PDA

View Full Version : hoe gebruik je nou een plectrum op je bas??



bassopotmus
21 februari 2003, 15:16
Hey fellow bassplayers!!!
Hoe gebruik je nu een plectrum?? hoe houd je die vast en hoeveel druk leg je op de snaren? Ik mis heel vaal, en heb echt het gevoel veel minder contact te hebben met de bas als dat ik met me vertrouwde vingers speel, maar wil het graag, beetje Metallica spelen bv.!
Thanks

rePUNKtative
21 februari 2003, 15:31
A: Heb je een grote basplectrum?? Als je dan nog mist, dan ben je echt scheel :grin:

B: Wanneer je een grote plectrum hebt, dan kan je gewoon de snaren aanslaan, geen probleem! Het is wel handig als je veel ruimte hebt tussen je snaren, dan sla je niet perongeluk een andere snaar aan.

frenske
21 februari 2003, 16:04
Hoe demp je de snaren er boven? Als je vingers speelt dan demp je normaal gesproken de snaar erboven met de vinger waar je de snaar mee aanslaat, maar hoe doe je dat als je met een plectrum speelt?

Venomer
21 februari 2003, 16:09
Gebruik een zacht plectrum. Ik gebruik zelf een Dunlop nylon, ik geloof 0.88 ofzo. Een bassnaar heeft niet echt de neiging om mee te geven, dus een hard plectrum werkt niet lekker, vind ik.

Dempen kun je met de zijkant van je rechterhand doen, of met de vingers van je linkerhand.

Verder is het een kwestie van veel oefenen om de juiste techniek te pakken te krijgen.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: venomer op 2003-02-24 11:02 ]</font>

Venomer
21 februari 2003, 16:10
Probeer ook om kleine bewegingen te maken, dan mis je niet zo snel. Je bent geen slaggitarist!

Semafoor
21 februari 2003, 16:11
Dempen doe je met de palm van je rechterhand of gewoon met je linkerhand.
Een bassist houdt een plectrum niet anders vast dan een gitarist (tussen duim en wijsvinger dus), gewoon even op internet zoeken, daar moeten duidelijke voorbeelden met plaatjes staan. Als je zelf een beter manier vindt, dan mag dit natuurlijk ook, er zijn veel soorten manieren om je plectrum vast te houden (met 2 vingers, met 3 vingers) en er zijn veel verschillende soorten plectrums.

poepsnaar
21 februari 2003, 16:50
je ziet vaak ook (kijk greenday) dat de bassist gewoon wildweg op de snaren ramt. moet je daarvoor goed dempen , of maakt het niet uit als er net als bij de gitaar een snaar extra perongeluk meeklinkt. En mijn ervaring is, hard rammen op de snaren geeft een niet zo geweldig geluid

skabouter
21 februari 2003, 16:53
matt freeman (rancid) doet dat ook, maar klinkt prima.

zie bijna alle OI/hardcore bandjes. veel hoog erin gooien, rammen maar op 1 snaar, maar klinkt best goed

Phyrexian
21 februari 2003, 17:05
Ik gebruik quasi altijd plectrums.

DUNLOP Nylon,
je hebt die in drie diktes: 0,73 - 0,88 - en 1,00 mm.
Die zijn lekker soepel (veel soepeler dan bv. die Tortex plectrums). Je kent ze wel, het zijn die grijze...

Ik vak ze met drie vingers vast :grin: !
Duim bovenop, wijs- en middelvinger onderop. Werkt perfect en geeft veel controle.

Demping, rechterhand met de palm (duim). En linkerhand ook natuurlijk, daar gebruik ik soms m'n duim om de E snaar te dempen als ik naar de A ga (duim langs boven erop dus), nogal onorthodox, maar het werkt wel handig.

