PDA

View Full Version : Bepaalde noten niet goed kunnen spelen



xSophie
31 mei 2008, 11:57
E --------------------------------------------12--15----------------------
B -----------------------------------12--15-------------------------------
G --------------------------12--14----------------------------------------
D -----------------12--14-------------------------------------------------
A ----------12--14--------------------------------------------------------
E -12--15-----------------------------------------------------------------

Deze toonladder moet ik kunnen spelen opzich is dat geen probleem, want dat lukt al... maar het probleem is, als je het in de juiste positie speelt zou ik met mijn pink alle noten moeten spelen van de 15e fret. Maar dat lukt op een of andere manier niet, ik heb van alles geprobeert gitaar hoger hangen, me helemaal suf oefenen. Maar het lukt niet echt, ik blijf die noot spelen met mijn ringvinger. Iemand tips of iets anders waardoor ik die nooit wel met mijn pink kan spelen?

Alvast bedankt :)

artnaz
31 mei 2008, 12:09
Oefenen.

Ja, voor de hand liggend, maar zo is het nou eenmaal. Je moet je pink gewoon goed trainen, het is de minst sterke en minst goed reagerende vinger...

Mr.Fingers
31 mei 2008, 12:27
schaartje nemen, en ringvinger afknippen ;)

Nee, gewoon heel traag oefenen, en uzelf VERPLICHTEN de ringvinger niet te gebruiken op die positie... Ik speelde vroeger ook toonladders met slechts twee vingers (wijs & ringvinger), maar ik heb mezelf verplicht het met 4 te doen, eerst heel traagjes, en nu lukt het me perfect met zowel 2,3 als 4 vingers.

Sterik
31 mei 2008, 13:02
en waarom wil je eigenlijk zo graag je pink gebruiken?
wat nou als je midden in een solo wil benden, of vibrato, of weet ik veel
dan zit je daar met je pink
ik heb juist geoefend om mijn pink niet te gebruiken, deed ik eerst altijd wel
(misschien moet je eens een filmpje posten, misschien kunnen we zien wat het probleem is)

artnaz
31 mei 2008, 13:19
en waarom wil je eigenlijk zo graag je pink gebruiken?
wat nou als je midden in een solo wil benden, of vibrato, of weet ik veel
dan zit je daar met je pink
ik heb juist geoefend om mijn pink niet te gebruiken, deed ik eerst altijd wel
(misschien moet je eens een filmpje posten, misschien kunnen we zien wat het probleem is)Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je hebt het dus opgegeven omdat je met je pink geen goede vibrato/bend voor elkaar kreeg, en nu adviseer je anderen om dat ook zo te doen? :confused:

heinz3110
31 mei 2008, 13:52
Dat dacht ik ook ja. Zoals ik het lees, heb je juist geoefend om je pink niet te gebruiken? Beetje suf.

@xSophie, je moet maar zo denken: als je de frets wel kan bereiken met je ringvinger, dan moet het zeker lukken met je pink. :)

Ik heb lesgangers die ook denken: dit is te moeilijk en daarom oefen ik het maar niet. Die kunnen weerstand hebben tegen alles wat lastig is. En dan zeg ik : miljoenen mensen zijn je voorgegaan, dus jij zal dat ook kunnen.
Of dat het trainen van de pink is (positionering, vibrato en bends) , het pakken van je eerste barre-akkoord of die lastige akkoordenwisseling.

Er is geen sluipweggetje. De enige weg te volgen is: blijven oefenen.

xSophie
31 mei 2008, 17:41
Het gaat vooral om de 15e fret op de lage E snaar, op de B en hoge E snaar gaan deze noten wel goed

Soulflyhigh
31 mei 2008, 17:51
Vooral oefenen. Het is ook handig als je het met je ringvinger oefent zo houd je namelijk je pinkie over voor een stretch naar de 17e fret

artnaz
31 mei 2008, 18:08
Vooral oefenen. Het is ook handig als je het met je ringvinger oefent zo houd je namelijk je pinkie over voor een stretch naar de 17e fretNee, dat is helemaal niet handig. Eerst de pink goed leren.

