PDA

View Full Version : Lead effecten enzo



Blaahaab
31 mei 2008, 14:01
Topic titel is misschien wat ongelukkig gekozen, maar ik ben druk bezig om een bepaald soort heavy geluid te krijgen. Denk maar een beetje aan het geluid van Linkin Park, het eerste album (hybrid theory). Beetje Hardrock / Nu-metal dus.
Ikzelf heb een Marshall JCM800 versterker (50 watt 1x12). Ik heb ook een epiphone les Paul gitaar, met de standaard elementen. Naar mijn idee is het gitaar wel geschikt voor dat echt zware geluid, alleen de elementen niet. Maar de gitaar gaat eruit, en er komt een andere voor in de plek. Een Les Paul studio denk ik, zijn de standaard elementen daarin geschikt? Of kan iemand mij andere elementen aanraden, Seymour Duncans ofzo?
Verder, is mijn versterker geschikt? Het leadkanaal erop vind ik wel goed voor rhythm, maar een dikke solo vind ik niet heel goed eruit komen. Kan ik beter een andere versterker kopen, of moet ik het met een pedaal ook wel redden, watvoor pedaal dan?

:satisfie:

Yannicks
31 mei 2008, 14:19
Ik denk dat je je versterker beter moet leren kennen.

joskedentweede
31 mei 2008, 14:23
een marshall JCM800 zeg je, je kan ook aan je knopjes draaien weet je.
Die versterker moet wel goed zitten!

Mitch
31 mei 2008, 16:31
Het is een beproefd recept om de JCM (welke type trouwens?) te gebruiken voor een prima rhythm crunch en er een boost of overdrive vóór te zetten om er een steviger lead sond uit te toveren. Zoek anders eens binnen het subforum Effecten op "solo" "boost" of ''lead"
Je vraag over een andere gitaar begrijp ik niet goed. Nou ja, eigenlijk wel :D
Je stelt dat je Epi LP met de standaard elementen eruit gaat en dat daar iets anders voor terug moet komen, misschien gitaar X en dan de vraag of de elementen daar beter van zijn. Je vraag is dus erg onduidelijk, maar het is wél duidelijk dat je teveel vanuit de elementen redeneert. En dat is maar een klein onderdeel in het bereiken van een goeie lead sound.
Tuurlijk, een high output pickup laat de natuurlijke scheur van bijv.een JCM800 er beter uitkomen, maar met één of twee pedalen kun je meer bereiken.

Gothra
31 mei 2008, 16:40
Yup andere pu's, je amp zit wel goed, moet wel een dikke dist in zitten, al vindt ik dat altijd wel meevallen in die marshalls

almarvk
31 mei 2008, 18:24
Deze gaat naar Effecten.

paulusdeBKB
31 mei 2008, 18:50
Een JCM 800 is NIET heavy genoeg voor een NU Metal sound, tenminste niet van zichzelf. De leadgitarist van Linkin Park gebruikt een Mesa Boogie Dual Rectifier. Je kunt veel info over zijn gear vinden op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Brad_Delson#Equipment) .

Dat gezegd hebbende: een JCM 800 is op zich een prima versterker. Met het juiste scheurpedaaltje ervoor moet je daar zeker een NU Metal-achtige sound uit kunnen halen.

Nieuwe elementen kunnen je Epiphone beter laten klinken, maar overweeg in dat geval of je niet beter meteen investeert in een betere gitaar.

Blaahaab
31 mei 2008, 19:01
Ik was van plan om die epi Les Paul eruit te doen ja.
Klinkt raar, maar die gitaar houd mijn kwaliteit een beetje tegen zeg maar, op mijn andere gitaar kan ik fijner, sneller en mooier spelen. Daarom gaat ze eruit, ookal ziet ze eruit als een stel mooie tetten. Ik zat meer te denken aan een Les Paul studio faded, gewoon omdat die zo super mooi ook is. Nu vroeg ik mij af, klinkt dat goed voor die dikke sound, of zouden er andere elementen in moeten?
En voor de versterker, watvoor pedaal raden jullie dan aan? En zou ik er beter een 2x12 kast onder kunnen zetten voor wat meer druk/bass? (4x12 is te groot)

the sure thing
31 mei 2008, 22:13
HEt pedaal waar je INSTANT nu-metal mee kan spelen is de MESA V-TWIN. Voor EUR 250 moet je die 2e hands tegen kunnen komen. Ik heb hem jarenlang in mijn setup gehad.

Ik denk zelf dat er weinig mis is QUA GELUID met je gitaar, maar als ie niet lekker speelt moet je m zeker weg doen.

De JCM800 vervormt te weinig voor NU metal, je dient idd een pedaaltje erbij te zetten.

paulusdeBKB
31 mei 2008, 22:27
Voor 250 moet je vlgns mij behoorlijk zoeken naar een V-Twin hoor, ze staan meestal aangeboden voor 300 of meer. Soms kun je daar wat vanaf lullen, soms niet.

Ik weet dat het heel moeilijk is om je te beheersen, en ik ben ook al een aantal malen in dezelfde valkuil getrapt: koop niet een gitaar (grotendeels) omdat je hem mooi vindt! Koop hem omdat hij lekker speelt, goed klinkt en stevig in elkaar zit. Mooi is meegenomen.

(ach, was het maar zo...)

Nitefly7
3 juni 2008, 15:39
JCM800 +SD-1 is Zakk Wylde, toch?
niet echt Nu-metal, maar wel vet en heftig..

definieer Nu-metal trouwens, als je Mesa uit 'n Marshall zoekt, zul je het niet snel vinden... maar je kan wel akelig dicht in de buurt komen:

1. V-Twin ervoor

2. of wat ikzelf wel geinig vind en erg vet: de MI Audio Tube Zone, een pedaal dat aanslaggevoelig van lichte TS-drive naar over-the-top Mesa-proporties gaat..
niet al te goedkoop, maar ook niet superduur.. ('k heb 'm zelf ook")

3. je kan ook naar de Blackstar-pedalen kijken, die ken ik zelf niet..

een ander pedaal dat aardig in de buurt komt, is de -schrik niet- Boss ML-2 Metalcore... Dus niet de MT-2 Metal Zone!

...alhoewel, Wes Borland de MT-2 ook erg lang gebruikt schijnt te hebben..

Even testen die handel..

Nu-metal met 'n Les Paul is ook erg interessant, zal wel lukken... Maar misschien heb je met een Ibanez RG model meer succes..

Rude Perception
3 juni 2008, 16:16
JCM800 +SD-1 is Zakk Wylde, toch?


JCM800 + MXR ZW-44....