Verder proberen zoveel mogelijk de snaren apart te laten klinken. Dat klinkt het vetst. Tenzij het de bedoeling is natuurlijk (akkoorden, effectje?)

bassopotmus
21 februari 2003, 19:23
Thanks, jah ik heb die dunlop nylons..ga toch eens een dunnere kopen..snaren vergeven je indd weinig

basbeest
21 februari 2003, 20:28
NIET

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 21:28
Op 2003-02-21 16:10, schreef Venomer:
Probeer ook om kleine bewegingen te maken, dan mis je niet zo snel. Je bent geen slaggitarist!




ik wel, en bassen met een plectrum gaat me goed af :smile:

ik gebruik gewoon een 1 millimeter dikke schaller plectrum. Geeft inderdaad weinig mee maar eeen beetje werken op z'n tijd is goed voor de arm. als gitarist ben je toch al zo verwent met actie van 3 milimeter enzo...

hoofd
21 februari 2003, 22:42
Ik bas eigenlijk nooit met plectrum, en ik probeer juist ook het plectrumgebruik op de gitaar te verminderen, maar goed. Als ik dan bas met plectrum gebruik ik gewoon met 2 mm plectrum, en sla ik het liefst zo hard mogelijk dicht bij de brug. Snel spelen met plectrum lukt me op de een of andere manier niet met plectrum, laat ik die gewoon vallen en is het weer vingeren geblazen! :smile:

Wouter J
22 februari 2003, 02:50
Ik gebruik Dunlop tortex 1.14 plectrums. Ze zijn heel sterk en gaan lang mee. Ik gebruik ze ook als ik normaal gitaar speel en mijn hand is ernaar gaan staan. Wat ik persoonlijk het nadeel vindt van nylon plectrums is dat ze teveel mee veren. Met een harde plectrum regel je dat zelf.

En als je Metallica speelt... Cliff Burton speelde nooit met een plectrum en hoor eens hoe ongeloofelijk snel hij was...

emielow
22 februari 2003, 12:52
waarom zou je bassen met een plectrum? ik doe het alleen als ik na 32834 uur spelen ontzettend zere poten krijg, omdan mn tere vingertjes even te sparen, maar tis niet handig en t klinkt niet.

bassen doe je met je vingerS!

bassopotmus
22 februari 2003, 12:58
jah dat was te verw88 "bassen doe je met je vingers..."
Kijk soms wil je een andere sound, en pak je die plectrum..Ik speel 90% met je klauwen, maar die 10% dat ik plectrum speel wil ik ook een goede plectrum sound hebben :wink:.
En omdat die gast van Metalica fingerstyle speelde moet ik dat dan ook, hey Jimi speelde met zijn tanden, ow we spelen een Hendrix cover, ff me tanden gebruiken...

Het heeft gewoon veel voordelen zowel met je vingers als met je plectrum te kunnen spelen.

basswasp
22 februari 2003, 15:07
Met je tanden spelen is gewoon een truukje voor op het podium... en ook Hendrix speelde niet onafgebroken met z'n tanden...

Vingers is gewoon een algemene techniek...

bassopotmus
22 februari 2003, 15:28
neej gelukkig niet..zou die hoge tandarts rekening hebben

dikkie dik
22 februari 2003, 16:28
ok, niet lachen,

ik speel af en toe als bijvoorbeeld nummers van greenday speel met een flippo(die dingen die altijd bij de chips zaten). ik knip ze een beetje ovaal naar een puntje. en dan raggen, ze zijn dik en flexibel. ik vind het fijner dan een normale plectrum. :wink:

AntY
22 februari 2003, 17:19
metallica komt ook op rock werchter. maar wie gaat er bassen?

Rhinus
22 februari 2003, 17:37
Goede vraag AntY.

Ik blijf denk ik de rest van mijn leven met mijn vingers bassen.

AntY
22 februari 2003, 18:09
ik ook
plectrum bassen is net als roken:
je doet t in t begin alleen om cool te zijn, maar als je dr eenmaal mee begonnen bent kom je dr niet meer vanaf hoe graag je ook wil :razz:

basswasp
22 februari 2003, 19:20
Mooi gezegd :grin:

Ruud
22 februari 2003, 20:59
Op 2003-02-22 20:59, schreef Ruud:
Jaa, met een plectrum kun je stoer raggen, .. als je het eenmaal door hebt...
en dunne plectrums ben ik geen fan van, raak je al je power kwijt en klinkt het zo iel..., geef mij maar de 1 mm's van Dunlop ja....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud op 2003-02-22 21:05 ]</font>

Ragebolle
22 februari 2003, 22:26
Tja, Dunlop's vind ik persoonlijk ook de besten (.73, .88 of 1mm)
Ze zijn wat ruwer, waardoor ze niet niet zo gemakkelijk tussen je duim en vinger vandaan glijden.

Wouter J
23 februari 2003, 03:06
Op 2003-02-22 17:19, schreef AntY:
metallica komt ook op rock werchter. maar wie gaat er bassen?


