat. Hoe gaat het met het plaatsen van de brug? Ga je dat laten doen?

Het plaatsen van de TOM brug ga ik inderdaad laten doen, evenals het vergroten van de gaten voor de mechanieken. Beide dingen zijn klusjes die ik toch niet goed zelf aandurf.
Momenteel ben ik klaar met het maken van de backplates van 'birdseye maple'. Kruiselings verlijmd fineer dus. Nog een heel werk met zagen en schuren omdat de cavities door Eden niet echt mooi (d.w.z precies) gefreesd zijn voor de standaard plastic backplates.
Ik heb ze al gelakt met nitrocellulose alleen laat ze nu even 1 a 2 weken uitharden alvorens ik ze ga polijsten. Ik zou graag een foto posten, maar door de luchtvochtigheid tijdens het lakken is de lak een beetje wit uitgeslagen (heb ik vaker gehad, gaat met polijsten weer weg).
Dus een foto houden jullie nog tegoed, inclusief de nodige andere updates mocht ik stappen vooruit hebben gemaakt :)

prs
10 juli 2008, 19:07
Ok, toch maar even een foto van de backplates!
Let wel, zoals ik al zei zit er een witte waaas van het lakken over de backplates (vooral de switch cavity heeft het zwaar te voorduren gehad) en ze moeten nog gepolijst worden zodat ze mooi gaan glanzen en die waas weer verdwijnt! Maar goed, eerst even uitharden:).

http://img410.imageshack.us/img410/438/dsc08164kq5.jpg

http://img156.imageshack.us/img156/3598/dsc08165tj9.jpg

Eerst speelde ik nog met het idee om de backplates in dezelfde kleur als de top te stainen (amber), maar hier heb ik toch maar vanaf gezien omdat ik het zo eigenlijk mooier vind.

prs
25 juli 2008, 19:57
Weer even een kleine update. Niet meer zo heel veel gebeurd, maar in de maand augustus zal dat wel veranderen. Dan verwacht ik dat ie met een beetje geluk zo goed als klaar is (begin september).
De backplates zijn inmiddels gepolijst en op de cavities geschroefd. Ik had bij de switch cavity last van een witte waas. Dat had ik vaker gehad tijdens het lakken met vochtig weer en is er met polijsten altijd uitgegaan. Deze keer dus niet! Ik denk dat er misschien vocht tussen de laklagen is gaan zitten. Maar goed, voor nu laat ik het zo. Misschien maak ik ooit nog een andere.
Volgende stap is het tekenen van een goed soldeerschema. Daar zal ik ongetwijfeld nog een hoop hulp van het forum bij nodig hebben. Ik kan niet meer wachten tot het ding af is.
Hier nog wat foto's van de backplates.

http://img187.imageshack.us/img187/5792/dsc08169kg5.jpg

http://img112.imageshack.us/img112/6676/dsc08170ld5.jpg

En voor het geval ik dat nog niet eerder had laten zien....Deze mechanieken komen erop:

http://www.nu-world.com/~hispeed/PearlEpi2.jpg%22