Maar ik kom ook niet supermakkelijk bij de 15de fret van de laagste snaar hoor... ;) Gitaar hoger hangen helpt wel...

-=JEROEN=-
31 mei 2008, 19:44
Waarom moet dat met pink?

Ik speel 12 met wijs, 14 met middel en 15 met ringvinger. Werkt prima.

artnaz
31 mei 2008, 20:32
Waarom moet dat met pink?

Ik speel 12 met wijs, 14 met middel en 15 met ringvinger. Werkt prima.Als je toch net begint met leren, wil je toch de beste manier meteen aanleren? Genoeg gitaristen die met drie vingers supergoed spelen hoor, maar als je meer vingers kan gebruiken is het alleen maar beter.

Toch? :satisfie:

-=JEROEN=-
31 mei 2008, 20:41
pink gebruik ik als ik 12 14 15 17 speel

Sterik
31 mei 2008, 20:49
Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Je hebt het dus opgegeven omdat je met je pink geen goede vibrato/bend voor elkaar kreeg, en nu adviseer je anderen om dat ook zo te doen? :confused:

inderdaad, dat adviseer ik
ik zie professionele gasten wel eens met hun pink benden, of vibrato doen met hun pink, en het klinkt totaal niet, en gecombineerd al helemaal niet, je hebt gewoon meer controle met je ringvinger
ik vind het prima als jij elke dag met je pink naar de sportschool gaat, terwijl ik lekker zit te chillen met mn ringvinger
en ik heb inderdaad geoefend om mijn pink niet te gebruiken, omdat ik als beginner had geleerd om het wel te doen, en het op den duur niet erg praktisch vond
ik gebruik mijn pink wel, maar alleen als het anders heel erg onpraktisch is, niet als het ook zonder kan
ik snap niet waarom dat een "verkeerde" manier is

Soulflyhigh
31 mei 2008, 23:36
pink gebruik ik als ik 12 14 15 17 speel
Idd en met een pink benden is goed te doen. Mits ondersteund door je 3 en soms 2e en 3e vinger. Ik zou zeggen je hebt 4 vingers gebruik ze allemaal.

guitarnijboer
1 juni 2008, 03:40
Wat een onzin dat met je pink geen goede vibrato of bend te maken is! Gewoon oefenen en zorgen dat je controle krijgt over al je vingers.

Ibanez666
1 juni 2008, 09:25
en waarom wil je eigenlijk zo graag je pink gebruiken?
wat nou als je midden in een solo wil benden, of vibrato, of weet ik veel
dan zit je daar met je pink
ik heb juist geoefend om mijn pink niet te gebruiken, deed ik eerst altijd wel
(misschien moet je eens een filmpje posten, misschien kunnen we zien wat het probleem is)


Iemand adviseren de pink niet te gebruiken is wel een beetje dom zoals Maxima dat zou zeggen. Je kunt immers ook gewoon de noten met 4 vingers spelen en de bends dan bijvoorbeeld met je ringvinger doen..bends met de pink gaan ook prima, mits je vaak oefent en niet opgeeft natuurlijk

-=JEROEN=-
1 juni 2008, 10:06
Lezen (luisteren) is ook een vak. Jullie zeggen allemaal hetzelfde:

Doe wat voor jou goed voelt. Uren oefenen om persee je pink voor iets te gebruiken terwijl het net zo makkelijk met bijv je ringvinger kan, is niet echt aan te raden. Je pink oefenen voor dingen waarbij deze noodzakelijk is, is uiteraard wel aanbevolen.

artnaz
1 juni 2008, 11:12
In ieder geval vind ik het een must voor beginners om de pink te gebruiken. Zeker bij zo'n toonladder.

Hoe wil je trouwens zoiets snel spelen zonder pink?
E| 12 - 14 - 15 - 12 - 13 - 15

of zelfs dit:
e --------------------------
B --------------------------
G --------------------------
D --------------------------
A ----------12-13-14------
E -12-14-15---------------

KoenB
1 juni 2008, 13:19
Ik gebruik mn ringvinger ook liever dan mn pink voor vibrato's en bends maar je moet je pink niet onderschatten. Het is dan een klein rotvingertje maar voor snelle licks en ver uit elkaar staande noten heb je m echt wel nodig. Ook is het natuurlijk leuk om terwijl je een akkoord speelt (neem nou ff een C) nog ff met je pink wat nootjes erbij te frommelen, zoals een hoge g, hoge d etc.