Mike Inez Ex-Alice in chains, Ex Ozzy Osbourne, Ex-Slash' snakepit. Die is opgetrommelt om de plaats van Jason Newsted te stappen. En van wat ik weet speelt hij met een plectrum.

bassopotmus
23 februari 2003, 12:07
ik ben vorig jaar naar RW geweest en vind het een slecht ongeorganiseerd boeltje..maarhey tis belgie he??

koen_V
23 februari 2003, 12:41
Ik wil het een beetje vriendelijk houden, maar eigelijk vind ik je maar een achterlijke idioot.
Wat voor een opmerking is dat nu, "tis maar België".
zo slecht zal het niet geoganiseerd zijn als alle groepen zeggen dat het een van de beste festivals is.
En trouwens als je daar rondwandelt heb je het gevoel dat je in Nederland zit, zoveel Nederlanders zijn daar, zo slecht zal het niet zijn als ze van bij jullie naar België komen.
Dus laat voortaan zo een kutopmerking van "het is maar België" zijn, want ik heb de indruk dat gij u eigen een beetje veel te interesant vindt.

AntY
23 februari 2003, 13:35
hoe is dat nou, om als belg op een nl forum te zitten? :smile:

koen_V
23 februari 2003, 13:42
Goed hoor!
Zolang als er van die bovenstaande uitspraken uitblijven, vind ik jullie vriendelijke mensen.
Ik snap het ook wel dat er mensen zijn die niet slimmer zijn en dan zo een "fijne" uitspraak doen, gewoon om interessant voor te komen en wat aandacht te krijgen.
Ik vind het zielig voor je bassopotmus!

basswasp
23 februari 2003, 13:45
Waarschijnlijk bedoelt ie 't nog als grapje ook, maarja... eerst de boel afkraken en daarna zo'n slechte grap komt bij ook niet helemaal over.

bassopotmus
23 februari 2003, 18:28
CHILLL...
Wat nou gevoelig?? Fuck man..

Ik ben er geweest en ik ben van mening dat pinkpop bv. gewoon veel beter is georganiseerd, kijk daar heb je zijhekken en laten ze een bepaald aantal personen binnen zodatje niet helemaal wurm word getrapt, kom eens naar pinkpop!

Ow oewww die groepen vinden het zo goed?? Nou die hoeven toch niet een hele dag op het terrein te lopen, en dan de beveiliging>?? Ze kijken niet eens IN je rugzak?? Pinkpop-->> fouilleren...2x??

Naja sorry hoor..en ik vind mezelf echt niet geweldig..trouwens ik merk zozo dat op dit forum te weinig over bassen wordt gelult en teveel over (hij beledigd mij!!!)

dikkie dik
23 februari 2003, 18:30
daar hebben we nou biertje bij voor. voor ge-ouwehoer dus

Shakes
16 maart 2003, 01:49
Koen, ooit wel eens gehoord van sarcasme? of ironie? Niet alles zo persoonlijk opvatten, het zijn vaak sarcastische opmerkingen en grapjes... maak je er niet te druk over, denk om je bloeddruk! :grin:

bassopotmus
16 maart 2003, 13:11
Ai nu komt dit pijnlijke onderwerp weer omhoog...laat nou rusten..hier heb je die akelige sfeer.

MIJ EXCUSES LIEVE KOEN_V

sniekie
16 maart 2003, 16:11
ik speel nooit met plectrum niet echt iets voor mijn muzieksmaak, en als ik het dan al een keer doe knapt er gelijk een snaar omdat je zo hard moet rammen om er nog een beetje geluid uit te krijgen. als ik met mijn vingers speel gaat het veel harder.

koen_V
16 maart 2003, 16:14
Op 2003-03-16 13:11, schreef bassopotmus:
Ai nu komt dit pijnlijke onderwerp weer omhoog...laat nou rusten..hier heb je die akelige sfeer.

