PDA

View Full Version : eigen nummers opnemen, wat en hoe



ruben9288
31 mei 2008, 11:33
Hallo mensen,

Ik ben al een tijdje bezig met gitaar spelen en liedjes schrijven, en nu wil ik eigenlijk graag wel eens wat opnemen. Voorheen heb ik wel eens wat dingetjes opgenomen met het ingebouwde microfoontje in m'n mp3-speler, maar dat klinkt natuurlijk wel heel rot. Ik hoef echt geen studiokwaliteit te hebben, zolang je er maar naar kan luisteren zonder je meteen kapot te ergeren aan de kwaliteit is het best. (zo'n goed gehoor heb ik toch niet)

Ik heb flink rondgelezen op dit forum, en op andere sites, maar ik heb nu een beetje het idee dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Sommige sites beginnen er over dat je het best meteen een nieuwe computer kan kopen alleen voor audio bewerkingen. Dat soort dingen liggen dus echt totaal boven mijn budget.

Wat ik wil is dat ik bijvoorbeeld eerst een stukje piano opneem, en daarna los bijvoorbeeld een gitaarsolo'tje eroverheen, en dan weer zang erbij , en dit alles dan op de computer 'over elkaar heen zetten' ofzo. Ik speel dus alle instrumenten zelf. Is zoiets mogelijk met een beperkt budget?
Jullie zullen ondertussen wel gemerkt hebben dat ik totaal niks weet van opnemen, dus ik hoop dat ik hier hulp kan vinden.

Alvast bedankt :)
Ruben

frank44
31 mei 2008, 11:39
Goed en weinig geld?

check dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=109003

Zeer goede software voor weinig geld. Nadeel is dat je aardig wat tijd moet willen steken in het leren werken ermee...

Hardware:
- m-audio audiophile geluidskaart 90 euro
- m-audio budy 80 euro

bijv.

Renin
31 mei 2008, 11:42
Line 6 toneport en een microfoon voor je zang en je pianopartijen.

Zit software bij, versterkermodellen en je kan er een microfoon op aansluiten.

Ben je in 1x klaar. Snel simpel en relatief goedkoop.

Zie ook de zoekfunctie: toneport

frank44
31 mei 2008, 11:54
Als je wilt opnemen dan kun je dat toch beter clean doen? Wat voor extra waarde heeft zo'n toneport dan en is de voorversterker van de toneport te vergelijken met andere preamps voor about 200 euro?

Qua mics worden overigens vaak:

zang: shure sm 58
gitaar: shure sm 57 beta

aangeraden.
Er zijn ook wel goedkopere clones van deze mics

Han S
31 mei 2008, 12:00
frank44, het is handig als je een recordingnoob als de TS even wijst op de faq van Harrie Beton, daar staat alles in wat de man nodig heeft en als hij dan een tijdje gaat zoeken op dit forum, vindt hij alles wat hij wil weten want het is allemaal al tig keer besproken, inclucief alle soorten microfoons, geluidskaarten, gratis opnamesoftware, microfoonplaatsingen, plugins, brick wall limiters, hard and soft knee compressie.

Dat je onder een andere nick doorgaat met linuxspam vind ik zeer verdacht en de SM57/58 zijn zeer matige microfoontjes.

bass blom
31 mei 2008, 12:08
OLO zakt daar iemand door het mandje? go han go :cheerup:

TimoSomers
31 mei 2008, 16:55
Line 6 dingen zijn erg handig en gaaf.
Vooral voor beginners (maar zeker ook voor gevorderden) raad ik Riffworks aan. Check maar ff op google.
Ik maak er zelf ook al mn shit mee (voor een idee: http://profile.ultimate-guitar.com/Pr0teZT/).

ruben9288
31 mei 2008, 19:47
Die Line 6 dingen.. die moet je toch aan je computer hangen?
want wat ik eigenlijk in de opening had moeten zetten, is dat de piano die ik onder andere wil opnemen twee verdiepingen lager staat dan de computer... dus dat gaat dan niet echt handig
Zelf kwam ik na wat rondzoeken uit bij de Zoom H4 (http://www.feedback.nl/?b=ZH4&a=86 <-- die) zou zoiets iets zijn voor wat ik ermee wil, of kan ik daar niks mee beginnen?
erg fijn al die hulp hier danku danku :satisfie:

Jason34
1 juni 2008, 21:30
Om een impressie te geven hoe de Toneport klinkt kan je hier mijn eerste track vinden, gemaakt met Cubase, de toneport UX1 icm in dit geval Amplitube Metal en EZdrummer en nog een vsti.

LINK (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1686847#post1686847)

Steven Otto
1 juni 2008, 22:10
... en de SM57/58 zijn zeer matige microfoontjes.

Wat raad je dan aan als je eens wat wilt opnemen, als je je versterker wilt uitversterken via een PA of iets dergelijks. Wat raad je dus aan, rond het zelfde budget, qua microfoon?