Ik zou zeggen, gewoon goed oefenen, het is mss in dit voorbeeld niet het meest praktisch maar wel een goede training. Later kan het alleen maar van pas komen. Probeer het ook eens op een andere gitaar te spelen, misschien staat je gitaar niet goed afgesteld (snaren te hoog of iets dergelijks)

EuroCinema
1 juni 2008, 16:50
Als je vooral bluesachtige dingen speelt kun je wel zonder pink. Arpeggio's en patronen uit ladders vereisen daarentegen wel vier vingers. Er zijn trouwens drommen gitaristen die mooi buigen en vibreren met hun pink, maar de andere vingers moeten dan inderderdaad wel meewerken.
Ik heb zelf dan weer een hekel eraan om hoog op de hals op de lagere snaren te spelen. Die noten liggen ook in veel comfortabelere posities op andere snaren en op veel jazzgitaren kun je er ook heel moeilijk bij omdat er een stuk klankkast in de weg zit. 8-)

frankiiee
1 juni 2008, 20:13
Ik heb dit probleem ook gehad en heb het nu nog steeds een beetje als ik mn pink gebruik om hoog op de hals de lage e-snaar te pakken, maar stilletjes aan begint het toch te lukken, eerst heel traag maar dat gaat nu alsmaar sneller en sneller. Dus gewoon blijven oefenen dat zal wel redelijk snel beginnen lukken. En hoewel ik maar een beginner ben lijkt het mij toch ook wel goed om je pink in je spel te betrekken, bij de (voorlopig nog zeer zielige :cooler: ) improvisatietjes die ik soms probeer gebruik ik mn pink ook en ik vind dat zeer handig.

groet

eddyvanbuiten
2 juni 2008, 13:23
ik snap niet waarom dat een "verkeerde" manier is

ik vraag me af hoe jij een "niet-pentatonische" toonladder pakt, met 2 vingers

Sterik
5 juni 2008, 16:19
"ik gebruik mijn pink wel, maar alleen als het anders heel erg onpraktisch is, niet als het ook zonder kan"

met mijn pink, die wel degelijk getraind is omdat ik graag hendrix en frusciante nadoe

Dreed
5 juni 2008, 19:15
afentoe gebruik ik me pink wel en dan gebruik ik hem weer niet, ik vind dat je t beter kan afwisselen.
Bends, vibrato etc met pink heb ik niet zo veel problemen mee, (misschien omdat ik links ben en rechtshandig speel) Als ik een bend of iets dergelijks doe dan helpen mn andere vingers (door alle vingers bijelkaar te houden, vooral de ringvinger) me pink te verstevigen. Maar ik speel toch liever bends, vibrato etc met vinger 3

speulmenneke
6 juni 2008, 23:46
Hallo Sophie,

Als ik het goed begrijp kun jij je pink dus wel gebruiken op de (hoge) E snaar en de B snaar (het gebruik van de pink kan dus wel, en is m.i. ook wel handig/verstandig) maar niet op de (lage) E snaar. Ik heb zo het idee dat je de linkerhand waarmee je de snaren indrukt (ik ga er even vanuit dat je rechts bent) iets moet bijdraaien zodat jouw pink als het ware wat dichter bij de hals komt. De stand van de hand zou zo moeten zijn dat de binnenkant van de pols parallel loop met de hals van de gitaar. En ja, voor de rest toch maar oefenen. Maar op deze manier zou het wat gemakkelijker moeten gaan.
Succes ermee.

hugo123
7 juni 2008, 10:34
IK heb een goede oefening gekregen van mijn leraar ik kan hem hier wel posten als jullie willen!

hugo123
7 juni 2008, 10:42
http://i267.photobucket.com/albums/ii294/pcbmfan/Scan-080607-0001.jpg

Dit is een oefening die ik heb gekregen om snelheid met je pink te oefenen. Fig 1 dan he;)