MIJ EXCUSES LIEVE KOEN_V

Ik had het niet te persoonlijk moeten opvatten...zal wel als grap bedoelt zijn.
ook mijn excuses.
Laat het onderwerp nu maar mooi zakken

bas tistje
19 maart 2003, 20:09
met een plectrum bassen geeft een irritant geluid vind ik, alleen met de vingers heb de de echte mooie basklank, of tligt aan mijn versterker maar dat denk ik niet, speel gewoon met je vingers !! het is veel leuker ook !! plectrums zijn voor gitaren niet voor basgitaren, je zus !! ik snap niet waarom je met een plectrum begint, en als je ooit een plectrum neemt, neem een dikke plectrum, 1.5mm speelt het beste vind ik, kheb het ooit geprobeerd, ma kvind het veel beter om met de vingers te spelen, heeft een beter basgevoel en een betere klank !!

bassopotmus
19 maart 2003, 22:16
Boh je bent heir nieuw en ik mag je nu al niet....
JIJ vind het niet klinken, ik wel als een verrijking van het fingerstyle..maar waarom verklaar ik mezelf nader aan jou?

Easy Rider
19 maart 2003, 23:01
Ik was ook ooit anti-plectrum, vond plectrum-bassisten stelletje sukkels zonder techniek die alleen maar konden raggen. Maar een jazzgitarist attendeerde me erop dat ik gitaar wel met een plectrum speel en dat ik het zonder plectrum amper kon, toen was ik de sukkel die alleen kon raggen...

Plectrum is gewoon een techniek, met een eigen sound en feel. Sommige composities vragen gewoon om een plectrum, andere klinken naar niks ermee. Of als je ergens speelt met weinig versterking is het ook handig als je met een plectrum kan spelen want dan kom je veel beter door. Merk je gelijk dat veel baslijnen heel anders klinken met een plectrum, niet zozeer slechter of beter maar het krijgt een heel andere feel.
Typisch dat je nog nooit met plectrum gespeeld hebt! (De verdreven plectrum-hater in mij juicht nu stiekem... ) Meeste bassisten spelen toch ook wel (een beetje) gitaar!
Goed, verder is er wel voldoende uitgelegd hoe het ongeveer moet. Begin met een dun plectrum van nylon als je wil (Jim Dunlop .46 bijvoorbeeld, joepie!) maar kies uiteindelijk wat JIJ het lekkerst vindt.
Dat zijn mijn gedachten.

EZ

Oh, en dan oefenen oefenen oefenen oefe...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Easy Rider op 2003-03-19 23:08 ]</font>

AllodoX
19 maart 2003, 23:27
de truuk met een plektrum is om hard te spelen, zonder dat de snaren gaan klapperen :wink:

ik gebruik overigens 3mm plektrums op m'n P-bass.. op de spector doe ik niet aan plektrummen.. remember.. de snaar hoeft maar klein beetje te bewegen; als je gaat raggen met een plektrum krijg je kutgeluid. it's all about technique, boys.

Shay
19 maart 2003, 23:58
Ik zat er ook aan te denken om een plectrum te proberen. Lijkt me dat je inderdaad een geluid kan krijgen, of niet?

bassopotmus
20 maart 2003, 13:48
Zeer zeker, luister eens vaan bv. Bush das nou een plectrum basje..krijg je niet met je vinegrtjes

cokewh0re
25 maart 2003, 15:39
Bassen doe je idd met je vingers maar sommige nummers (Blink 182 bv) worden gewoon met plectrum gespeeld, en da doen ze egt niet om hun zielige vingertjes te sparen. Weet trouwens iemand hoe je met zown Dunlop Tortex Fins ding moet omgaan? Snap er geen reet van. Plectrum 1.2 mm van Stagg zijn t fijnst.

koen_V
25 maart 2003, 16:14
Ik heb ook ondervonden dat plectrumbassen zeer basgebonden is.
Als ik met plectrum op mijn ibanez begon te spelen, was dat gewoon niet fijn,het klonk ook niet echt zoals het hoort.
Nu op mijn nieuwe fender is echt echt heel fijn om met plectrum te spelen, klink ook echt super.
Ik vond er vroeger ook maar niks aan, maar nu met mijn jazz ben ik steeds meer geneigd om mijn plectrum vast te nemen.
Het nieuwe nummer van placebo is een lekker plectrumnummer, supermakelijk maar zeer fijn!

BB
25 maart 2003, 18:38
Akkoorden spelen zonder plectrum klinkt niet goed en is onhandig dus ik gebruik altijd een plectrum.

basswasp
25 maart 2003, 19:24
Waarom is akkoorden spelen met je vingers zo moeilijk??

BB
25 maart 2003, 19:58
omdat je de juiste klank niet krijgt als je meerdere snaren met je vingers/nagels aanslaat. En heel de tijd met je handen staan "wapperen" oogt nogal dom.